Home / گیاهان دارویی / کاشت زردچوبه در خانه با بهترین و ساده ترین روش

کاشت زردچوبه در خانه با بهترین و ساده ترین روش

کاشت زردچوبه در خانه کار سختی نیست. زردچوبه یک ادویه محبوب بومی آسیای جنوبی است. زردچوبه گیاهی است که به خانواده زنجبیل تعلق دارد و در بازارها به صورت پودر موجود است. با این حال، کاشت زردچوبه لذت خاص خودش را دارد و محصول نهایی در مقایسه با زردچوبه موجود در بازار ارزان تر است.

زردچوبه یک ادویه باورنکردنی است. این ماده نه تنها طعم غذای شما را خوشمزه می کند بلکه مزایای سلامتی زیادی نیز دارد. از نظر علمی ثابت شده که زردچوبه یکی از بهترین گیاهان دارویی است. از نظر پزشکی، زردچوبه به عنوان بهبود دهنده التهاب شناخته شده است. همچنین به درمان آرتریت، سرطان، بیماری روده تحریک پذیر ، بیماری قلبی، بیماری آلزایمر، سندرم متابولیک و بسیاری از بیماری های دیگر کمک می کند.

علاوه بر این، از آن برای مقابله با پیری زودرس و افسردگی نیز استفاده می شود. به طور خلاصه، این گیاه خارق العاده است و می تواند جادو انجام دهد. درست مثل بقیه خانواده اش، زردچوبه غده های زیر زمینی را به وجود می آورد ، بنابراین، شما نمی توانید برگ ها را برداشت کنید.

از آنجا که این گیاه دانه تولید نمی کند، از ریشه ها برای پرورش زردچوبه استفاده خواهید کرد. ریشه های زردچوبه به طور گسترده در فروشگاه های محلی و بصورت آنلاین در دسترس است. یک ریشه خریداری نکنید، تعداد بیشتری را برای کاشت خریداری کنید زیرا همه ریشه جوانه نخواهند زد. پس از خرید ریشه، این مقاله آموزنده در مورد کاشت رشد زردچوبه را دنبال کنید.

کاشت زردچوبه در خانه

کاشت زردچوبه در خانه

1. داخل خانه یا فضای باز

زردچوبه را می توان در داخل و خارج از منزل پرورش داد اما به آب و هوای شما بستگی دارد. اگرچه این گیاه سرسختی است و می تواند شرایط مختلفی را تحمل کند، اما ترجیح می دهد که در گرما پرورش یابد. بنابراین بهتر است گیاه خود را در داخل یک گلدان قرار دهید و پس از جوانه زدن گیاه ، پس از پایان آخرین یخبندان ، آن را در باغچه خود قرار دهید.

به خاطر داشته باشید که پرورش زردچوبه از زمان کاشت تا برداشت 7 تا 10 ماه طول می کشد. بنابراین، شما باید آن را در اواخر زمستان تا بهار کاشت کنید.

2. انتخاب گلدان مناسب

اندازه گلدان بستگی به این دارد که آیا شما قصد دارید بطور دائم زردچوبه خود را در یک گلدن نگهداری کنید یا قصد انتقال آنها را به باغچه دارید. در صورت نگهداری همیشگی در گلدان، از آنجا که این گیاه جادویی ممکن است تا 1 متر قد داشته باشد، یک گلدان بزرگ و عمیق انتخاب کنید.

یک گلدان با عمق 30 سانت  و عرض 20 سانت برای رشد 20 تا 20 سانت ریزوم (نام ریشه های زردچوبه) ایده آل است. شما نباید بیش از دو ریزوم را در یک گلدان بکارید.

برای گزینه دوم، می توانید از گلدان کوچکتر استفاده کنید و پس از جوانه زدن گیاهان، آنها را به باغچه خود انتقال دهید.

با این حال، به خاطر داشته باشید که رشد پرورش در گلدان به طور دائم بهتر از انتقال آنها به باغچه است. گلدان به شما این امکان را می دهد که گیاهان خود را در هر زمان که فضای بیرون مساعد نباشد، به داخل خانه منتقل کنید.

3. خاک و شرایط مناسب

زردچوبه خاک لومی را ترجیح می دهد که سرشار از مواد آلی است. اگرچه زردچوبه می تواند در خاک خشک هم رشد کند، اما ترجیحا از خاک مرطوب و زهکش خوبی استفاده کنید.

برای آشنایی با انواع خاک گلدان اینجا کلیک کنید.

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، زردچوبه گیاهی سرسخت است که می تواند نور کامل خورشید را تحمل کند. با این حال، برای نتیجه بهتر، توصیه می شود که آن را در یک مکان سایه آفتاب پرورش دهید، مگر اینکه در آب و هوای معتدلی زندگی کنید، که در این صورت می توانید نور کامل خورشید را در اختیارش قرار دهید.

این گیاه در دمای بین 32 تا18 درجه سانتیگراد بهتر رشد می کند، اگر دما پایین تر از این درجه ها باشد گیاه رنج می برد. بنابراین بهتر است برای گرم نگه داشتن آن، داخل خانه نگهداری شود. اگر خانه شما به اندازه کافی گرم نیست، از چراغ های رشد گیاه استفاده کنید.

 

4- کاشت ریزوم

کاشت ریزوم آسان است. اولین کاری که باید انجام دهید اینست که قطعات بزرگ را به قطعات کوچک خرد کنید.

کاشت زردچوبه در خانه

هر قطعه باید حداقل دو یا سه جوانه داشته باشد. ظرف را با خاک خوب و زهکشی پر کنید. درون خاک سوراخ هایی به عمق حداقل 2 سانت ایجاد کرده و در هر سوراخ یک ریزوم را به صورت تکی قرار دهید. آنها را با خاک کاملاً بپوشانید.

زردچوبه معمولاً یک ماه یا بیشتر طول می کشد تا جوانه بزند. پس از انجام این کار، می توانید آنها را به باغچه انتقال دهید. اگرچه توصیه می شود آنها را در گلدان نگه دارید تا در صورت لزوم بتوانید به داخل آن را جابجا کنید.

5- آبیاری و کوددهی

آبیاری زردچوبه هم کار آسانی است. در طول فصل رشد، باید مرتباً آب را آب دهید تا خاک مرطوب شود. با این حال، در زمستان شما می توانید آنها را کمتر از قبل آب دهید، مگر اینکه در آب و هوای گرم زندگی کنید.

زردچوبه نیازی به تغذیه سنگین ندارد. در هر ماه یک بار از کودهایی که برای محصولات ریشه ای مثل هویج و سیب زمینی استفاده می شود، استفاده کنید. همچنین می توانید مقداری کمپوست برای رشد بهینه اضافه کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کمپوست در خانه

6. آفات و بیماری های زردچوبه

گیاه زردچوبه در معرض آفات و بیماریهای خطرناکی نیست. کنه های تار عنکبوتی قرمز تنها آفاتی هستند که باید مراقب آن باشید. پوسیدگی ریشه و لکه برگ تنها بیماری هایی هستند که ممکن است گیاهان شما را آلوده کنند.

پوسیدگی ریشه ها عمدتاً در اثر خاک غرقابی ایجاد می شود. بنابراین، هنگام آب دادن به گیاهان باید مراقب باشید. برای جلوگیری از غرقابی شدن گیاه، زهکش گلدان را بررسی کرده و بعد از آبیاری، آب اضافی جمع شده در زیرگلدانی را خارج کنید.

7. برداشت

زردچوبه 7 تا 10 ماه زمان می برد تا آماده برداشت باشد. وقتی برگها زرد و خشک شدند، خاک را کنار زده و ریشه ها را بیرون بیاورید. برای شروع کاشت گیاه دیگری می توانید یک یا دو قطعه از ریشه ها را استفاده کنید.

پس از پاک کردن خاک، ریزوم ها را درون یک سینی قرار داده و در آفتاب قرار دهید تا کاملاً خشک شوند. پس از خشک شدن، آنها را پودر. پودر زرچوبه تازه خانگی خود را در یک ظرف نگه دارید و از مزایای آن بهره مند شوید.

امیدواریم که این مقاله اطلاعات لازم را برای یادگیری کاشت زردچوبه در خانه در اختیار شما قرار داده باشد. قطعاً پرورش این گیاه سالم بسیار آسان است و فقط به صبر و حوصله نیاز دارد.

خرید ریزوم زردچوبه

می توانید به آسانی زردچوبه (ریزوم) خود را رشد دهید و در داخل خانه یا در فضای باز پرورش دهید .

http://acle.ir/wp-content/uploads/2022/02/81MuLMLtHvL._AC_SL1500.jpg

http://acle.ir/wp-content/uploads/2022/02/81CuXpXVB3L._AC_SL1500.jpg

http://acle.ir/wp-content/uploads/2022/02/61qu0ONFTnL._AC_SL1000.jpg

 

برای اطلاع از قیمت و خرید ریزوم زردچوبه از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

گیاه خارخاسک و فواید بینظیر آن

گیاه خارخاسک (در متون طب سنتی حسک، خسک، شکوهج، شکوهنج) یکی از گیاهان دارویی بوته‌ای ...

2 comments

  1. سلام
    توضیحات دقیق ، کامل و کاربردی و به زبان ساده بود
    سپاسگزارم از دقت و حوصله شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *