Home / آفات و بیماری ها / بیماری های گل گندمی (spider plant) با روش برطرف کردن مشکل و درمان آن ها

بیماری های گل گندمی (spider plant) با روش برطرف کردن مشکل و درمان آن ها

در این مطلب بیماری های گل گندمی را بررسی کرده و راه حل برطرف کردن آن ها بیان می ود.

گل گندمی با نام علمی Chlorophytum Comosum که اغلب به spider plant (اسپایدر پلنت یا گیاه عنکبوتی) از آن یاد می شود، یکی از محبوب‌ترین گیاهان خانگی از خانواده مارچوبه سانان است که از گیاهان پایا (گیاهانی با طول عمر بیش از دو سال) به شمار می رود و بومی نواحی استوایی و جنوب آفریقاست. در زبان فارسی به این گیاه سجافی، سبزگیا و کلروفیتوم نیز گفته می شود. توانایی گندمی در کاهش آلودگی‌های هوا نظیر بنزن، مونوکسید کربن و زایلین (به کار رفته در چرم، مواد لاستیکی و چاپی) این گیاه را در زمرۀ یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا قرار داده است. علاوه بر این این گیاه به سرعت پا می‌گیرد، برگ می دهد و گلدار نیز می شود.

اما این گیاه هم مثل هر گیاه دیگری دچار مشکلاتی می شود که خوب است از آن ها اطلاع داشته باشید.

بیماری های گل گندمی

گیاه گندمی یه گیاه مقاوم و مناسب برای دوستانی هست که میخوان تازه نگهداری گیاه رو شروع کنن. نوع سبزش ماندگاریش نسبت به ابلق بیشتر هستش. این گیاه محیط تقریبا خنک و همراه با تهویه رمیپسنده محیط بسته ودمکرده بیحال میشه.
نور؛نوع سبز نور متوسط میپسنده وغیرمستقیم ونوع ابلق نور زیاد وغیرمستقیم،نزدیک پنجره نگه دارید مه تهویه هوا هم باشه. آفتاب مستقیم قرار ندید چون برگاشون خشک میشه تو نور کم هم نازک وضعیف رشد میکنه.
آبیاری؛خاک خشک شد آبیاری کنید آبیاری زیاد باعث پوسیدن ریشه های کپسولی میشه ریشه ها اب رو به اندازه کافی در بافتشون نگه میدارن پس زیاده روی نکنید.
خاک؛خاک تکثیریش خاک کوکوپیت+پرلیت خاک کاشتش خاک تقریبا سنگین مثل خاکباغچه + ماسه + ورمی کمپوست

  • برگ ها نرم شدند و رنگ کمی دارند: گیاه در محیط سرد قرار داده شده است. بهتر است گلدن را به مکان گرمتری منتقل کنید.
  • برگ ها از انتها سیاه و له می شوند: آبیاری زیاد سبب پوسیده شدن ریشه و اصطلاحا خفه شدن گیاه شده. آبیاری را متوقف، گیاه را در مکان دارای تهویه هوا قرار داده و هر زمان خاک خشک شد آبیاری کنید.
  • برگ ها ضعیف و دراز شدند: گرم بودن محیط، کمبود نور و کمبود تغذیه موجب بروز این مشکل می شود. گلدان را به مکان خنک تر و پرنورتری منتقل کنید و با کود مناسب تغذیه کنید.
  • گیاه یخ زده: اگر گیاه در مجاورت سرما بوده و دچار یخ زدگی شده دو حالت پیش می آید: ریشه ها هم یخ زدند؛ فقط برگ ها یخ زدند. در صورتی که ریشه ها یخ زده باشند دیگر راه نجاتی یست فقط گیاهچه ها را در گلدان جدید بکارید. اما اگر فقط برگ ها یخ زدند گلدان را به مکان گرم منتقل کنید. برگ های جدید به مرور ظاهر می شوند.
  • نوک برگ ها زرد و قهوه ای شده: دو حالت وجود دارد: یا گیاه تشنه است و یا محیط گرم و خشک بوده. علت را بررسی کنید.
  • برگ ها بسته و کمرنگ شدند: گیاه تشنه است با جزیره درست کردن گیاه رو سیراب کنید.
  • نوک برگ ها قهوه ای شده و برگ های پایینی زرد می شوند: ابیاری زیاد،نزدیکی به منابع حرارتی ونیز سرما ونور کم از علل احتمالی هستند در ماهای سرد(در فصل پاییز که هوا رو به سردی می‌رود و به خصوص در فصل زمستان،) رشد گیاه هم کمتر شده و ممکن است به طور کلی متوقف گردیده باشد. در این فصل که هنگام استراحت گیاه است، تبخیر آب داخل خاک گلدان نیز کمتر می‌گردد. پس باید از میزان آبیاری آن کاسته و فواصل آن را زیادتر و از افراط در آبیاری آن خودداری نمود. مجدداً در فصل بهار و تابستان میزان آبیاری را بسته به نیاز گیاه افزایش دهید. اجازه دهيد خاک گلدان در فاصله بين دو آبياري خشک و سپس آبياري نماييد، زهکش را بازديد فرماييد، آب زير گلداني را خارج نماييد.

 

دوستان عزیزم پیج سایت اصله به تازگی راه اندازی شده است. لطفا با دنبال کردن پیج اینستاگرام اصله ما را در جهت انتشار بهتر مطالب حمایت کنید.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *