Home / گلهای آپارتمانی / گل های تراریوم / گل سیسوس یا پیچ کانگورو و همه اطلاعات مربوط به آن (نگهداری، آفات، تکثیر)

گل سیسوس یا پیچ کانگورو و همه اطلاعات مربوط به آن (نگهداری، آفات، تکثیر)

گل سیسوس یا پیچ کانگورو گیاهیست همیشه سبز و رونده که گیاهی مناسب برای سر در منازل می باشد. برگهای براق و سبزآن شکل تخم مرغی داشته و درای لبه دندانه دار تیز می باشد. طول برگها در حدود 10 سانتی متر است. از این گیاه به صورت آویزی هم می توان استفاده کرد.

سیسوس از خانواده ویتاسه یا انگور سانان بوده و زادگاهش استرالیاست، علاوه بر استفاده از ان به عنوان گیاه آپارتمانی در سایبان ها و الاچیق ها نیز مورد استفاده دارد.

یکی از کاربردهای دیگر این گیاه، استفاده در تراریوم است.

برای دیدن سایر گل های مناسب برای استفاده در تراریوم اینجا کلیک کنید.

بسیار مناسب برای دفاتر اداری و بانکها با نور متوسط و نور مصنوعی می باشد. در برابر سایه مقاوم بوده و گیاهی کم توقع و مناسب برای افراد مبتدی است، در گلدان احتیاج به قیم دارد و جهت جلوگیری از رشد طولی و دراز شدن ساقه ها حذف گهگاه جوانه های انتهایی لازم است،برگها بزرگ و دندانه دار،سبز روشن و محکم و انبوه است،در سبد های اویزان از ان استفاده میکنند و فاقد گل و میوه است.

اطلاعات لازم درباره گل سیسوس یا پیچ کانگورو

نام  فارسی: سیسوس
خاستگاه: استرالیا
نام های انگلیسی:
Kangaroo vine
نام علمی: CISSUS ANTRACTICA
خانواده: Vitaceae-انگور
نام های دیگر: پیچ کانگورو,پیچ سیسوس
تعداد گونه: 350 گونه

گل سیسوس

نور: به نور متوسط نزدیک پنجره احتیاج دارد، ولی از تابش مستقیم افتاب بیزار است. هر چند که در مکان های کم نور نیز به رشد خود ادامه می دهد.

دما: در زمستان درجه حرارت 15 و در تابستان در 20 درجه سانتی گراد نگهداری کنید،اگر درجه حرارت بالاتر از 20 باشد غبارپاشی ضروری به نظر میرسد.

آبیاری: بین دو ابیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود،

رطوبت: در صورتی که درجه حرارت در تابستان بالای 20 درجه است،غبارپاشی روزانه و گرنه هفته ای یکبار کافی است.

تغذیه: کود مورد نیاز سیسوس را میتوان به میزان 4 گرم در لیتر، هر هفته یکبار، از فروردین تا شهریور مورد استفاده قرا داد. در زمستان هرگز نباید ، کود مصرف شود.

خاک مناسب: مخلوطی از خاک باغچه و شن و خاک برگ، برای رشد گل سیسوس مناسب است

تعویض گلدان: هنگامی که گیاه جوان و در حال رشد است هر دو سال یکبار تعویض کنید و زمانی که دیدید ریشه از زیر گلدان بیرون زده باید اقدام به تعویض گلدان بکنید وگرنه برگها ه مرور زرد شده و رشد گل متوقف می شود.

تمیز نمودن برگها: غبارپاشی برای تمیز نگهداشتن گیاه کافی است.در صورت نیاز میتوانید هر 2 ماه یکبار از مواد براق کننده شیمیایی استفاده کنید،توجه کنید که استفاده مداوم از ان برای گیاه ضرر دارد.

تکثیر: این گیاه تا 3 متر رشد می کند و از طریق قلمه زدن نیز قابل تکثیر است. در فصل بهار قلمه هایی از آن را جدا کنید و آنها را در زیر یک شیشه نگهدارید تا ریشه کند. قلمه های Cissus discolor را می بایست در دمای حداقل 20 درجه سانتی گراد نگهداشت در حالی که قلمه های پیچ کانگورو در 15 درجه سانتی گراد هم به خوبی رشد می کنند.

عوارض و درمان گل سیسوس:

رشد گیاه کند شده و برگها رنگ پریده هستند: گیاه از کمبود عناصر غذایی رنج میبرد،هر دو هفته یکبار طبق دستور تغذیه مصنوعی کنید.

فاصله بین برگها زیاد و رشد گیاه کند شده است: نور کافی نیست،گلدان را به محل روشن تری منتقل کنید ولی مواظب اشعه مستقیم افتاب باشید.

لکه های قهوه ای روی برگها مشاهده میشود: ابیاری بیش از اندازه صورت گرفته است،اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو ابیاری خشک شود،ابیاری را تنظیم کنید.

برگ ها سست شده و در نهایت میریزند: هوا سرد و خشک است،گیاه را به محل گرمتر منتقل نموده و ابیاری کنید.

رنگ برگها زرد میشوند و تار عنکبوتی پشت برگها وجود دارند: کنه قرمز ریز عامل ان است،گیاه به سم خیلی حساس است،با پنبه اغشته به سم پشت برگها مالیده،غبارپاشی در کاهش افت موثر است

برگها بد شکل و چسبناک هستند و حشرات سبز رنگی روی انها مشاهده میشود: با سم حشره کش نفوذی گیاه را هر هفته یکبار سمپاشی کنید تا عارضه بر طرف شود.

برگها نازک چروک خورده و سقوط میکنند: درجه حرارت خیلی بالا است،گیاه را به محل خنک تری و با حریان ملایم هوا منتقل کنید،رطوبت را با غبارپاشی افزایش دهید.

رشد متوقف است و  برگهای پائینی میریزند: هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

About admin

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *