Home / سبزیجات و صیفی جات / آموزش کاشت قارچ دکمه ای در منزل

آموزش کاشت قارچ دکمه ای در منزل

کاشت قارچ دکمه ای سفید یک پروژه عالی برای افراد مبتدی است. زیرا هاگ آنها به سرعت و به راحتی رشد می کند. از آنجا که می توان آنها را در داخل خانه پرورش داد، می توانید آنها را در هر زمان از سال بکارید. بنابراین این مطلب به آموزش کاشت قارچ سفید دکمه ای در منزل اختصاص دارد.

برای کاشت قارچ دکمه ای، تمام آنچه شما نیاز دارید تجهیزات مناسب و کمی حوصله است!

آموزش کاشت قارچ دکمه ای در منزل

  • 1 تنظیم سینی های کاشت قارچ

آموزش کاشت قارچ دکمه ای

اگر اولین بار است که قارچ پرورش می دهید، یک کیت پرورش قارچ خریداری کنید. کیت های قارچ به طور معمول تمام مواد مورد نیاز شما برای کاشت و پرورش قارچ را دارند و برای مبتدیان بسیار مناسب است. آنها معمولاً شامل کود، هاگ، بستر مناسب و یک بطری اسپری برای آبیاری قارچ ها هستند.

  • کیت های پرورش قارچ معمولاً مدل های خاصی دارند که ممکن است با روش های سنتی کاشت قارچ متفاوت باشد. حتما بسته را با دقت بخوانید و دستورالعمل ها را دنبال کنید.
  • برخی از کیت ها از قبل حاوی هاگ برای پرورش نوع خاصی از قارچ مثل قارچ صدفی هستند، در حالی که برخی دیگر فقط حاوی سینی های کاشت و بستر مناسب هستند. هر کدام را که تمایل دارید خریداری کنید.

 

  • 2 برای پرورش قارچ سینی های بزرگ بخرید

آموزش کاشت قارچ دکمه ای

سینی هایی را انتخاب کنید که اندازه آنها در حدود 14 در 16 اینچ (36 در 41 سانتی متر) و عمق حداقل 6 اینچ (15 سانتی متر) باشند. برای شروع فقط با یک سینی شروع کنید که به مدت 3-6 ماه امکان استفاده از آن ها را دارید.

  • سینی ها بسته به آنچه در دسترس دارید، می توانند از پلاستیک، فلز یا چوب ساخته شوند.
  • بعد از این که یک پرورش دهنده قارچ باتجربه شدید، می توانید چندین سینی را همزمان بکارید و تقریباً قارچ به طور مداوم عرضه کنید!

 

  • 3 مخلوطی از قطعات مساوی کمپوست و کود را تهیه کنید

قارچ های دکمه ای برای رشد، نیاز به محیطی دارند که حاوی مقدار زیادی نیتروژن باشد. از کمپوست استفاده کرده و کودی مانند کود اسب یا گاو را در فروشگاه خریداری کنید، یا اگر کمپوست ندارید هر دو را خریداری کنید.

  • اگر قصد دارید مقدار زیادی قارچ پرورش دهید، می توانید مخلوط کود و کمپوست را در یک سطل بزرگ درست کرده و بعد از استفاده روی آن را بپوشانید. در غیر این صورت، فقط به اندازه لازم برای پر کردن یک سینی هر دو را با هم مخلوط کنید.
  • مخلوط کود و کمپوست بوی شدیدی ایجاد می کند، بنابراین آن را در محلی که دارای تهویه مناسب است، تهیه کنید.

 

  • 4 سینی ها را با 6 اینچ (15 سانتی متر) مخلوط کود و کمپوست پر کنید

آموزش کاشت قارچ دکمه ای

مخلوط را با دقت داخل سینی ها بریزید، حداقل 1 اینچ (2.5 سانتی متر) از بالای سینی فضا را خالی بگذارید. اطمینان حاصل کنید که خاک تراز است و به طور مساوی در همه جای سینی پخش شده است.

  • قارچ های دکمه ای سفید معمولاً در کمپوست گرم تخم ریزی می کنند، بنابراین هنگام قرار دادن کمپوست در سینی نگران نباشید.

کشت میسلیوم

  • 1 هاگ های آماده را بصورت آنلاین یا حضوری خریداری کنید

به بذر اولیه تولید قارچ، اسپان نیز گفته می شود. اسپان یا اسپاون، به اندام های رویشی قارچ یا میسیلیوم ها به همراه مواد غذایی زمینه ای همراه آن گفته می شود. امروزه برای تولید و پرورش قارچ دکمه ای از تلقیح دانه های استریل شده غلات با میسیلیوم خالص تحت عنوان اسپان استفاده می کنند.

برای پرورش آسان قارچ ها، اسپورهایی را خریداری کنید که قبلاً “تلقیح” شده یا با یک لایه مانند خاک، یونجه یا خاک اره مخلوط شده اند.

  • حتی المقدور اسپان ها را از یک پرورش دهنده باتجربه قارچ خریداری کنید. چرا که نتیجه بهتری خواهید گرفت.

 

  • 2 اسپورها را در بالای کمپوست پخش کنید و با آب غبارپاشی کنید

از آنجا که اسپان ها از قبل تصفیه شده اند، می توانید آن را مستقیماً در بالای مخلوط کمپوست و کود قرار دهید. سعی کنید یک لایه یکنواخت در سطح زیرین ایجاد کنید تا قارچ ها در تمام قسمت های خاک رشد کنند.

  • قارچ ها دوست دارند در محیط مرطوب رشد کنند، بنابراین حتی اگر کود و کود کمپوست مرطوب باشد، باز هم سینی را کاملاً با آب پاش، مرطوب کنید.

 

  • 3 سینی را روی پد حرارتی قرار دهید تا دما تا 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) افزایش یابد

سینی را مستقیماً روی یک پد از قبل گرم شده قرار دهید که دارای صفحه کنترل دما است. یک دماسنج در خاک قرار دهید تا دما را با افزایش آن کنترل کنید.

  • از گرم كردن خاك بیشتر از 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) خودداری كنید زیرا می تواند اسپورها را قبل از این که به مرحله رشد برسند، از بین ببرد.

 

  • 4 سینی را به یک اتاق تاریک منتقل کرده و 2 بار در روز آبپاشی کنید

قارچ ها در یک مکان تاریک مانند انباری، زیرزمین ، گاراژ یا حتی کمد بهترین رشد را خواهند داشت. در طول روز، دما و رطوبت خاک را بررسی کنید تا مطمئن شوید خیلی گرم و خشک نیست. خاک را 2 بار در روز کاملاً با اسپری، آب پاشی کنید.

  • اگر خاک غالباً گرم است، سعی کنید دمای بالشتک را پایین بیاورید و دماسنج را مدام کنترل کنید.

 

  • 5 پس از تشکیل ریشه های ریز و شبیه نخ، گرما را به 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتی گراد) کاهش دهید

آموزش کاشت قارچ دکمه ای

بعد از 3-4 هفته، قسمت بالای خاک با ریشه های ریز و سفید پوشانده می شود که “میسلیوم” نامیده می شود. وقتی خاک کاملاً پوشیده شد، برای تشویق به رشد قارچ ها، دما را پایین بیاورید.

  • بعضی از نواحی سینی ممکن است زود تشکیل میسلیوم دهد، در حالی که بعضی دیگر یک ماه کامل به طول می انجامد. در تمام مراحل صبر داشته باشید و صبر کنید تا کلنی کاملاً تشکیل شود سپس دما را کم کنید.

 

 تبدیل میسلیوم به قارچ

  • 1 روی میسیلیوم را با 2.5 سانتی متر خاک گلدان بپوشانید

با پایین آمدن دما، یک لایه خاک گلدان منظم را روی ریشه های تازه شکل گرفته پهن کنید. این لایه ظریف از میسلیوم محافظت کرده و مواد مغذی قارچ های جدید را همزمان با رشد آن ها فراهم می کند.

  • خاک گلدان در همه گلفروشی ها به راحتی قابل دسترس است.

 

  • 2 خاک را روزانه آبیاری کرده و سینی را با یک پارچه مرطوب بپوشانید

برای رشد قارچ، محیط باید مرتباً مرطوب باشد. علاوه بر آب پاشی خاک، یک پارچه مرطوب را روی سینی بکشید تا آب در طول روز در خاک آزاد شود و خاک مدام مرطوب بماند.

  • اگر پارچه ای برای پوشاندن سینی ندارید، می توانید از یک لایه روزنامه مرطوب برای روی خاک استفاده کنید. وقتی قارچ شروع به شکل گیری کرد روزنامه را بردارید.
  • اطمینان حاصل کنید که پارچه را با غبارپاشی یا خیس کردن، به صورت مرتب مرطوب نگه می دارید.

 

  • 3  تقریبا 4 – 3 هفته صبر کنید تا قارچ ها جوانه بزنند

آموزش کاشت قارچ دکمه ای

حدود یک ماه پس از ریختن خاک گلدان روی میسیلیوم، اولین قارچ ها باید از خاک جوانه بزنند. قبل از برداشتن آنها برای خوردن، به آنها اجازه دهید تا به بلوغ کامل برسند.

  • پس از شروع شکل گیری قارچ، همچنان خاک را آب پاشی کنید. یک سینی از هاگها می توانند به مدت 3-6 ماه پس از پدیدار شدن اولین جوانه ها باز هم قارچ تولید کنند.

 

  • 4 بعد از رشد کامل، قارچ ها را برداشت کنید
آموزش کاشت قارچ دکمه ای
آموزش کاشت قارچ دکمه ای

هنگامی که قارچ ها بالغ شدند، از یک چاقوی تیز برای برش ساقه استفاده کنید، درست در زیر جایی که کلاهک به ساقه متصل می شود.

  • قارچ های برداشت کرده را به روش های مختلف طبخ کرده و یا به صورت خام بخورید!

سخن پایانی:

هنگام کاشت قارچ دکمه ای صبور باشید! درست است که این کار زمان می برد، اما هنگامی که قارچ های شما رشد کرده و به مرحله برداشت می رسند، می توانید ماه ها آنها را برداشت کنید.

سوالات احتمالی آموزش کاشت قارچ دکمه ای

چه مدت طول می کشد تا قارچ های دکمه ای پرورش یابند؟

  • برای پرورش قارچ دکمه ای سفید بالغ، ابتدا باید میسلیوم را کشت کنید تا شروع به جوانه زدن قارچ های ریز کند که حدود 3-4 هفته طول می کشد. سپس، حدود 1-2 هفته دیگر طول خواهد کشید تا قارچ ها به اندازه کافی بزرگ شوند تا بتوانید آنها را برداشت کنید.

قارچ های دکمه ای در کجا رشد می کنند؟

  • قارچ های دکمه ای به طور طبیعی در خاک حاصلخیز و مرطوب رشد می کنند، به همین دلیل ابتدا در مزارع با کود اسب پرورش داده شدند. با تهیه مخلوطی از قطعات مساوی کمپوست و کود و پر کردن یک سینی با آن می توانید آنها را در خانه پرورش دهید. سپس، اسپورها را روی سطح مخلوط کود اضافه کنید و صبر کنید تا میسلیوم تشکیل شود، که شبکه ای از رشته هاست که قارچ از آن جوانه می زند. بعد از چند هفته شاهد رشد قارچ های کوچک دکمه ای سفید رنگ خواهید بود.

 

ویکی

 

About admin

Check Also

آموزش کاشت نخود فرنگی در گلدان با استفاده از نخود فرنگی + فیلم

در این مطلب  از بخش سبزیجات و صیفی جات قرار آموزش کاشت نخود فرنگی در ...

2 comments

  1. دکتر نیلس هانسن

    نظریه دیگر دانشمندان و محققان دانمارک و اروپایی این است که در صورت تلقیح اولین اسپرم بر آگار، کاملا لایه اسپان به دست آمده در پلیت را میتوانیم آن را به بذر گندم تلقیح داد و اولین بذر بدست آمده را در در ده کیسه بذر دیگر تلقیح میدهیم.
    البته تولیدی ها و محققان امروزه اولین تلقیح آگار به بذر را کافی میدانند.
    در نتیجه این تحقیقات بنده اصول کشت سالهای گذشته را صحیح میدانم. ولی تجربیات و تحقیقات نشان داده است که حتی اگر هیچ انتقال بذری هم انجام نگیرد، باز هم میتوانیم بهترین بازدهی را داشته باشیم.
    بنده در قبال نوشته ها پاسخگو هستم و در صورت هر نوع ترید از طریق طریق واتساپم میتوانید تماس بگیرید.
    Machrumsapo

    با سلام.
    بنده با دیدگاه شما کاملا مخالفم. برای تولید اسپان تجهیزات ساده از قبیل هود و اندیکاتور و دیگ استریزاسیون و یک فریزر کوچک و حتی خانگی میتوان شروع کنیم. حتی اگر بجای هود از جعبه بسته ای استفاده کنید، باز امکان تولید اسپان و بذر قارچ وجود دارد.
    معمولا برای بازدهی بیشتر و کیفیت بهتر و میسلیوم مقاومتر باید یک پلیت آگار و یا لیکوئید کالچر و یا سرم تزریق و یا تکه برداری اسپان زنده را در چندین مرحله تلقیح دهیم و نوع تکه برداری ها متفاوت را در پلیت آگار کشت دهیم. بعد از سپری کردن این مراحل ما به ریشه های میسلیوم تازه و با قدرتی می رسیم.
    بعد از ۵ تا ۶ عمل تلقیح شما میتوانید نمونه نژاد برتر را در لوله های حاوی عسل و مالت و یا آگار دوباره کشت میدهید. در صورت رشد اسپان داخل لوله برای نگهداری طولانی مدت لوله حاوی اسپان رو در دمای ۰ تا ۳ درجه در فریزر نگهداری میکنیم. حتی ما میتوانیم پلیت حاوی اسپان با پلیت را به همین شیوه در سردخانه برای مدت یک و یا دو سال هم نگهداری کنیم.
    لیکوئید کالچر به دست آمده که بعد از یک هفته در مایع مالت و مواد مغذی رشد کرده رو از طریق سرم به گندم های استرلیزه شده در زیر هود و یا جعبه ای کاملا ضدعفونی شده عمل تلقیح را انجام میدهیم و کیسه های بذر حاوی اسپور را در اندیکاتور در دمای ۲۲ تا ۲۴ نگهداری کنیم و با وجود رشد میسلیوم در کیسه ها یا آنها را بر روی بستر کمپوست کشت میکنیم و یا آنها را در دمای ۰ تا ۳ نگهداری میکنیم تا زمانی که شرایط کشت فراهم شود.
    بنده دکتر نیلس هانسن در تولید اسپان قارچ به مدت ۲۲ سال در این زمینه فعالیت می کنم و در صورت تردید بنده از طریق واتساپ جوابگو شما هستم.
    ۰۰۴۵۵۰۱۰۵۸۵۵

    با تشکر
    DR. Niels Hansen
    Machrumsapo

  2. سلام .من میخام دریکی ازاتاق های منزلم به اندازه 30متر.قارچ دکمه ای پرورش بدم.ولی باتوجه به اینکه اتاق قبلابرای پذیرای بوده ودیوارهاوسقف آن گچ کاری سفیده وکف اون هم موزاییکه.راهنمایی بفرمایید چه کارکنم؟باتوجه به اینکه خودم قصددارم بانایلون گلخانه همه اتاق رو بپوشونم ومحیطش رو تاریک کنم.لطفا راهنمایی بفرماییدوبعدهم اینکه تمام سرمایه من 12میلیون هستش وجای دیگری هم ندارم برای پررش قارچ.ولطفاراهنمایی بفرماییدآیابه جای کمپوست میشه،کودوخاک رو الک کنیم همراه پوشال های چوبی که در کولرهای آبی استفاده میشه .استفاده کنیم.یالطفا راهنمایی بفرماییدکمپوست روچگونه تهیه کنیم به اندازه نیاز ومرغوب .باتشکربرادرکوچیک شماحسین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *