Home / آفات و بیماری ها / علت باز نشدن غنچه های گل حنا یا ایمپیشن

علت باز نشدن غنچه های گل حنا یا ایمپیشن

گل حنا یا ایمپیشن نام لاتین خود را از کلمه impatiens به معنی بی صبر ، بی حوصله ، زودرنج ، نازک نارنجی گرفته شده و دلیل آن این است که با کوچکترین لمس کپسول حاوی دانه های گیاه ترکیده و دانه ها پراکنده می شوند. و دقیقا به دلیل همین اخلاق تند نام بامزه تر Touch-me-not (بهم دست‌‌زدی نزدی!) را هم به آن داده‌اند. اینروزها این گیاه در میان فارسی زبانان هم با همان نام انگلیسی‌اش بیشتر شناخته میشود. لقب Busy هم به دلیل دوره‌ی طولانی گلدهی و دوام گل‌ها به آن نسبت داده شده است. همچنین در گویش محلی آذربایجان به آن “سولماز یا سولماز شیرازی” می گویند. چون گل ها در طول سال شکوفا می شوند و سولماز به معنی نامیرا وهمیشه شکوفا بدون پژمردگی است. امپیشن عاشق سایه و رطوبت است. از محاسن این گیاه گلدهی در نیم سایه است و نسبت به سایه کامل هم مقاوم است. علت باز نشدن غنچه های گل حنا یا امپیشن را در این مطلب آموزش می دهیم. با ما همراه باشید.

علت باز نشدن غنچه های گل حنا یا ایمپیشن

گل حنا گیاهی چند ساله است که در اکثر شهر‌های ایرانی به آسانی رشد می‌کند و شما با رعایت نکاتی می‌توانید این گیاه که گل‌های زیبایی دارد را در آپارتمان خود پرورش دهید.

معمولا افراد تجربه‌ی ناموفقی در نگهداری گل حنا دارند بنابراین باید توجه داشت که نباید گلدان گیاه را بلافاصله بعد از خرید عوض کرد.

دومین علت نور است، مثل تمام گیاهان گلدار به نور کافی احتیاج دارد و باید در نزدیکترین فاصله از پنجره قرار گیرد، نور مستقیم صبح در فصل زمستان مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما در روز‌های گرم تابش مستقیم خورشید باعث سوختگی برگ‌ها و ریزش گل‌ها می‌شود.

این گیاه در مقایسه با سایر گیاهان آپارتمانی دیگر از حساسیت بیشتری برخودار است که اگر شرایط نگهداری آن را بدانید در تمام طول سال گل‌هایی به رنگ سفید، قرمز، ارغوانی و صورتی خواهد داد و اگر شرایط نگهداری آن مناسب باشد گل‌های زیبایش تمامی ندارد.

این گیاه به نام امپیشن نیز معروف است که در ایران معمولا به صورت خودرو رشد می‌کند، اما گل‌های پرورشی آن از گل‌های خودرو زیباتر است، گل حنا دارای برگ‌های کشیده و به رنگ سبز تیره دارد و ساقه‌های آن گوشتی و آبدار است که نسبت به آبیاری بسیار حساس است به نوعی که اگر بیش از اندازه مورد نیاز گیاه به آن آب دهید سبب پوسیدگی گیاه و ساقه می‌شود.

گل حنا یا سولماز گیاه بسیار جالبی است. اگر شرایط زندگی‌ش فراهم شود چندین سال عمر میکند و بوته‌های درشتی تولید میشوند که در شرایط مناسب اغلب طول سال غرق در گل میشوند. ولی از طرف دیگر اگر شرایط محیطی فراهم نشود گیاه به سرعت از گلدهی می‌افتد و ممکن است به مرگ گیاه نیز منجر بشود.

مدت زمان رسیدن به گل در گل حنا

از لحظه کاشت بذر تا ظاهر شدن اولین گلها در شرایط ایده‌آل 9 تا 11 هفته است.

درجه حرارت برای رشد گل امپیشن باید 16 تا 26 درجه باشد و اگر محیط رشد آن گرمتر باشد، گلدهی این گل زیبا نیز مداوم تر خواهد بود. اما استراحت و خواب زمستانی حنا را نباید فراموش کرد و در این دوره ممکن است هیچ رشدی نداشته باشد.

گرم شدن هوا به خصوص در فصل تابستان باعث کاهش گلدهی گیاه می شود. به طور کلی برای گلدهی مناسب به دمای خنک نیاز دارد. گرمای زیاد موجب کاهش گلدهی و ریزش گل ها می شود و به همین دلیل در فصل گرما هر چه مکان گیاه از سایه بیشتری برخوردار باشد، عمر گل ها طولانی تر است.

د‌رجه حرارت محیط رشد گل‌ حنا ۱۶ تا ۲۰ د‌رجه است و چنانچه د‌ر محیط گرم‌تری قرار گیرد‌، به گل‌د‌هی خود‌ اد‌امه می‌د‌هد‌، ولی د‌ر هر صورت گیاه احتیاج به استراحت زمستانه د‌ارد‌.
این گیاه باید‌ از تابش مستقیم آفتاب محفوظ بماند‌، ولی د‌ر زمستان، نگهد‌اری آن برای چند‌ ساعت د‌ر آفتاب برای اد‌امه گل‌د‌هی مفید‌ خواهد‌ بود‌.
د‌ر فصل تابستان هر روز احتیاج به آبیاری د‌ارد‌ و د‌ر زمستان هفته‌ای د‌و روز آبیاری کافیست.
محیط مرطوب برای گل حنا بسیار مفید‌ است، ولی از پاشید‌ن آب روی بوته، به خصوص گل‌ها باید‌ خود‌د‌اری کرد‌.
ماد‌ام که حجم گلد‌ان از ریشه پر نشود‌، بوته، گل نخواهد‌ د‌اد‌. بنابراین هر چند‌ سال یک مرتبه د‌ر صورت لزوم، گلد‌ان تعویض می‌شود‌.

 

کود مناسب تقویت محصول و گلدهی گیاه گل حنا زینتی

تغذیه گیاهان شامل چندین مرحله می باشد، مرحله رویشی ، نمو و گلدهی، گیاهان برای رشد به ازت برای ریشه دهی و شروع سوخت و ساز و پتاسیم مسئول خیلی از وقایع فیزیولوژیک گیاه می باشد. گیاهی که وارد فاز گلدهی نمی شود، به خاطر رشد رویشی ناشی از مصرف کود ازته یا ضعف عمومی گیاه می باشد. فاز رویشی ناشی از استفاده از ازت باعث آبدار شدن بافت گیاه شده و نسبت C/N را کمتر یا به زبان ساده پوست به گوشت را بیشتر میکند، و همین عامل باعث می شود گیاه شما بزرگ و قوی شده ولی به شما گل نمی دهد !

با دادن کودهای گلدهی میزان گوشت را بیشتر کرده و از شیره گیاهی کاسته می شود. همین امر موجب افزایش گلدهی در همه گیاهان می شود. برای افزایش کیفیت گلها باید هنگام اتمام عمر گل ، غنچه های خشک شده رو از ته بچینید ، تا انرژی گل روی تولید بذر متمرکز نشود !

همینطور برای افزایش کیفیت گلدهی باید از مکمل های غذایی استفاده نمود ، از آنجایی که جذب مواد غذایی و کودهای شیمیایی تابع اسیدیته ی خاک می باشد و درصورت بالاتر رفتن اسیدیته خاک از 7 ، برخی از مواد غذایی قابلیت جذب خود را از دست می دهند

بهتر است یک ماه پس از خرید گیاه اقدام به کود دهی کنید. هر سه تا چهار هفته یکبار با کود مایع 10+10+10 و یا کود گل دهی نصف غلظت توصیه شده از سوی سازنده تقویت شود.

اصولا کوددهی این گیاه در فصلی انجام می‌شود که گیاه رشد کمتری دارد، بهترین زمان برای کود دهی از آذر ماه تا اوایل اسفند است. محل‌های سایه، ولی پر نور، گرم و مرطوب، می‌توان آن‌ها را در فصل بهار و تابستان در زیر سایه درختان قرار داد نیاز به هوای ملایم و مرطوب دارد.

 پس از پایان فصل زمستان و تا اواسط پاییز بین هر دو هفته تا یک ماه یکبار با توجه به شرایط رشد و شادابی گیاه با کود مخصوص گیاهان گلدار گیاه را تغذیه کنید.

گونه های مهم

 

انواع برگ در گونه های گل حنا
انواع برگ در گونه های گل حنا

(پرسش و پاسخ)

علت گل ندادن، کمبود گل و ریختن گل های حنا چیست؟

بوته به گل نمی‌نشیند‌؛ دلیل این امر این است که گلدان ها باید زود تعویض شوند، زیرا گیاه تا زمانی که اندازه گلدان از ریشه پر نشود، گل نمی دهد.
کمبود‌ گل؛ این به دلیل روشنایی کم، کم تغذیه، بیش از حد تغذیه، هوای سرد و در نهایت تغییرات زودرس گلدان است.
ریختن گل‌ها؛ این امر در اثر نور کم، هوای خشک، خشک شدن خاک گلدان و هجوم شب پره های قرمز ایجاد می شود.

علت خشک شدن برگ های گل حنا چیست؟

مهمترین نکته در مورد حنا آبیاری منظم آن است. خاک را همیشه مرطوب نگه دارید. این گیاه در صورت خشک شدن و کمبود آب شروع به از دست دادن برگهایش می کند. همچنین اگر بیش از حد به او آب بدهید می تواند باعث بیماری های قارچی شود. بخاطر داشته باشید که گیاه گلدان به آب بیشتری احتیاج دارد.

علت شل شدن ساقه گل حنا چیست؟

زنگ زدگی یا پوسیدگی ساقه : آبیاری زیاد دلیل این مشکل خواهد بود، گیاه را در اسرع وقت قطع کرده و مقدار آبیاری را کاهش دهید.
ریزش گلها : کمبود نور و هوای خشک می تواند این مشکل را ایجاد کند، بنابراین گیاه را به مکان سبک تر و با رطوبت بالا منتقل کنید.

سؤال:

سلام من هفته ی پیش امپیشن ارغوانی گرفتم گلدونشو عوض کردم هر روز نصف لیوان اب میدم و چند بار روز بهش آب اسپری میکنم ولی فقط یه غنچه داره و باز نمیشه به نظرتون مشکلش چیه تازه نوک برگاش سبز و خشک شده بعضی هاشم نوکش زرد شده

جواب :

سلام برای گل دادن گیاه باید همه شرایط موردنیازش رو فراهم کنید. هوا باید کمی خنک باشه. نور کافی البته غیرمستقیم دریافت کنه و هر ماه هم با کود 10-10-10 یا کود گلدهی تقویت بشه. در زمان غبارپاشی هم آب رو روی گل ها اسپری نکنید ممکنه گیاه به قارچ مبتلا شه.

گلهای زیبای حنا در انواع رنگبندی قرمز، بنفش، صورتی، گلبهی و سفید یافت می‌شود و رنگ زیرین برگ ها با رنگ گلبرگ ها تغییر کرده و در بعضی انواع آن به مانند چرم خودنمایی می‌کند. این گل حساس از خرداد تا اوایل پاییز گل می‌دهد و ممکن است در هر شرایطی رشد نکند و برای داشتن طولانی مدت آن باید در ابتدا به خوبی از نیازهای آن آگاه شوید.

http://acle.ir/wp-content/uploads/2022/02/impatienswalleriana9.jpg.cf.jpg

 

 

علت کمبود‌ گل در گل حنا

علت آن نور کم، تغذیه کم، تغذیه بیش از اند‌ازه، سرمای محیط و بالاخره تعویض گلد‌ان زود‌تر از موقع است.

علت ریختن گل‌ها در گل حنا

علت آن نور کم، هوای خشک، خشک شد‌ن خاک گلد‌ان و حمله کنه قرمز است.

علت اینکه بوته به گل نمی‌نشیند‌ در گل حنا

علت آن تعویض گلد‌ان زود‌تر از موقع است، زیرا تا موقعی که تمام حجم گلد‌ان از ریشه پر نشود‌، گیاه به گل نمی‌نشیند‌.

علت گل دهی ضعیف

  • نور ناکافی ، مواد غذایی ناکافی ، دمای نامناسب ، تعویض بی موقع گلدان ،  استفاده از گلدان سایز بزرگ ، زه کش نامناسب

علت زرد شدن و ریزش برگ ها و کاهش گل دهی 

ریزش برگ ها بیشترین مشکلی هست که دوستان بهش بر می خورند و این مورد عوامل متعددی دارد . گل های حنابه کم آبی و نور زیاد حساس هستند . در صورتی که جلوی نور مستقیم باشند سریع تشنه شده و برگ سوز میشوند. گرمای زیاد هم باعث ریزش برگ ها می شود گیاه را در مکانی خنک ، سایه دار با نور ملایم نگهداری کنید و آبیاری را مرتب انجام دهید. آبیاری بوته ها در زمانی صورت می گیرد که رطوبت بخش سطحی خاک هنوز به طور کامل خشک نشده باشد .شرایط ایده آل برای گیاه را فراهم کنید تا مجددا گل دهد . با این حال آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی و خفگی ریشه می شود و خشکی خاک باعث پلاسیده شدن گیاه و ریزش برگها و در نتیجه کاهش گلدهی می شود.

چرا دمای بالا و خشکی محیط باعث کاهش گلدهی این گیاه میشود ؟

این گیاه نیازمند محیطی خنک است تا بتواند گل‌های بزرگ و زیادی تولید کند.

بهتر است امپیشن در معرض باد مستقیم کولر یا نزدیک بخاری ها قرار نگیرد . گرمای زیاد را نمی تواند تحمل کند بوته ها در شرایط اتاق نبایستی در دمای بیش از 24 درجه نگهداری شوند . گلدان ها باید در ظرف بزرگ مرطوب قرار داده شوند زیر گلدان چند تکه کاشی قرار دهیدتا کف گلدان با آب خارج شده از ته گلدان تماس نداشته باشد ) . تجربه شخصی بنده این هست که نباید برگ ها را آب پاشی کرد و این امر می تواند باعث ریزش برگ ها بشود. ماندن آب روی برگ ها می تواند بیماری های قارچی را به وجود بیاورد .

 

منبع:

wikipedia

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *