Home / گلهای آپارتمانی / بنجامین آمستل یا فیکوس آمستل یا فیکوس برگ دراز

بنجامین آمستل یا فیکوس آمستل یا فیکوس برگ دراز

بنجامین آمستل یا فیکوس آمستل یا فیکوس برگ دراز با اسم علمی Ficus Binnendijkii یا narrow-leaf fig از خانواده موراسه و بومی هلند میباشد. این نوع از ficus دارای برگ های بلند و باریک میباشد . بسیار مناسب برای منزل و یا گلخانه می باشد. دارای شاخ و برگ نسبتاً زیاد بوده ولی گل ندارد. یکی از موفق ترین و زیبا ترین گیاه آپارتمانی در سازش با محیط مکان های سر پوشیده است از خانواده انجیر ( مراسه ) برگ ها سبز روشن و بیضی شکل نوک تیز شاخه های دارای خاصیت ارتجاعی و آویزان و مجنون در هوای آزاد به ارتفاع آن ۵ متر می رسد نسبت به کم آبی بخصوص در هوای سرد حساس است و به خزان برگها مبتلا می گردد نور باید کافی ولی غیر مستقیم باشد.

این گیاه در مقایسه با فیکوس بنجامین از مقاومت بیشتری برخوردار است.

بنجامین آمستل یا فیکوس آمستل یا فیکوس برگ دراز

واریته های ابلغ با برگهای سبز و سفید کرمی اخیراً در ایران پرورش می یابد.کارهای هنری جالبی نظیر بافتن ساقه ها به شکل گیس روی آن انجام و زیبایی آن را دو چندان نموده است. گیاهان جوان تر احتیاج به قیم دارند. ارتجاع پذیری و آویزان بودن واریته ابلغ بیشتر و توسعه ریشه در آنها کمتر از واریته سبزبرگ است. به همین علت ابلغ ها را همیشه روی برگ سبزها پیوند می زنند.

نور

به نور بیشتری نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی نیازمند است اما تابش مستقیم آفتاب را تحمل نمی کند (معمولاً بهترین نور حالتی است که گلدان در زیر سایه بان جنوبی طوری قرار گیرد که آفتاب به گلدان گیاه برسد اما به برگ های گیاه آفتاب نتابد و برگ ها در سایه ( نور کامل ) باشند. (نور فراوان؛ اما از تابش مستقیم نور خورشید اجتناب شود؛ لذا در کنار پنجره های جنوبی باید از پرده استفاده شود یا تابش غیر مستقیم بر گیاه صورت گیرد)

نکته: چون بنجامین نسبت به تغییر عوامل محیطی بسیار حساس است و با کمترین تغییری برگ های آن ریزش می کند از چرخاندن و جا به جایی گلدان بپرهیزید.هنگامی که گیاه تازه خریداری شده را به خانه می آورید برخی از برگ های آن زرد یا قهوه ای می شوند؛ انتظار نداشته باشید برگ های زرد یا قهوه ای یا ریخته ، مجدداً رشد کنند؛ در عوض بهتر است مراقبت کنید که محیط گیاه کاملاً مناسب باشد. برگ هایی که از این پس می رویند می توانند رشد و نمو خوبی داشته باشند.

دما

حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۵ و در تابستان حداکثر ۲۴ درجه. در زمستان حتماً باید در اتاق نگهداری شود (نسبت به سرما حساس است)

آبیاری

در بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود ( باید به اندازه یک انگشت در زیر خاک را بازدید نمود، اگر خشک بود باید آبیاری بعدی صورت گیرد ). معمولاً در خانه ها به دلیل عدم رعایت این مسئله و آبیاری بیش از اندازه گیاه از بین می رود. بهتر است از آبی که چند ساعت در محیط بوده و هم دمای محیط است برای آبیاری استفاده شود، هرگز با آب سرد آبیاری نکنید .

خاک

بهترین خاک کمپوست ( خاکبرگ ) یا کود حیوانی یا خاک لوم است [مخلوطی از شن ، رس و مواد آلی ( برگ پوسیده ) .
(خاک مناسب این گیاه، خاک خوب گلکاری است که به خوبی زهکشی شده باشد. مخلوط یک قسمت خاک باغچه، یک قسمت شن درشت و یا پرلیت، یک قسمت تورب (پیت) یا هوموس میتواند باعث رشد بهتر گیاه شود)

رطوبت

عمل غبار پاشی باید هر ۲ روز انجام گیرد بجزء در مواقعی که درجه حرارت زیر ۱۵ درجه است.

تغذیه

در فصل بهار و تابستان هر ۲ هفته یک بار تغذیه مصنوعی با کود شیمیایی محلول درآب مخصوص گیاهان زینتی برای این گیاه لازم است.

نکته مهم

برای اشخاصی که در نگهداری گیاهان آپارتمانی تازه کار هستند نگهداری بنجامین توصیه نمی شود زیرا گیاه خیلی حساسی است. فیکوس بنجامینا (انجیر گریان) که بومی هندوستان است، چنانچه در شرایط مساعد محیطی قرار بگیرد گیاهی است که به سرعت محیط را از آن خود می کند و به سایر گیاهان اجازه رشد نمی دهد. در واقع بزرگترین درختی که در جهان وجود دارد نوعی فیکوس است که در هند واقع شده و مساحتی حدود ۲ میلیون متر مربع را در بر گرفته است!

بنجامین آمستل یک درختچه زیبا و مقاوم در خانه شما

 

بنجامین آمستل یا آمستر به دلیل شباهت بیش از حد برگ هایش به درخت آکالیپتوس -که یک گیاه بیرونی با خاصیت برگ های دارویی است- اشتباه گرفته می شود.

گیاه آمستر یا فیکوس برگ باریک یک درختچه نسبتا مقاوم و زیباست که میتواند در زیبایی خانه یا محل کارتان به درخشد.

بنجامین آمستل دارای برگ های کشیده و زیبایی است که به نوری در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز دارد و همانند دیگر بنجامین ها در آبیاری آن باید دقت کرد.البته به تازگی و با همت همکاران پرورش دهنده، نوع آمستر طلایی نیز تولید شده که زیبایی غیر قابل وصفی دارد.

نکته: قابل ذکر در نگهداری بنجامین ها عدم جابجایی گیاه از محیطی به محیط دیگر می باشد.سعی شود در هنگام خرید گیاه از کافی بودن ریشه گیاه اطمینان حاصل کنید حداقل بعد از ۱۰ روز نسبت به تعویض گلدان اقدام کنید.

روش تکثیر و قلمه زدن بنجامین آمستل

بنجامین آمستل به راحتی قابل تکثیر است، شاخه های دارای ساقه درخت را میتوانید جدا کنید و در ظرف آبی قرار دهید. بعد از مدتی که جوش های کوچکی به ساقه نمایان شد می توانید آن را در گلدانی بکارید و به صورت هفتگی آبیاری کنید. فراموش نکنید نور کافی لازمه رشد این گیاه می باشد.

بنجامین آمستل اگر مدام تغییر مکان داده نشود و نور کافی داشته باشد , به سرعت رشد می کند و می تواند یک درختچه چشم نواز در منزل یا محل کار شما شود.

مشکلات و بیماری های گیاه آمستل:

برگها رنگ پریده و لکه های قهوه ای در زیر انها و ساقه مشاهده میشوند: با پنبه اغشته به سم حشره کش جذبی لکه ها را خیس کنید و یا هر دو هفته یکبار طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

لکه های پهن و آبکی و سیاه روی برگهاست: قارچ عامل این بیماری است،خیس نمودن لکه ها با پنبه اغشته با اب صابون درمان این بیماری است.

برگها زرد شده و میریزند:ابیاری بیش از اندازه بوده،فاصله بین دو ابیاری را زیادتر کنید،اگر خاک گلدان باتلاقی شده زهکش را باز کنید.

برگها زرد رنگ و سطح زیرین انها دارای تار عنکبوت است: کنه قرمز ریز عامل ان است،با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار تا رفع علائم گیاه را سم پاشی کنید،تامین رطوبت در کاهش افت موثر است.

برگها سیاه شده اند: تماس با شیشه سرد پنجره باعث ان است،گلدان را از تماس با شیشه رها کنید.

برگها سالم و سبز هستند،ولی سقوط میکنند: نور کم است،گلدان را به روشنایی ببرید،کم ابی هم باعث این عارضه است، آبیاری را تنظیم کنید، بعضی مواقع سرد شدن ناگهانی اتاق و ابیاری با اب سرد علت ریزش برگ سبز است.

برگها خشک و شکننده هستند: هوای محیط گرم و خشک است،ابیاری را بیشتر کرده و غبارپاشی روزانه را فراموش نکنید.

برگهای جدید ریز و گیاه مریض به نظر میرسد: ریشه ها را بازدید کنید،ممکن است نیاز به گلدان بزرگتر باشد،در غیر این صورت تغذیه مصنوعی هر دو هفته یکبار و تعویض خاک های سطحی گلدان با خاک نو در رفع این عارضه کمک موثری می کند.

بنجامین آمستل
بنجامین آمستل

سوالات رایج در خصوص نگهداری بنجامین آمستل:

سوال: من یه فیکوس آمستر ۱.۵ متری دارم که متاسفانه خاکش هزار پا داره که بزرگ هم هستند تا ۳ سانت. سم گرفتم که بصورت پودره استفاده کردم ولی فرقی نکرد و روی خاک گلدان هنوز پرسه میزنند . از هزار پا هم خیلی می ترسم. چیکار کنم میترسم یه سم دیگه بخرم و بزنم و گلم خشک بشه . این گل رو خیلی دوست دارم اگه میشه راهنماییم کنید. چه سمی بخرم که به گل آسیب نرسونه و اینگه گلدانش رو عوض کنم؟

پاسخ: برای مبارزه با هزارپاها ، باید از سمپاشی روی خاک در فواصل مختلف استفاده کرد. معمولا با شروع فصل گرم باید سم پاشی صورت بگیره و نوبت بعد اواخر بهار و یک ماه بعد نیز دوباره باید سم پاشی انجام بشه. یک قاشق چای خوری سم (مالاتیون یا دیازینون یا سوین) را در یک لیتر اب حل نمایید و به صورت ابیاری به خاک بدهید.10 روز بعد این کار را تکرار نمایید. یک راه دیگر برای مقابله با هزارپا ها ، عدم استفاده از خزه بر روی گدان است و بهتر است روی خاک گلدان رو در حدود 2 تا 5 سانتی متر از شن یا سنگ های ریز استفاده کنید در این حالت بعد از آبیاری گلدان ، بسیاری از هزارپاها از بین میروند و امکان زندگی درون گدان برایشان فراهم نمیشود و نمیتوانند به خوبی درون خاک تنفس کنند و از بین میروند.


سوال: من به تازگی کلدان بنجامین امستل خودم را عوض کردم و اکنون شاهد موجودات ریز سفید رنگ و جان سختی هستم که در گلدان وجود داره که البته شبیه کرم نیستند و به سرعت حرکت می کنند لطفا اطلاعاتی در موردش بفرمایید و نحوه رفع مشکل

پاسخ: قبل از استفاه از خاک باید اون رو ضدعفونی میکردید. وجود هرگونه حشره ویاکرم خاکی ياخرخاکي وهزارپاو …. داخل خاک گلدانها مضر است. که اين امر با توجه به وجود اين گياهان در داخل آپارتمان باعث کثيفی محل سکونت و بدمنظرشدن اطراف گياه ميشود. روش مبارزه با اين مشکل استفاده از سموم سوين ياليندين ( وتاول پودری) به نسبت يک قاشق مرباخوری در يک ليتر آب است. اين آب بايد به عنوان آب آبياری روی سطح خاک استفاده شود.

 

سوال:من 2 ماه پیش یک گیاه امستل طلایی خریداری کردم رشد بسیار خوبی داشته ولی نمیدانم چرا رنگ برگ های جدیدش به جای طلایی سبز روشن است . در ضمن در تراس با نور جنوبی غیر مستقیم نگهداری می شود لطفا راهنمایی کنید

پاسخ: طیف نور در ایجاد رنگ برگ ها تاثیر گذار هست.هر دو هفته یکبار با کود کامل مخصوص گیاهان زینتی گیاه را تقویت نمایید. نور فراوان باشد اما از تابش مستقیم نور خورشید اجتناب شود در کنار پنجره های جنوبی باید از پرده استفاده شود . دمای مناسب بین 16 تا 29 درجه سانتیگراد باشد و دو بار در هفته نیز با آب بدون املاح اسپری شود.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌ای برای مطلب گل بنجامین در ذهن شما باقی مانده است، آن‌ را در قسمت نظرات مطرح نمایید.

منبع: wikipedia

About اصله

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

14 comments

  1. سلام من گل آمسترم رو ١٠ روز هست خاکش حشره های ریزی داشت به توصیه یه گلخونه دار گل رو درآوردم ریشه شو شستم گذاشتم تو خاکبرگ و کمی ماسه ا. گلم خیلی بی حاله برگاش رو به پایینه و ریزش گرفته فک میکنم ساقش داره خشک میشه چکارش کنم لطفا راهنمایی م کنید خیلی دوسش دارم دلم نمبخواد خشک بشه ممنون

    • سلام. متاسفانه کار اشتباهی انجام دادین. با این کار تمام خاکهای اطراف ریشه رو پاک کردین و ریشه هوا خورده. بی حال شدنش کاملا طبیعیه. دعا کنید از بین نره. تنها کاری که میتونید انجام بدین اینه که گیاه رو در مکان مناسب بزارین و اسید هیومیک بهش بدین.

  2. چند ماهی است که ریشه‌های گیاه از زیر گلدان بیرون زده‌اند و نتوانسته‌ام گلدان را عوض کنم و الآن هم که هوا مساعد نیست، می‌ترسم این کار را کنم.
    چند روز پیش اب زیادی به آن دادم و ظرف زیرش پر از آب شد. گلدان سنگین را بلند کردم که آب اضافه را خالی کنم. ریشه‌ها به زیرگلدانی چسبیده بودند و متأسفانه مقداری از آن کنده شد.
    از آن روز، هرروز تعدادی برگ‌اش می‌ریزد. چه کنم؟

    • سلام
      متاسفانه شما یک شوک به ریشه ها وارد کردین. اگر گیاه در منزل نگهداری میشه که تعویض گلدان مشکلی پیش نمیاره. اگر مهارت ندارین حتما از یک فرد ماهر کمک بگیرین و در اولین فرصت گلدان رو تعویض کنید. از کود سه بیست برای تقویتش استفاده کنید تا شوک وارد شده جبران بشه.
      در ضمن بنجامین نسبت به تغییر عوامل محیطی بسیار حساسه و با کمترین تغییری برگ های آن ریزش می کنه از چرخاندن و جا به جایی گلدان بپرهیزید.

  3. ازاده پهلوان

    آیا خوردن برگ امستل باعث بیماری در حیوانات میشود؟

  4. سلام
    من نزدیک به ۸ ماه هست که آمستل خریدم ولی توی این ۸ ماه حتی یه برگ جدید نداده و هیچ کدوم از برگهاش هم نریخته
    برگها سالم به نظر میان
    جوانه که میزنه سر جوانه ها خشک میشه بعد از مدتی پوست جوانه میوفته و باز جوانه در حد یک میلیمتر بزرگ میشه و باز سرش خشک میشه

    • سلام
      گیاه نیاز به رطوبت داره. محیط گرم و خشک و دمکرده هست باید برای گیاه جزیره درست کنید. یک روز در میان هم برگ ها رو با آب جوشیده سرد شده غبارپاشی کنید. محیط مرطوب بشه حالت خشکی نوک برگ ها از بین میره. برای رشد بهتر هم از کودهای تقویتی مثل سه بیست یا سه هیجده استفاده کنید

  5. حبیب اکبری

    سلام برای فرم دادن به ساقه گیاه آمستل چه باید کرد و چگونه است ؟ تشکر

    • سلام
      این کار با به کمک ابزارها و حقه ی باغبانی انجام میشه و در واقع ساقه بافته میشه که در منزل قابل انجام نیست و باعث آسیب رسیدن به گیاه و ریزش شدید برگ ها میشه

  6. سلام
    گیاه امستر من چند وقته ریزش برگ داره روزانه حدود ۸ برگ ، ک شامل برگهای سبز و درشت و زرد رنگ،حتی برگهایی ک تازه جوانه زدن میشه
    تقریبا نور مناسب پشت پنجره داره ، هرروز ابیاری میشه با اب تصفیه .
    ایا دلیل خاصی داره؟ یا بخاطر تغییر فصله؟

    • سلام
      گیاه شما دچار شوک شده به خاطر روش اشتباه آبیاری. وقتی هر روز به گیاه آب بدین ریشه ها در خاک اصطلاحا خفه میشن و به مرور از بین میرن. این روش آبیاری صد در صد اشتباه هست و منجر به مرگ گیاه میشه. در همین مطلب در قسمت آبیاری توضیح داده شده که روش آبیاری این گیاه چطور باید باشه. بنجامین ها نیاز به رطوبت بالایی دارند که باید این رطوبت با درست کردن جزیره تامین بشه.
      برای درمان باید کود ضد استرس به گیاه بدین و هر 15 روز روی برگ هاش اسپری کنید. آبیاری رو تنظیم کنید و منتظر بمونید تا گیاه خودش رو ریکاوری کنه.
      ارسال محصولات رایگان با پست پیشتاز درب منزل

  7. فریبا عبدامین

    سلام، من بنجامین آمستل دارم ارتفاعش ۲ مترهست ، ممکنه بفرماین برای زیاد بلندنشدن این گیاه ، میشه سرزنی کرد ؟ لطفا” توضیح بدین . ممنونم

    • سلام بله میتونید سرزنی کنید منتهی چون الان در فصل گرم هستیم زیاد این کار توصیه نمیشه ان شاءالله اواخر شهریور ماه اقدام کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *