Home / گلهای آپارتمانی / معرفی گل سانسوریا – نیازها، تکثیر و مراقبت با بیان تمام نکات مهم و ضروری برای پرورش گیاه

معرفی گل سانسوریا – نیازها، تکثیر و مراقبت با بیان تمام نکات مهم و ضروری برای پرورش گیاه

معرفی «گل سانسوریا» را در این مطلب قرار می دهیم با ما همراه باشید . همانطور که همه میدانید این گیاه تصفیه کننده هوا هستش و گیاه سانسوریا هم از جمله گیاهانی هست که از طرف ناسا مورد تایید قرار گرفته و اگر دوست دارید این گیاه رو در خانه خود نگهداری کنید به دلیل مقاومت بالا و عمر ولانی میتونه گزینه خوبی باشه.

معرفی گل سانسوریا

گیاه سانسوریا که با نام‌های گیاه ماری ، گیاه شمشیری یا زبان مادرشوهر نیز شناخته می‌شود، پرطاقت‌ترین گیاه درون خانه‌ای و در عین حال یکی از پرطرفدارترین آنهاست.

این گیاه در اکثر آپارتمان های ایرانی نگهداری میشه و به گل زبان مادرشوهر هم معروف هستش. میشه با گلهای آگلونما در یک باکس ترکیب بشه و بسیار زیباتر خواهد شد ،برگهای بلند و کشیده ی آن نگاه را به سمت بالا هدایت کرده و برای تاکید  کنار ستون ها زیبایی خاصی دارد. به نور کم وآب کم خیلی مقاوم هستش یکی از گیاهان رایج در خانواده هاست.

اين گياه ميتواند سموم و گازهاي آلوده موجود در هوا مانند “تولوئن” يا “فرمالدئيد” را تصفيه كند.از اين رو كارشناسان توصيه می كنند از اين گياه در اتاق خواب استفاده شود.

اگر دوست دارید مزیت های گیاه سانسوریا را که تا به حال در مورد آن اطلاع نداشتید بیشتر بدانید اینجا کلیک کنید.

اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری داشته باشید در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی گل سانسوریا
معرفی گل سانسوریا

 

مشخصات کلی «گل سانسوریا»

  • نام گیاه: سانسوریا
  • نام انگلیسی: Mother in Laws Tongue
  • نام علمی: Sansevieria trifasciata
  • خانواده: Asparagaceae
  • منشا: مناطق گرمسیری آفریقای جنوبی مانند نیجریه و کونگو

نیازهای گل سانسوریا

نور مناسب سانسوریا: گرچه به نور کم مقاوم است ولی نور کامل بهترین شرایط نوری این گیاه است. تابش مستقیم نور خورشید به سانسوریا باعث آفتاب سوختگی و در نتیجه پوسیدگی گیاه میشه. پس از قرار دادن گیاه در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید. این گیاه نور غیر مستقیم رو به هر نور دیگه ای ترجیح میده اما در سایه و آپارتمان هم قادر به ادامه زندگی هست.

آبیاری سانسوریا 

http://acle.ir/wp-content/uploads/2021/11/aid2160338-v4-728px-Care-for-a-Sansevieria-or-Snake-Plant-Step-9-Version-3.jpg

سانسوریا به علت داشتن ساقه های گوشتی و ابدار نیاز ابی پایینی داره پس از ابدهی بیش از حد ممکن خودداری کنید. ابیاری سانسوریا در تابستان هفته ای یکبار ودر زمستان ده روز الی دو هفته یکبارانجام میشه . در ضمن از ابپاشی و غبار پاشی روی ساقه های این گیاه خودداری کنید.

این گیاه بسیار مستعد قارچ هست. نحوه استفاده از قارچ کش برای سانسوریا در پستی جداگانه توضیح داده شده است.

تغذیه سانسوریا: هر دو هفته یکبار کمبود عناصر در خاک گلدان را با اضافه نمودن کودهای مایع یا جامد محلول در اب مخصوص گلهای زینتی طبق دستور جبران کنید.

خاک مناسب سانسوریا

خاک کمپوست بهترین خاک این گیاه است. ترکیبی از خاک باغچه، خاک برگ یا کمپوست برای سانسوریا بستر خوبی فراهم می کند.

خاک این گل، می‌بایست زهکشی خوبی داشته باشد اما در کنار این ویژگی داشتن خاک سنگین نیز برای این گیاه مناسب می‌باشد. در تهیه خاک برای این گیاه می‌توان خاک مورد نیاز را از ترکیب کردن چند گزینه بدست آورد. این موارد عبارتند از: کودهای حیوانی، شن، خاک رس، ماسه و ورمی کمپوست. اما این ترکیب تنها ترکیب مورد استفاده در خاک این گیاه نیست! بلکه بهره گیری از خاکبرگ نیز برای سانسوریا در کنار خاک لومی می‌تواند عالی باشد. یا ترکیبی دیگری که می‌توان آن را به طور ویژه برای این گیاه اختصاص داد شامل خاک برگ، ماسه، خاک باغچه، ورمی کمپوست و پودر ذغال می‌باشد. نکته قابل تامل که در درست کردن ترکیب خاک مورد نیاز برای سانسوریا وجود دارد این است که ممکن است تمام این مواد، در دسترس نباشد! که در این صورت می‌توان از یک ترکیب ساده و قابل دسترس شامل: خاک باغچه، خاک برگ و در کنار آن پرلیت استفاده نمود.

در کنار این ویژگی‌ها، خاک مناسب برای سانسوریا بایستی از PH مناسب نیز برخوردار باشد.

گیاه سانسوریا به خاکی نیاز دارد که ویژگی اسیدی تا خنثی داشته باشد.

همانطور که میدانید این بازه باید در حدود ۴.۵ تا ۷ باشد.

مواد تشکیل دهنده خاک سانسوریا اصله :

خاک مناسب سانسوریا دارای فرمول انحصاری و ترکیباتی به شرح زیر می باشد:

عناصر کاربرد
ماسه  بستر کشت و مناسب زهکشی مناسب
پرلیت حفظ رطوبت نسبی خاک
زغال ضد عفونی کردن خاک
پیت ماس بستر کشت و حاوی مواد مغذی
ورمی کمپوست حاوی مواد مغذی
کمپوست گیاهی بستر مناسب کشت
قارچ کش ضد عفونی کننده خاک و بستر کشت
خاک مناسب سانسوریا اصله دارای ویژگی های زیر می باشد:
  • بهداشتی و بدون بو
  • کاملا ارگانیک و متناسب با محیط زیست
  • دارای کمپوست گیاهی جهت تامین مواد غذایی گیاه
  • حاوی ماسه جهت عبور آب از خاک و جلوگیری از پوسیدگی ریشه
  • عاری از کودهای شیمیایی و مضر برای گیاه
  • حاوی پیت ماس جهت تقویت گیاهان
  • جلوگیری از زرد شدن برگ گیاه و بهبود جوانه زنی
  • فاقد هرگونه بیماری و محافظت گیاه در برابر قارچها
  • بالا بردن مقاومت گیاه نسبت به بیماری ها و تنش های محیطی

دمای مناسب سانسوریا

سانسوریا سبز را در دمای بیش از 10 درجه سانتی گراد نگهداری کنید. مواظب باشید که گلدان سانسوریا سبز نزدیک پنجره‌ای که جریان هوای سرد را در فصل زمستان از خود عبور می‌دهد، قرار ندهید.

و همچنین ایده آل ترین دمای برای این گیاه در حدود ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

دمای مطلوب گیاه سانسوریا 16 تا 25 درجه می باشد. اگرچه این گیاه در زمستان تا دمای ۱۰ درجه سانتی گراد را تحمل می‌ کند، اما باید بدانید که سانسوریا به دمای پایین حساس بوده و سرمای زیاد باعث بروز بیماری و سیاه و آبکی شدن برگ های آن می شود. بهتر است بدانید که در سرمای شدید باید آبیاری به سانسوریا را قطع کرده و آن را از کنار پنجره دور نگاه دارید.

http://acle.ir/wp-content/uploads/2021/11/aid2160338-v4-728px-Care-for-a-Sansevieria-or-Snake-Plant-Step-7-Version-3.jpg• برای این گلدان، دمای محیط را در حالت اعتدال و بین ۲۳ تا ۲۶ درجه سانتی گراد در فصل های گرم، و بین ۲۰ تا ۲۳ درجه سانتی گراد در فصل های سرد سال نگهدارید. دمای زیر ۱۰ درجه و بالای ۳۰ درجه سبب مرگ گیاه میشود.
• این گیاه از گرما، بیشتر از سرما لذت می برد پس بهتر است در دمای خیلی پایین از آن نگهداری نشود
• در زمستان که دمای هوا به شدت پایین و متغیر است، گلدان را به داخل خانه بیاورید تا از یخ زدگی گیاه جلوگیری شود.

رطوبت مناسب سانسوریا

• رطوبت محیط نیز برای سانسوریا باید در حالت اعتدال و حدود ۵۰% در تابستان و بین ۳۰% تا ۴۰% در زمستان باشد.

بعضی ها معتقدند سانسوریا جان سخت تر از این حرف هاست که رطوبت بالای محیط در آن تأثیر گذار باشد. اگرچه رطوبت معمول خانه برای سانسوریا سبز مناسب است اما بااین‌حال رطوبت محیط نگهداری سانسوریا سبز نباید از 40% کمتر شود.

سانسوریا سبز به رطوبت اضافی نیاز ندارد اما محیط بسیار خشک و رطوبت زیر 40% برای سانسوریا مناسب نیست و اصلی‌ترین علت قهوه‌ای شدن نوک برگ سانسوریا سبز است.

تعویض گلدان :گلدان کوچکتر را بر بزرگ ترجیح میدهد،گلدان را عوض کنید،مگر اینکه در حال ترکیدن باشد و سه سال یکبار عمل تعویض را انجام دهید،خاک اطراف ریشه و به طور کلی خاک گلدان را با فشار دست متراکم کنید.

تمیز نمودن برگها:برگهای غبارالود را با پارچه و با اسفنج مرطوب تمیز کنید.

تکثیر سانسوریا: تقسیم ساقه های زیر زمینی و جدا کردن پاگیاه در بهار به ویژه نژادهای ابلق،گرفتن قلمه برگ به قطعاتی در حدود ۸ سانتی متر و ریشه دار کردن انها در خاک کاکتوس.

تکثیر سانسوریا
تکثیر سانسوریا

روش تکثیر سانسوریا

۱) قلمه برگ: برگ‌ها را به قسمت‌هایی به طول ۱۰ سانتیمتر بریده و در دمای ۲۰-۱۸ درجه به‌صورت عمودی در محیط کشت (ماسه) قرار می‌دهیم که ریشه و جوانه نابجا از محل بریده شده برگ ظاهر می‌گردد. بهتر است قلمه‌ها را در محیطی رطوبتی قرار دهیم که باعث زودتر ریشه دار شدن آنها می‌شود. این روش تکثیر بسیار راحت است ولی چنانچه از گونه‌هایی استفاده گردد که ابلق هستند گیاهان جدید ابلق نیستند. مگر به صورتی که در فیلم توضیح داده شده قلمه بزنید که تا ٩٠٪ ابلغ خواهد بود. برای خواندن مقاله کامل تکثیر از برگ اینجا کلیک کنید.

۲) تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم:
تقسیم بوته در این گیاه در فصل بهار صورت می‌گیرد. زمانی که ارتفاع برگ‌ها بلند شد و گلدان به صورت پر در آمد و ریزوم تمام گلدان را اشغال کرد گیاه پایه مادری را از گلدان خارج نموده و سپس با استفاده از چاقو یا قیچی باغبانی قسمت زیرزمینی گیاه را به چند قسمت تقسیم می‌کنیم. سپس هر دو یا سه گیاهچه را در یک گلدان جداگانه و با ترکیب خاکی مناسب کشت می‌کنیم. مزیت این روش در این است که در ابلق‌ها گیاهان جدید نیز که ایجاد می‌گردند ابلغ خواهند بود.
نکته ضروری؛ استفاده هر دو ماه یک‌بار از سم قارچ کش مانکوزب جهت پیشگیری از بیماری قارچ به صورت دو گرم در یک لیتر الزامی هست، هم در خاک و هم برگ‌ها، این گیاه بسیار محکم در صورت ایجاد لکه گندیدگی در روی برگ‌ها به سرعت خراب میشه که باید حتماً با مانکوزب از این بیماری پیشگیری شود.

جدیداً سانسوریا های رنگی در بازار دیده می‌شود که این رنگ‌ها طبیعی نبوده و فقط برای زیبایی گیاه استفاده می‌شود و با رشد گیاه آن نیز بزرگ می‌شود. خرید سانسوریا رنگی
این رنگ‌ها با دستگاه‌های مخصوص بر روی گیاه زده می‌شود. رنگ‌ها نیز مخصوص این کار بوده و نمی‌توان با رنگ‌های شیمیایی رنگ‌آمیزی کرد. به‌زودی دستگاه رنگ‌آمیزی مخصوص سانسوریا در سایت میهن کاکتوس موجود خواهد شد.

 

بیماریهای سانسوریا
بیماریهای سانسوریا

 

مشکلات و بیماریهای گل سانسوریا

  • اگر رنگ برگها پریده، نور کافی نیست یا نیاز به کود دهی دارد. گیاه را به مکان پر نورتر منتقل کرده و تغذیه را انجام دهید.
  • لکه های قهوه ای روی برگ نشان از آبیاری بیش از حد دارد، فاصله بین دو آبیاری را بیشتر کنید.
  • اگر برگ خشک شده، آبیاری را تا به حال کمتر انجام داده اید، گیاه را به مکان خنک تر ببرید و آبیاری را بیشتر کنید.
  • پوسیدگی برگ از سطح خاک نشان آبیاری زیاد یا نبود زهکش مناسب است.
  • اگر برگ های جدید آبکی شده اند، تغذیه را کم کنید. اگر برگ های قدیمی آبکی هستند، سرما به سانسوریا آسیب رسانده است.
  • لکه های سفید پنبه ای روی برگ نشان از آفت است. از سم آفت کش استفاده کرده و آن را روی برگ بمالید.
  • اگر برگها سیاه رنگ شده و ابکی هستند، یخ زدگی عامل ان است،در شبهای سرد گیاه را نزدیک شیشه قرار ندهید،گلدان را به محل گرمتری منتقل کنید.
  • اگر برگها از قاعده میپوسند خاک باتلاقی شده است، اب زیر گلدانی را خارج کنید و اجازه دهید خاک سطح گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود، ابیاری بعدی را با میزان کمتری انجام دهید، زهکش را بازدید نمایید.

 

برای تامین کودها و محصولات مراقبتی سانسوریا از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

 

 

منابع :

wikihow

plantcaretoday

About اصله

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

2 comments

  1. گل سانسوریا منخودشو لوله کرد هم چروک شد انگار لبه های گلم داره میسوزه میشه چیکارش کنم تا خوبه یشه

    • لوله اي شدن برگها ناشي از تغييرات درجه حرارت(سرما ويا گرماي زياد) ونيز وجود افت وبيماري در گياهان ،نور زياد،ابياري کم ويا بيش از اندازه و نامناسب و… است. با انگشت خاک را چک کنيد در صورتي که خاک به دست شما نچسبد شروع به آب دادن کنيد. ابياري قبل از خشکي کامل خاک انجام شود .سوراخ هاي زهکش ته گلدان را کنترل واز باز بودن سوراخهاي انتهايي گلدان وخروج اب اضافي از گلدان مطمئن شويد. از جمع شدن اب در زير گلداني جلوگيري کنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *