Home / مقالات / کود برای گیاهان آپارتمانی و لزوم استفاده از آن

کود برای گیاهان آپارتمانی و لزوم استفاده از آن

زمانی که صحبت از گیاهان آپارتمانی به میون میاد عده ای بر این باورند همین که گیاهشون نور و آب کافی رو دریافت کنه کافیه!🤔 اما واقعا این طور نیست. کود برای گیاهان آپارتمانی لازمه و این مطلب هم اختصاص به این موضوع داره.

البته عده ای هم هستن که خلاقن و رشد سریع گیاهان خانگی با قرص های موجود در منزل رو امکان پذیر می کنن😉

در پست بعد با فیلم نشون میدم که چطور کود مایع با تخم مرغ درست کنید.

لزوم استفاده از کود برای گیاهان آپارتمانی

تغذیه مناسب همچنان که نیاز ضروری انسانهاست، برای رشد و نمو گیاهان نیز ضروری است.

بر خلاف گیاهان فضای باز (مزارع و درختان میوه)، که طبیعت، باران را فراهم کرده و گیاهان می توانند با استفاده از ریشه های خود عناصر غذایی را در خاک نامحدود جستجو کنند، عناصر غدایی موجود در خاک گلدان به دلیل مقدار اندک خاک کاملاً محدود است.

گياهان براي رشد و نمو مطلوب به 16 عنصر غذايی نياز دارند كه اين عناصر را از هوا، آب و خاک بدست مي آورند. از بین این عناصر، سه عنصرکربن، هیدروژن و اکسیژن از طريق اتمسفر (هوا) و آب براي گياهان تأمين مي‌شوند. این در حالی است که گياه می بایست بقيه عناصر غذایی (13 عنصر دیگر) را از طريق خاک به مقدار مورد نياز جذب كند تا بتواند چرخه زندگی خود را كامل سازد.

کود برای گیاهان

این عناصر شامل نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و گوگرد با عنوان عناصر پرمصرف و آهن، روی، منگنز، مس، بور، کلر و مولیبدن با نام عناصر كم مصرف شناخته می شوند. برای تامین عناصر غذایی گیاهان آپارتمانی، کودهای مختلفی عرضه شده است، که می توان به کودهای مایع، قرصی، پودری و گرانوله اشاره کرد. در این میان، نوع مناسب کود برای استفاده در گیاهان آپارتمانی به شکل مایع است.

گیاهان آپارتمانی به طور کلی به دو دسته برگی و گلدار تقسیم می شوند. در رابطه با گیاهان برگی که در واقع برگ آنها نقش تزئینی ایفا می کند شما می توانید از کودهایی استفاده کنید که فسفر و پتاسیم موجود در آن نسبت برابری دارند و یا مقدار نیتروژن آن از فسفر و پتاسیم کمی بیشتر باشد.

در رابطه با گیاهان گلدار این مسئله کمی متفاوت تر خواهد بود. برای گیاهان آپارتمانی گلدار شما می توانید از کودهایی استفاده کنید که فسفر و پتاسیم آنها بیشتر از نیتروژن است. توصیه ما این است که برای گیاهانی مثل کاکتوس و ساکولنت به سراغ کودهای ازت پایین و پتاس بالا بروید، چرا که این فرمول باعث می شود که آب درون گیاه به مقدار متناسبی باقی بماند و امکان ترک برداشتن و خراب شدن کاکتوس فراهم نشود.

مزایای استفاده از کود برای گیاهان چیست؟

از آنجایی که گیاهان برای رشد بهتر به مواد مغذی و خاک مناسب نیاز دارند، استفاده از کودها ضروری است تا این کمبود را جبران کنند. مزیت های استفاده از کود مایع عبارتند از:

  • تسریع در ریشه دهی گیاه 
  • تحریک رشد رویشی گیاه 
  • بهبود ظرفیت تبادل کاتیونی خاک گلدان 
  • کمک به مقابله با شوک ناگهانی ناشی از جابجایی گیاه و تعویض گلدان 
  • بهبود سلامت رشد گیاه 

چه زمانی برای کود دادن به گیاهان مناسب است؟

قبل از شروع کود‌دهی، توجه به سن و نوع گیاه ضروری است. کود دهی به گیاهان جوان تر کم تر و برای گیاهانی که رشد بیش تری و گل دارند می بایست بیش تر باشد. دقت کنید تا در استفاده از کود زیاده روی نکنید تا باعث آسیب زدن به گیاهان نشوید. بهار و تابستان و فصل رشد گیاهان، بهترین زمان برای کود دهی است. با خرید گیاه جدید و یا تعویض گلدان گیاه، در ابتدا آن را در مکان مناسبی قرار دهید و یک ماه صبر کنید و بعد شروع به کود دهی کنید.

نکات مهم استفاده از کود برای گیاهان

  • از کوددهی بیش از حد اجتناب کنید: گیاهان برای استفاده از عناصر گیاهی خود ظرفیت محدودی دارند. این یعنی کمبود و یا وجود بیش از حد این عناصر می تواند باعث آسیب رساندن به گیاهان شود. غلظت بالای محلول کودی در خاک می تواند باعث سوختگی و مرگ آن شود، بنابراین بهتر است که پیش از هر چیز از نیازهای گیاه خود باخبر شوید و بعد در فواصل زمانی مناسب آن دست به کوددهی بزنید.
  • به گیاهان آسیب دیده کود ندهید: برخی از افراد فکر می کنند که وقتی گیاهی آسیب دیده است، هر چه بیشتر به آن کود دهند برای سلامت گیاه بهتر خواهد بود! باید بدانید که گیاهان ضعیف، سیستم ریشه ای ضعیفی دارند و نمی توانند از محلول کودی بهره ببرند، بنابراین کوددهی به آنها می تواند موجب آسیب های جدی شود. شما باید گیاه آسیب دیده و ضعیف خود را پیش از هر جیز در شرایط محیطی مناسب قرار دهید و بعد از آن که نشانه های رویش برگ جدید و سلامت گیاه را مشاهده کردید دست به کوددهی آن بزنید.
  • غلطت کود را در نظر داشته باشید: حتما توضیحات موجود روی بسته کود را به خوبی مطالعه کرده و کودی با غلظت مناسب برای گیاه خود انتخاب نمایید. توصیه ما آن است که برای این کار نصف غلظت نوشته شده بر روی بسته را برای کوددهی گیاه خود استفاده کنید تا خیالتان راحت شود که آسیبی به گیاه آپارتمانی شما وارد نمی شود.

در صورتی که تمایل داشته باشید از کودهای خانگی برای گیاهانتن استفاده کنید، کمپوست بهترین کودی است که می توان از آن نام برد.

دوستان عزیزم کودهای مورد نیاز تمام گیاهان آپارتمانی با تضمین بهترین کیفیت و اصل بودن با ارسال رایگان توسط پست پیشتاز در فروشگاه اصله موجود هست.

جهت خرید این کودها و یا مشاوره رایگان جهت درمان گیاهان بیمار خود، از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان ممکن مشکل گیاه را بررسی کرده و مشاوره درمان می دهند.

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *