Home / آفات و بیماری ها / بیماری های شایع درخت سیب

بیماری های شایع درخت سیب

بیماری های شایع درخت سیب را بشناسید! درختان سیب و درختانی مانند زالزالک (Crataegus spp) در معرض ابتلا به بسیاری از بیماری ها هستند.

خبر خوب این است که این بیماری ها غالباً قابل پیشگیری هستند و حتی در صورت عدم تخریب میوه، غالباً در سطح زیبایی باعث آسیب به درخت می شوند. باغداران مسلما نمی توانند هیچ نوع آسیبی به این درخت را تحمل کنند؛ چرا که میوه تحت تاثیر قرار گرفته و در نتیجه متحمل ضرر می شوند.

قارچ ها شایع ترین بیماری های درخت سیب هستند. کاملا مشخص است که برای فردی که یک یا دو درخت سیب در باغچه خود دارد با استفاده از اسپری قارچ کش به راحتی این قارچ ها را کنترل می کند. اما یک باغدار هرگز از این روش نمی تواند استفاده کند.

از آنجا که قارچ ها از طریق اسپورهای موجود در هوا از گیاهان آلوده به گیاهان سالم منتقل می شوند و در شرایط مرطوب رشد می کنند، پیشگیری بهترین کار است که شامل بهبود زهکشی خاک، ایجاد فاصله مناسب و از بین بردن قسمت های گیاه بیمار به محض دیدن آنها می باشد.

پس در قدم اول بهتر است “بیماری های شایع درخت سیب” را بشناسید.

دوستان عزیزم اگر دوست دارین اطلاعاتتون رو در زمینه گل و گیاه بالا ببرید و یا روش های تکثیر و درمان گیاهان رو یاد بگیرین، کانال اصله در ایتا رو دنبال کنید علاوه بر این میتونید با برقراری ارتباط با مشاور به صورت رایگان مشکلات گیاهانتون رو برطرف کنید برای پیوستن به کانال اصله روی لینک بزنید👇👇👇

کانال اصله در ایتا

 

بیماری های شایع درخت سیب

  • لکه سیاه سیب

علت این مشکل، قارچ Venturia inaequalis است. اولین علائم لکه سیاه سیب به صورت ضایعه های سیاه رنگ روی برگهای جدید درخت، در اوایل یا اواسط بهار مشاهده خواهید کرد. ضایعه تیره تر از رنگ برگ خواهد بود. در قسمت زیرین برگ (که سبز روشن است)، ضایعات به رنگ زیتونی و در بالای برگ (که سبز تیره تری است)، ضایعات سیاه رنگ خواهد بود.

برگهای آلوده ممکن است در تابستان کاملاً ریزش کنند. اگر درخت همچنان موفق به تولید میوه شود، سیب ها نیز ضایعات تیره و پوسته پوسته دارند. خوشبختانه، سیب ها معمولاً هنوز خوراکی هستند: فقط قبل از خوردن پوست آن را جدا کنید.

علت این مشکل صرفاً عدم رعایت بهداشت درخت است. همه چیز با یک آلودگی کوچک شروع می شود. مشکل واقعی از آنجا شروع می شود که اجازه دهید برگهای آلوده که در پایان فصل رشد روی زمین می ریزند در تمام زمستان در آنجا بمانند.

زمستان گذرانی درخت در کنار این شاخ و برگ های آلوده موجب می شود تا قارچ، از این محیط به عنوان سکوی پرتاب استفاده کرده و به درخت حمله کند. هوای بارانی زمستان شرایط ایده آل این حمله را فراهم می کند. هاگ قارچ روی برگهای جدید قرار گرفته و آنها را آلوده می کند.

ارقام مقاوم در برابر این بیماری عبارتند از:

  • Crimson Crisp
  • Gold Rush
  • Mac-Free
  • سفیدک پودری

Podosphaera leucotricha قارچی است که مسئول این بیماری شایع درخت سیب است. حتی اگر تا به حال پرورش دهنده درخت سیب هم نباشید، احتمالاً از این بیماری اطلاع دارید زیرا سفیدک پودری همه درختان و گیاهان و حتی گیاهان زینتی محبوب شما را هم در برابر می گیرد.

به راحتی قابل تشخیص است؛ چرا که مانند اسمش سفیدک هایی به دور برگ و میوه می پیچد و خیلی زود دیده می شود.

اگر سفیدک پودری را بر روی درختان مشاهده کردید، می توان علت آن را در سال گذشته جستجو کرد (حتی اگر آن را ندیده باشید). زمستان قارچ در برگهای روی زمین افتاده و آلوده وجود دارد. اسپورها روی برگهای سالم می مانند و آنها را آلوده کرده یا توسط حشرات به روی برگ های سالم درخت برده می شوند. حتی یک باد و باران شدید هم می تواند مقصر باشد زیرا یک باران تند می تواند اسپورها را به سمت برگ درختان هدایت کند.

برای پیشگیری، علاوه بر تمیز کردن برگهای افتاده روی زمین در پاییز، فاصله گذاری کاشت درختان را هم رعایت کنید تا گردش هوا به خوبی بین آن ها انجام شود. همچنین از آبیاری غرقابی و زیاد خودداری کنید.

انواع مقاوم در برابر سفیدک پودری عبارتند از:

  • Liberty
  • Gold Rush

مقاله جامعی در مورد سفیدک پودری سیب در سایت نوشته شده که پیشنهاد می کنم حتما مطالعه کنید.

  • زنگ سیب

بیماری های شایع درخت سیب

Gymnosporangium clavipes نام علمی این قارچ عجیب است که برای حمله به درختان سیب به یک گیاه میزبان نیاز دارد. به عنوان مثال، اگر در کنار درخت سیب، بوته های تزیینی و یا گل رز کاشته اید، این گیاهان به عنوان میزبان عمل می کنند. یعنی قارچ از آنها به درختان سیب سرایت می کند.

علامت زنگ زدگی وجود لکه های زنگ زده بر روی برگ ها و حتی میوه درخت است. سیب ها ممکن است دچار لکه های زیادی شوند. برای از بین بردن و یا جلوگیری کردن از بروز این مشکل علف های هرز و یا بوته های کنار درخت را هرس کنید.

ارقام مقاوم در برابر زنگ سیب عبارتند از:

  • Redfree
  • William’s Pride
  • Freedom
  • پوسیدگی فیتوفتورا Phytophthora Rots

فیتوفتورا ​​بیماری شبیه قارچ است که قدرت درخت را می گیرد. می تواند به قسمت های مختلف درخت از جمله تنه یا ریشه حمله کند.

اگر شک دارید که درخت سیب شما به این بیماری آلوده شده است، یک آزمایش ساده را انجام دهید. یک چاقوی تیز بردارید و یک نوار کوچک از پوست خارجی تنه را بکنید. چوب سالم سبز رنگ است. چوب بیمار نارنجی یا قهوه ای خواهد بود.

علت این بیماری اغلب آلودگی است که می تواند از خاکی که شما به آن محل آورده اید، آبیاری زیاد یا حتی خود گیاه (در صورتی که از یک نهالستان معتبر خریداری نکرده اید) ناشی شود.

برای پیشگیری، علاوه بر مراقبت، اقدامات احتیاطی مربوط به رطوبت را مانند پیشگیری از قارچ انجام دهید (از آنجا که فیتوفتورا ​​نیز در شرایط مرطوب رشد می کند). به عنوان مثال، زهکشی خاک را کنترل کنید. آبیاری زیاد انجام ندهید. برگ های ریخته شده پای درخت را جمع کنید و از همه مهم تر از ابتدا یک نهال سالم خریداری کنید.

قارچ عامل پوسیدگی فیتوفتورایی خاکزی است و می تواند قبل از کاشت درخت، در خاک باغ وجود داشته باشد. مایه اولیه این قارچ همچنین می تواند با نهال ها یا آب آبیاری آلوده، به باغ های دوردست انتقال پیدا کند.

قارچ در بافت های آلوده ، میوه ها و برگ های ریخته شده روی زمین زمستان گذرانی می کند. هنگامیکه رطوبت خاک درحد یا نزدیک به رطوبت اشباع خاک باشد، اندام های رویشی قارچ به شدت رشد می کنند.

خاک های دارای زهکش و مکان هایی از باغ که برای مدت طولانی آب در آنجا جمع شده و شرایط مناسب برای رشد قارچ را فراهم می کنند، از مهم ترین عوامل تشدید بیماری هستند.

اگر گیاهتون بیماره و نیاز به ویزیت داره و یا قصد خرید محصولات درمانی و مراقبتی رو دارین، میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا ارتباط با آیدی @imagepad در ایتا و تلگرام اقدام کنید. عضو کانال اصله در ایتا هم بشین میتونید به صورت مستقیم با مشاور در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

پشه گلدان

پشه گلدان را به راحتی و با ساده ترین روش از بین ببرید- راهکارهای طبیعی و موثر

پشه گلدان یکی از معضلات و مشکلات اساسی برای افرادی است که در منزل خودشان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *