Home / مقالات / ریشه هوایی یعنی چه

ریشه هوایی یعنی چه

قبلا در فیلم آموزشی طرز تهیه گلدان های ساده و شیک برای گیاهان هوازی را آموزش دادم که برای دیدن فیلم به این مطلب می توانید مراجعه کنید. این آموزش مخصوص گیاهانی بود که دارای ریشه هوایی بودند. ممکن است برای دوستانی که مبتدی هستند و یا سایر علاقه مندان به نگهداری از گل و گیاه این سوال پیش آید که ریشه هوایی یعنی چه

اگر دوست دارید در این باره اطلاعاتی کسب این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

ریشه هوایی یعنی چه

ریشه هوایی به ریشه‌ هایی می‌ گویند که بالاتر از سطح زمین قرار دارند و در بیشتر اوقات به‌ صورت عارضی و نابه‌جا پدید می‌آیند؛ یعنی ریشه‌ای محسوب می‌گردند که به غیر از موقعیت طبیعی می‌روید. این ریشه‌های در گیاهان گوناگونی دیده شده‌اند؛ از جمله آن می‌توان به گیاه‌های هوایی مثل ارکیده‌ها، درختان باتلاقی استوایی مثل مانگرو، درختان انجیر هندی و گیاهان بالارونده مثل پاپیتال و پیچک سمی، پتوس، سینگونیوم و …، اشاره کرد.

ریشه عضوی از گیاه است که معمولا در داخل خاک قرار داشته، املاح محلول و آب را برای تغذیه گیاه از زمین جذب می‌کند. اما ریشه های هوایی در هوا آزادند و عمل جذب رطوبت و گاه عمل برگ را انجام می دهند مثل ارکیده . همچنین در گیاهی مثل فیلودندورن یا برگ انجیری می توانید ریشه های هوایی گیاه را در داخل گلدان دیگر قرا دهید ،پس از رشد گیاه آن را از گیاه مادر جدا کنید تا گیاه جدیدی داشته باشید .

ریشه هوایی یعنی چه

انواع ریشه های هوایی

ریشه تکیه‌ای

ریشه‌ای تکیه‌ای (به انگلیسی: Prop root) رایج‌ترین نوع است که برای مثال می‌توان آن را در درختان انجیر هندی (بانیان) دید. این‌ها زندگی خود را به عنوان یک گیاه هوایی روی تاج درخت دیگر آغاز می‌کنند و ریشه‌هایشان شروع به پیچیدن دور ساقه میزبان می‌کند. بعد از رسیدن ریشه‌ها به زمین، سرعت رشد این گیاهان افزایش می‌یابد.

ریشه تنفسی

ریشه تنفسی یا پنوماتوفور (به انگلیسی: Pneumatophore) در گیاهان آبزی وجود دارد. ساختار پنوماتوفور از آب خارجی می‌شود و تنفس لازم ریشه‌ای را برای گونه‌های مانگرو را فراهم می‌کند.

ریشه مکنده

ریشه مکنده هوایی یا هاستوریوم هوایی در گیاهان انگلی وجود دارد و به صورت اندام مکنده است. این گیاهان به میزبان خود می‌چسبند و ریشه را از طریق سطح به میزبان وارد می‌کنند. مثالی از ریشه هوایی مکنده را می‌توان در سرده دارواش یافت.[۵]

ریشه گسترنده

ریشه‌های هوایی گسترنده معمولاً از ساقه‌های افقی که بالاتر از زمین قرار دارند، به وجود می‌آیند و در جهت گسترش گیاه حرکت می‌کنند.

 

 

همین طور که در تصویر می بینید ریشه هوایی یک ساقه که از گل برگ انجیری قلمه گرفته شده و در آب گذاشته شده، بعد از چند روز رشد کرده و بزرگ می ود. از این رو قلمه آماده کاشت در گلدان می شود.

معمولا گیاهانی که دارای ریشه هوایی هستند به راحتی در آب ریشه ها رشد می کنند و از این رو ریشه دار کردن قلمه ها در آب به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

2 comments

  1. سلام ببخشید من گلم برگ انجیریه و ریشه هوایی داده باید چیکارش کنم

    • سلام
      برگ انجیری به صورت طبیعی دارای ریشه هوایی هست. شما دوکار میتونید انجام بدین:
      یا این که در مرکز گلدان قیم بزارین تا ریشه ها به دور قیم بپیچن و بالا برن
      یا این که از گیاه قلمه تهیه کنید.
      نحوه قلمه زدن برگ انجیری در آب رو میتونید در آدرس زیر ببینید👇🏻👇🏻
      .
      قلمه برگ انجیری در آب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *