Home / آفات و بیماری ها / علت گل ندادن رز

علت گل ندادن رز

گل رز یکی از گل های مورد پسند مردم ایران است. این گل در بسیاری از بخش‌های ایران به خوبی می‌روید همچنین در اکثر بخش‌های خاورمیانه، اروپا و روسیه نیز به فراوانی یافت می‌شود. در این مطلب علت گل ندادن رز مورد بررسی قرار می گیرد.

رز دارای ۱۵۰ گونهٔ نیمه سبز یا برگ ریز، به صورت درختچهٔ چندساله و بالارونده‌است. این گیاه در طیف گسترده‌ای از جهان شامل قاره آسیا، اروپا، شمال آفریقا و آمریکای شمالی به‌طور طبیعی یافت می‌شود.

یکی از مشکلات شایع این گل این است که گاهی اوقات به مرحله گل دهی نمی رسد و برگ ها بی حال می شوند.

با توجه به این که آموزش هرس گل رز و علت زرد شدن برگهای گل رز به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته در این مطلب فقط به بیان علت گل ندادن رز می پردازیم.

علت گل ندادن رز

 

علت گل ندادن رز

  • جابجایی

در زمانی که گیاه روی غنچه و گل است باید از جابجایی و… خودداری کرد. هنگامیکه گیاه تازه خریداری شده رو به منزل می آورید ویاگلدانش را جابجا می کنید با توجه به تغعیرات شرایط محیطی گیاه دچار شک می شود ومشکلاتی (مانند ریزش برگ وگل، توقف رشد و گلدهی، زردی برگها و…) برایش بوجود می آید که به مرور وبا فراهم کردن شرایط ایده ال رشد کم و کمتر خواهد شد وممکن است چندین هفته ادامه داشته باشد به منظور تقویت گیاه باید از کودهای کامل مخصوص استفاده نمایید.

  • آبیاری

گل رز برای این که به مرحله گل دهی برسد باید به صورت مرتب آبیاری شود. پس دفعات آبیاری را بیشتر کنید یعنی تا سطح خاک خشک شد آب بدهید. آبیاری را در صبح زود انجام دهید. روی سطح خاک برای جلوگیری از تبخیر آب مقداری کود دامی پوسیده به عنوان مالچ بپاشید.

پس هیچ گاه اجازه ندهید پای گیاه خشک خشک باشد به ویژه در اسفند ماه که کم کم گل دهی گیاه شروع می شود. ر زمانی که گیاه روی گل وغنچه است بیشتر ابیاری کنید تا دچار تنش وریزش نشود. سطح خاک همیشه مرطوب باشد.

  • گل های خشکیده

وجود گل های خشکیده بر روی گیاه، هیچ سودی نخواهد داشت. بعد از خشک شدن باید فورا آن ها را جدا کنید تا انرژی گیاه صرف تشکیل دانه نشود و به مصرف رشد گیاه برسد وباعث ایجاد گل های جدید شود.

  • تغذیه

گل رز برای به ثمر نشستن نیاز به تغذیه کافی دارد. استفاده از کود کریستالون قرمز نیز مفید خواهد بود. در صورتی که در دسترس نیست از کود سه بیست (20 20 20) استفاده کنید. یک قاشق چایخوری از کود را در یک و نیم لیتر آب حل کرده و به صورت آبیاری هر دو هفته به گیاه دهید.

  • نور

گل رز برای گلدهی نیاز به تابش حدود 10 ساعت آفتاب ملایم دارد. از تابش آفتاب مستقیم به ویژه در ظهر تابستان بر روی گیاه خودداری شود.

 

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *