Home / مقالات / چرا گیاهان به نور نیاز دارند؟

چرا گیاهان به نور نیاز دارند؟

چرا گیاهان به نور نیاز دارند؟ این سوالی است که در این مطلب به آن پاسخ داده می شود.

گیاهان به هزاران دلیل برای انسان و سایر حیوانات مفید هستند.

مهم ترین مزیت گیاهان این است که دی اکسید کربن را دریافت کرده و اکسیژن پس می دهند. گیاهان و درختان، سایه و دمای خنک تری را نیز برای انسان ها فراهم می کنند.

از گیاهان همچنین در ساخت محصولاتی مانند کاغذ، چسب، دارو، لباس، لوازم آرایشی و ماسک مانند ماسک آلوورا، سوخت، زغال چوب و همچنین بسیاری از محصولات دیگر استفاده می شود. علاوه بر این، گیاهان غذا را برای مردم در همه جا فراهم می کنند. اما بدون نور، گیاهان و زندگی که ما آن را می شناسیم دیگر وجود ندارد.

همه گیاهان و حیوانات از نظر انرژی کاملاً به فتوسنتز وابسته هستند. برخی از گوشتخواران مستقیماً گیاهان را نمی خورند، اما اکثریت قریب به اتفاق حیواناتی را که با گیاهان زندگی و تغذیه می کنند را مصرف می کنند. اما چرا گیاهان به نور نیاز دارند؟ این روند شگفت انگیز چگونه عمل می کند؟

چرا گیاهان به نور نیاز دارند؟

چرا گیاهان به نور نیاز دارند؟

  • فرآیند فتوسنتز

گیاهان برای فتوسنتز به نور نیاز دارند. فتوسنتز فرآیندی است که گیاه غذای خود را تهیه می کند.

فتوسنتز فرایندی زیست‌ شیمیایی است که در آن، انرژی نورانی خورشید توسط گیاهان و برخی از باکتریها به انرژی شیمیایی ذخیره‌شده در مواد غذایی آن‌ها تبدیل می‌شود.

کمابیش همهٔ ارگانیسم‌های روی زمین به آن وابسته‌اند. در عمل فتوسنتز، اندام‌هایی مانند برگ که دارای سبزینه هستند، کربن دی‌اکسید، آب و نور را جذب کرده و به کلروپلاست می‌رسانند. طی واکنش‌هایی که درون کلروپلاست انجام می‌گیرد، این مواد به اکسیژن و کربوهیدراتها تبدیل می‌شوند.

تمامی اکسیژن کنونی موجود بر روی زمین، فراوردهٔ فتوسنتز است. برخی از کربوهیدرات‌های مهم تولیدشده مانند گلوکز، می‌توانند به سایر مواد آلی، لیپیدها، نشاسته، سلولز و پروتئین تبدیل شوند که برای تبدیل‌شدن به پروتئین، نیاز به نیتروژن دارند.

  • حال این سوال مطرح می شود که آیا رنگ نور روی رشد گیاه تأثیر دارد؟

وقتی صحبت از نور مصنوعی مانند لامپ رشد گیاه می شود، باید گفت که رنگ نور می تواند روی رشد گیاه تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، در صورت وجود نور آبی، گیاهان با برگهای ضخیم تر، ایجاد می شوند. وقتی نور قرمز وجود داشته باشد، گیاهان بزرگتر و ساقه های طولانی تری دارند. با نور قرمز، گیاهان نیز ممکن است گل بیشتری داشته باشند.

گیاهان از نور سبز برای فتوسنتز استفاده می کنند یا آن را منعکس می کنند. به همین دلیل نور سبزی که منعکس می شود سبب شده تا رنگ برگ ها سبز به نظر برسد.

  • شدت نور

اگر یک گیاه نور کافی خورشید را دریافت نکند، روند فتوسنتز کند می شود، حتی اگر آب و دی اکسید کربن کافی داشته باشد. افزایش شدت نور باعث افزایش سرعت فتوسنتز می شود. به همین ترتیب، اگر یک گیاه دی اکسید کربن کافی دریافت نکند، این امر حتی در صورت نور فراوان، فرآیند فتوسنتز محدود می شود. بعضی اوقات، کشاورزان با استفاده از چراغ های مصنوعی گیاهان را بیش از ساعت روشنایی روز فتوسنتز می کنند.

گیاهان با نیاز نور کم

درست است که همه گیاهان به نور نیاز دارند، اما در بین آن ها و ب ویژه در بین گیاهان آپاتمانی گیاهانی هستند که نیاز نوری کمتری دارند.

اسامی گیاهان آپارتمانی سایه دوست در مطلبی جداگانه آورده شده است.

گیاهان از نظر نیاز زمانی به نور به چند دسته تقسیم می‌شوند:
  • 1- گیاهان کم نیاز
گیاهانی هستند که به مدت زمان تابیدن نور کمتری نیاز دارند و دوام آن‌ها نسبت به زمان تابیدن کم نور بیشتر است و در این‌چنین شرایطی می‌توانند رشد کنند.
  • 2- گیاهانی با نیاز متوسط

این گروه از گیاهان به زمان متوسطی از تابش نور نیاز دارند. این گیاهان در حدود 6 الی  8 ساعت تابش نور را نیاز دارند و در این مدت زمانی از تابش نور رشد می‌کنند.

  • 3- گیاهانی با نیاز زیاد
این‌گونه گیاهان به زمان بیشتری از تابش نور نیاز داشته که حداقل حدود 10 الی 13 ساعت تابش نور را نیاز دارند.
همچنین مدت زمان تابیدن نور در گلدهی گیاهان، بیدار شدن بذر یا دانه، ریزش برگ گیاهان خزان کننده و … نیز نقش مهمی دارد. اثر تناوب روز و شب یا مدت زمان روشنایی و تاریکی را دوره نوری میگویند.
مشکلات و بیماری گیاهان در اثر کمبود یا شدت نور
گیاهان در اثر کمبود یا شدت زیاد نور واکنش نشان می‌دهند. کمبود نور معمولاً بر شکل بیرونی گیاه و سرعت رشد طولی آن اثر می‌گذارد.
گیاهانی که در تاریکی می‌رویند معمولاً ساقه‌ای بلند و باریک دارند، برگ‌ها گسترش نمی‌یابند و ساقه و برگ‌ها فاقد کروفیل (سبزینه) هستند و بالعکس گیاهانی که در معرض نور مورد نیاز قرار بگیرند ساقه تنومند و شاخه‌های پر برگی دارند و برگ‌های آنها کاملاً سبز و بزرگ می‌شوند و فاصله بین برگ‌ها کاهش میابد و تبدیل به گیاهی پرپشت می‌شوند.
ساقه گیاهان در اثر کمبود نور واکنش نشان داده و به سمتی که نور بیشتر باشد خم می‌شوند این عمل بیشتر در پرورش گیاهان در سایه رخ می‌دهد و به همین علت است که میگویند حداقل هفته‌ای یک‌بار گیاه را بچرخانید تا تمام قسمت‌های آن در معرض نور قرار گیرد.
ریشه‌ها برعکس ساقه‌ها عمل می‌کنند و یا به نور کم واکنش نشان نمی‌دهند یا برخلاف طرفی که مقدار نور بیشتر است خم می‌شوند.
برگ‌ها در گیاهان به گونه‌ای قرار می‌گیرند تا پرتوهای نور به صورت عمودی بر روی آن‌ها بتابد به همین علت زاویه تابش نور بر زاویه برگ‌ها اثر مستقیم می‌گذارد.
گیاهانی که در مقابل نور زیاد از حد قرارمی گیرند  برگ‌های آن‌ها می‌سوزد، رشد گیاه کاهش میابد و نهایتاً گیاه بعد از مدتی از بین می‌رود.
شاید امروزه با پیشرفت تکنولوژی چراغ‌ها و لامپ‌هایی ساخته شده باشند که برای رشد گیاهان مناسب باشند اما هیچ نوری برای گیاهان بهتر از نور طبیعی خورشید نیست و اگر نور خورشید به مقدار لازم برای گیاه فراهم شود گیاهان سالم‌تر و با طراوت تر می‌شوند البته این لامپ‌ها تأثیر دارند و بی تأثیر نیستند ولی نور طبیعی برای گیاهان چیز دیگری است

ambius

sciencing

این ویدوئو رو ببینید👇🏻👇🏻👇🏻

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *