Home / آفات و بیماری ها / علت لکه های سیاه روی برگ یوکا

علت لکه های سیاه روی برگ یوکا

علت لکه های سیاه روی برگ یوکا چیست؟

یوکا یکی از گیاهان پرطرفدار هست که در بیشتر منازل وجود داره. عمده ترین مشکلی که داره بروز لکه های سیاه رنگ روی برگهاست که قراره در این مطلب مورد بررسی قرار بگیره.

علت لوله شدن برگ یوکا و هم چنین علت کج شدن ساقه یوکا نیز جداگانه توضیح داده شده است.

علت لکه های سیاه روی برگ یوکا

دلایل مختلفی موجب بروز این پدیده می شود.

از مورا دساده شروع می کنیم تا به قارچ ها و آفت ها برسیم.

گاهی اوقات ممکن است شما گیاه را در زمانی که تابش نور مستقیم آفتاب روی آن است غبارپاشی کنید. در این صورت قطره هایی که روی برگ ها جمع شده اند مثل یک ذره بین عمل کرده و موجب سوختن برگ ها می شوند. پس غبارپاشی را در زمانی انجام دهید که نور مستقیم روی گیاه نیست.

گاهی استفاده از براق کننده های شیمیایی سبب بروز این مشکل می شود. این مواد شیمیایی هستند و روی برگ ها تجمع کرده و روزنه ها را مسدود می کنند. در این شرایط به بافت برگ آسیب رسیده و به مرور زمان برگ ها دچار مشکل می شوند.

آموزش ساخت اسپری تمیز کننده گیاهان در سایت قرار داده شده است. بهتر است از این اسپری که حاوی مواد طبیعی است استفاده کنید.

گاهی هم گلدان ها در مکان نامناسبی هستند. مثلا در آشپزخانه یا پارکینگ و … مکانی مثل آشزخانه که مدام پخت و پز در ان صورت می گیرد، موجب می شود تا گازهای مضر حاصل از احتراق بر روی برگ ها تاثیر بگذارند. سریعا باید گیاه را از این مکان ها خارج کنید.

گرما و سرمای زیاد. هر دو مورد می تواند بر روی برگ ها تاثیر گذاشته و سبب بروز لکه هایی بر روی آن ها شود. در این صورت برگ جمع شده و حالت چروکیده به خود می گیرد.

علت لکه های سیاه روی برگ یوکا

و اما مهم ترین عامل👇🏻👇🏻👇🏻

وجود قارچ یا آفت بر روی برگ

اگر این لکه ها با ناخن جدا می شوند آفت است ولی اگر مربوط به بافت خود برگ است بیماری قارچی است . مرطوب شدن برگها در طي آبياري و تراکم بيش از اندازه برگسار و جلوگيری از تهويه مناسب هوا از جمله شرايط مناسب براي شيوع بيماريهای قارچی است. اگر آلودگي به چند برگ محدود شده است آن برگها را از گياه جدا کنيد اما در صورتی که بيماري در حال گسترش و شيوع است می توانيد از سموم قارچکش مثل مانکوزب برای از بين بردن اين بيماری ا استفاده کنيد.

لکه برگی یکی از بیماریهای قارچی که البته عوامل قارچی مختلفی باعث آن می‌شود و در طی آن زخمهایی بر روی برگها ایجاد می‌شود اما بر اساس نوع قارچ ممکن است رنگ زخمها متفاوت باشد. مثلا قارچ Coniothyrium موجب بروز زخمهای زرد رنگ با اندازه 25-2 میلیمتر بر روی برگ بخصوص برگهای مسن تر گیاه می‌شود زخمها به تدریج بزرگتر و قهوه‌ای رنگ می‌شوند و معمولا بر روی سطح رویین برگ تشکیل می شوند.گاهی هاله ای زرد رنگ نیز در اطراف لکه های قهوه ای رنگ شکل می گیرد. سرعت شیوع این لکه ها از برگی به برگ دیگر نسبتا زیاد است. قارچ Cercospora لکه هایی زرد و گاهی با ته مایه ای از رنگ نارنجی را ایجاد می کند که هاله ای با رنگ تیره تر آنرا احاطه کرده است. لکه ها می توانند به قطر حدود 0.5 سانتیمتر برسند و کرم الی قهوه ای رنگ بشوند.

قارچ Cytosporina لکه‌هایی به رنگ خاکستری و حاشیه هایی قهوه‌ای بخصوص در نوک و حاشیه برگها ایجاد می‌کند و به تدریج موجب زوال و از بین رفتن برگ می‌شود. مکانهایی با تهویه نامناسب هوا و خیس شدن برگسار در زمان آبیاری از جمله دلایل شیوع این بیماری هستند.

یک قاشق قارچ کش کاربندازیم یا بنومیل را در یه لیتر اب حل نموده وبه صورت اسپری وابیاری به گیاه بدهید. در مصرف محلول زیاده روی نکنید وبه مقدار کفایت پشت وروی برگها اسپره کنید.بعد از 7 روز سمپاشی رو تکرار نمایید.بهتر است سم پاشی رو در مورد تمام گیاهان سالم وبا حجم کمتر وبیمار انجام دهید.

نحوه استفاده از قارچ کش برای گیاهان آپارتمانی در سایت توضیح داده شده است.

برای خرید قارچ کش کاربندازیم، کودهای تقویتی مخصوص گیاهان، قرص جوشان مخصوص گیاهان و … در اینستاگرام با ما در ارتباط باشید. همچنین عکس گیاهان بیمار خود را دایرکت کنید تا مشاوره رایگان جهت درمان دریافت کنید.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *