Home / درختان میوه / درخت زیتون تلخ یک درخت زینتی بسیار مقاوم و دوست داشتنی

درخت زیتون تلخ یک درخت زینتی بسیار مقاوم و دوست داشتنی

 درخت زیتون تلخ را در ایران با نام های محلی  مختلفی می شناسند و بیشتر به عنوان یک گیاه تزیینی زیبا در حیاط منازل خود می کارند. زیتون یک درخت خزان پذیر است که ارتفاع آن به 12 متر هم می رسد. زیتون جزء آن دسته از گیاهان  گلدار است که گل های این درخت به رنگ بنفش است که در ماه اردیبهشت ظاهر می شود و دارای برگ های سمی هم هستند که به عنوان یک حشره کش طبیعی عمل می کند. میوه های  این درخت سمی است که باید خوردن آن اجتناب کنید.  این درخت درختی بسیار مقاوم  و همیشه سبز و با عمر بسیار زیاد است .

کاشت و پرورش درخت زیتون تلخ کار بسیار آسانی است به شرط اینکه در عمق مناسب کاشته شود و محیط مناسبی برای رشدش فراهم باشد . درخت زیتون را درخت ابدی می نامند چرا که حتی با قطع و از بین بردن تنه اصلی از طریق پاجوش هایش دوباره از نو متولد می شود و به رشد خود ادامه می دهد.

اطلاعات درخت زیتون تلخ Chinaberry

زیتون تلخ  –  CHINABERRY
MELIA AZEDARACH : نام علمی
  MELIACEAE  – سنجد : خانواده
جنوب شرقی آسیا و استرالیا : بومی منطقه
Bead tree,Cape lilac,persian lilac,white cedar ,Texas umbrella,pride of india : نام های دیگر

 

جزء درختانی می باشد که سایبان خوبی دارد و تنه این درخت از چوب بسیار مرغوبی است که تراکم متوسطی دارد و محدوده رنگی آن از قهوه ای روشن تا قرمز تیره می باشد وبه علت شباهتی که به چوب ساج دارد گاهی با این چوب اشتباه گرفته می شود .
از برگهای این درخت به عنوان حشره کش طبیعی استفاده می شود و بسیار سمی هستند.
میوه این درخت زیتون می باشد و از آنجا که هسته زیتون تلخ دارای سوراخ است ، از آن برای درست کردن نوعی تسبیح استفاده می کنند و به همین علت در فرانسه و انگلیس به این درخت ، درخت تسبیح نیز می گویند.

میوه های این درخت اگر به مقدار زیاد خورده شود بسیار سمی است البته برای پرندگان این میوه ها قابل خوردن میباشند.
علائم مسمومیت چند ساعت بعد از خوردن نمایان میشود که شامل تهوع ، استغراغ ، اسهال و ضعف عمومی است و بعد از گذشت 24 ساعت ممکن است به مرگ طرف منجر شود .

درخت زیتون تلخ

پرورش درخت زیتون تلخ

برای کاشت درخت زیتون باید از اوایل زمستان تا تا بهار اقدام  به کاشت آن کنید.

  • برای کاشت درخت زیتون تلخ باید از میوه آن استفاده کنیم برای این کار ابتدا میوه های خشک روی درخت را با دقت می چینیم بدون اینکه  آسیب بینند ( البته می توانید هسته را خارج بکنید و بکارید ولی بهتر است هیچ گونه دستکاری نشود)
  • سپس میوه ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب قرار دهید تا کاملا خیس بخورد.
  • بعد از آن باید در خاک باغچه و یا خاک برگ بکارید
  • توجه داشته باشید که میوه ها را دستکاری نکنید و همانگونه که هست در خاک بکارید.
  • مکانی که برای پرورش زیتون تلخ انتخاب کرده اید باید دارای نور خوبی باشد.
  • در طول مدت جوانه زنی سعی کنید خاک را مرطوب نگه دارید.
  • زمانی که گیاه در بستر خود جوانه زد و سبز شد به مدت ۶ ماه به هیچ عنوان نباید آن  را تکان دهید مخصوصا در ماه های اول رشدش.
  • بعد از گذشت چند ماه تبدیل به یک گیاه مقاوم و زیبا خواهد شد .

اگر می خواهد از طریق بذر درخت زیتون تلخ را پرورش دهید سعی کنید از تعداد زیادی بذر استفاده کنید چون ممکن است تمام بذر ها به عمل نیایند.

نیازهای درخت زیتون تلخ

آبیاری

این درخت بسیار مقاوم هست و نیازی به آبیاری زیادی نداره. ریه های درخت به صورت عمیق پایین میرن و کم آبی موجب تحریک و رشد درخت میشه. بنابراین اگر به گیاه زیاد آب بدین، ریشه ها همین طور سطحی میمونن و رشد گیاه کم میشه.

نور

زیتون تلخ نیاز به آفتاب مستقیم آفتاب داره ، تا بتونه گلهای معطر و بنفش خودشو در بهار و درنتیجه ی میوه های زیبای خودش رو در پاییز به معرض نمایش عموم بذاره…. همچنین بتونه برگهای خودش رو کامل کنه و سروسامون بگیره. به خاطر رشد زیاد سایه اندازه خوب و خنکی ایجاد میکنه بنابراین میشه به جای بید مجنون ازین درخت به عنوان تک درخت استفاده کر.

خاک

این درخت به هرخاکی مقاوم هست ، در کشور هند که مهد این درخت محسوب میشه از شمال تا جنوبش کاشتن و از فواید دارویی اون استفاده می کنن.  ولی در کل خاک مناطق صنعتی، شهرک های صنعتی کارخانجات، مناطق شهری رو به خوبی تحمل میکنه…این درخت به مرور زمان خاک رو قلیایی میکنه خودش برای همین بیابون های شرق کشور رو به خاطر قلیایی بودن خاک که نزدیک به ۹ هست و ای سی بالای ۳ میزان آهک بالای خاک و بیکربنات های زیاد به خوبی تحمل میکنه و در حد درخت کاج تحمل داره این شرایط رو .

کوددهی

در زمستان کود فسفاته و در بهار کود سه بیست به گیاه بدین تا گلهای زیبایی بده.

بیماری و آفت

دوستان این درخت خودش ضد آفت هست. از جوشانده ی برگ و شاخه های سبزش یه سم قوی برای آفات و کنه ها درست میکنن که به عنوان سم ارگانیک میشه ازش استفاده کرد و خیلی هم خوب جواب میده.

 

About admin

Check Also

آموزش کاشت دانه سیب در گلدان

آموزش کاشت دانه سیب در گلدان کار بسیار لذت بخش و جذابی هست. کاشت هسته ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *