Home / آفات و بیماری ها / آفات نخل ماداگاسکار و راه های درمان آن ها

آفات نخل ماداگاسکار و راه های درمان آن ها

نخل ماداگاسکار با نام علمی Pachypodium از خانواده ی Apocynaceae یا همان خرزهره خودمان، دارای ۲۰ گونه که ۱۵ تای اونا بومی سرزمین ماداگاسکار هستش و بقیه بومی جنوب آفریقا هستند. قبلا به طور مفصل درباره گیاه نخل ماداگاسکار صحبت شده که لینکش رو قرار دادم براتون. بنابراین در این مطلب به معرفی آفات نخل ماداگاسکار می پردازیم.

آفات نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار یا همان پاچیپودیم گیاه مقاومی است که خیلی کم دچار آفت‌ها و بیماری‌ها می‌شود. برخی حشرات مانند شته‌ها، کنه تارعنکبوتی، شپشک ها بخصوص شپشک آرد آلود این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهند. تمامی این آفت‌ها مکنده بوده و از شیره گیاه برای تغذیه استفاده می‌کنند. و این امر باعث ضعف گیاه و ریزش برگ‌ها می‌شود.
از اولین نشانه‌های وجود این حشرات می‌توان به بد شکل شدن برگ‌ها و خارج شدن از حالت طبیعی، همچنین گاهی به دلیل ترشحات این آفات سطوح برگ‌ها حالتی چسبناک می‌یابد که ممکن است به دلیل جمع شدن کپک سیاه رنگی که کپک دوده‌ای نام دارد، ابتدا سطح برگ‌ها سیاه می شود و سپس می ریزند. بهترین راه درمان برای حشرات مکنده استفاده کردن از سموم سیستماتیک است. سم‌های سیستماتیک جذب شیره گیاه شده و حشراتی که از شیره گیاه تغذیه می‌کنند با مکیدن شیره گیاه از بین می‌روند. 

از دیگر آفات نخل ماداگاسکار می‌توان به بیماری‌های قارچی اشاره کرد که باعث پوسیدگی در گیاه می‌شوند. Fusarium oxysporum از جمله بیماری‌های قارچی این گیاه است که ابتدا برگ‌های مسن‌تر و سپس همه برگ‌های گیاه را درگیر می‌کند. برگ‌ها زرد و سپس قهوه‌ای می‌شوند اما بر روی گیاه باقی می‌مانند. گاهی یک قسمت از برگ تغییر رنگ می‌دهد و قسمت دیگر سبز رنگ باقی می‌ماند. با پیشرفت بیماری برگ‌ها و سپس تمامی گیاه می‌میرد و از بین می‌رود. با مشاهده هر قسمت پوسیده، باید آن قسمت را از گیاه جدا کرد. متأسفانه زمانی که نواحی نزدیک به سطح خاک می‌پوسند نمی‌توان گیاه را نجات داد و  چاره‌ای جز صرف نظر کردن از این گیاه نیست. اما اگر نواحی بالاتر پوسیده هستند  می‌توان قسمت‌های  آلوده را جدا کرد و از بین برد تا پیشرفت بیماری به تعویق بیافتد اما پیشگیری راه‌حل بهتری است.

آفتی به نام شپشک آردآلود است که این گیاه را تهدید می کند. اين حشره از شيره پرورده گياه تغذيه کرده و باعث افت گياه مي شود. این حشره پولک دار است و مانند ذره های پنبه ای که توسط پنبه زن حلاجی شده باشد در زیر برگ ها و انتهای دمبرگ و ساقه جمع می شوند.محل تجمع آنان بیشتر در درزهای نوک برگ هایی که در سایه واقع شده اند می باشد شيوه مبارزه با اين حشره، استفاده از سموم تماسي مانند مالاتيون. ديازنيون، گوزاتيون به نسبت به يک قاشق مرباخوري ( دو سي سي در يک ليتر آب به اضافه پنج تا شش قطره مايع ظرفشويی ) است که بايدروی قسمتهای الوده وشاخ وبرگ گیاه(پشت وروی برگها) اسپره نمایید. بهتر است که اینکاردر خارج از آپارتمان و در فضای باز انجام شود و این ماده را از دسترس اطفال دور نگهدارید. در ضمن مقداری از محلول را نیز به صورت ابیاری به خاک گلدان بدهید.در مصرف محلول زیاده روی نکنید وبه مقدار کفایت استفاده نمایید.بعد از 7 روز سمپاشی تکرار شود.

بهتره سمپاشی رو با دز کمتر در مورد تمام گیاهان موجود در منزلتان نیز انجام بدهیدو در صورتي که مؤثر واقع نشود بايد دو هفته بعد تکرار شود. اما نکته اي که بايد به آن توجه کرد اين است که درصورتیکه سموم فوق موثر نبودو با عنايت به اين که اين حشرات از شيره گياهي تغذيه مي کنند، باید از سموم سيستميک مانند کونفیدور ،اتیون ،متاسیستوکس و…نيز جهت مبارزه استفاده کرد.

آفات نخل ماداگاسکار
آفات نخل ماداگاسکار

ریزش ناگهانی برگها هم یکی دیگر از مشکلات این گیاه است. دلیل ریزش برگها تغییر محیط نگهداری هست، بهتر هست برای مدتی گیاه رو در جای ثابتی که نور وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید،گیاهتون مشکلی نداره وتغییر رنگ بدنه طبیعی هست بمرور زمان تنه نخلها سفید مایل به نقره ای میشه که طبیعی هست، مقداری کمبود نور داره،هر هفته گلدان گیاه رو نود درجه بچرخونید تا به تمام قسمتهای گیاه نور کافی برسه وکج رشد نکنه.

سیاه شدن برگ نخل ماداگاسکار هم یکی دیگر از مشکلات تهدید کننده این گیاه است. سیاه شدن برگ ها علل مختلفی داره مه مهم ترین اون ها عبارتند از:

  • گرما و خشکی هوا
  • آبیاری بیش از حد
  • قارچ

اگر محیط نگهداری گرم و خشک باشد ،خشکی و سیاه شدن سر برگ ها به دلیل کمبود رطوبت می باشد ،با غبارپاشی روزانه برگ ها توسط آب بدون کلر و آبیاری منظم و تنظیم نور مشکل حل خواهد شد.

در هنگام آبیاری سعی کنید برگ ها خیس نشوند ،از تجمع آب در زیر گلدانی خودداری شود ،در فاصله ی دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود .از آب بدون کلر استفاده شود جهت احتیاط از قارچ کش مثل بنومیل یا کاپتان استفاده شو.

نخل مادگاسکار به خشکي مقاومت خوبي دارد و اگر زياد آبياري شود احتمال شيوع بيماري پوسيدگي ريشه بسيار افزايش مي يابد. بهترين زمان آبياري هنگامي است که سطح خاک گلدان خشک شده باشد. با توجه به اين نکات مي توان گفت که تقريبا هر 10-7 روز اين گياه به آبياري نياز دارد. نخل مادگاسکار به نور فراواني نياز دارد و نور مستقيم آفتاب را حداقل به مدت 6 ساعت دوست دارد. اگر امکان تابش نور مستقيم آفتاب بر روي آن وجود ندارد در مکاني همانند نزديکي يک پنجره که کاملا روشن و پر نور است آنرا قرار دهيد.نور کم باعث سياه شدن برگ ها و ريزش برگ ها مي شود .در صورتيکه علائم بهتر نشد استفاده از قارچ کش مثل بنوميل يا مانکوزب توصيه مي شود.

خرید گیاه سالم استفاده از بستر کاشت ضدعفونی شده و خشک بودن هوا و تهویه مناسب از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع این بیماری است. بیماری قارچی لکه برگی نیز منجر به بروز لکه‌هایی بر روی برگ‌های این گیاه می‌شود. این لکه‌ها می‌توانند با توجه به عامل قارچی یا باکتریایی که ایجاد کننده این بیماری است رنگ متفاوتی از زرد تا سیاه داشته باشند. بهترین راه حل چنین بیماری جمع آوری برگ‌های آلوده و جلوگیری از خیس و مرطوب شدن برگ‌های گیاه و استفاده از خاک‌های استریل و ضدعفونی شده در زمان تعویض خاک این گیاه است. همچنین در مواردی که بیماری شدید می‌شود می‌توان از قارچش برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری استفاده کرد.

برای درمان و پیشگیری بیماری‌های قارچی باید از سموم قارچش مانند سم کاربندازیم استفاده کرد، و از آبیاری زیاد بخصوص در فصل سرما و زمان خواب گیاه خودداری کرد.
توجه داشته باشید زرد شدن و  ریزش برگ‌های پایینی با شروع فصل سرما طبیعی می‌باشد. البته باید هرگونه زرد شدن و ریزش برگ‌ها را مورد بررسی قرار داد.

 

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

2 comments

  1. امیر محمد عبدالهی

    سلام خسته نباشید نخل ماداگاسکار من حدود ۹ سالشه چند سال پیش پوست یه قسمت کوچیک از پایین بدنه چروک شد و رنگ سبزش از بین رفت و تیغ های همون قسمت شروع کردن به تحلیل رفتن و الان سه ماهی میشه همون قسمت پوستش به صورت یک لایه از بدنه جدا شده و تیغی برای اون قسمت باقی نمونده میشه لطفا بهم راهنمایی کنید که چیکار کنم ؟ مرسی از سایت خوبتون

    • سلام سلامت باشید
      متاسفانه خیلی دور اقدام کردین به درمان گیاه. همون اول که دیدین ساقه داره مشکل دار میشه باید به دادش میرسیدین. این مشکل از خرابی ریشه ها و آبیاری زیاد به وجود میاد. لطفا عکسش رو اینستاگرام بفرستین تا گیاه مورد بررسی قرار بگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *