Home / مقالات / انواع خاک برگ برای گیاهان آپارتمانی

انواع خاک برگ برای گیاهان آپارتمانی

را در این مطلب معرفی می کنیم.

در مطلب قبل درباره طرز تهیه خاک برگ توضیحات کامل داده شد بنابراین در این مطلب مهم ترین خاکبرگ های گیاهان آپارتمانی معرفی می شود.

عمده ترین مصرف خاکبرگ برای استفاده  گل ها و گیاهان آپارتمانی است. از خاک برگ برای سبک و قابل نفوذ کردن خاک استفاده می شود. در ادامه با مهم ترین خاکبرگ های گیاهان آپارتمانی آشنا می شوید.

انواع خاک برگ برای گیاهان آپارتمانی

  • خاک برگ معمولی
  • پیت
  • تورب
  • خزه اسفاگنوم
  • کود سبز
  • لوم
  • کمپوست
  • خاک جنگل

انواع خاک برگ

 

خاک برگ معمولی

این نوع خاک برگ از تجزیه برگهای گیاهان مختلف درست می شود و باید قبل از استفاده استریل شود.

پیت

پیت نوعی خاک است که از تجزیه خزه اسفاگنوم یا از بقایای گیاهان که در باتلاق ها، مرداب ها و رودخانه ها به جا مانده اند به دست می آید و در ترکیبات گلدانی استفاده می شود.

خزه لوش یا پیت خزه که رنگ آن قهوه ای است اسیدیته آن 3.8 تا 4 بوده و مقدار کمی ازت و فسفات نیز دارد. ظرفیت نگه داری آن 10 برابر وزن خشک آن است و بیشتر به منظور جذب و نگهداری آب و تامین رطوبت به خاک افزوده می شود. پیت های حاصله از تجزیه اسفاگنوم سبب کاهش موقتی ازت در خاک می شود.

تورب

تورب را می توان به نسبت 50 درصد با ماسه مخلوط کرده و به عنوان خاک گلدان استفاده کرد. ولی به دلیل سبک بودن و فقر مواد غذایی می بایست یک برنامه کوددهی برای گلدان در نظر بگیرید.

پیت ماس نیز نوعی تورب است که به صورت پودر بوده و ظرفیت هوای آن نسبتا کم است و در گلدان به صورت مخلوط با ماسه و خاک باغچه به کار ی رود. بعضی از گیاهان نظیر گلوکسینیا و آزالیا را می توان در تورب خالص کاشت که در این صورت باید با کودهای شیمیایی کمبود مواد غذایی را جبران کرد.

خزه اسفاگنوم

این خزه بقایای گیاهان مردابی بوده و ظرفیت جذب آب در آن ها 10 تا 20 برابر وزنشان است. شامل مواد معدنی و چند ماده اختصاصی قارچ کش است که می تواند از مرگ گیاه جلوگیری کند.

کود سبز

این خاک از کاشت یک محصول از تیره لگومینوز و برگردان آن قبل از شخم زدن ب زمین به دست می آید. این خاک به دلیل دارابودن گره های نیتروژنی حاوی ازت بالایی است. این امر افزایش چندانی در میزان مواد آلی خاک نداشته اما سبب افزایش مواد غذایی خاک و به ویژه ازت می شود.

لوم

لوم نوعی دیگر از خاک برگ است که از تجزیه چمن به دست می آید. دارای اسیدیته 6 بوده و می توان با اضافه کردن آهک پی اچ خاک را تغییر داد و گیاه مورد نظر را کاشت. حاصلخیزی خاک های چمنی از خاک های جنگلی بیشتر است چرا که مواد عالی خاکهای چمنی دو برابر خاکهای جنگلی است. این مواد عالی بیشتر حاصل تجزیه چمن هاستکه ممکن است هر ساله اتفاق بیفتد ولی در جنگل ریشه ها دوره زندگی طولانی تری دارند و فقط شاخ و برگ درخت ها است که می پوسد و تجزیه می شود.

کمپوست

کمپوست نوعی خاک برگ است که از  تجزیه ضایعت گیاهان نه تنها برگ بلکه کلیه اندام آن ها و به طور کلی هر ماده دور ریختنی با منشا گیاهی به دست می آید. کمپوست ها ممکن است آلوده به قارچ و تخم حشرات باشند از این رو باید حتما آن ها را با قارچ کش ها ضدعفونی و استریل کرد.

اگر دوست دارید طرز تهیه کمپوست در منزل را یاد بگیرید اینجا کلیک کنید تا اطلاعات لازم را بدست آورید.

خاک جنگل

نوعی خاکبرگ است که از تجزیه برگ های گوناگون در جنگل بدست می آید و می توان در بیشتر موارد به جای تورب از آن استفاده کرد.

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *