Home / مقالات / چطور گیاهان را در آب نگهداری کنیم؟

چطور گیاهان را در آب نگهداری کنیم؟

چطور گیاهان را در آب نگهداری کنیم؟ نگهداری گیاهان در آب یکی از روش های عالی و جذاب برای اکثر پرورش دهندگان گلها و گیاهان است. بیشتر مردم این توانایی رو دارند که گلها و گیاهان خوبی رو در خاک پرورش بدن. اما نگهداری گیاهان در آب اون ها رو با چالشی بزرگ روبرو میکنه.

این روش امروزه در دنیا جزو بهترین روشهای باغبانی و کشاورزی شناخته شده و به آن کاشت هیدروپونیک هم گفته میشه.

هیدروپونیک یا آب‌ کشت، یکی از روش های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کم ترین نیاز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است.

در این رابطه باید بدونید که همه گیاهان قابل نگهداری در آب نیستند، بیشتر گیاهان مواد غذایی خودشون رو از خاک تامین میکنند. بنابراین باید از گلها و گیاهانی استفاده کنید که این قابلیت رو دارا باشند.

نگهداری گیاهان در آب مزایی نیز دارد؛ مثلا مراقبت از آن ها بسیار ساده است و با این روش امکان ابتلای گیاه به انواع بیماری قارچی و کپک کاهش می یابد.

چطور گیاهان را در آب نگهداری کنیم؟

چطور گیاهان را در آب نگهداری کنیم؟

  • گیاهان مناسب را انتخاب کنید

گیاهان مناسب را پیدا کنید. بعضی از این گیاهان آن قدر سریع در آب رشد می کنند که می توانید هر روز شاهد جوانه زدن انها باشید. پونه کوهی و نعناع، گل محمدی و ریحان می توانند در آب سریع رشد کنند. اسطوخودوس و مریم گلی، پیچک، برگ بیدی، پتوس، حسن یوسف  بسیار مناسبند. از بین گیاهان گلدار بگونیا،برای نگهداری در آب مناسب است.

اگر دوست دارید بهترین گیاهان مناسب برای این کار را بشناسید مقاله گیاهانی که می توانید در آب نگهداری کنید را مطالعه کنید.

  • قسمتی از گیاه را جدا کنید

هنگامی که تصمیم به پرورش گیاه در آب گرفتید، بخشی از گیاه موجود را بریده و آن را در یک ظرف شیشه ای قرار دهید. قسمت درست و مناسبی را انتخاب کنید که هم ساقه و هم برگ داشته باشد. مثل زمانی که تصمیم دارید از یک گیاه قلمه بگیرید. قلمه را از گره ها ببرید. این گره ها در واقع جایی هستند که هورمون ریشه زایی داخل گیاه در آن جا تجمع کرده و جوانه و ریشه زنی را تضمین می کنند.

  • آب مناسبی را برای گیاه استفاده کنید

آبی که استفاده می کنید مهم است. آب شهر برای مصارف عمومی فیلتر می شود، به این معنی که معمولاً دارای کلر است و می تواند مواد شیمیایی مضر برای گیاه داشته باشد و باعث می شود گیاه از مواد مغذی بی بهره بماند. در عوض، استفاده از آب چشمه یا حتی آب چاه که دارای مقادیر بیشتری مواد مغذی هستند، بهتر است. برای گلدان، می توانید از هر ظرف شیشه ای که در اختیار دارید استفاده کنید، به شرطی که خوب آن را ضدعفونی و تمیز کرده باشید. در یک مقاله ثابت شده است که شیشه قرمز به رشد سریع گیاهان کمک می کند. هر زمان که پنجاه درصد آب درون شیشه خالی شد دوباره ظرف را از آب پر کنید.

  • بررسی گیاه

بعد از مدتی که گیاه را درون آب نگهداری کردید رنگ شیشه و آب کدر می شود. باید ظروف را مرتبا با سرکه شستشو دهید. همچنین گیاه به رشد خود ادامه می دهد و ریشه های زیادی را تولید می کند. ممکن است نیاز شود ظرف را بزرگ تر کنید تا ریشه ها خفه نشوند و فضای کافی برای رشد داشته باشند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که بعضی از گیاهان عمر کوتاهی دارند و مدتی بعد از نگهداری در اب از بین می روند. مثلا شاید رزماری دو سال در آب دوام داشته باشد و ریحان فقط شش ماه. بنابراین اگر گیاه از دست رفت گیاه جدیدی را جاگزین کنید.

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *