Home / گلهای آپارتمانی / سرخس بوستون و راهنمای نگهداری از آن

سرخس بوستون و راهنمای نگهداری از آن

سرخس بوستون رو که به نام سرخس برگ شمشیری نیز می شناسند، یکی از گیاهان مناسب برای آپارتمان ها و ادارات کم نور؛ چرا که نیاز نوری زیادی ندارد. ولی در عوض به رطوبت بالایی نیاز دارد.

اگر ین رطوبت تأمین نشود می‌تواند منجر به خشک شدن گیاه و ریختن برگ‌هایش شود. این گیاه همچنین نیاز به آبدهی بسیار زیادی دارد به‌طوری‌که در تابستان هرروز و در زمستان هفته‌ای دو بار نیاز آبیاری باید انجام شود؛ اما در یک قاعده کلی تمام گیاهان زمانی نیاز به آبیاری دارند که سطح روی خاک شده باشد. برای آبیاری سرخس دقت داشته باشید زمانی که سطح روی خاک به خشکی می‌رود آن را آبیاری کرده و حتماً زهکش مناسبی برای آن در نظر بگیرید. بهتر است زیرگلدانی را با سنگ‌ریزه پرکنید و سپس گلدان را در داخل آن قرار دهید تا خیالتان راحت باشد که آب از زیرگلدانی به داخل گلدان بازگشت ندارد، این کار یک خوبی دیگر دارد و این است که آب جمع شده در داخل سنگ‌ریزه‌ها می‌تواند در طول روز تبخیر شود و رطوبت گیاه را تأمین کند.

دوست ندارد در معرض دستگاه‌های گرمایشی/سرمایشی قرار بگیرد. ساقه‌های مرده را از آن جدا کنید و مرتبا آن را بچرخانید تا با دریافت میزان یکسان نور، رشد متعادلی داشته باشد. در فصل زمستان، چون گیاه در حال رشد نیست می‌توانید میزان آبیاری را کم کنید، اما هرگز نباید اجازه دهید که دوران خشکی را تحمل کند.

شرایط نگهداری سرخس بوستون

سرخس بوستون

نور

اگر سرخس بوستون را در خانه نگهداری می‌کنید، به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد.
سرخسی که در خارج از محیط خانه است، داشتن مقداری سایه را ترجیح می‌دهد. البته بعضی از انواع این سرخس می‌توانند نور مستقیم خورشید را نیز تحمل کنند. اما به طور کلی نور فیلتر شده برای آنها مناسب است.
بهترین حالت برای این گیاه، در نزدیکی سایه ای در یک محیط پرنور است. اما این گیاه قوی تر از این حرف هاست و در نور بیشتر و یا کمتر هم دوام می‌آورد.

دما و رطوبت

سرخس بوستون می‌تواند در شرایط بحرانی، دمای کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد را نیز تحمل کند. تحمل دمایی کمتر از این حدود نیز برای چند ساعت از آن بر می‌آید.
بهترین محدوده دمایی برای آن بین 15 و 24 درجه سانتی‌گراد است.

سرخس بوستونی که در خانه نگهداری می‌شود، به میزان رطوبت بالای 80 درصد نیاز دارد. اگر حس می‌کنید هوای منزل خشک است، باید آن را مرتبا مرطوب کنید.
هوای اطراف گیاه باید همیشه مرطوب باشد. پس آن را از نزدیکی رادیاتورها دور کنید. بهترین مکان برای سرخس بوستون، حمام یا آشپزخانه است.

آبیاری

همواره مرطوب نگه داشتن ریشه این سرخس، امری بسیار مهم است. اگر سرخس در آب و هوای خشکی قرار دارد، به کمک یک اسپری آب مرتبا گیاه را مرطوب کنید تا رشد خوبی داشته باشد.

تقریبا هفته ای دوبار آن را آبیاری کنید و بین وعده های آبیاری اجازه بدهید کمی سطح خاک خشک شود. در هنگام آبیاری آب را بر روی برگ‌ها نریزید و به‌شدت دقت کنید که آب تنها بر روی خاک گلدان ریخته شود نه برگ‌های گیاه.

خاک

بهترین خاک برای این گیاه خاک جنگلی یا خاک‌برگ است که از دسته خاک‌های قلیایی بشمار رفته و بسیار خوشایند برای گیاه خواهند بود. دو نکته مهم در نگهداری این گیاه این است که همواره درجه حرارت بین 10 تا 25 درجه همراه با رطوبت حفظ شود و دوم آنکه … این گیاه نیازمند به کود دهی به میزان 1گرم در لیتر و هر هفته از فروردین تا شهریور است و کود موردنیاز آن را می‌توانید از گل‌فروشی‌ها تهیه کنید.

تعویض گلدان

در بهار باید خاک بوستون را تعویض کنید؛ حتی اگر از اندازه گلدان بیرون نزده بود و نیازی به تعویض خاک نداشت. آن را مجدد در خاکی تمیز، تازه و غنی از کمپوست بکارید.

از رایج‌ترین نشانه‌های نیاز گیاه به تعویض گلدان، رشد بیش از حد و یا پژمرده شدن برگهاست. پس همواره آن را زیر نظر داشته باشید و علائم آن را پیگیری کنید. عدم موفقیت در تعویض گلدان بوستون ممکن است سبب مرگ سرخس شود.
تعویض خاک، بهترین فرصت برای تقسیم این گیاه است.

تکثیر

تکثیر سرخس بوستون بسیار راحت است. هنگام تعویض خاک در بهار، ریشه گیاه را تقسیم کنید. حتی قسمتهای کوچک هم ریشه خواهند داد، به شرط اینکه به خوبی از آن مراقبت کنید. ( یعنی گرما و رطوبت کافی برای آن مهیا کنید.) مطمئن شوید که هر بخش، شامل قسمتهای سالم ریشه باشد.

About admin

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *