Home / مقالات / پرلیت چیست و در کشاورزی و باغبانی چه خاصیتی دارد؟

پرلیت چیست و در کشاورزی و باغبانی چه خاصیتی دارد؟

پرلیت چیست و در کشاورزی و باغبانی چه خاصیتی دارد؟

هنگامی که خاک گلدان آماده میخرید و تعویض گلدان انجام میدهید و یا گیاهی در داخل گلدان میکارید، متوجه میشوید سنگهای سفید رنگ سبک و کوچکی در خاک گلدانتان وجود دارد. ممکن است تصور کنید این دانه های سفید، سنگ نیستند چون بسیار سبکند. اسم این سنگریزه های سفید موجود در خاک گلدان، پرلیت ( perlite ) است.

خاک پرلیت به دانه‌های کوچک، سبک و سفیدرنگی گفته می‌شود که در بیشتر انواع خاک گلدانی وجود دارد. این ماده نوعی سنگ آتشفشانی است و استفاده از آن در باغبانی و کشاورزی به بهبود تهویه خاک، صرفه‌جویی در مصرف آب و کود کمک می‌کند.
پرلیت چیست

پرلیت چیست ؟

پرلیت با فرمول شیمیایی SiO2 یک شیشه آتشفشانی است که تا 871 درجه سانتیگراد حرارت دیده است که در نتیجه این حرارت همانند ذرت بود داده ترکیده و 13 برابر اندازه اولیه اش منبسط شده است.

این انبساط ناگهانی منجر به سبک وزنی قابل توجه آن شده است. در واقع محصول نهایی تنها 2.2 تا 3.5 کیلوگرم در هر 28 لیتر وزن دارد. پرلیت تخلخل بالایی دارد که در این منافذ هوا جریان دارد. اگر پرلیت را در زیر میکروسکپ مشاهده کنید، میبینید با سلولهای کوچک زیادی پوشیده شده که رطوبت را در سطح خارجی پرلیت جذب میکنند نه داخل آن. به همین علت پرلیت در تسهیل رطوبت رسانی به ریشه گیاه مفید است.

در ساختار آن آب فراوانی وجود دارد. آلومینیوم، سدیم، کلسیم، پتاسیم، منگنز و آهن از دیگر عناصر تشکیل دهنده پرلیت است.

مزیت‌ها و کاربرد‌های خاک پرلیت

مهمترین مزایای استفاده از پرلیت در کشاورزی و باغبانی به طور خلاصه عبارتند از:

  •  اصلاح سیستم هوادهی و آب‌دهی خاک

پرلیت چگالی بسیار کمی دارد و ترکیب آن به خاک به ویژه خاک‌های دارای بافت سنگین به سبک‌تر شدن بافت خاک کمک شایانی می‌کند و در نتیجه باعث افزایش تخلخل خاک و به تبع آن بهبود تهویه و آبدهی خاک می‌شود.

  •  افزایش قدرت نگهداری آب و مواد غذایی و تغذیه مداوم گیاه

خاک پرلیت قادر است عناصر غذایی را در سطح خود جذب و به مرور برای ریشه گیاه آزاد کند. در نتیجه استفاده از آن در انواع خاک گلدانی به بهبود وضعیت تغذیه گیاه کمک می‌کند و در مصرف کود و محلول غذایی در باغبانی و کشاورزی صرفه‌جویی می‌شود.

  • PH خنثی و عدم اختلال در رشد طبیعی گیاه

پرلیت دارای پ.هاش خنثی (۵/۷-۵/۶) است و در بیشتر محیط‌های طبیعی غیرمحلول است. از این رو تغییر قابل ملاحظه‌ای در قلیائیت یا اسیدیته محیط کشت ایجاد نکرده و هیچ گونه خللی برای رشد گیاهان ندارد. علاوه بر این اضافه کردن پرلیت به خاک و بستر‌های کاشت هیدروپونیک باعت متعادل کردن پ.هاش اسیدی یا قلیایی بستر کشت می‌شود. در محدوده این پ.هاش جذب عناصر غذایی به حداکثر می‌رسد و در نتیجه وضعیت تغذیه گیاه نیز بهتر می‌گردد.

  • عدم ایجاد تغییر ناگهانی در دمای خاک

پرلیت به دلیل اینکه عایق گرماست از نوسانات دمایی خاک پیشگیری می‌کند و از این رو در کنترل سرمازدگی ریشه گیاهان موثر است.

  •  پیشگیری از اثرات منفی علف‌های هرز و حشرات موذی

خاک پرلیت عاری از هرگونه آفت و عوامل بیماری‌زاست وخاصیتی شبیه به علف‌کش‌ها دارد.

  •  عدم ایجاد اختلال در ساختمان خاک

فرمول شیمیایی پرلیت اکسید سیلیسیم است که همان ماده اصلی تشکیل دهنده خاک است و ترکیبی مشابه ترکیب شیمیایی مواد تشکیل دهنده خاک دارد. از این رو اضافه کردن آن به خاک تغییری در خصوصیات خاک نداده و آسیبی به محیط زیست نمی‌زند.

چگونه از ترکیب پرلیت در خاک گلدان استفاده کنیم؟

بعد از آگاهی از این که دانستید پرلیت چیست حاالا باید بدانید که چگونه از آن استفاده کنید. پرلیت در ترکیب انواع خاک گلدان از جمله بستر بدون خاک استفاده میشود تا نفوذ هوا در بستر کاشت را افزایش داده و ساختار خاک را اصلاح کند و اجازه ندهد خاک سفت شده و به هم بچسبد. همچنین زهکشی خاک را بهتر کرده و به تخلیه آب اضافی کمک میکند. ترکیب یک پیمانه پیت ماس، یک پیمانه لوم و یک پیمانه پرلیت برای پرورش گل و گیاه در گلدان عالی است و باعث میشود آب و اکسیژن کافی در خاک بماند.

 

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *