Home / مقالات / نحوه محافظت از گیاهان در برابر سرما

نحوه محافظت از گیاهان در برابر سرما

نحوه محافظت از گیاهان در برابر سرما کار دشواری نیست.

اگر هوای شما کمی سرد است و یا گیاهان شما بیش از حد حساس هستند، باید در زمستان به گیاهان خود کمک کنید. این همه بستگی به این دارد که گیاهان چقدر آسیب پذیر باشند، هوا چقدر سرد است، طول فصل سرما چقدر است و چقدر انرژی و بودجه می خواهید هزینه کنید.

برای برخی از گیاهان، نیازی به مراقبت در فصل سرما نیست ، اما در بسیاری موارد، کمی مراقبت اضافی می تواند رشد بهتری برای گیاه به همراه داشته باشد. شما همچنین می توانید از این تکنیک ها برای طولانی کردن فصل رشد استفاده کنید، این روش ها به شما این امکان را می دهد که در اوایل بهار یا بعداً در پاییز سبزیجات پرورش دهید.

نکته بسیار مهمی که باید همین ابتدا به آن اشاره شود این است که، در فصول سرد سال استفاده از کودهایی همچون کود ضد استرس ضروری است. این کود جلوی تنش های ناشی از سرما را گرفته و مانع از خراب شدن گیاه می شود. برای خرید این کود با ارسال رایگان درب منزل از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

 

نحوه محافظت از گیاهان در برابر سرما

گیاهانی را انتخاب کنید که متناسب با آب و هوای شما باشند. این گزینه ساده ترین و کمترین کاری است که می توانید انجام دهید. منطقه آب و هوایی محل زندگی خود را شناسایی کنید و گیاهانی را انتخاب کنید که بتوانند در برابر دما و شرایط جوی آنجا مقاومت کنند.

چرا که گیاهان نامناسب با شرایط آب و هوایی محل زندگی شما ممکن است از بین بروند، ریزش برگ پیدا کنند، یا دچار آفت شوند، بنابراین وقت بگذارید تا گیاهان مناسب را پیدا کنید.

قبل از خرید حتما تحقیقات لازم را به عمل آورید و به دنبال انواع و ارقام گیاهان متناسب با آب و هوای خود باشید.

 

گلدان ها را به داخل خانه بیاورید.

در فصل سرما گیاهان درون گلدان و در فضای باز را در داخل خانه بیاورید. اولین و آسانترین راه حل برای جلوگیری از سرما زدگی این است که گیاهان خود را در برابر درجه حرارت پایین دور کنید. اگر گلدان یا سبدهای آویزان در فضای بیرون دارید، آنها را داخل خانه بیاورید. حتی جابجایی آن ها با پارکینگ نیز مفید خواهد بود، زیرا با این کار دمای بالای 5 درجه برای گیاه تامین می شود.

گلدان ها را مطابق با نیاز نوری آن ها در نزدیکی پنجره قرار دهید. پنجره های رو به شرق و غرب بیشترین نور را دریافت می کنند، در حالی که پنجره های شمالی و جنوبی کمی کمتر می شوند.
از قرار دادن گیاهان در نزدیکی منافذ خودداری کنید، زیرا این کار می تواند باعث خشک شدن و از بین رفتن آنها شود.

نحوه آبیاری در زمستان

گیاهان را قبل از فرا رسیدن شب و سرما، خاک اطراف گیاهان خود را آبیاری کنید. خاک گرما را بهتر از زمان خشک شدن به دام می اندازد و به آرامی تبخیر می کند و هوای اطراف گیاهان را گرم می کند.

اگر هوا خیلی سرد است، آبیاری را متوقف کنید. چرا که سرما می تواند شرایط را برای گیاه با خاک مرطوب دشوار کند.

یک لایه مالچ استفاده کنید.

مالچ به عنوان عایق عمل می کند و گرما و رطوبت خاک را حفظ می کند. این ماده برای محافظت از سیستم های ریشه گیاهان در برابر سرما استفاده می شود. گاهی اوقات سرما چیزی نیست که به گیاه آسیب می رساند، بلکه چرخه یخ زدایی / ذوب در خاک تأثیر می گذارد و باعث “گرم شدن” گیاه می شود. به همین ترتیب ، خاک سرد به راحتی می تواند از جذب آب گیاه جلوگیری کند. صرف نظر از این دلیل، استفاده از یک لایه به ضخامت 2-3 سانتی متر مالچ به جلوگیری از بروز این مشکلات کمک خواهد کرد.

مالچ ساخته شده از گندم یا کاه به خوبی عمل می کند، زیرا پس از آماده شدن خاک مجدداً  می توانید آن را حذف کنید و گرمای خوبی را به دام می اندازید.

نحوه محافظت از گیاهان در برابر سرما

کشیدن پلاستیک روی گلدان

گیاهان خود را بپوشانید. یک پتو قدیمی، پارچه یا پلاستیک را بر روی گیاهان بکشید. پوشش مناسب را انتخاب کنید و سپس آنرا با دقت پهن کنید تا به هیچ یک از برگها یا شاخه های گیاه شما آسیب نرسد. ممکن است شما نیاز به استفاده از چند قیم برای آن داشته باشید.

آن را در طول روز بردارید تا گیاهان از نور و هوا برخوردار شوند.

گلخانه بسازید

با خم کردن میله های باریک فلزی و وصل انتهای آنها به داخل زمین یک گلخانه ساده و موقتی ایجاد کنید. سپس پارچه یا پلاستیک مناسبی را روی گلخانه پهن کنید تا گیاهان را محصور کند. این کار گرما را حفظ و از یخ زدگی جلوگیری می کند و بهترین راه حل برای ایمن و گرم نگه داشتن گیاهان در زمستان است.

اطمینان حاصل کنید که گیاهان موجود در گلخانه از تهویه کافی برخوردار هستند.

نحوه محافظت از گیاهان در برابر سرما

منبع گرما را تأمین کنید.

اگر شما در حال گذر از یک دوره هوای بسیار سرد هستید که گیاهان شما قادر به زنده ماندن نیستند ، می توانید با دادن منبع گرما به آنها کمک کنید. اگر از منطقه ای نسبتاً بزرگ برای نگهداری از گیاهن برخوردار هستید، می توانید از یک بخاری استفاده کنید. هرگز منبع گرما را در تماس مستقیم با گیاهان یا مواد قابل اشتعال (مانند پوشش پارچه ای) قرار ندهید.

از منبع گرما در طول روز استفاده کنید تا تهویه لازم صورت گیرد و از گرمای بیش از حد جلوگیری شود.

wikihow

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *