Home / آفات و بیماری ها / علت زرد شدن برگ گل گوش گرگی

علت زرد شدن برگ گل گوش گرگی

گل گوش گرگی از دسته فیلودندرون و جزو گل های گرمسیری جذاب است که به راحتی در منازل و ادرات قابل نگهداری است. مشکلی که معمولا برای این گیاه به وجود میاد زرد شدن برگهاست. اما به راستی علت زرد شدن برگ گل گوش گرگی چیه؟

در ادامه علت زرد شدن برگ گل گوش گرگی را با هم مرور می کنیم.

علت زرد شدن برگ گل گوش گرگی

زرد شدن برگ انواع فیلودندرون از جمله فیلوندرون بالارونده (موسوم به گوش گرگی) دلایل زیادی دارد و شایع ترین آن، آبیاری بیش از حد گیاه می باشد. از دیگر دلایل زرد شدن برگ فیلودندرون می توان به هجوم آفات گیاهان خانگی به فیلودندرون، کوددهی نامناسب گیاه، آبیاری بسیار کم، وجود نور نامناسب محیطی در محل نگهداری فیلودندرون و همچنین نوسانات دمایی اشاره کرد.

  • کمبود منیزیم

کمبود منیزیم منجر به بیماری کلروز و در نتیجه زرد شدن همه گیاه میشه. به کاهش شدید میزان سبزینگی در اندام سبز گیاهان (مخصوصا برگ‌ها) و از دست دادن کلروفیل کلروز گفته میشه. این مشکل بیشتر برای گیاهان گرمسیری که در مکان های خنکی قرار گرفته باشن به وجود میاد و رگه های زرد رنگی روی برگ ها پدیدار میشه.

برای افزودن منیزیم به خاک، 1 قاشق چای خوری سولفات منیزیم به ازای هر 1 گالن آب مخلوط کرده و گیاه را آبیاری کنید. سعی کنید آب روی برگها یا ساقه ها پاشیده نشود.

فیلودندرون از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما نیاز چندانی به مصرف زیاد کود گیاهان آپارتمانی ندارد در نتیجه برای جلوگیری از زرد شدن برگ فیلودندرون شما می بایست ماهانه یکبار در فصل رشد (بهار و تابستان) گیاه خود را توسط کود تغذیه کرده و با تغییر فصل و فرا رسیدن فصل سرما می بایست هر دو ماه یک بار کوددهی فیلودندرون را انجام دهید.

  • کمبود نور خورشید

فیلودندرون ها در محیط داخلی مکان های پرنور با نور غیر مستقیم را ترجیح میدن. نور مستقیم و کامل خورشید می تواند باعث زرد شدن برگها یا ایجاد لکه های آفتاب سوختگی بشه. نور کم هم ممکن است منجر به زرد شدن برگهای تحتانی و خشک شدن نوک برگها بشه. در صورت نگهداری در منزل باید پشت پنجره جنوبی با پرده نگهداری بشه و در صورت نگهداری در فضای باز در نیم سایه قرار داده بشه.

هم نور کم و هم نور زیاد، باعث زرد شدن برگ فیلودندرون می شود. اگر نور محیطی کم باشد در درجه ی اول برگها تیره تر از هر زمانی به نظر می رسند که در صورت تداوم این وضعیت، به مرور برگ های گیاه رنگ پریده و سپس زرد خواهند شد و اگر نور محیطی بیش از زیاد باشد، ما شاهد علائم سوختگی، نقاط قهوه ای و زرد رنگ روی برگ های گیاه مان خواهیم بود.

از دیگر آثار مخرب نور محیطی زیاد می توان به پیچ خوردگی برگ های فیلودندرون اشاره داشت زیرا با وجود نور زیاد فرآیندهای متابولیسمی گیاه با سرعت بیشتری انجام می شود که واسطه ی آن تبخیر و تعرق در برگ های فیلودندرون افزایش یافته و برگ ها حالت پیچ خوردگی پیدا می کنند.

فیلودندرون از گیاهان آپارتمانی با نور کم بوده و در نور ملایم و غیر مستقیم خورشید بهترین عملکرد خود را دارد در نتیجه پیشنهاد می شود گیاه را با فاصله ی یک الی یک و نیم نتری از پنجره های خانه قرار داده و نور خورشید را توسط پرده ی پنجره برای گیاه خود فیلتر کنید.

  • تنش آبی

آبیاری زیاد باعث زردی برگ و ریزش برگ میشه. در آبیاری زیاد، ممکن است پوسیدگی ریشه ایجاد شود. پوسیدگی ریشه ممکن است باعث پژمردگی، کمی رشد و حتی مرگ گیاه بشه. اگر خاک رو عقب بزنید باید ریشه های سالم و تار دار رو ببینید. اگر ریشه ها لهیده و یا خراب شدن سریعا گیاه رو قلمه بگیرین. از گلدان های دارای زهکش استفاده کنید تا آب زیادی حتما تخلیه بشه. از آبیاری غرقابی خودداری کنید.

بهترین زمان آبیاری فیلودندرون آن است که اجازه دهید مابین دو آبیاری، 10 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی باشد.

روش های متفاوتی برای بررسی رطوبت خاک گلدان وجود دارد با این حال ساده ترین آن استفاده از انگشت اشاره دست می باشد به طوری که شما می بایست انگشت اشاره دست خود را به داخل خاک وارد کرده و در صورت عدم احساس رطوبت در 10 سانتی متری سطح خاک، اقدام به آبیاری گیاه نمایید.

بنابر آنچه که گفته شد با پوسیدگی ریشه های فیلودندرون دیگر گیاه قادر به جذب آب و مواد غذایی نبوده و برگ های گیاه شروع به زرد شدن می کنند (روند زرد شدن برگ ها از پایین شروع می شود).

در صورتی که که احتمال می دهید علت زرد شدن برگ های فیلودندرون شما به علت آبیاری بیش از حد است توصیه می شود اگر از خاک گلدان بویی همانند باتلاق به مشام می رسد سریعا گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه های آن را بررسی کنید و با مشاهده ی ریشه های آلوده، آنها را تا نقطه ی سالم هرس کرده و از گیاه خود در خاک و گلدان جدید نگهداری کنید.

از سویی دیگر اگر بوی بدی از خاک به مشام نمی رسد و شما مطمئن هستید زرد شدن برگ ها به علت آبیاری زیاد گیاه است تنها کافیست میزان آبیاری را کاهش داده و اجازه دهید مابین دو آبیاری نیمه ی بالایی مخلوط خاک گلدان به طور کامل خشک شود.

در این بین توصیه می شود برگ های زرد فیلودندرون را هرس کرده و اجازه دهید تا گیاه مجددا برگ های سالم و جدید خود را تولید کنید.

هنگامی که مواد غذایی درون خاک کم باشد، برگ های فیلودنردون زرد خواهند شد به طوری که در این حالت برگ ها زرد شده و رگبرگ های سبز هستند بنابراین از آنجایی که حالت اشاره شده بسیار به علائم آبیاری زیاد شباهت دارد برای راهنمایی بیشتر شما این نکته را میتوانم عرض کنم که در آبیاری زیاد سوای زردی، برگ ها کمی متورم می شوند که این موضوع در کمبود عناصر غذایی فیلودندرون رخ نمی دهد.
  • دما و رطوبت

از دیگر علت زرد شدن برگ گل گوش گرگی قرار گرفتن گیاه در دمای نامطلوب هست. این گیاه در شب در دمای 18 تا 21 و در روز در دمای بین 23 تا 26 درجه سانتیگراد باید نگهداری شود. همچنین این گیاه رطوبت رو دوست داره بنابراین براش جزیره درست کنید و یا یک روز در میون روی برگ هاش آب اسپری کنید. برای دیدن نحوه درست کردن جزیره روی لینک مربوطه کلیک کنید.

علت زرد شدن برگ گل گوش گرگی

درجه حرارت طبیعی خانه (دمای اتاق) بسیار برای پرورش و نگهداری فیلودندرون در خانه مناسب است با این حال آنچه که باعث و یا علت زرد شدن برگ فیلودندرون می باشد، قرار گرفتن گیاه در معرض نوسانات دمایی است بنابراین پیشنهاد می شود جهت جلوگیری از زرد شدن برگ های گل فیلودندرون هرگز از گیاه خود در معرض سیستم های گرمایشی و سرمایشی نگهداری نکنید.

 

سخن پایانی

  • اگر برگهای پایینی و پیر گیاه میریزن کاملا طبیعی هست چرا که دیگه عمر خودشون رو کردن. یا این که  اگر گیاهی به تازگی خریداری، جابجا ویا تعویض گلدان شده است زرد شدن برگهاش طبیعه و مشکل خاصی نیست. فقط باید با کودهای کامل مخصوص تقویتش کنید.برای تقویت گیاه و کوددهی باید از کودهای محلول مخصوص گیاهان که تمام عناصر مورد نیاز گیاه شامل سه عنصر اصلی ازت، فسفر و پتاس و دوازده عنصر فرعی نظیر روی، آهن، مولیبدن، مس، بُر و… می‌باشند استفاده کرد.
  • شایع ترین دلیل زردی برگ گیاهان آپارتمانی، آبیاری بیش از حد آنها است بنابراین توصیه می شود ابتدا این مورد و چگونگی نحوه انجام آن را در گیاه خود ارزیابی کنید و در صورت عدم اشتباه در آبیاری گیاه ، سایر عوامل اشاره شده دیگر را بررسی کنید تا بتوانید با بررسی دقیق تر و شناسایی علت اصلی، گیاه خود را درمان کرده و از زیبایی آن در خانه ی خود نهایت لذت را ببرید.

 

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *