Home / آفات و بیماری ها / علت زرد شدن برگ فیکوس بلک و الاستیکا

علت زرد شدن برگ فیکوس بلک و الاستیکا

علت زرد شدن برگ فیکوس بلک و الاستیکا چیه؟

نگهداری گل فیکوس در آپارتمان سخت نیست به شرطی که بایدها و نبایدهای نگهداری گیاه رو بدونید.

تغییر رنگ برگ ها شایع ترین مشکل در میان بسیاری از گیاهان آپارتمانی است. زرد شدن برگ فیکوس اصلا نباید شما را وحشت زده کنه. اما زرد شدن برگ ها ممکنه زنگ خطری باشه برای گیاه و باید سریعا علت رو پیدا کرده و درمان رو شروع کنید.

زرد شدن فیکوس مشکلی نیست که بتوان ساده از کنار آن گذشت. به‌محض آنکه علت زرد شدن برگهای فیکوس را می‌فهمید، حل‌کردن این مشکل برایتان ساده می‌شود.

زرد شدن فیکوس فقط یک تغییر رنگ ساده از سبز به زرد نیست. این اتفاق از وجود مشکلی در روش مراقبتی شما و سلامت گیاه خبر می‌دهد. راه درمان زرد شدن برگهای فیکوس را باید از طریق علت آن پیدا کنید.

ما در این مقاله با استفاده از نظر متخصصان و تجربیات افرادی که سابقه نگه‌داری از فیکوس را داشته‌اند، علت و راه درمان زرد شدن برگ فیکوس را برای شما بیان کرده‌ایم تا اگر روزی این مشکل برای شما پیش آمد، بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن آن را حل کنید.

اگر برگ‌های فیکوس شما زرد شد، باید عوامل محیطی مختلف زیر را چک کنید تا بتوانید به علت آن پی ببرید. یادتان باشد که هر چقدر زودتر علت این بیماری فیکوس را بفهمید، رنگ سبز خوش‌رنگ و براق گیاهتان هم سریع‌تر برمی‌گردد.

علت زرد شدن برگ فیکوس لیراتا هم در مطلبی جداگانه توضیح داده شده که پیشنهاد می کنم حتما مطالعه کنید.

دوستان عزیزم اگر دوست دارین اطلاعاتتون رو در زمینه گل و گیاه بالا ببرید و یا روش های تکثیر و درمان گیاهان رو یاد بگیرین، کانال اصله در ایتا رو دنبال کنید علاوه بر این میتونید با برقراری ارتباط با مشاور به صورت رایگان مشکلات گیاهانتون رو برطرف کنید برای پیوستن به کانال اصله روی لینک بزنید👇👇👇
کانال اصله در ایتا

علت زرد شدن برگ فیکوس

علت زرد شدن برگ فیکوس بلک و الاستیکا

جدول ریشه‌یابی زرد شدن فیکوس و معرفی راهکارهای موثر درمانی

علت زرد شدن برگ فیکوس راه‌حل
آبیاری زیاد و کم آبیاری گیاه در زمان خشکی خاک
رطوبت کم محیط گذاشتن گلدان گیاه روی سینی دارای سنگ‌ریزه و آب
تغییر ناگهانی مکان نگه‌داری نگه‌داشتن فیکوس در مکان ثابت
کیفیت نامناسب آب آبیاری آبیاری گیاه با آب ولرم و بدون کلر
افزایش و کاهش دمای محیط پرورش فیکوس در محیطی با دمای ۱۵ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد
نزدیکی گیاه به وسایل سرمایشی و گرمایشی دور نگهداشتن گیاه از هر وسیله سرمایشی و گرمایشی
خاک نامطلوب انتخاب خاک با قدرت زهکشی بالا و جاذب رطوبت
گلدان با زهکشی ضعیف گلدانی با چند سوراخ زهکشی
کمبود نور قراردادن گیاه با فاصله ۲ متری از پنجره جنوبی
حمله آفات استفاده از آفت‌کش، صابون باغبانی و روغن چریش با نظر گیاه‌پزشک
کوچک‌بودن فضا برای رشد ریشه‌ها انتخاب گلدان بزرگتر برای گیاه
کوددهی بی‌رویه شست‌و‌شوی خاک
قطع کوددهی

۱- هوای خشک و بدون رطوبت محیط نگهداری

هوایی که رطوبت کم داشته باشد یا خشک باشد، برگ‌های فیکوس را زرد می‌کند. در چنین شرایطی شما باید گلدان گیاه فیکوس را روی سینی کم‌عمق که دارای سنگ‌ریزه و آب است، قرار دهید تا رطوبت مورد نیاز گیاه تامین شود و از زردشدن بیشتر برگ‌ها جلوگیری شود. شما با این کار درواقع با ساخت جزیره کمبود رطوبت گیاه را جبران کرده‌اید.

۲- تغییر ناگهانی مکان گیاه

علت زرد شدن برگ فیکوس میتونه این عامل هم باشه. فیکوس مثل خیلی از گیاهان آپارتمانی دوست ندارد مکان نگه‌داریش را تغییر دهید. این عدم تمایل را از زرد شدن برگهای فیکوس هنگام تغییر مکان متوجه خواهید شد.

فکر نکنید منظور از تغییر مکان، آوردن گیاه از حیاط و فضای بیرون به داخل منزل است؛ خیر این‌طور نیست. شوک تغییر محیط می‌تواند حتی در حد جابه‌جایی از یک اتاق به اتاق دیگر خانه برای گیاه ایجاد شود.

برای جلوگیری از این عارضه همیشه فیکوس را در محیطی ثابت با شرایط مراقبتی استاندارد نگه دارید.

علت زرد شدن برگ فیکوس

۳- زیاده‌روی در آبیاری

آبیاری زیاد به نفع سلامت فیکوس نیست و رنگ سبز را از رخ برگ‌های گیاهتان محو می‌کند. اگر خاک گیاه در اثر آبیاری زیاد باتلاقی و غرقابی شده، باید کارهای زیر را انجام دهید تا زرد شدن فیکوس ادامه‌دار نشود.

  • تعویض خاک گلدان
  • انجام آبیاری فقط در زمانی‌که عمق ۲ تا ۳ سانتی‌متری خاک خشک شود.
  • بررسی سلامت ریشه‌ها و هرس ریشه‌های آلوده با ابزار ضدعفونی‌شده و تمیز

۴- کیفیت آب آبیاری

کیفیت آبی که برای آبیاری استفاده می کنید هم میتونه علت زرد شدن برگ فیکوس باشه. کمتر کسی است که به کیفیت و دمای آب آبیاری گیاه خود توجه کند اما برای حفظ سلامت برگ‌های فیکوستان از شما می‌خواهیم به این نکات جزئی اما مهم آبیاری حتما دقت کنید. آب آبیاری در حالات زیر می‌تواند رنگ سبز براق فیکوس شما را به‌رنگ زرد درآورد.

اگر دمای آب آبیاری فیکوس سرد باشد.
اگر برای آبیاری از آب دارای کلر و املاح مثل آب لوله‌کشی استفاده شود، چنین آبی به‌دلیل تغییر ph خاک، رنگ برگ‌های فیکوس را زرد می‌کند.

 

برای اینکه کیفیت آب آبیاری شما روی رنگ برگ‌های فیکوس تاثیر منفی نگذارد، باید از آب بدون کلر و املاح مثل آب جوشیده و باران با دمای ولرم استفاده کنید.

 

۵- نوسانات دمای محیط

این گیاه جزو گیاهان جنگلی به حساب میاد بنابراین دوستدار هوای گرم و مرطوب هست. هرگز این گیاه رو در مجاورت باد کولر قرار ندین. بهترین دما برای فیکوس لیراتا محدوده دمایی بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد هست و رطوبت محیط هم باید بین 70 تا 90% باشه.

۶- مجاورت گیاه با وسایل سرمایشی و گرمایشی

بعضی از افراد فکر می‌کنند چون نیاز خودشان به سرما و گرما با وسایل سرمایشی و گرمایشی برطرف می‌شود؛ بنابراین محیط نگهداری گیاهشان را هم باید با این روش ‌ها سرد و گرم کنند. خب واضح است که چنین ایده‌ای هرگز برای سلامت گیاه شما جواب نمی‌دهد.

اگر حتی در سردترین روزهای زمستان و گرم‌ترین روزهای تابستان از فیکوس خود نگه‌داری می‌کنید، به هیچ‌وجه گیاه را در نزدیکی وسایل سرمایشی و گرمایشی قرار ندهید چون چیزی جز آسیب و زردشدن برگ‌ها نصیب فیکوس نخواهد شد.

۷- خاک نامرغوب

خاک با زهکشی ضعیف و خشکی زیاد نمی‌تواند مواد مغذی لازم را برای ریشه گیاه فیکوس تامین کند و ریشه هم در چنین خاکی عملکرد مناسبی از نظر رساندن آب و موادغذایی به سایر اندام‌های گیاه نخواهد داشت. وجود چنین مشکلاتی در گیاه باعث زرد شدن برگهای فیکوس می‌شود.

خاک فیکوس شما باید دارای پنج ویژگی زیر باشد تا رنگ سبز و سلامت برگ‌های گیاهتان حفظ شود.

زهکشی قوی داشته باشد.
جریان هوای مناسبی در فضای خاک برقرار باشد.
به‌درستی بتواند رطوبت را جذب کند.
PH مناسبی داشته باشد
مغذی باشد

۸- گلدان با زهکشی ضعیف

گلدانی که آب اضافی آبیاری را به‌دلیل زهکشی ضعیف خارج نمی‌کند، ریشه‌های فیکوس را پوسیده و خاک را مستعد ظهور قارچ‌های مختلف می‌کند. با پرورش فیکوس در چنین گلدانی، برگ‌های گیاه را به‌رنگ زرد خواهید دید.

برای درمان این نوع از زرد شدن فیکوس باید گلدانی را برای گیاه خود انتخاب کنید که دارای چندین سوراخ زهکشی است و در عرض چند ثانیه آب اضافی آبیاری را از خود عبور می‌دهد.

۹- آبیاری اشتباه علت زرد شدن برگ فیکوس

در واقع میتونیم علت زرد شدن برگ فیکوس از پایین رو همین مورد آبیاری اشتباه بدونیم.
اگر توصیه می‌کنیم فیکوس را زیاد آبیاری نکنید تا برگ‌هایش زرد نشوند، از این جمله این‌طور برداشت نکنید که باید میزان آبیاری کم باشد چون فیکوس تحمل آبیاری کم و خشکی بیش از حد خاک را ندارد و به چنین شرایطی با زردشدن برگ‌هایش واکنش نشان می‌دهد.

راه چاره برای آنکه گیاه فیکوس شما گرفتار کم‌آبی و زردی برگ‌ها نشود این است که هر زمان در حد یک یا دو بند انگشت، خاک گیاه خشک بود، فیکوس را آبیاری کنید و اجازه ندهید در فاصله بین دو آبیاری، خاک گیاه بیش از حد خشک شود و فیکوس تشنه بماند.

بیشتر گیاهان آپارتمانی برای تقویت و رشد سالم به آبیاری منظم نیاز دارن. اما باید بدونید که رطوبت بیش از حد در خاک باعث ایجاد شرایط نامناسبی شده و مانع از رشد سالم ریشه میشه. رطوبت بیش از حد باعث میشه که ریشه ها به دلیل خفگی شروع به پوسیدگی کنند.

برای جلوگیری از مشکل آبیاری بیش از حد، یک برنامه منظم آبیاری برنامه ریزی کنید. دفعات آبیاری را در زمستان کاهش دهید زیرا گیاه آپارتمانی نیاز آبی کمری داره. برعکس در فصول بهار و تابستان باید گیاه رو مرتب آبیاری کنید و از خشکی خاک جلوگیری کنید.

زرد شدن برگ های فیکوس بلک نشانه اولیه آبیاری بیش از حد است. ریشه های پوسیده جذب آب و مواد مغذی را متوقف می کنند تا رشد سالمی داشته باشند. پوسیدگی شدید ریشه ممکن است در دراز مدت منجر به مرگ گیاه شود.

۱۰- کمبود نور؛ یکی از دلایل زرد شدن فیکوس

تابش نور کم به فیکوس عامل دیگری است که رنگ برگ‌های این گیاه را زرد می‌کند و هم‌چنین باعث کوچکی آنها می‌شود.

قراردادن گیاه فیکوس در فاصله 2 متری از پنجره جنوبی مشکل کمبود نور گیاهتان را حل می‌کند.

علت زرد شدن برگ فیکوس

۱۱- آلودگی گیاه به آفات مختلف

اگر تمام نیازهای فیکوس را به‌درستی فراهم می‌کنید و باز هم برگ‌های گیاه شما زرد است، باید گیاه را با دقت وارسی کنید تا مبادا آفتی مثل شته و شپشک آردآلود به آن حمله نکرده باشد.

فیکوس در برابر هجوم حشرات بسیار آسیب پذیر است. آفات عامل اصلی زرد شدن برگ های لیراتا است. این حشرات معمولاً روی شاخ و برگ آویزان می شوند و از شیره یا بافت سلولی تغذیه می کنند.

سوراخ کردن مکرر برای مکیدن شیره سلولی باعث از بین رفتن نواحی می شود. لکه های زرد شروع به رشد کرده و در کل برگ پخش می شوند. مقابله با هجوم شدید آفات می تواند یک تجربه دلهره آور برای مبتدیان و دیگر علاقه مندان به گیاهان آپارتمانی فصل باشد.

بهترین گزینه شناسایی دقیق حشرات روی گیاه و تدوین برنامه ای برای مقابله با آنها است. برای نابودی قطعی آفات باید ابتدا از  شامپو برگ یا همون واکس براق کننده گیاهان استفاده کنید و بعد از سموم مخصوص گیاهان آپارتمانی به همراه ضد استرس استفاده کنید.

۱۲- رشد ریشه‌ها در فضای کوچک

اگر در فرایند رشد گیاه فیکوس، ریشه‌ها بیشتر از اندازه گلدان بزرگ شوند و گسترش پیدا کنند، دیگر آب و موادغذایی لازم به بخش‌های مختلف گیاه نمی‌رسد و برگ‌های فیکوس زرد می‌شوند.

برای رفع زرد شدن فیکوس در چنین وضعیتی باید به‌محض آنکه متوجه شدید که اندازه ریشه‌ها با فضای گلدان متناسب نیست، گیاه را در گلدان بزرگتری قرار دهید.

۱۳- کوددهی بیش از حد به گیاه

اگر مقداری کودی که به فیکوس می‌دهید بیشتر از میزان استاندارد و نیازش باشد، باعث تجمع نمک در خاک می‌شود، ریشه‌ها را از بین می‌برد و برگ‌های گیاه را زرد می‌کند.

مشکل زرد شدن فیکوس را در این حالت را می‌توان با توقف در کوددهی و شست‌و‌شوی خاک با آب حل کرد.

اگر گیاه شما با مشکل زرد شدن برگ‌های خود دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، برای ما بنویسید که چگونه آن را نگه‌داری می‌کنید تا راه درمانش را به شما بگوییم.

اگر گیاهتون بیماره و نیاز به ویزیت داره و یا قصد خرید محصولات درمانی و مراقبتی رو دارین، میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا ارتباط با آیدی @imagepad در ایتا و تلگرام اقدام کنید. عضو کانال اصله در ایتا هم بشین میتونید به صورت مستقیم با مشاور در ارتباط باشید.

About اصله

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *