Home / مقالات / خواص گوگرد برای گیاهان

خواص گوگرد برای گیاهان

خواص گوگرد برای گیاهان را می دانید؟ اصلی ترین عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان، ازت، پتاسیم، گوگرد، فسفر و آهن می باشند. در این مقاله میخواهیم در مورد خواص گوگرد برای گیاهان مطالبی را به اطلاع شما برسانیم.

چهارمین عنصر ضروری برای گیاهان پس از ازت،فسفر و پتاس گوگرد محسوب می شود. با این تفاوت که نیاز گیاهان به این عنصر حتی بیشتر از فسفر می باشد. گوگرد عمد تا” در تولید اسیدهای آمینه و پروتئین نقش دارد. و کمبود آن باعث کاهش عملکرد کمی و کیفی محصول می شود.با توجه به اینکه اکثر خاکهای کشور و خصوصا خاکهای فلات ایران،قلیایی و آهکی می باشد. و از طرفی کمبود مواد آلی و بی کربناتی بودن اکثر آبهای آبیاری باعث محدود شدن حلالیت عناصر غذایی پرمصرف و ریزمغذیها می شود. و عملا” جذب این عناصر به کندی صورت می گیرد.بنابراین به دلایلی که ذکر خواهد شد. تغذیه گوگرد در گیاهان و مصرف آن اهمیت خاصی دارد.
PHاکثر خاکها ی کشور بیشتر از 7.8و درصد آهک(TNV%) عموما” بیشتر از 20 می باشد (میانگین ,TNV,PHخاکهای استان خراسان رضوی به ترتیب 7.91 و 22)، بنابراین خاکهای ایران ،عموما” دارایPH بالا، ماده آلی کم و میزان آهک نسبتا زیاد می باشد. و در این شرایط حلالیت برخی از عناصر غذایی از جمله فسفر،آهن،روی،مس و منگنز در محیط رشد رویشی، گیاهان بسیار کم است.

خواص گوگرد برای گیاهان

خواص گوگرد برای گیاهان

  •  اسیدی کردن خاک های زراعیی، خاک های باغی و خاک های کشاورزی برای جذب بهتر عناصر غذایی خصوصا آهن، فسفر و منگنز و دیگر ریز مغذیها
  •  کاهش در مصرف کود های فسفاته و ریز مغذی ها
  • بهبود کیفی آب آبیاری
  • اصلاح pH خاک شور، قلیایی و آهکی
  • رفع کمبود گوگرد مورد نیاز گیاه و افزایش محصول در واحد سطح 
  • کاهش تجمع نیترات در گیاهان 
  •  جلوگیری از گسترش قارچ های خاکزی به لحاظ خاصیت قارچ کشی گوگرد 
  • ضدعفونی کردن تدریجی خاک و کمک به سلامت محیط زیست و کاهش مصرف سموم کشاورزی 

 

شرایط لازم جهت جذب گوگرد توسط گیاه :

برای آنکه کود گوگردی مورد استفاده گیاه قرار گیرد. می بایست در ابتدا گوگرد به سولفات تبدیل شود. این امر به کمک باکتریهای تیوباسیلوس که در شرایط هوازی در خاک زندگی می کنند. امکان پذیر است. همانگونه که ذکر شد متاسفانه با توجه به کاهش شدید درصد مواد آلی در خاکهای زراعی کشور، تعداد این باکتریها کاهش یافته است. جمعیت این باکتریها در شرایط مطلوب یعنی مواد آلی کافی و رطوبت مناسب قادر به رشد و تکثیر می باشد.

از این رو رعایت نکات فنی ذیل در جهت مصرف بهینه گوگرد ضروری می باشد.

  •  با توجه به کمبود مواد آلی دراکثر خاکها این کود را بهتر است به همراه کود حیوانی مصرف نمود.
  • مصرف گوگرد در خاکهایی که از نظر ماده آلی بسیار فقیرند، واز طرفی افزایش مواد آلی توسط کشاورز مقدور نیست توصیه نمی شود.
  • رطوبت کافی در خاک موجود باشد. اثر رطوبت به حدی است که اگر حتی 2تن گوگرد درخاک استفاده شود .بصورت ذرات ریز زردرنگ در سطح و یا در عمق خاک تا حدود یک سال بدون تغییر باقی می ماند.
  •  مقدار مصرف کود گوگردی براساس آزمون خاک و طبق توصیه کارشناسی صورت گیرد.

علائم کمبود گوگرد در خاک

گوگرد به مقدار فراوانی در گیاه بویژه در برگها یافت میشود. گوگرد جزء تشکیل دهنده پروتئین در گیاه است، مهمترین عمل گوگرد شرکت در تولید اسیدهای آمینه و بدنبال آن سنتز پروتئین است. این عنصر جزء مهمی در تشکیل ویتامینهای ضروری برایمتابولیسم گیاه است .
گوگرد بصورت آنیون سولفات SO4-2 در محلول خاک وجود دارد. برخی کودهای شیمیایی دارای مقادیر مناسبی گوگرد هستند. سوپر فسفات معمولی 12% گوگرد، سولفات آمونیوم 24% گوگرد، سولفات پتاسیم دارای 17% گوگرد میباشد.
گوگرد در کنترل اسیدیته خاک و پائین آوردن phخاک و اصلاح خاک قلیایی و آهکی موثر است و چون با آب حل نمی شود و فرآیند اکسیداسیون گوگرد در خاک طولانیتر می باشد و لذا توصیه شده که از باکتری تیو باسیلوس برای تسریع در فرآیند اکسیداسیون استفاده شود .
خاک به عنوان بستر اصلی کشت گیاه و نیز محیطی منحصر به فرد برای انواع حیات محسوب می شود. کمبود مواد آلی از یک سو و آهکی و قلیائی بودن اراضی کشاورزی از سوی دیگر موجب پدیدار شدن انواع ناهنجاری ها، افت پتانسیل در تولید محصولات کشاورزی، کاهش سطح حاصل خیزی خاک های زراعی و بحران های زیست محیطی می شود. با توجه به اثرات مفیـد کاربـرد گوگرد در طبیعت، استفاده از این محصـول به عنوان کود و سموم برای از بین بردن ناهنجاری های خاک،‌ نقش به سزایی دارد .

 مقدار گوگرد مورد نیاز برخی از گیاهان در سال

مقدار گوگرد 

مورد نیاز در 

هکتار 

مقدار گوگرد موجود 

در یک  کیلو گرم محصول

تولید در سال  

گیاه 

کیلو گرم  در سال 

گرم 

کیلو گرم در هکتار 

9.07

2.52

3600

گندم بهاره 

14.52

2.02

7200

جو

14.74

1.64

9000

جو دو سر 

17.46

3.53

4950

چاودار

21.43

6.80

3150

کانولا

15.24

7.06

2160

کتتان 

14.18

3.15

4500

نخود

10.21

3.78

2700

عدس

20.43

0.41

50000

سیب زمینی 

34.5

2.72

12500

یونجه 

10.30

1.91

7500

چمن 

19.92

1.77

11250

جو تازه 

 

 

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *