Home / آفات و بیماری ها / علت سیاه شدن نوک برگ های نخل ماداگاسکار

علت سیاه شدن نوک برگ های نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار با نام انگلیسی Madagascar Palm یکی از گیاهان مورد استفاده از منازل و ادارات است. قبلا به معرفی گیاه نخل ماداگاسکار پرداختیم و آفات نخل ماداگاسکار را معرفی کرده و راه حل درمان آن را بیان کردیم. اما یکی از مشکلات رایج این گیاه که سوالات زیادی درباره آن پرسیده می شود، سیاه شدن نوک برگ هایش است. علت سیاه شدن نوک برگ های نخل ماداگاسکار چیست؟

علت سیاه شدن نوک برگ های نخل ماداگاسکار

سیاه شدن برگ ها علل مختلفی داره مه مهم ترین اون ها عبارتند از:

  • سرما و خشکی شدید هوا
  • آبیاری غیر اصولی (آبیاری بیش از حد یا رسوبات و املاح موجود در آب)
  • قارچ
  • کمبود مواد مغذی
  • کمبود نور کافی (مکان کم نور یا تاریک)

 

سرما و خشکی شدید هوا

اگر محیط نگهداری بسیار سرد و خشک باشد ، خشکی و سیاه شدن سر برگ ها می تواند به دلیل کمبود شدید رطوبت باشد، اگر مشکل از این عامل باشد با فراهم کردن محیطی گرم و غبارپاشی روزانه برگ ها توسط آب بدون کلر مشکل حل خواهد شد.

در فصول گرم غبار پاشی را  هفته ای ۲ الی ۳ بار  انجام دهید؛ البته بهتر است غبارپاشی را زمانی که هوا خیلی گرم است انجام ندهید؛ زیرا باعث ظاهر شدن لکه های قهوه ای (شبیه به سوختگی) بر روی برگها خواهد شد.

همچنین استفاده از آب مقطر نیز برای آبیاری نخل ماداگاسکار توصیه می‌شود.

علت سیاه شدن نوک برگ های نخل ماداگاسکار

آبیاری غیر اصولی (آبیاری کمتر یا بیشتر از حد مجاز یا رسوبات و املاح موجود در آب)

رسوبات موجود در آب نیز می تواند باعث بروز این مشکل شود. از آب جوشیده سرد شده و یا آب تصفیه شده استفاده کنید.

در هنگام آبیاری سعی کنید برگ ها خیس نشوند ،از تجمع آب در زیر گلدانی خودداری شود ،در فاصله ی دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود. از آب بدون کلر استفاده شود جهت احتیاط از قارچ کش مثل بنومیل یا کاپتان استفاده شو.

نخل مادگاسکار به خشکي مقاومت خوبي دارد و اگر زياد آبياري شود احتمال شيوع بيماري پوسيدگي ريشه بسيار افزايش مي يابد. بهترين زمان آبياري هنگامي است که سطح خاک گلدان خشک شده باشد. با توجه به اين نکات مي توان گفت که تقريبا هر 10-7 روز اين گياه به آبياري نياز دارد.

جهت تشخیص زمان آبیاری بهتر است هر ۸ تا ۱۰ روز یکبار، خاک گیاهتان را بررسی کنید.

برای این کار، انگشت خود را به اندازه دو بند وارد خاک نموده و در صورتیکه خاک رطوبت داشت، گیاه را به هیچ وجه آبیاری ننمائید.

لازم به ذکر است که در فصل زمستان، فاصله بین هر دو آبیاری تغییر کرده و بیشتر خواهد شد. همچنین استفاده از آب مقطر نیز برای آبیاری نخل ماداگاسکار توصیه می‌شود.

کمبود نور کافی (مکان کم نور یا تاریک)

نخل مادگاسکار به نور فراواني نياز دارد و نور مستقيم آفتاب را حداقل به مدت 6 ساعت دوست دارد. اگر امکان تابش نور مستقيم آفتاب بر روي آن وجود ندارد در مکاني همانند نزديکي يک پنجره که کاملا روشن و پر نور است آنرا قرار دهيد. نور کم باعث سياه شدن برگ ها و ريزش برگ ها مي شود .

در صورتی که محیط نگهداری نخل ماداگاسکار کم نور باشد، برگهای جدیدِ گیاه سیاه شده و می‌ریزند و رشد گیاه نیز متوقف می‌شود.

بنابراین از مهمترین شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار در خانه، تامین نور مورد نیاز گیاه است.

این گیاه برای رشد به ۵ الی ۶ ساعت نور مستقیم نیاز دارد.

اگر شرایط  ایجاد نور مستقیم برای نخل ماداگاسکار را ندارید، بهتر است گیاهتان را در کنار پنجره ای نور گیر قرار دهید.

در این صورت با مهیا بودنِ نور کافی برای این گیاه، شاهد رشد قابل توجه آن خواهید شد

در صورتيکه علائم بهتر نشد استفاده از لامپ رشد گیاه توصيه مي شود. جهت سفارش لامپ رشد گیاه به اینستاگرام ما مراجعه نمایید.

بیماری های قارچی

خرید گیاه سالم استفاده از بستر کاشت ضدعفونی شده و خشک بودن هوا و تهویه مناسب از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع این بیماری است. بیماری قارچی لکه برگی نیز منجر به بروز لکه‌هایی بر روی برگ‌های این گیاه می‌شود. این لکه‌ها می‌توانند با توجه به عامل قارچی یا باکتریایی که ایجاد کننده این بیماری است رنگ متفاوتی از زرد تا سیاه داشته باشند. بهترین راه حل چنین بیماری جمع آوری برگ‌های آلوده و جلوگیری از خیس و مرطوب شدن برگ‌های گیاه و استفاده از خاک‌های استریل و ضدعفونی شده در زمان تعویض خاک این گیاه است. همچنین در مواردی که بیماری شدید می‌شود می‌توان از قارچ کش برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری استفاده کرد. نحوه استفاده از قارچ کش با فیلم در سایت آموزش داده شده است.

برای درمان و پیشگیری بیماری‌های قارچی باید از سموم قارچش مانند سم کاربندازیم استفاده کرد، و از آبیاری زیاد بخصوص در فصل سرما و زمان خواب گیاه خودداری کرد.

توجه داشته باشید زرد شدن و  ریزش برگ‌های پایینی با شروع فصل سرما طبیعی می‌باشد. البته باید هرگونه زرد شدن و ریزش برگ‌ها را مورد بررسی قرار داد.

این گیاه به آهن و کود پتاس بالا نیاز دارد. هر چهل روز آهن و هر سی روز کود پتاس بالا به گیاه دهید. کمبود آهن هم ریزش برگ ها را به همراه دارد هم زرد شدن آن ها را موجب می شود.

کود سه بیست برای نخل ماداگاسکار خوب یا بد؟

یه هشدار جدی بدم درباره استفاده از کود سه بیست برای این گیاه!

❌❌❌هرگز از کود سه بیست برای نخل ماداگاسکار استفاده نکنید چرا که نیتروژن بالای موجود در این کود سبب سوختن و از بین رفتن این گیاه می شود.

برای خرید کودهای مورد نیاز این گیاه با ارسال رایگان توسط پست پیشتاز درب منزل و یا مشاوره رایگان گیاهان بیمار خود از طریق اینستاگرام با ما در تماس باشید.

 

http://acle.ir/wp-content/uploads/2022/05/kwsi.png

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

11 comments

  1. سلام من گل نخل مادگاسکار دارم اول تمام برگ هاش سیاه شود من فک میکنم داره میپوسه ولی قسمت بالای گل سالم فقت یک زره شول شوده کل گل
    اب هفته 1 بار ولی فهمدم که هفته 2 بار میدم چند وقت
    کود 3 هفته 1 بار

    • سلام نخل ماداگاسکار نیاز به قارچ کشی با سم قارچ کش داره هر دو ماه یک مرتبه تا از بروز بیماری در امان باشه. هر سی روز با کود پتاس بالا و هر چهل روز هم با آهن باید تغذیه بشه
      ارسال کودها رایگان با پست پیشتاز

  2. سلام ببخشید نخل ماداگاسکار من انتهای برگ هاش سیاه شده و رشدش متوقف شده میشه از کود 38 11 3 براشون استفاده کنم

    • سلام
      مسئله رطوبت و قارچ و آهن رو در نظر بگیرید و از این کود هم برای تقویت ماهانه میتونید استفاده کنید

  3. سلام، من نخل ماداگاسکار 15 روزه خریدم بعد چند روز تقریبا همه برگا خشک شد و ریخت، نور مستقیم آفتاب داره، آبیاری رو هم مطابق دستور بعد خشک شدن خاک بهشابدادم ولی همچنان داره خشک میشه

  4. سلام، من نخل ماداگاسکار 15 روزه خریدم بعد از اون موقع به سرعت برگاش داره سیاه و خشک میشه، نور مستقیم و کافی داره، توی بالکن گذاشتمش، آبیاری هم به همون طریق که گفتن وقتی سطح خاکش خشک شد، ولی همچنان داره خشک میشه.

    • سلام
      نخل ماداگاسکار یه گیاه گرما و رطوبت دوست هست نباید در جاورت هوای سرد باشه و تامین رطوبت هم براش بسیار اهمیت داره. برای تامین رطوبت جزیره بزرگ درست کنید یا از دستگاه بخور سرد براش استفاده کنید

  5. سلام وقت بخیر ،گل کالانولا چرا از وسط ساقه ریشه میزنه علتش چی و راه درمانش چی ؟و در ضمن وقتی وسط ساقه ریشه میزنه ساقه پوک میشه و از همون قسمت کج میشه تا زمانی که بیفته.ممنون از راهنمایی شما

    • سلام وقت شما هم بخیر
      گیاه کالانکوئه زمانی که رشد خوبی داشته باشه و به اصطلاح بالغ شده باشه میتونه تولید ریشه های هوایی کنه زمانی که این اتفاق میفته میتونید ساقه رو از زیر قسمت ریشه زده جدا کرده و در گلدان جدید بکارید اینطوری هم از خراب شدن ساقه جلوگیری میشه و هم گلدان جدیدی تشکیل میشه
      اگر گیاه بزرگ نیست و این اتفاق براش افتاده به این دلیل هست که ساقه در ارتفاع مناسبی از خاک قرار نداره

  6. امیر پرتوزاده

    وقت بخیر دوست عزیز⚘
    نخل ماداگاسکار من امسال برگ جدید نداده ،برگهای قبلیش هم ریخته
    تنه گیاه کاملا سرپا و محکم و بدون چروک است.
    گیاه کنار پنجره جنوبی قرار داره و بنظرم از لحاظ شرایط نوری در وضعیت ایده آل بسر میبره.
    بنظرتون علت برگ جدید ندادنش چی میتونه باشه؟

    • سلام وقت شما هم بخیر
      عکس گیاهتون رو به اینستاگرام یا تلگرام با آیدی @imagepa بفرستید تا کارشناس مربوطه شما رو راهنمایی کنه این گیاه نیازمند کودهای خاصی هست تا مرتب برگ بده و توان حفظ و نگهداری برگهاشو داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *