Home / گلهای آپارتمانی / گل های تراریوم / نخل شامادورا و نکات لازم برای نگهداری این گیاه زیبا در منزل

نخل شامادورا و نکات لازم برای نگهداری این گیاه زیبا در منزل

نخل شامادورا با نام علمی Chamaedorea elegans از خانواده palmaceae می باشد . این جنس دارای گونه های چندی است که همگی به عنوان گیاهان آپارتمان استفاده می شوند. به طور کلی شیبیه درخت خرما هستند و اندازه های آنان گوناگون می باشند کامه‌دورآ دارای یک ساقه است که در انتهای آن خوشه ای از برگ ها قرار می گیرند گونه elegans ارتفاعی کم تر از یک متر دارد و دارای برگهای خمیده بسیار زیبایی است.

برگچه های آن تقریبا مستطیلی شکل می باشد گل ها به صورت پیازچه هایی زرد رنگ کوچک بوده که بر روی دمگل های باریک قرار می گیرند. کامه‌دو‌آ به نور متوسط، گرمای معمولی، خاک همیشه خیس، رطوبت نسبی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد. کود مورد نیاز این گیاه را میتوان به میزان ۲ گرم در لیتر، هر هفته یک بار از فروردین تا مهر ماه مورد استفاده قرار داد. خاک جنگل یعنی همان خاک هوموسی برای رشد گیاه کامه‌دورآ مناسب است مناسب برای پشت پنجره های شمالی و شرقی، هرچند وقت سطح برگ ها را با آب مقطر ولرم شست وشو داده و برگ های تغییر رنگ داده را از ساقه جدا کنید. هفته ای یکبار باید خاک آن را غرقاب نمود، در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود.

نخل شامادورا

نام  فارسی: شامادورا
خاستگاه: جنوب مکزیک و گواتمالا
نام های انگلیسی:
Parlour Palm
نام علمی: Chamaedorea elegans
خانواده: Arecaceae
نام های دیگر: کامه دورا
تعداد گونه: ۱۰۰ گونه

 

نخل شامادورا

نیازهای نخل شامادورا

آبیاری:  به آبیاری زیاد حساس است و باید بین دو آبیاری با انگشت زیر خاک را بررسی کرد و در صورت خشکی سیراب نمود. اب زیاد باعث سبز خشکی این گل میشود.

توجه داشته باشید که در زمستان که نیاز آبی کمتر میشه و میتونید عمق خشکی گیاه رو تا عمق ۵ سانتی متری هم بررسی کنید و اگر نیاز به آبیاری داشت اقدام به آبیاری کنید حتما زهکشی گلدان شما باید مناسب باشد و پس از آبیاری آب از زیر گلدان خارج بشه و هیچ وقت اجازه ندید که آب در زیر گلدانی شما جمع شود.

برای این‌کار انگشت خود را در خاک فرو کنید و اگر متوجه شدید که چند سانت بالایی خاک، خشک است باید به گیاه آب بدهید. آب را تا جایی بریزید که از زیر گلدان خارج شود.

آبی برای این گیاه مناسب است که:
● بیش از حد سرد نباشد. بهتر است آب هم‌دما با محیط باشد.
● حاوی رسوب نباشد. اگر فکر می‌کنید آب دارای مواد شیمیایی و رسوب است بهتر است اجازه دهید تا مدتی استراحت کند که رسوبات آن ته‌نشین شود.

مطالب مرتبط:

رطوبت: درست کردن یک جزیره زیر گیاه بهترین رطوبت را برایش ایجاد میکند.

در محیط زندگی اصلی شامادورا در جنگل‌های بارانی، رطوبت بالایی وجود دارد. به همین خاطر شما باید این شرایط را برای گیاه خود در خانه فراهم کنید که البته کار آسانی است.

با انجام اقدامات زیر می‌توانید رطوبت دلخواه گیاه خود را تامین کنید:
● از دستگاه بخور استفاده کنید.
● روی سینی زیر گلدان سنگ‌ریزه بریزید. این کار باعث می‌شود آبی که از زیر گلدان خارج می‌شود به مرور زمان بخار شود و رطوبت گیاه را تامین کنید.
● اگر حمام یا سرویس بهداشتی شما به اندازه کافی بزرگ و نورگیر است می‌توانید گیاه را در آنجا قرار دهید.

اگر علاقه دارید که هر روز به گیاه با اسپری آب بپاشید نگران نباشید، شامادورا مشکلی با آن ندارد. این کار به نفع گیاه هم است زیرا باعث می‌شود گرد و غبار روی برگ‌ها شسته شود. در واقع با اسپری کردن آب به برگ‌های گیاه، هم به سلامت و هم به زیبایی گیاه کمک می‌کنید.
علاوه بر این در فصل زمستان که از وسایل گرمایشی استفاده می‌کنید، بهتر است شامادورا را نزدیک به این وسایل قرار ندهید زیرا در کنار وسایل گرمایشی هوای خشک در جریان است و رطوبت مورد نیاز گیاه تامین نمی‌شود.
به خاطر داشته باشید اگر میزان رطوبت کم باشد لبه برگ‌های شامادورا قهوه‌ ای می‌شود.

دما: بهترین دما ۲۲ درجه سانتی گراد میباشد در صورت گرمای بیشتر باید آبپاشی روی برگها بیشتر شود، بهتر است جایش خنک باشد زیرا باعث سبز خشکی می شود.

خاک: خاک هوموسی سبک و دارای زهکشی خوب مثل یه قسمت  خاک برگ و یک قسمت خاک باغچه واکنش خاک قلیایی باشد.

برای ایجاد بهترین شرایط و عملکرد، گیاه را در یک خاک غنی و در گلدانی متوسط بکارید که به خوبی زهکشی شده باشد. اگر خاک گیاه بیش از حد سنگین باشد یا آب را بیش از حد در خود نگه دارد، ریشه‌های گیاه دچار مشکل می‌شود و گیاه خود را از دست می‌دهید.
گیاه نخل شامادورا به یک خاک غنی و با زهکشی خوب نیاز دارد و زمانی که چند سانت بالایی خاک خشک شد باید دوباره به آن آب بدهیم.
اکثر اوقات خاک‌های آماده، سنگین هستند اما شما می‌توانید با ترکیب مواد دیگری که زهکشی را آسان کند از آن‌ها استفاده کنید، خاکی که با پوده ترکیب شده باشد بهترین خاک است.
برخی دیگر از خاک‌های آماده حاوی موادی هستند که در طول زمان نقش کود دهی را نیز انجام می‌دهند. برای همین بهتر است تا سه ماه اول به گیاه کود ندهید.

اما شما می‌توانید خودتان یک خاک ترکیبی خوب برای شامادورا بسازید.
می‌توانید از هر کدام از ترکیب‌های زیر استفاده کنید:
● یک بخش خاک گلدان را با یک بخش شن
● مخلوط یک بخش پیت ماس، یک بخش خاک گلدان و یک بخش شن درشت
● مخلوط یک بخش کمپوست، یک بخش پیت ماس و یک بخش پرلیت

مهم‌ترین بخش برای آماده کردن خاک مناسب این است که مطمئن باشیم به راحتی آب را تخلیه میکند. اگر دیدید که آب بر روی سطح خاک می‌ماند و به آهستگی فرو می‌رود پس خاک ما سنگین است و باید اصلاح شود.

جهت رفاه حال شما عزیزان خاک مناسب این گیاه در بسته های 5 کیلویی آماده و بسته بندی شده که در صورت تمایل به خرید میتوانید از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید. ارسال محصولات رایگان توسط پست پیشتاز انجام می شود و هزینه پست برای شما عزیزان ندارد.

نور: نیاز نوری کم تا متوسط دارد و به سایه تا حدودی مقاوم است نور داخل منزل و پنجره های شرقی و شمالی وبطورکل بین نخل ها از همه به سایه مقاوم تراست!

یکی از بهترین خصوصیات شامادورا این است که می‌تواند در نور کم یا نور مصنوعی نیز شاداب بماند. قابلیتی که بیشتر گیاهان خانگی از آن بی‌نصیب هستند.
به هر صورت بهترین شرایط نوری برای رشد بهتر این گیاه، قرار دادن آن در محیطی پر نور است که نور به صورت غیرمستقیم به آن برسد.
اگر قرار است شامادورا در کنار پنجره باشد بهتر است پنجره‌ای غربی یا شرقی باشد که آفتاب عصر یا صبح به آن برسد. البته پنجره‌های شمالی نیز برای این گیاه مناسب است.
زمانی که دیدید که شاخه‌های گیاه بیش از حد بزرگ شده و موج‌های کوچکی دارد نشانه آن است که محل قرار گیری گیاه تاریک است.

اگر می‌خواهید گیاه را برای مدتی به بیرون منتقل کنید، بهتر است در فصلی گرم باشد فقط باید مواظب باشید که جایی قرار نگیرد که نور مستقیم به آن برسد زیرا باعث سوختن برگ‌های آن خواهد شد. پس بهتر است گیاه را در سایه قرار دهید و فراموش نکنید که قبل از شروع بادهای سرد پاییزی یا زمستانی شامادورا را به داخل خانه برگردانید.
یکی از نکات مثبت شامادورا این است که می‌تواند در زیر نورهای مصنوعی یا نور کم هم شاداب بماند.

کوددهی:

شامادورا جزو گیاهانی هست که برای سبزی و شادابی برگ ها نیاز به کود آهن دارد هر چهل روز یک مرتبه باید کود آهن به این گیاه دهید تا سبز و زیبا بمونه. همچینن برای رشد از کود پتاس بالا یا محرک رشد استفاده کنید.

جهت خرید این کودها با ارسال رایگان از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

Related image

 

 

 

 

 

تکثیر گیاه شامادورا به دو روش صورت می‌گیرد:

  روش اول:کاشت بذر

در این روش می‌بایست بذرها را در بستر آماده کشت بذر و قلمه کاشت و باید در مکانی قرار بگیرند که شرایط دمایی در حدود ۲۱ الی ۲۴ درجه سانتی‌گراد باشد. بذرها را باید از اردیبهشت ماه تا نهایتاً تیر ماه کاشت، البته این نکته را در نظر داشته باشید که همه‌ی بذر‌ها سبز نشده و جوانه نمی‌زنند. جوانه‌ها باید در مکانی پُر نور دور از تابش مستقیم آفتاب قرار داشته باشند. پس از جوانه زنی، کنترل وضعیت جوانه‌ها امری ضروری است چرا که جوانه‌ها بیش از هر زمان دیگری مستعد ابتلا به بیماری قارچی هستند. باید مراقب باشید بیش از اندازه به جوانه‌ها آب ندهید که این عمل موجب از بین رفتن جوانه‌ها خواهد شد، هنگامی که جوانه‌ها بزرگ‌تر شدن و به اندازه حدود ۷ یا ۸ سانتی‌متر رسیدند، می‌توان به گلدان بزرگ‌تری منتقل کرد. این مطلب را در نظر بگیرید که تکثیر از طریق کاشت بذر یکم برای محیط منزل دشوار است.

نخل شامادورا

  روش دوم:تقسیم ریشه

این روش برای محیط خانه بسیار راحت می‌باشد، گیاه را در فصل پاییز و بهار تکثیر کنید. بدین منظور از قسمت‌هایی که گیاه متراکم شده است، می‌توان گیاه مادر را به چند دسته تقسیم کرد و در گلدان مناسب کاشت. در انجام این روش فقط باید مراقب ریشه‌های گیاه باشید تا صدمه‌ای به گیاه وارد نشود.

نخل شامادورا

عوارض و درمان نخل شامادورا:

برگها روشن وشفاف شده اند: میتواند از کمبود نور یا مواد غذایی باشد گیاه را بجای پرنور تر و طبق دستور تغذیه کنید

نوک برگهاقهوه ای شده است: از کمبود رطوبت یا کمبود پتاس و کلسیم میباشد شاید هم بخاطر آبیاری نامنظم میباشد از آب جوشیده برای  آبیاری استفاده کنید

برگها زرد شده اند: ازآبیاری زیاد یا نور کم و هوای گرم میتواند باشد شرایط را بررسی کنید

برگها باز نمیشود: سایز گلدان و یا خاک آنرا تعویض کنید یا تغذیه مصنوعی کنید

برگها تار عنکبوت گرفته: مربوط به کنه میباشد طبق دستور سمپاشی کنید و رطوبت محیط را با آبپاشی بیشتر کنید.

برگها خشک شدند: از تشنگی میباشد آبیاری کنید!

About اصله

Check Also

گل برگ خونی یا آیریزین و شرایط نگهداری از گل آیریزین

گل برگ خونی یا آیریزین با نام علمی Tresine herbstiiBlood leaf  گیاهی با برگ هایی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *