Home / آفات و بیماری ها / درمان بیماری لکه سیاه گل رز

درمان بیماری لکه سیاه گل رز

لکه سیاه گل رز یک بیماری قارچی (Diplocarpon rosae) است که برگ های گل رز را تحت تأثیر قرار می دهد. این قارچ به صورت لکه های سیاه روی برگ ها ایجاد می شود که در نهایت باعث زرد شدن و ریزش برگ ها می شود. علاوه بر اینکه ناخوشایند به نظر می رسد، می تواند گیاه گل رز را به صورت جدی ضعیف کند. لکه سیاه در هوای خنک و مرطوب رشد می کند، در حالی که گرمای شدید تابستان بیماری را محدود می کند. در این مقاله درمان بیماری لکه سیاه گل رز و چگونگی گسترش آن بیان می شود.

لکه سیاه گل رز چه کاری انجام می دهد؟

بیماری لکه سیاه به صورت لکه هایی دایره ای شکل روی برگها ظاهر می شود. این اتفاق معمولاً در کناره های بالایی برگ ها می افتد، اما در قسمت های زیرین نیز ایجاد می شود. حاشیه بیرونی برگ، دایره های سیاه رنگ که گاهی اوقات پاره شدند وجود دارد و معمولاً با یک حلقه زرد احاطه می شود.

لکه ها معمولاً از پایین برگ ها شروع می شوند و به سمت بالا حرکت می کنند. آنها می توانند همان موقع که اولین برگها باز می شوند ظاهر شوند. این لکه ها می توانند بزرگ شوند و در نهایت با یکدیگر ادغام شوند. برگهای آسیب دیده غالباً از گیاهان می ریزند و در صورت عدم کنترل، کل گیاه می تواند از بین برود.

این قارچ همچنین می تواند ساقه های جوان را آلوده کند و باعث ایجاد تاول های بنفش تیره یا سیاه روی ساقه شود و حتی ممکن است بر روی گل ها نیز تاثیر داشته و به صورت لکه های قرمز ظاهر شود. گیاهان آلوده جوانه های گل کمتری تولید می کنند و بدون برگ، گیاهان دچار تنش می شوند و نسبت به مشکلات بیشتری حساس می شوند.

درمان بیماری لکه سیاه گل رز

لکه سیاه گل رز

کنترل های زیست محیطی برای حل این مشکل

در حالی که هیچ درمانی برای برگهای آلوده وجود ندارد، می توان از ایجاد لکه سیاه جلوگیری کرد. هاگ های موجود روی برگها و ساقه های آلوده، زمستان گذرانی می کنند و منتظر شرایط مساعد هستند. هاگها در بهار جوانه می زنند و با پاشیدن آب روی گیاه به صورت کامل در همه جا پخش می شوند. قبل از بروز قارچ، هاگ ها باید به مدت 7 ساعت به طور مداوم مرطوب باشند تا جوانه زده و قارچ را گسترش دهند.

  • به گیاه شرایط ایده آل برای رشد دهید

این مسئله کاملا درست است که برای جلوگیری از هر گونه بیماری گیاهی، یک گیاه سالم و قوی کمتر در معرض مشکلات است. گلهای رز، مکان آفتابی با خاک زهکشی خوب و آبیاری منظم و هفتگی را ترجیح می دهند. گل رز را در محلی که آفتاب صبح دریافت می کند بکارید که به خشک شدن رطوبت برگ کمک می کند. آفتاب کامل بهترین شرایط رشد را فراهم می کند.

  • جریان خوب هوا

گردش هوا در اطراف گل رز را فراهم کنید. گلهای رز خود را خیلی نزدیک به گیاهان دیگر نکارید. اگر گیاه بیش از حد متراکم شده و هوا نمی تواند از آن عبور کند، برای باز کردن فضاهای بین ساقه ها، گیاه را هرس کنید. با ایجاد گردش هوای مناسب، لکه های سیاه گسترش سخت تری خواهند داشت.

  • آبیاری مناسب

از خیس شدن برگ ها در هنگام آبیاری خودداری کنید. در مورد باران کار زیادی نمی توانید انجام دهید، اما از پاشیدن آب بر روی برگ ها خودداری کنید و مستقیماً آب را به ریشه گیاه بدهید.

  • هرس

هر برگ آلوده را جدا کنید و همیشه هر پاییز یک هرس کامل انجام دهید. وقتی هرس را در اواخر زمستان / اوایل بهار انجام می دهید، برگهای باقی مانده را جدا کرده و دور بریزید. هاگ ها می توانند روی برگ ها و ساقه ها بمانند و هر زمان که شرایط مساعد شود دوباره تولید قارچ کنند. در طی 10 روز از بروز اولین علائم، بیماری بیماری قارچی به سرعت گسترش می یابد. هاگ ها کاملا توسط آب در همه قسمت ها پخش می شوند. هر ساقه ای را که علائم بیماری دارد، هرس کنید.

هرس را 18 تا 25 سانت زیر بیماری انجام دهید و فقط در هوای خشک هرس کنید. قسمت های هرس شده را با محلول سفید کننده 10 درصد یا الکل ضد عفونی کنید. برگها و ساقه های آلوده را دور بریزید و آنها را برای کمپوست استفاده نکنید، زیرا هاگ می تواند گیاهان را دوباره از بین برد.

بیشتر بدانید: آموزش هرس گل رز
  • مالچ

دور گیاهان یک لایه ضخیم مالچ بزنید. مالچ از پاشیدن خاک بر روی گیاه جلوگیری می کند و اگر هاگ در خاک وجود داشته باشد به جلوگیری از انتشار قارچ کمک می کند.

اسپری های موضعی برای درمان و پیشگیری

لکه سیاه گل رز

راه حل های تجاری و خانگی مختلفی برای از بین بردن بیماری لکه سیاه گل رز وجود دارد. شما می توانید از قارچ کش هایی مانند مانکوزب استفاده کنید. اما جالب است بدانید که اسپری های خانگی خوب و موثری هم وجود دارند که می توانند از گسترش قارچ جلوگیری کنند. اما این نکته را بدانید، در صورتی که شرایط محیطی بد مثل رطوبت بالا و عدم توهیه هوا وجود داشته باشد گیاه دوباره به این بیماری دچار خواهد شد.

  •  اسپری خانگی: برای از بین بردن و یا پیشگیری از بروز بیماری می توانید از اسپری خانگی که در مقاله از بین بردن سفیدک پودری با اسپری خانگی توضیح داده شده استفاده کنید.
  • قارچ کش بردو: این قارچ کش هم برای از بین بردن این بیماری مناسب است. بردو یک قارچ کش است که حاوی سولفات مس و آهک هیدراته است و می تواند به عنوان پودر استفاده شود یا با آب مخلوط شود و پاشیده شود. این مخلوط برخی از آفات حشرات را نیز دفع می کند، اما می تواند برگ های گیاه را بسوزاند. به طور کلی در فصل بهار قبل از بیرون آمدن گیاهان به عنوان پیشگیری استفاده می شود.
  • گوگرد: گوگرد از بیماری های قارچی جلوگیری می کند. همچنین برای کنترل چندین آفات استفاده می شود. گوگرد به صورت پودر ریز آسیاب شده وجود دارد که باید با شرایطی خاص روی برگ ا پاشیده شود.
استفاده از قارچ کش های تجاری همچون بردو می تواند برای انسان و سایر حیوانات خطرناک باشد. هنگام اسپری کردن باید لباس محافظ بپوشید. همچنین می تواند باعث خوردگی فلز شود، بنابراین از سمپاش پلاستیکی استفاده کنید و همین طور می تواند برگ های گیاهان را در هوای گرم بسوزاند.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *