Home / مقالات / انواع کود برای گیاهان (معرفی کودهای مورد نیاز برای گل ها و گیاهان)

انواع کود برای گیاهان (معرفی کودهای مورد نیاز برای گل ها و گیاهان)

در این مطلب انواع کود برای گیاهان معرفی می شود. گیاهان نیز مانند انسان ها برای رشد و نمو به مواد غذایی نیاز دارند.

درست است که فتوسنتز تامین کننده کربوهیدرات است ولی لازم است عناصر معدنی خاصی از محیط ریشه جذب گیاه شود. جذب عناصر توسط ریشه گیاهان به صورت اختصاصی نیست، به این معنی که ورود عناصر در گیاه دلیل بر ضروری بودن آن برای رشد و نمو نیست. گیاه قادر به تشخیص مواد جذب شده از خاک نیست، چون اگر چنین بود علف کش ها را جذب نمی کرد.

شرایط ضروری بودن عناصر این است که فقدان عنصر، رشد زایشی و رویشی را با مشکل مواجه کند. با به کار بردن عنصر علائم کمبود برطرف می شود و عنصر مستقیما در تغذیه گیاه نه در فعالیت های شیمیایی و میکروبیولوژی خاک یا محیط کشت موثر باشد.

برخی از حشره کشها که به خاک اضافه می شوند از طریق سیستم آوندی به تمامی قسمت های گیاه منتقل و در اثر تغذیه حشره از شیره گیاه، منجر به مرگ آن می شود.

 

انواع کود برای گیاهان

انواع کود برای گیاهان

  1.  کودهای آلی
  2. کودهای معدنی

کودهای آلی: از کودهای آلی جهت اصلاح بافت فیزیکی و نفوذپذیری بافت یکنواخت در خاک استفاده می شود که شامل کود جامد حیوانی، کود گیاهی، کود مایع حیوانی می شود.

کودهای جامد حیوانی: کود مرغ، اسب، گاو، پودر استخوان، پودر خون، شاخ، سم و …. شامل این دسته هستند. بهتر است قبل از استفاده از این کودها به مدت 2 تا 3 سال تحت شرایط خاص پوسیده شوند. لازم به ذکر است کود مرغی و اسبی به تنهایی استفاده نشود؛ چرا که کود مرغی دارای ازت خیلی بالایی است و ممکن است سبب گیاه سوزی شود و همچنین از کود اسبی برای بستر قلمه زنی استفاده نگردد. به علت تخمیر بالا یعنی تولید گاز آمونیاک (NH3) که گازی سمی است، مضر می باشد.

کودهای مایع حیوانی: این کودها به علت جمع آوری سخت و پردردسر آن ها و همراه داشتن مواد مضر و حذف مواد مضر از آن ها نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی دارد.

کودهای گیاهی: خاکبرگ مهم ترین و اصلی ترین کود گیاهی است. خاکبرگ از پوسیدن برگ درختان در پاییز و اضافه کردن کود ازت یا اوره به آن ها به دست می آید.

کودهای معدنی: کودهای معدنی شامل انواع کودهای شیمیایی می شود. کودهای شیمیایی حاوی عناصر مورد نیاز گیاه از جمله ازت، فسفر، پتاس، آهن، روی، منیزیم، مس، منگنز، مولیبدن، گوگرد و … می باشد و با نام های مختلف به فروش می رسد.

بیان این نکته بسیار اهمیت دارد که میزان مورد نیاز کود برای هر گیاه باید به درستی تامین شود. از مصرف بیش از اندازه و خودسرانه کودها خودداری کنید. چرا که این کار موجب سوختن و از بین رفتن گل ها و گیاهان شما می شود.

هنگام خرید کود مورد نیاز برای گیاهان، باید اندازه و نحوه مصرف آن ها را از فروشنده سوال کنید و یا طبق دستور روی بسته بندی استفاده کنید.

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *