Home / گلهای آپارتمانی / گل بنجامین

گل بنجامین

گل بنجامین (فیکوس بنجامین) یا به صورت عامه بنجامین گیاهی چند ساله است. این گیاه با نام علمی Ficus benjamina و نام انگلیسی Weeping fig (انجیر مجنون) یا (انجیر برگ ریز) شناخته شده و متعلق به خانواده Moraceae  است. برای اشخاصی كه در نگهداری گياهان آپارتمانی تازه‌كار هستند، نگهداری بنجامين توصيه نمی شود زيرا گياه خيلی حساسی است و به مراقبت‌ های مخصوصی نياز دارد.

بنجامين از آن دسته گياهاني است كه در خيلي از خانه‌ها پيدا میشود ولي افراد كمی هستند كه به‌خوبی از روش‌های نگهداری آن آگاهند و دقيقا میدانند چطور با گياه برخورد كنند، در واقع وقتی اين گياه را مي‌خرند پر برگ و شاداب است اما بعد از مدتی ماندن در اتاق آن شادابي روزهاي نخست خود را از دست مي‌دهد.اين گياه بسيار زيبا از خانواده انجير (‌موراسه‌) كه برگ‌های كوچك با رنگ سفيد و سبز به‌صورت ابلق دارد، معمولا بنجامين را به‌دليل حساسيت بالا و مقاومت كم در برابر عوامل محيطي روي فيكوس بنجامين پيوند میزنند تا مقاوم‌تر شود.

بنجامين عاشق نور است

اين گياه به نور بيشتری نسبت به ساير گياهان آپارتمانی نيازمند است اما در عین حال تابش مستقيم آفتاب را هم تحمل نمیكند، در واقع بايد گفت معمولاً بهترين نور برای این گیاه در حالتی است كه گلدان زير سايه‌بان جنوبی قرار گيرد كه آفتاب به گلدان گياه برسد اما به برگ‌های گياه آفتاب نتابد و برگ‌ها در سايه (‌نور كامل‌) باشند.

برای بنجامين دمای معمولی اتاق مناسب است

اول از همه بايد بگوييم كه اين گياه در زمستان بايد حتما در اتاق نگهداری شود چون نسبت به سرما حساس است و كمترين درجه حرارتی كه میتواند تحمل كند 15درجه است اما در تابستان تا 24 درجه سانتیگراد را به راحتی تحمل میكند.

تكثير بنجامین در خانه مشكل است

تكثير اين گياه در آپارتمان مشكل است؛ براي تكثير از قلمه‌هايی كه حداقل يک برگ به همراه دارد استفاده شود يعنی خوابانيدن هوايی شاخه‌هايی كه برگ‌هاي پايين خود را در بهار از دست داده‌اند.

تکثیر بنجامین :
روش اول : قلمه زدن بنجامین
  • نحوه ی قلمه زدن بنجامین ابلق به ابن صورت است که در ابتدا  قلمه‌هایی به طول  ۲۰-۱۵ سانتیمتر طول  از ساقه نیمه چوبی گیاه که به اندازه قطر یک مداد معمولی ضخامت دارند، از گیاه اصلی جدا میکنیم. (منظور از ساقه نیمه چوبی ساقهای است که سبز و تازه نباشد اما هنوز انعطاف خود را حفظ کرده و چوبی نشده باشد).
  • برش برای جدا کردن قلمه را از زیر گره بزنید.
  • برگهای اضافی قسمت وسط به پایین قلمه را جدا کنید ولی برگ های قسمت بالایی را نگه دارید.این کار به این منظور انجام میشود که گیاه تمام انرژی خود را صرف ریشهزایی کند. وجود حداقل یک برگ بر روی گیاه برای ریشه زایی امری الزامی است.حداکثر تعداد برگ های باقی مانده بر روی قلمه 3-4 عدد است.

 

  • برای کاشت قلمه ها  از مخلوط پیت موس+پرلایت (به مقدار مساوی)  استفاده کنید.
  • قبل از کاشت قلمه ها مخلوط کاشت را به خوبی آبیاری کنید تا خیس شود و سپس مدتی صبر کنید تا آب اضافی خارج شود.
  • قلمه ها را داخل بستر کاشت قرار دهید.
  • روی گلدان را با کیسه پلاستیکی بپوشانید تا شرایط گلخانه ای ایجاد شود که قلمه ها بهتر ریشه داده و رشد کنند. بهتر است روزانه به مدت یک تا دو ساعت پلاستیک را بردارید تا مانع شیوع بیماری های قارچی شوید اما بقیه روز بهتر است که پلاستیک بر روی قلمه ها باشد.
  • قلمه ها را در مکانی روشنی با نور غیر مستقیم قرار دهید.
  • دما مناسب برای رشد قلمهها، دمای ۲۱ الی ۲۶ درجه سانتیگراد است.
  • بستر کاشت را به صورت منظم آبیاری کنید و توجه کنید تا بستر کاشت خشک نشود.
  • در شرایط مساعد بعد از حدود دو تا سه هفته قلمه بنجامین ریشهدار خواهد شد و بعد از حدود ۸ هفته می توان نسبت به انتقال گیاهان جوان به گلدانهای جدید اقدام کرد.
  • اگر ریشه دهی سالم و مناسب انجام شد، قلمه ها را به گلدانی با قطر دهانه 11 تا 13 سانتیمتر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت انتقال دهید.
  • افتادن ناگهانی برگ بعد از قلمه زدن گیاه، علامتی برای روبه نابودی رفتن یا و اشکالی در عمل تکثیر گیاه است.
روش دوم : تکثیر بنجامین از طریق برگ
  • ابتدا تعدادی برگ سالم از گیاه اصلی جدا کنید.
  • ظرف هایی به قطر کم مانند زیر گلدانی تهیه کنید و درون آن را ماسه بریزید و ماسه را خیس کنید.
  • سپس برگ ها را درون آن قرار دهید.
  • خاک همیشه باید تا زمان ریشه زایی مرطوب نگه داشته شود.
  • دمای مناسب برای نگهداری برگ ها 20-28 درجه سانتیگراد است.
  • دقت کنید که برگ ها را در نور مستقیم آفتاب قرار ندهید چراکه باعث می شود آسیب ببینند.
  • بعد از 1 ماه قلمه ها ریشه دار خواهند شد.
  • بعد از این مرحله وقت آن میرسد که قلمه ها را در گلدان جداگانه بکارید.
  • خاک مناسب برای اینکار مخلوطی از 80 % خاک هوموسی و 20% ماسه است.
  • برگ را درون گلدانی کوچک بکارید و آبیاری کنید تا زمانی که جوانه های جدید را مشاهده کنید.

سطح خاک بايد خشک شود

گياه را زماني آبياری كنيد كه كاملا سطح خاک خشک شده‌ باشد در واقع بايد به اندازه يک انگشت زير خاک را بازديد كنيد، اگر خشک بود گياه را آب دهيد. بايد بدانيد در بسياری خانه‌ها به‌دليل ‌رعايت نكردن اين مسئله و آبياری بيش‌ از اندازه گياه از بين مي‌رود. بهتر است از آبی كه چند ساعت در محيط بوده و هم دمای محيط است براي آبياری استفاده شود، هرگز گياه را با آب سرد آبياری نكنيد.

نگهداری بنجامین
نگهداری بنجامین

شستن برگ‌ها فراموش نشود

اگر بخواهيد برگ‌ها هميشه براق باشند ماهی يک مرتبه بايد برگ‌ها را شستشو داد و اين‌ كار بوسيله اسپری مخصوص براق كردن برگ‌ها انجام میشود.

آفت‌هايی كه به گياه حمله میكنند

لكه‌های پهن، آبكی و سياه روی برگ‌ها نشانه بيماری قارچی روی فيكوس است كه میتوانيد لكه‌ها را با آب و صابون خيس كنيد. تار عنكبوتی شدن سطح زير برگ‌ها هم حاصل فعاليت كنه قرمز است. با سمپاشی توسط كنه‌كش يا حشره‌كش نفوذی، علائم را برطرف كنيد.

گل بنجامین خاک مخلوط دوست دارد

بهترين خاک براي اين گياه خاک كمپوست (خاكبرگ) يا كود حيوانی يا خاک لوم است يعني مخلوطی از شن، رس و مواد آلی (برگ پوسيده).

كود گل بنجامین فراموش نشود

كود مورد نياز اين گياه را میتوان ۳ گرم در ليتر، هر 2 هفته يک بار، از اواخر زمستان تا مهر، مورد استفاده قرار داد. هنگام زمستان هرگز نبايد كود مصرف كرد. برای اين گياه بهتر است از كود كامل استفاده كنيد كه معروف است به كودهای NPK كه با مارک های مختلفی در بازار وجود دارد.

گل بنجامین
گل بنجامین

آنچه بايد درباره گل بنجامین بدانيد

  • چون بنجامين نسبت به تغيير عوامل محيطي بسيار حساس است و با كمترين تغييری برگ‌های آن ريزش مي‌كند، از چرخاندن و جابجایی گلدان بپرهيزيد.
  • هنگامي كه گياه تازه خريداري شده را به خانه مي‌آوريد برخي از برگ‌هاي آن زرد يا قهوه‌ای مي‌شوند؛ انتظار نداشته باشيد برگ‌های زرد يا قهوه‌ای يا ريخته، مجددا رشد كنند، در عوض بهتر است مراقبت كنيد كه محيط گياه كاملا مناسب باشد. برگ‌هایی كه از اين پس میرويند میتوانند رشدونمو خوبی داشته باشند.
  • اگر در زمستان هوا سرد شود يا آب سرد به گلدان بدهيد معمولا برگ‌های پايينی گياه به‌تدريج لكه‌دار و از بوته جدا مي‌‌شود. به ياد داشته باشيد كه آب بايد حداقل 15 درجه حرارت داشته باشد.
  • اگر برگ‌ها سالم و سبز هستند ولي سقوط میكنند احتمالا نور كم است، گلدان را به روشنایی ببريد. كم‌آبی هم موجب اين عارضه میشود، پس آبياری را منظم كنيد. بعضي مواقع سردشدن ناگهانی اتاق و آبياري با آب سرد علت ريزش برگ سبز است.-اگر برگ‌ها خشک و شكننده هستند، هوای محيط گرم و خشک است آبياری را بيشتر كرده و غبارپاشی روزانه را فراموش نكنيد.

 

علت ریزش برگ بنجامین چیست؟

هنگامی که گل بنجامین تازه خریداری شده را به خانه می آورید برخی از برگ های آن زرد یا قهوه ای می شوند؛ انتظار نداشته باشید برگ های زرد یا قهوه ای یا ریخته ، مجدداً رشد کنند؛ در عوض بهتر است مراقبت کنید که محیط گیاه کاملاً مناسب باشد. برگ هایی که از این پس می رویند می توانند رشد و نمو خوبی داشته باشند.

منبع: wikipedia

 

About admin

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *