Home / آفات و بیماری ها / علت جمع شدن برگ گل محبوبه شب

علت جمع شدن برگ گل محبوبه شب

علت جمع شدن برگ گل محبوبه شب چیست؟

قبلا درباره گل محبوبه شب و نحوه قلمه زدن محبوبه شب به صورت مفصل توضیح داده شده است. از این رو در این مطلب درباره یکی از رایج ترین مشکلات این گیاه یعنی جمع شدن برگ گل محبوبه شب صحبت می کنیم.

علت جمع شدن برگ گل محبوبه شب

باید بدانید که عوامل متعددی موجب بروز این مشکل می شود که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می شود.

شرایط محیطی نامناسب: محبوبه شب یک گیاه گرمسیری است و به هیچ وجه تحمل سرما را ندارد و بهترین دما برای آن بین 20 تا 26 درجه است اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید حتما آن را در اواخر تابستان داخل خانه بیاورید و همچنن با بالارفتن دما غبارپاشی را به هیچ وجه فراموش نکنید.

محیط گرم و خشک و یا خیلی سرد و خشک هم می تواند موجب بروز مشکل و لوله شدن برگ گیاه شود. شرایط محیطی را بررسی کرده و محیط ایده آل را برای گیاه فراهم کنید.

آبیاری نامناسب: این گیاه نسبت به آبیاری زیاد حساس است اما اینم بدان معنی نیست که گیاه را باید تشنه نگه داشت. آبیاری زیاد و یا کم موجب لول و جمع شدن برگ و در نتیجه ریزش آن ها می شود. باید بین دو آبیاری حتما خاک تا عمق 4 سانتی متری خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید.

آفت: یکی دیگر از عواملی که موجب جمع شدن برگ گل محبوبه شب می شود وجود آفت در گیاه است. گل ها و زیر برگ ها و ساقه ها را بررسی کنید و در صورت مورد مشکوک و یا حشرات ریز حتما گیاه را سمپاشی کنید. در صورت لزوم از سم دیازینون استفاده کنید. یک قاشق چایخوری از سم را در یک لیتر آب حل کرده و به صورت آبیاری به گیاه بدهید. این کار را با فاصله 7 روز تکرار کنید.

گاهی اوقات هم حالتی روی برگ ها به وجود می آید مثل این که گرد و خاک روی آن ها نشسته باشد. به این آفت، آفت پودری می گوییم و باید حتما گیاه را سم پاشی کنید. بیشتر در فصل پاییز برای گیاهان مشکل ایجاد می کند. اما می توانید به جای سم پاشی یک دوز ضعیف قارچ کش هم روی گیاه اسپری کنید.

علت جمع شدن برگ گل محبوبه شب

نکات مهم در مورد نگهداری از گل محبوبه شب

هنگامی که گیاه رو جابجا می کنید و یا وگیاه خریداری شده را به منزل می آورید یا گلدون و خاکش تعویض می کنید با توجه به تغعیرات شرایط محیطی گیاه دچار شک میشه ومشکلاتی (مانند ریزش برگ و گل،توقف رشد و گلدهی، زردی برگها و…) برایش بوجود می آید که به مرور و با فراهم کردن شرایط ایده ال رشد کم و کمتر خواهد شد.

به آب کافی نیاز دارد و بهتر است که خشکی نکشد اما همچنین نباید گذاشت که بستر کاشت خیس و غرقابی شود. آبیاری بیش از اندازه گیاه می توان منجر به زرد شدن برگهای گیاه و ریزش آنان شود و در نهایت گیاه از بین برود. بنابراین بستر کاشت را بررسی کنید و زمانی که تا حدودی رطوبت را از دست داده بود گیاه را آبیاری کنید.

خشکی کشیدن گیاه بخصوص در روزهای گرم موجب پژمردن و ریزش گلها و برگهای جوان گیاه می شود.

در مکان هایی با نور آفتاب با 8-6 ساعت نور کامل و مکانهای نیمه آفتاب رشد می‌کند. مکانهای کم نور موجب کاهش گلدهی و یا ریزش غنچه های گل می‌شوند. در صورت افزایش دما و تابش شدید اشعه آفتاب بخصوص در بعد از ظهر نیز غنچه های گل و یا نوک و حاشیه برگها خواهند سوخت و برگها حالتی لوله و چروکیده می‌یابند. در ماه‌های کم نور پرورش دهندگان استفاده از لامپ 40 وات را برای تامین نور مورد نیاز این گیاه توصیه می‌ کنند.

سرمای -9 درجه سانتیگراد آنرا از بین خواهد برد اما قبل از رسیدن به این مرحله و با کاهش دما از دمای مطلوب و وجود سردی سیاه شدن و پژمردگی برگهای گیاه رخ خواهد داد. اگر آسیب جزئی است نواحی اسیب دیده را تا قسمت سالم قطع کنید اگر آسیب شدید است می‌توان ساقه را از نزدیکی سطح خاک قطع کرد.

خاکی سبک و با زهکش مناسب نیاز دارد بنابراین خاک های شنی و به بیان دیگر ترکیب خاک هایی که درآنها شن بکار رفته باشد برای این گیاه مناسب است. به عنوان مثال می‌توان از حجم مساوی از شن + پرلایت + خاک معمول +  خاک برگ استفاده کرد.

کاهش رشد گیاه، رنگ پریدگی برگسار، کوچک ماندن برگهای جدید، کاهش گلدهی و یا ریزش غنچه های گل از اثرات کمبود مواد غذایی در خاک است.

به منظور تقویت گیاه باید از کودهای کامل مخصوص گلدهی مانند کود پتاس بالا استفاده نمایید .هر سی روز یه بار به مقدار یه قاشق چای خوری کوچیک از کود رو در یک و نیم لیتر اب حل نموده وبه مقدار کافی از محلول مورد نظر به صورت ابیاری به گیاه بدهید. در مصرف کود زیاده روی نکنید.

برای خرید کود مناسب محبوبه شب از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

 

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

2 comments

  1. سلام من یه گل محبوبه شب خریداری کردم و در گلدان بزرگ گذاشتم اوائل سال جوانه داد و خوب رشد کرد ولی هیچ گلی نداد و با مراجعه به صاحب گلخانه به من کود پتاس و قارچ کش داد که استفاده کردم ولی روز به روز نتیجه بر عکس شد اول برگها چروکیده شدن و بعد شروع به ریزش کردن الان برگهایی محدود مونده که اون هم بصورت لکه های زرد و نوک برگ خشک مانده … من واقعا عاشق این گل هستم و دوست ندارم از دستش بدم خواهشا راهنمایی کنین خیلی ممنون

  2. سلام من یه گل محبوبه شب خریداری کردم و در گلدان بزرگ گذاشتم اوائل سال جوانه داد و خوب رشد کرد ولی هیچ گلی نداد و با مراجعه به صاحب گلخانه به من کود پتاس و قارچ کش داد که استفاده کردم ولی روز به روز نتیجه بر عکس شد اول برگها چروکیده شدن و بعد شروع به ریزش کردن الان برگهایی محدود مونده که اون هم بصورت لکه های زرد و نوک برگ خشک مانده البته ناگفته نماند که من ساکن خوزستان هستم … من واقعا عاشق این گل هستم و دوست ندارم از دستش بدم خواهشا راهنمایی کنین خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *