Home / گلهای آپارتمانی / گل هویا کارنوزا (Hoya Carnosa)

گل هویا کارنوزا (Hoya Carnosa)

گل هویا کارنوزا که در زبان انگلیسی به نام wax plant یا porcelainflower شناخته می شود و نام علمی آن هم Hoya carnosa می باشد؛ گیاهی است رونده که بوسیله ریشه های هوائی به قیم می چسبد. این گونه گیاهی از جنس Hoya می باشد. این جنس گیاهان تقریبأ دارای ٢٠٠ گونه همیشه سبز و معمولا رونده است که فقط یکی از آنها Hoya carnosa است؛ این 200 گونه بخاطر برگهای زینتی و یا گلهای بسیار جالب آن برای کاشت در گلخانه و یا مکانهای گرم مناسب میباشند. این جنس گیاهی خود از زیرتیره‌های گیاهی با نام  اِسْتَبْرَق (با نام علمی: Asclepiadoideae) ناست که پیش از این به عنوان تیره استبرقیان (نام علمی: Asclepiadaceae) شناخته می‌شد. این سرده در تیرهٔ خرزهره‌ایان (نام علمی: Apocynaceae)، قرار دارد.

از ویژگیهای این گیاه این است که تمام ساقه های جوان قبل از برگ آشکار می شوند. این گیاه دارای دو فرم ابلق می باشند که عبارتند از: H. C. variegata که دارای برگهای زیبای سبز مایل به آبی با کناره های سفید متمایل به صورتی است و H. C. compacta که برگهای آن دارای کناره های سبز تیره با مرکز طلائی و برگهای آن شکل روبان می باشد.

عکس گل هویا کارنوزا
عکس گل هویا کارنوزا

مشخصات اجمالی گل هویا کارنوزا

  • نام علمی : Hoya Carnosa
  • جنس: Hoya
  • زیرخانواده :  Asclepiadaceae  – استبرقیان
  • خانواده: Apocynaceae خرزهره‌ایان
  • بومی منطقه : آسیای شرقی و استرالیا و به طور دقیق تر این گیاه بومی کوئینلند میباشد.
  • نام های رایج دیگر: پیچ مومی، شمعی
  •  اندازه ارتفاع: به ۶٠ سانتیمتر می رسد.

خصوصیات گل هویا کارنوزا

این گیاه دارای گلهای چتری سفید تا صورتی گوشتی ستاره ای شکل خوشبو که از خرداد تا پائیز ظاهر میشوند و معمولا گلها دوباره بر روی همان ساقه گل دهنده بوجود می آید و بنابر این نباید آنها را چید.
این گیاه بندرت قبل از دو سالگی به گل می نشیند.

این پیچ زینتی گرمسیری و همیشه سبز دارای برگ های ضخیم به رنگ سبز تیره است و گل های بسیار درخشان آن به ندرت و به صورت مجتمع ظاهر می شود.

روش نگهداری 

گل هویا کارنوزا به مخلوطی مساوی از خاک باغچه و پیت و کمی ذغال کوبیده و ماسه احتیاج دارد .
در زمستان به حد اقل ١۶ درجه سانتیگراد حرارت نیاز دارد .
گلدان نباید مانع خروج آب اضافی گردد . در طول زمستان باید از آب دادن زیاد خود داری کرد . برعکس در بهار و تابستان باید به اندازه کافی آب در دسترس گیاه باشد.
این گیاهان معمولا بدون آفت می باشند ولی دراثر آب زیاد به یک بیماری فیزیولوژی مبتلا شده و برگها قهوه ای رنگ میگردند و گیاه خشک می شود .
این گیاهان به روشنائی نسبتأ زیاد احتیاج دارند
رطوبت هوا در طول بهار و تابستان باید به اندازه کافی باشد ، بویژه در هوای گرم احتیاج رطوبتی بیشتر می شود و باید آنرا با اسپری دستی آبپاشی نمود و هوای تازه در اختیارش گذاشت .
تعویض گلدان در اواخر زمستان انجام می گیرد . در تابستان هر سه هفته یکبار کود ورمی رقیق به گیاه داده شود . با وجودیکه این گیاهان درگلدانهای کوچک نیز گل میدهند ولی بهتر است که آنها را در گلدانی نسبتأ بزرگ کاشت .
به عمق ۲ الی ۵ سانتیمتر خاک گلدان را برداشته و کود ورمی کمپوست گیلدا را جایگزین نموده و با خاک سطحی مخلوط کنید.
در صورت جابجایی گلدان معادل ۲۰% الی ۴۰% از حجم گلدان جدید را کود ورمی کمپوست گیلدا و الباقی را با خاک معمولی مخلوط نمائید.
معمولاً گل هویا کارنوزا به پایه ای از نی یا چوب که در وسط گلدان بعنوان قیم قرار میدهند بسته میشود .
این گیاه به هرس نیاز ندارد ولی برای آنکه گیاه پرپشت شود جوانه انتهائی ساقه را پنسمان نموده تا امکان رشد شاخه های جانبی بیشتر شود.

بهترین زمان شکوفه دهی این گیاه زمانی است که در گلدان محدود است، بنابراین تغییر به گلدان بزرگتر تنها هر چند سال یکبار و یا وقتی که مورد نیاز است باشد.

آبیاری گیاه : آبیاری گل هویا کارنوزا خیلی متفاوت با دیگر گیاهان نیست یعنی باید در تابستان و بهار هفته‌ای ۲ بار آبیاری شود ودر پاییز و زمستان هفته‌ای ۱ ‌بار با آب بدون املاح آبیاری شود.
آبیاری منظم به رشد مناسب و گلدهی کمک می کند اما نباید اجازه داد که خاک خیس باقی بماند بنابراین ابتدا صبر کنید تا سطح خاک تا حدود عمق ۵ سانتیمتری خشک شود و سپس گیاه را آب دهید. خاک خشک و یا خاک خیس و غرقابی هر دو می تواند منجر به ریزش غنچه های گل این گیاه و عدم تشکیل شدن غنچه های گل جدید شوند.

توجه :
گل هویا کارنوزا همیشه سبز بوده و در طی زمستان اگرچه سرعت رشد آن کاهش می یابد اما به خواب فرو نمی روند. در طی زمستان آبیاری آنرا کم کنید. در طی زمستان مرطوب شدن سطح خاک کافی است و لزومی ندارد که حتما بعد از آبیاری آب از منافذ زیر گلدان بیرون بیاید. البته خشکی کشیدن گیاه در این زمان از سال می تواند منجر به چروک شدن برگها و حتی ریزش انان شود. توجه داشته آبیاری زیاد در طی فصول سرد از جمله دلایل از بین رفتن این گیاه است. اجازه دهید که سطح خاک به خوبی بین هر دو نوبت آبیاری خشک شود. برای آبیاری بهتر است که از آب کمی ولرم که ۳۶_۲۴ ساعت مانده استفاده کنید.

آب سرد می تواند باعث کاهش رشد گیاه شود. رطوبت هوا نیز مهم است. برای غبارپاشی از آبهای بدون املاح که ولرم نیز است استفاده کنید. اگر امکان استفاده از آب بدون املاح را ندارید از روش زیرگلدانی پر از قلوه سنگ و آب استفاده کنید. بدین صورت که یک زیرگلدانی را از سنگ پر کنید سپس تا نیمه دیواره آن آب بریزید. گلدان را بر روی سنگها قرار دهید و مراقب باشید که کف گلدان با آب داخل زیرگلدانی در تماس نباشد. آب موجود به دلیل گرمای هوا به تدریج تبخیر می شود و رطوبت مورد نیاز این گیاه را تامین می کند.

نـور:

عاشق نور زیاد است : به بیشترین نور اتاق نیاز دارد و باید آن را نزدیک پر نورت رین پنجره اتاق قرار دهید اما باید حواس‌تان باشد که این گیاه گرمای زیاد تابستان و نور شدید خورشید را تحمل نمیکند.
به مکانی روشن و پر نور اما به دور از نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. وجود ۱۰_۸ ساعت روشنایی محیط به رشد این گیاه کمک می کند. نور مستقیم آفتاب مناسب روزهای پاییز و زمستان است و در طی این روزها نیز در طی صبح و یا عصر هنگام نور مستقیم باید استفاده شود و در میانه روز از این نور اجتناب کنید. البته گیاه پیچ مومی (نوع کوتاه قامت گیاه هویا) بیش از گیاه پیچ شمعی نور مستقیم را تحمل می کند و به گفته برخی از پرورش دهندگان پیچ مومی برای بهترین گلدهی نیاز به ۴ ساعت نور مستقیم دارد.

در روزهای کم نور سال می توانید از نور مصنوعی نیز برای بهبود وضعیت رشد این گیاه کمک بگیرد بدین صورت که گیاه را به فاصله ۲۰ سانتیمتری از لامپهای فلورسنت قرار دهید البته این نور باید در حدود ۱۴ ساعت در محیط وجود داشته باشد. مهم است که در طی شب محیط این گیاه تاریک باشد. تغییر در میزان نور زمانی که بر روی گیاه غنچه گل وجود دارد می تواند منجر به ریزش غنچه های گل شود بنابراین در چنین مقطع زمانی، جای گلدان را تغییر ندهید.

نور شدید و مستقیم آفتاب از جمله دلایل سوختن نوک و حاشیه برگها و خشکیدن غنچه ها است. از طرفی کمبود نور نیز منجر به دراز شدن ساقه ها و زیاد شدن فاصله برگها از یکدیگر است. همچنین اگر تمایل داریدکه گیاه در طی فصل رشد خود از نور مستقیم نیز بهره مند شود نور مستقیم اوایل صبح که هوا هنوز خنک است را استفاده کنید.

نکات مهم

در هر دمایی راحت است : گل هویا کارنوزا بیشتر دماهایی را که برای شما قابل تحمل است مشکلی نخواهد داشت اما بهترین دما برای آن ۱۰ تا ۳۴ درجه سانتی‌گراد است ، البته توجه کنید که در دمای پایین‌تر از ۱۰ درجه دچار مشکل میشود.

خاک مخلوط را دوست دارد : بهترین خاک برای گل هویا کارنوزا مخلوطی از چند نوع خاک است ؛ یعنی شما باید مقداری مساوی ازخاک پیت‌ماس را با خاک لوم مخلوط کنید تا بهترین خاک برای گیاه مهیا شود ؛ منظور از خاک لوم چمن بریده و خشک‌شده در سایه است.
در بهار و تابستان کود میخواهد : وقتی می‌بینید گیاهتان در حال رشد است باید به آن کمک کنید ؛ بنابراین بهار و تابستان هر ۲ هفته یک‌بار با کود مناسب گیاه را تغذیه کنید تا رشد بهتری داشته باشد.
گل‌ها را ابپاشی نکنید : پیچ مومی مثل دیگر گیاهان رطوبت را دوست دارد اما باید حواس‌تان باشد که هنگام ابپاشی روی گل‌های گیاه را خیس نکنید.

گل هویا کارنوزا ابلق با گلدان سرامیکی

مشکلات گیاه را بشناسید

» کمبود مواد‌غذایی یعنی کود باعث میشود گل‌ها رشد نکنند و برگ‌های جوان ریز بمانند ، اگر نور محل گیاه کافی نباشد، ساقه‌های گیاه بلند و فاصله بین ۲ برگ زیاد شده و گل‌ها ظاهر نمی‌شوند.
» چنانچه هوای محیط گیاه خیلی سرد باشد برگ‌های آن کمرنگ خواهند شد.
» اگر در تابستان گل‌های موجود سقوط کرده و گل‌های جدید ظاهر نشوند نشانه تشنگی بیش از حد گیاه است.
» اگر غنچه‌های گیاه باز نشده خشک شوند نور مستقیم خورشید علت آن است وچنانچه هوا خیلی خشک باشد برگ‌‌ها رنگ پریده و چروکیده می‌شوند.
» آبیاری بیش از اندازه باعث میشود غنچه‌ها باز نشوند.
» اگر مشاهده کردید سطح زیرین برگ‌ها با تارهای عنکبوت آغشته شده است،با پارچه یا اسفنج آغشته به سم سطح زیر برگ‌ها را تمیز کنید تا علائم برطرف شود ؛ عامل این عارضه کنه قرمز است و در شرایط مرطوب کاهش پیدا می‌کند.
» اگر در زمستان برگ‌ها چین و چروک‌دار و منقبض شدند یعنی خاک خیلی خشک بوده و گیاه در حال رفتن به خواب زمستانه است.
» هوای سرد برگ‌ها را پژمرده و کمرنگ می‌کند ؛ سیاه شدن برگ‌ها در زمستان به‌دلیل هوای سرد است اما در تابستان می‌تواند به‌علت استفاده از مواد براق‌کننده شیمیایی باشد.

 

روش تکثیر

فصل تکثیر گل هویا کارنوزا بهار است. این گیاه به دو طریق قلمه زدن و خواباندن تکثیر میشود: که عبارتند از تکثیر به وسیله قلمه و تکثیر به وسیله خواباندن

باید از این گیاه قلمه‌هایی تهیه کنید و در فصل بهار این قلمه‌های رشد کرده سال قبل را در دمای ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتیگراد در خاکی که مخلوطی از شن ریز یا ماسه تقریبا درشت است بخوابانید.

تکثیر بوسیله قلمه : در ماههای اردیبهشت ، خرداد شاخه هائی بطول ۱۲ تا ۱۵ سانتیمتر از گیاه گرفته و در مخلوطی از ماسه و پیت در ۱۶ – ۱۸ درجه سانتیگراد حرارت قرار می دهند تا ریشه ها ظاهر شوند . رطوبت باید به اندازة کافی باشد و برای تأمین رطوبت بهتر است که از تراریوم استفاده شود .

تکثیر بوسیله خواباندن : این گیاهان را میتوان بوسیله خوابانیدن در فروردین ماه نیز ازدیاد کرد .

منابع:
wikipedia

homesteadbrooklyn

joyusgarden

guide-to-houseplants

pistilsnursery

About اصله

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *