Home / گلهای آپارتمانی / گل سنگ و روش نگهداری از آن

گل سنگ و روش نگهداری از آن

نام انگلیسی این گیاه Polka dot plant یا Freeckle face و نام علمی آن Hypoestes sanguinolenta است. این گیاه در فارسی به گل سنگ معروف است و نام دیگر آن گل خالدار است. گیاه گل سنگ از خانواده Acanthaceae بوده و بومی مناطق ماداگاسکار می باشد. این گیاه گل های ریزی می دهد که البته تحت الشعاع رنگ زیبای برگ ها قرار می گیرد. در کل می توان گفت گل سنگ را به خاطر رنگ زیبایی برگ هایش پرورش می دهند و نه گل آن. ارتفاع گل سنگ به 40 سانتی متر هم می رسد و گاهی به عنوان گیاه پوششی سطح خاک گلدان از آن استفاده می شود. گل سنگ صورتی از پرطرفدارترین انواع گل سنگ است اما انواع سفید و قرمز آن هم یافت می شود. در ادامه با شرایط نگهداری گل سنگ آشنا می شویم.

گل سنگ پرورش آسانی دارد و اگر بعد از چند وقت نگهداری از گیاه تمام شاخ و برگ بدون هیچ دلیلی شروع به خشک شدن از سر شاخه‌ها کرد، بدانید که عمر گیاه تمام شده. این گیاه عمر کوتاهی دارد. بعد از گل دهی گیاه به دوره استراحت می‌رود و یا می‌میرد. در کل بهتر است هر بهار گیاه قدیمی خود را دور بیاندازید و گیاهی جدید تهیه کنید.

گل سنگ

گل سنگ و روش نگهداری از آن

 نور
این گیاه وقتی در فضای باز پرورش داده می شود، مکان نیم سایه را دوست دارد. در واقع، کمبود نور سبب از بین رفتن رنگ گیاه و سبز شدن آن می شود که این امر از زیبایی گیاه می کاهد. نور روشن و غیرمستقیم در داخل خانه مانند پنجره ای رو به شرق یا جنوب برایش ایده آل است.
خاک مناسب
این گیاه خاکی ارگانیک با زهکشی مناسب را ترجیح می دهد. می توانید از خاک برگ آماده موجود در همه گلفروشی ها به شرط مرغوب بودن استفاده کنید. در صورت نیاز به بهبود زهکشی خاک، مقداری پوکه یا پرلیت را با خاک مخلوط کنید.
 آبیاری

این گیاهان در هر زمان مقدار متوسطی از رطوبت را در خاک دوست دارند. از خشک شدن خاک که می تواند باعث پژمردگی شاخ و برگ و مبارزه گیاه شود ، خودداری کنید. اما همچنین هرگز اجازه ندهید خاک خیس شود، که باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه می شود. یک قانون خوب این است که هر زمان که نیم سانتی متر بالای خاک خشک شود آبیاری کنید. بخاطر داشته باشید که گیاهان کاشته شده در گلدان، نسبت به گیاهان کاشته شده در زمین به آبیاری مکرر بیشتری نیاز دارند. علاوه بر این، در زمستان آبیاری را کمی کاهش دهید و هنگامی که رشد مجدد در بهار انجام شد، روند عادی خود را از سر بگیرید.

دمای مناسب
گل سنگ دمای بین 21 تا 26 درجه سانتیگراد را می پسندد. پس باید حتما در پاییز و زمستان گلدان را به داخل خانه بیاورید و برای آن جزیره درست کنید. چرا که این گیاه حداقل سطح رطوبت 50٪ را ترجیح می دهد. جزیره درست کردن یعنی گلدان آن را روی سینی پر از سنگریزه و آب قرار دهید ولی ته گلدان با آب تماس نداشته باشد.
کوددهی
گلسنگ نیاز تقریبا زیادی به کود دارد. اگر این گیاه را در فضای باز و یا باغچه نگهداری می کنید در فصل رشد یک لایه کمپوست با خاکش مخلوط کنید. اگر هم گیاه را در داخل خانه نگهداری می کنید در فصل بهار و تابستان هر ماه یک مرتبه با کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید.
تکثیر
برای تکثیر گلسنگ هم از بذر و هم قلمه می توانید استفاده کنید. منتهی روش قلمه گیری بسیار ساده تر است. قلمه ها را هم در خاک و هم در آب می توانید ریشه دار کنید. قلمه های 10 تا 15 سانتی را از گیاه جدا کرده و در هورمون ریشه زایی بزنید و در خاک مرطوب قرار دهید. بعد از یک هفته ریشه ها پدیدار می شوند.
یا این که قلمه ها را درون آب جوشیده سرد شده گذاشته و هر دو روز یک مرتبه آب را تعویض کنید تا ریشه بزند.

About admin

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *