Home / گلهای آپارتمانی / گل «بنت قنسول» {=گل «سرخ‌برگه» = گل «کریسمس»= گل «یلدا»= گل «پوینستیا»}

گل «بنت قنسول» {=گل «سرخ‌برگه» = گل «کریسمس»= گل «یلدا»= گل «پوینستیا»}

مشخصات بنت قنسول

  • نام انگلیسی: poinsettia
  • نام علمی: euphorbia pulcherrima
  • نام غالب در بین اغلب فارسی زبانان: بنت قنسول
  • نام های فارسی رایج دیگر: گل کریسمس ، گل یلدا
  • نام فارسی اصیل: سرخ‌برگه
  • معیار زیبایی: براکته ها و گل
  • از خانواده: Euphorbiaceae
  • خاستگاه: مکزیک
آبیاری بنت قنسول
اصله: گلدهی در گیاهان آپارتمانی در درجه حرارت معینی صورت می گیرد. بنت قنسول را در دمای بالاتر از 14 درجه سانتیگراد می توانید وادار به گلدهی کنید.
اصله: pH خاک مورد نیاز بنت قنسول 6.0 تا 6.5 است (کمی اسیدی)
بنت قنسول
بنت قنسول

رابطه بنت قنسول با کریسمس

رابطه این گیاه با کریسمس به قرن ۱۶ میلادی در مکزیک برمی‌گردد، جایی که افسانه‌ها داستان دختری به نام پِپیتا یا ماریا را نقل می‌کنند که به علت فقر نمی‌توانست هدیه‌ای برای شب تولد مسیح تدارک ببیند، او به واسطه الهامی که از فرشتگان گرفته بود، گیاهان هرز کنار جاده را جمع کرد و به عنوان پیشکش در جلوی محراب کلیسا قرار داد. معجزه‌ای رخ داد و شکوفه‌های قرمز از میان گیاه رشد کردند و علف‌ها به سرخ‌برگه مبدل شدند. از قرن ۱۷ میلادی فرانسیسکویی‌ها در مکزیک شروع به استفاده از این گیاه برای تزیینات جشن کریسمس کردند. امروزه در آمریکای شمالی، سرخ‌برگه به گستردگی در تزیینات کریسمس منازل، کلیساها، دفاتر و فروشگاه‌ها به کار برده می‌شود. در ایالات متحده آمریکا روز ۱۲ دسامبر روز ملی سرخ‌برگه است.که بسیارزیباست.

دلیل نامگذاری گیاه:

در صفحه توئیتر سفارت ایالات متحده در قاهره اینطور گفته شده است که دلیل نامگذاری این گیاه به بنت قنسول این بوده که اولین بار دختر یک دیپلمات آمریکایی این گل را با خود به کشور مصر آورده بود و از آن پس مردم مصر به این گیاه نام گل بنت القنسول نام نهادند که به معنی گل “دختر سفیر” می باشد. سپس همین این نام به کشورهای همجوار مصر راه پیدا کرد.

در هر حال احتمالاً این نام ابتدا به همین صورت بنت القنسول به زبان فارسی وارد شده (به طوری که هنوز هم بعضی از گلفروشها به همین صورت آن را گل بنت القنسول می نامند) اما به تدریح با حذف ال (الف لام)، به صورت بنت قنسول نیز رایج شده است. شایان ذکر است اکنون در افواه بعضی از مردم شاهد این هستیم که نام بنت قنسول نیز با حذف بنت تطور پیدا کرده و به همین دلیل گاهی نام مختصر قنسول نیز برای اشاره به این گیاه به گوش می خورد.

 

برخی از منابع استفاده شده:

ftd

About اصله

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *