Home / آفات و بیماری ها / آفت کنه تارتن (کنه تار عنکبوتی = کنه قرمز = Spider mite )

آفت کنه تارتن (کنه تار عنکبوتی = کنه قرمز = Spider mite )

کنه تار عنکبوتی یکی از آفات شایع در بین درختان و گیاهان به ویژه گیاهان آپارتمانی هست. که با نام‌های کنه عنکبوتی، کنه دونقطه‌ای ، کنه دو لکه ای ، کنه تارتن و کنه قرمز هم شناخته‌ می‌شود، جانورانی از خانواده Tetranychidae هستند که شامل حدود ۱۲۰۰ گونه‌اند.

خسارت کنه تار عنکبوتی

خسارت این آفت به این صورت هست که از شیره گیاه به ویژه در پشت برگ تغذیه میکنه و در نتیجه کم کم روی برگ ها نقاط زرد و کم رنگی دیده میشه و به مرور این نقاط قهوه ای و سوخته میشن و در این موقع هست که برگ دیگه کاملا از بین میره چون قدرت فتوسنتز خودش رو از دست میده.

کنه تار عنکبوتی در دو مرحله از زندگی خود یعنی نیمف و کنه بالغ به برگسار گیاه آسیب وارد می اورد. کنه با قطعات دهانی خود بافت گیاه را سوراخ کرده و از محتویات شیره گیاهی استفاده می‌کند که در اثر این عمل نقاط یا لکه هایی با رنگ سبز کم رنگ بر روی پهنه برگ ایجاد می‌شود.

زخمها کوچک هستند اما زمانی که صدها کنه تارعنکبوتی در حال تغذیه از برگ گیاه باشند ، این زخمها به هم پیوسته و به صورت نواحی زرد رنگ قابل مشاهده می‌شوند و به دلیل از بین رفتن بخشی از پهنک برگها و یا حتی تمامی آنان غذاسازی گیاه و در نتیجه از رشد و قدرت آن کاسته می‌شود.

برگها ممکن است به تدریج به رنگ برنز درآیند و چروکیده شوند و ریزش برگها زودتر از وقت موعد انجام گیرد. اگر زیر برگها را نگاه کنیم مجموعه کنه ها که به رنگ سبز هستند را خواهیم دید.

البته لازم به ذکر است که هر مقدار به فصل پاییز نزدیکتر شویم رنگ کنه‌ها (جنس ماده) قرمز می‌شود. همچنین در مراحل پیشرفته و حمله شدید این آفت می توان پوسته نیمف کنه ها (همانطور که ذکر شد کنه ها دو مرحله نیمف دارند که بعد از پوست ریزی تبدیل به کنه بالغ می‌شوند) و پوسته تخمها را نیز مشاهده کرد. این آفت بر روی گیاه تار می‌بندد و گیاهی که شدیدا آلوده است ممکن است در اث ضعف و از دست دادن برگهایش از بین برود.

مشخصات ظاهری کنه تارعنکبوتی

 

اين كنه بيضي شكل و طول بدن آن بین 4 تا 5 ميليمتر می باشد. رنگ كنه های ماده زمستان گذران، قرمز يا نارنجی است. درحاليكه در طول فصل رنگ آنها از زرد كمرنگ متمايل به سبز تا تقريبا تيره تغيير مي كند كه اين تغييرات رنگی با سن آنها و گياه ميزبان ارتباط دارد.

علائم آفت کنه تارعنکبوتی

نخستین علامت قابل‌رؤیت نقطه‌های کوچک زرد رنگ یا سفید رنگ است که غالباً در بین رگبرگ‌ میانی و رگبرگ‌های بزرگ دیده می‌شوند. اگر این نقاط بزرگ‌تر و به هم متصل شوند، این سلول‌ های خالی ظاهری سفید یا نقره‌ای شفاف به برگ می‌دهند.

زمانی که این کنه ها زیاد میشن پوششی از تار روی گیاه به وجود میاد و به همین دلیل به کنه تارتن هم مشهوره. این آفت به دلیل وجود دو لكه ی تيره ای که در پشتش وجود دارد به کنه دو لکه ای هم معروفه. اين لكه ها بهترين علامت برای شناسایی كنه تار عنکبوتی مي باشد.

به محض این که متوجه چنین مشکلی در گیاه شدید، باید هر چه سریعتر وضعیت را درمان کنید تا گیاهتون زنده و سالم بمونه.

مشاهده آفت کنه تارتن (کنه تار عنکبوتی) بر روی گیاهان آپارتمانی و باغچه ای با چشم غیر مسلح کمی سخته چون خیلی کوچک هستند. اما اگر شک دارید گیاهتون دچار آفت کنه تار عنکبوتی شده، یک قطعه کاغذ را زیر برگ گیاه بگیرید و برگ را به آرامی تکون بدین.

اگر کنه های تار عنکبوتی وجود داشته باشن، روی کاغذ می افتن و آنها را به صورت نقطه های ریز شبیه ذرات فلفل روی کاغذ میتوانید شناسایی کنید.

آفت کنه تارتن

پیشگیری از آفت کنه تار عنکبوتی

برای کاهش خطر، گسترش سریع و هجوم کنه تارعنکبوتی دما را پایین (کمتر از ۲۵ درجه سانتی‌گراد) و رطوبت را بالا (بالای ۶۰ درصد) نگه‌دارید، با این کار میزان تولیدمثل کاهش می‌یابد. رطوبت بالاتر برای شکارگران کنه‌های تارعنکبوتی لازم است. محل را تمیز نگه‌داشته و همه‌ی برگ‌های ریخته شده در کف زمین را جمع‌آوری کنید. آبیاری بیشتر مهم است، چون گیاهانی که تحت استرس آبی قرار دارند بیشتر آسیب می‌بینند. برای پیشگیری از کنه تار عنکبوتی می‌توان گیاهان را سم‌پاشی کرد.

از بین بردن آفت کنه تارتن (درمان کنه تار عنکبوتی ) بر روی درختان

اگر این آفت بر روی درختان به وجود آمده در قدم اول باید علف های هرز در محدوده درختان رو به کلی از بین ببرین. چوت این آفات در علفهای هرز رشد و نمو می کنن.

در قدم بعدی باید درختان رو بشورین.

یکی از راه های طبیعی مبارزه با آفت کنه تار عنکبوتی آب پاشی با فشار زیاده. نیروی شدید جریان آب برای دور کردن این موجودات از گیاه کافی هست.

کنه تار عنکبوتی انجیر

بزودی

کنه تار عنکبوتی انگور

بزودی

کنه تار عنکبوتی بادام

بزودی

 

درمان کنه تار عنکبوتی گیاهان آپارتمانی : درمان خانگی کنه تار عنکبوتی

متاسفانه عده ای بر این باور هستن که اگر از اسپری های حشره کش متداول استفاده کنن حتما این آفت ها از بین میرن. در صورتی که اصلا اینجور نیست. چون این کنه ها، در برابر حشره کش های متداول، مقاوم هستن و باید از سموم مخصوص به اونها استفاده کرد. که در ادامه توضیح خواهیم داد.

اگر گیاهان آپارتمانی به این آفت مبتلا شدند، با برس نرمی که آغشته به کف صابون طبیعی و فاقد اسانس هست، آفات را از روی برگ ها پاک کنید سپس همه ی گیاه را با آب ولرم بشوری.

اگر گیاهان آپارتمانی به کنه تار عنکبوتی مبتلا شدند، با برس نرمی که آغشته به کف صابون طبیعی و فاقد اسانس نموده اید آفات را از روی برگ ها پاک کنید سپس همه گیاه را با آب ولرم بشویید گیاهان کوچک را در دستشویی با فشار قوی آب ولرم اسپری نمایید؛ طوریکه زیر برگ کاملاً شسته شود، چون محل تجمع کنه زیر برگ هاست و کنه از بافت زیر برگ، آسان‌تر تغذیه می‌کند. این کار حشرات را تار و مار میکند. در صورت نیاز مجددا همین عمل را تکرار نمایید. (۳ بار درهفته )

کنترل شیمیایی کنه تار عنکبوتی : سم مخصوص کنه تار عنکبوتی

برای کنترل شیمیایی کنه تار عنکبوتی می توان از سموم مختلفی مانند اسپیدور و آبامکتین استفاده کرد.

به توصیه برخی از کارشناسان در صورت نیاز می توان از سموم دیفوکل یا تترادیفون نیز استفاده کرد.

همچنین از جمله سموم مؤثر برای این آفت میتوان به موارد زیر هم اشاره نمود:

Abamectin, Bifenazate, Bifenthrin, Clofentazine, Fenbutatin oxide, Hexythiazon, Pyradiben

خرید سم کنه تار عنکبوتی

در صورت نیاز میتوانید این سموم را از اینستاگرام ما تهیه کنید. (پیام دایرکت دهید در خدمت تان هستیم)

هشدار: حشره‌کشها موادی سمی هستند در زمان مصرف به دستورالعمل کارخانه سازنده به خوبی توجه کنید و همراه با رعایت احتیاطات ایمنی آن را بکاربرید. برای جلوگیری از هرگونه مشکل لطفا برای انتخاب سم حتما نظر متخصصین گیاهپزشکی را جویا شوید.

در کنترل شیمیایی باید به نکات زیر دقت کنید و درصورتیکه اطلاعات کافی ندارید حتما با متخصص مشورت نمایید:

  • سمومی که روی تخم کنه تارتن تاثیر می گذارند با سموم گونه بالغ متفاوتند.
  • روش سمپاشی سیستماتیک، ترنسلمینار یا تماسی برای هر سم متفاوت است. اگر از سموم تماسی استفاده می کنید؛ کل گیاه مخصوصا زیر برگ ها باید با سم پوشش داده شود.
  • اگر همزمان از کنترل بیولوژیکی استفاده می کنید باید دقت کنید که سموم روی دشمنان کنه تار عنکبوتی تاثیر نامطلوب نگذارند. برخی از این سموم مانند مالاتیون، کارباریل و ایمیداکلوپراید (کنفیدور) روی همه حشرات مؤثرند.

دو مشکل سر راه کنترل شیمیایی کنه تار عنکبوتی وجود دارد. بکارگیری آفت کشهایی با طیف وسیع که در از بین بردن کنه ها مؤثر هستند موجب از بین رفتن حشرات مفید می‌شود و همچنین گاهی کنه‌ها به کنه‌کشها مقاومت پیدا می‌کنند. بنابراین لازم است تا در نوع سموم کنه‌کش نوعی تنوع را رعایت کرد تا چنین مقاومتی بوجود نیاید. همچنین لازم به ذکر است که  برخی از کنه کشها نیز برای برخی از گیاهان سمی هستند و به گیاه آسیب می‌رسانند. بنابراین در مبارزه شیمیایی انتخاب کنه کش مؤثر کار بسیار مهمی است.

کنه تار عنکبوتی کروتون : تار عنکبوت در گل کروتن

کنه تار عنکبوتی کاکتوس

بزودی

کنه تار عنکبوتی بابا آدم

بزودی

 

کنترل بیولوژیکی کنه تار عنکبوتی

برای کنترل بیولوژیکی از ارگانیسم های زنده، حشرات و دشمنان طبیعی کنه تارتن (کنه تار عنکبوتی) مثل تریپس شکارگر (predatory thrips)، کنه شکارگر (predatory mites)، کفشدوزک، و سن شکارگر (minute pirate bugs) استفاده می شود.

برای کنترل بیولوژیکی این آفت از نوعی کنه شکارچی با نام  Typhlodromus Occidentalis به شکل تجاری درکشور استرالیا استفاده می‌شود. این کنه تمامی مراحل کنه تارعکبوتی از تخم تا حشرات بالغ را مورد حمله و تغذیه خود قرار می‌دهد و هر کنه بالغ در طی زندگی خود می‌تواند تا ۵۰ کنه تار عنکبوتی را مصرف و از بین ببرد.

همچنین Phytoseiulus persimilis از جمله کنه هایی است که کنه های تار عنکبوتی را شکار و مصرف می‌کند. این حشره خود یک کنه است که از کنه های تارعنکبوتی تغذیه می‌کند و برای حداکثر فعالیت به دمای ۲۱ درجه یا بیشتر نیاز دارد. این کنه شکارچی بر روی کنه های تار عنکبوتی گلخانه ها موثر است و چندان تاثیری در از بین بردن کنه های تار عنکبوتی گیاهانی همانند مرکبات، شمشاد و مخروط داران ندارد.

البته کنه های شکارچی خودشان به سموم حساس هستند بنابراین در صورت بکارگیری از چنین روشی استفاده از سم محدود خواهد شد.

کنترل فیزیکی کنه تار عنکبوتی

اگر کنه های تارتن یا تار عنکبوتی در مراحل اولیه هجوم به گیاهان هستند؛ شانس کنترل آنها با تله حشرات وجود دارد. با استفاده از تله های چسبناک زرد نزدیک تمام نقاط ورودی مثل دریچه های ورود هوا یا آویزان کردن از وسط گلخانه بالای گیاهان می توانید آنها را شکار کنید.

برای تهیه این چسب های رنگی از طریق دایرکت اینستاگرام به ما پیام دهید.

تخم های کنه تار عنکبوتی

تخم کنه ها كروی و روشن بوده كه قبل از تفريخ، رنگ آن قدری كدر مي شود. تخم های این کنه گرد، زردرنگ و کوچک است.

هر کنه تار عنکبوتی ماده روزانه ۱۰ الی ۲۰ تخم می‌گذارد که در چرخه‌ی حیات ۴ هفته‌ای آن جمعاً ۸۰ الی ۱۲۰ تخم خواهد بود. تخم‌ها غالباً به تار ابریشمی متصل می‌شوند؛ و لاروهای ۶ پا پس از ۳ الی ۱۵ روز از تخم خارج می‌شوند. لاروها تقریباً بی‌رنگ هستند و چشم‌هایی با رنگ قرمز روشن دارند. آنها طی ۴ الی ۵ روز سه بار پوست می‌اندازند و به پروتونمف (Protonymph) و سپس دیوتونمف (Deutonymph) تبدیل‌شده و سرانجام بالغ می‌شوند. کنه‌های بالغ و شفیره‌ها ۸ پا دارند.

http://acle.ir/wp-content/uploads/2022/02/spider-mites_text_1.jpg

تخم های اولیه کنه تار عنکبوتی را معمولا با چشم غیرمسلح نمی توان دید. بنابراین توصیه می شود که گیاهان مشکوک را حتما با ذره بین بررسی کنید. باید پشت برگ درختان به دنبال پیدا کردن تخم کنه ها باشید. این آفت ها، یک تار چسبناک می تنند تا از خودشان و تخمشان در برابر دشمنان طبیعی محافظت کنند و بتوانند از برگی به برگ دیگر بروند. اگر تار کنه را مشاهده کردید؛ مشخص است که با هجوم آنها روبرو شده اید و باید به سرعت به فکر کنترل و مدیریت آنها باشید.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *