Home / مقالات / گیاهان مناسب تراریوم

گیاهان مناسب تراریوم

گیاهان زیادی وجود دارند که می‌توان برای ساخت تراریوم از آنها استفاده کرد. ولی بعضی از این گیاهان با توجه به نیازهایی که دارند بسیار مناسب این کار هستند.

گیاهان مناسب تراریوم

انواع گیاهان برگ پهن همچون انواع بگونیا، بنفشه آفریقایی، بروملیا، پوتوس، پپرومیا، پیله آ، پرسیاوشان، سرخس، سانسوریا، انواع عشقه، فیتونیا، کروتون، نیدولاریوم، مارانتا، فیکوس و گونه هایی از اریکا که باید متناسب با ابعاد تراریوم انتخاب شوند بسیار مناسب برای کاشت در تراریوم می باشند.

گیاهان مناسب برای تراریوم باز

این نوع تراریوم برای گیاهان گیاه آب‌دار یا گیاه گوشتی یا گیاه ساکولنت (گیاهانی هستند که با ذخیره آب در برگ‌های گوشتی، ساقه و ریشه، خود را با شرایط زیستی مناطق گرم و خشک تطبیق داده‌اند و به همین دلیل توانایی تحمل گرما و کم‌آبی‌های طولانی را دارند) مناسبند.

گیاهان آب‌دار را نباید با کاکتوس اشتباه گرفت. کاکتوس‌ها گیاه آب‌دار هستند اما همه گیاهان آب‌دار، کاکتوس نیستند.

تراریوم های باز برای گیاهانی که نیاز به نور مستقیم دارند مناسب ترند.

گیاهانی که نیاز به آبیاری و رطوبت کم دارند مثل انواع ساکولنت مناسب این مدل هستند زیرا آب را به مدت زیاد درون خود ذخیره میکنند.

همچنین برای گیاهانی که نیاز به تابش نور مستقیم آفتاب دارند گزینه بهتری است.

گیاهان مناسب تراریوم

 

گیاهان مناسب برای تراریوم بسته

این نوع، گلخانه های مینیاتوری هستند که می‌توانند زندگی را به خانه، اتاق و یا محل کارتان بیاورند.

این تراریوم احتیاج بسیار کمی به نگهداری دارد و کلید ان انتخاب گیاه مناسبی است که سازگار با رطوبت بالا و نور کم باشد و سایز رشد ان زیاد نباشد.

ولی لازم است هر از چند گاهی در آن را باز کنید که هوای تازه وارد تراریوم شود تا از ایجاد کپک جلوگیری کنیم.

تراریوم بسته لازم است به طور نامنظم آب داده شود.

هر زمانی که قطره های اب بر روی شیشه دیده شود یعنی زمان آب دادن فرا رسیده است. در نوع تراریوم بسته معمولا رطوبت زیاد وجود دارد. در نتیجه گیاهانی که انتخاب می کنیم باید با این شرایط سازگار باشند.

مثل گیاهان که در مناطق گرمسیری رشد می کنند. خزه، به دلیل سازگاری زیاد با رطوبت بالا و نیاز کم به آب، معمول ترین انتخاب برای تراریوم بسته است.

سرخس هم به دلیل سازگاری با رطوبت میتواند انتخاب خوبی باشد اما تا ۳۰ سانتی متر هم در عرض و هم در طول رشد خواهد کرد.

انواع گیاهان گرمسیری مانند خزه ، سرخس ، ارکیده که نیاز به شرایط محیطی مرطوب و نگهداری مشابه هم دارند در تراریوم های بسته قرار داده می شوند.

در تراریوم یا باغ شیشه ای بسته لازم است در آن هفته ای یک بار باز شود تا رطوبت و بخار اضافی از داخل و دیواره های ظرف خارج شود.

این کار باعث می شود تا از به وجود آمدن بیماری و کپک هم جلوگیری شود.

تراریوم بسته - گیاهان مناسب تراریوم
تراریوم بسته

 که در ادامه این مقاله به ۱۰ گیاه مورد از مناسب ترین گیاهان برای ساخت تراریوم یا به عبارت دیگر 10 تا از بهترین گیاهانی که می‌توانید به راحتی درون یک تراریوم بکارید! اشاره می‌شود.

گیاهان مناسب تراریوم
گیاهان مناسب تراریوم

سازگارترین گیاهان با فضای تراریوم کدام ها هستند؟ اولین چیزی که در این مقوله باید در نظر بگیرید نیاز این گیاهان به آب است که در مورد تمامی آن‌ها صدق می‌کند.

در مجموع گیاهان تراریوم باید کوچک بوده و با ظرفی که درون آن قرار گرفته‌اند، تماس نداشته باشند. گیاهانی که انتخاب می‌کنید همچنین باید تحمل زیادی در برابر رطوبت داشته و نور کم غیرمستقیم مشکلی برای آن‌ها ایجاد نکند. در ادامه ۱۰ گیاه مناسب کاشت درون یک تراریوم را آورده‌ایم:

۱-گیاه دوستی یا ” پیله آ اینوولاکراتا ”

Friendship Plant
Friendship Plant

گیاه ” پیله آ اینوولاکراتا ” که اغلب گیاه دوستی نیز نامیده می‌شود, از خانواده‌ی گزنه‌ها بوده و اغلب در مکان‌های با رطوبت بالا کاشته می‌شود. این گیاه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی می‌باشد. گیاه دوستی حداکثر تا ارتفاع ۳۰ سانتی متر رشد کرده و دارای برگ‌هایی ناهمسان می‌باشد. این گیاه گزینه‌ای مناسب برای کاشت در تراریوم می‌باشد چون خاک مرطوب و سایه‌ی کامل و یا نور کم را ترجیح می‌دهد.

 

۲- گیاه Variegated Spider Fern یا گل عنکبوتی
گیاه عنکبوتی جزء گیاهان پایا بوده و بومی مناطق استوایی و جنوب آفریقاست, اما امروزه در سراسر جهان پرورش پیدا می‌کند. این گیاه نیز از خاک مرطوب و رطوبت بالای موجود در یک تراریوم لذت می‌برد. هنگامی که درون یک تراریوم قرار گیرد, برگ‌های خوش رنگ آن از پشت شیشه درخشیده و بافت و منظره‌ی زیبایی را ایجاد خواهند کرد.

 

۳-گیاه پپرومیا هندوانه‌ای
این گیاه به دلیل شکل برگ‌های سبز و نقره‌ای خود به گیاه هندوانه‌ای معروف شده است. این گیاه در اکثر شرایط رشد کرده و حداکثر به ۲۰ سانتی‌متر ارتفاع می‌رسد, به همین دلیل نیز مناسب کاشت در تراریوم می‌باشد.

 

۴-گیاه کریپتانوس یا ستاره دریایی
گیاه کریپتانوس دارای برگ‌هایی تسمه مانند است که بر اساس نور دریافتی تغییر رنگ می‌دهند. رشد آهسته‌ی آن که باعث می‌شود در بلوغ حداکثر به ۱۵ سانتی متر برسد, آن را جزء گیاهان مناسب تراریوم ساخته است.

 

۵- گیاه فیتونیا
فیتونیا گیاهی آپارتمانی و دارای عمر طولانی است. این گیاه دارای برگ‌هایی رگه دار به رنگ‌های سفید، سبز و یا قرمز بوده, در فضای مرطوب و هوای گرم داخل تراریوم به راحتی رشد کرده و نهایتاً به ارتفاعی برابر با ۳۰ سانتی متر خواهد رسید.

 

۶ -گیاه سلاژینلا
اگرچه سلاژینلا به بیش از ۱۵ سانتی‌متر ارتفاع نمی‌رسد، اما از کناره‌ها گسترش پیدا می‌کند، به همین دلیل سلاژینلای قرار گرفته درون یک تراریوم به صورت مداوم به هرس نیاز دارد. برگ‌های سبز روشن این گیاه تضاد زیبایی با گیاهان تیره‌تر ایجاد خواهند کرد.

 

۷-گیاه Spiderwort که نوعی از گیاه برگ بیدی می باشد

Spiderwort
Spiderwort

این گیاه ساقه‌های بلند و برگ‌هایی شبیه به خال دل سیاه (در بازی ورق) دارد. با در نظر گرفتن این که یک برگ بیدی به مدت ۵۳ سال بدون آن که ظرفش عوض شود, زنده مانده است، می‌توان گفت احتمال مناسب بودن فضای تراریوم برای این گیاه بسیار زیاد است.

 

۸-گیاه گیاه هوازی تیلاندسیا

Air Plant
Air Plant

گیاه هوازی تیلاندسیا گونه منحصر به فردی است که به آب و خاک نیاز نداشته و نیاز خود به مواد مغذی را از طریق برگ‌های ویژه‌اش تأمین می‌کند. این گیاه با گل‌های باریک قیف مانند و برگ‌های کمرنگ خود یک انتخاب متفاوت، اما بسیار مناسب تراریوم شما می‌باشد.

 

۹ – بنفشه آفریقایی

African Violet
African Violet

این گیاه ظریف با شکوفه‌های آبی, صورتی, بنفش و سفید خود قطعاً انتخاب خوبی برای تراریوم خواهد بود چون دارای بازه‌ی ارتفاعی بین ۲٫۵ تا ۱۵ سانتی متر بوده و خاک مرطوب را ترجیح می‌دهد.

 

۱۰-گیاه Strawberry Begonia بگونیا

Strawberry Begonia
Strawberry Begonia

ساقه‌های عمودی و گل‌های قرمز این گیاه باعث شناخته شدن آن به این نام شده‌اند. این نوع بگونیا با ارتفاع حداکثر ۲۰ سانتی متر, بسیار مناسب فضای تراریوم شما بوده و حتی زمانی که شکوفه ندارد با ساقه‌های خوش‌رنگ خود منظره‌ی زیبایی را ایجاد خواهد کرد.

 

منابع:

simplemost

bhg

thespruce

morningchores

About اصله

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *