Home / آفات و بیماری ها / درمان سفیدک پودری گل حنا یا ایمپیشن

درمان سفیدک پودری گل حنا یا ایمپیشن

گل حنا ( Busy lizzie = Impatiens = ایمپیشن) که دارای گل های رنگارنگ و جذابی است گاهی بیمار می شود. از مهمترين بيماری های اين گياه نيز می توان به سفيدك پودری گل حنا اشاره كرد كه در پشت برگ ها پوششی سفيد رنگ تشكيل می شود و برگ ها به سمت پايين خم مس شده، زرد می شوند و گياه كوتاه قامت باقي می ماند. باید هر چند وقت يكبار پشت برگ ها را بررسی كنيد. گياه آلوده را سريعا جدا كرده از بين ببريد. از آن خاك مجددا برای كاشت گل حنا استفاده نكنيد.

درباره بیماری و درمان سفیدک پودری گل حنا بیشتر بدانید

بیماری سفیدک پودری با نام علمی Powdery mildew یک نوع بیماری قارچی است که طیف وسیعی از گیاهان را گرفتار می‌سازد. این بیماری با نام های سفیدک کرکی، سفیدک دروغین هم شناخته می شود.

در ابتدا بیماری از یک نقطه آغاز شده و بتدریج به تمام گیاه سرایت کرده و گسترش می‌یابد. شکل ظاهری برگ در بیماری سفیدک سطحی، سفید رنگ شده و حالتی مشابه پاشیده شدن آرد بر روی برگ به وجود می‌آید و تشخیص آن نسبتاً آسان است.

با پیشرفت بیماری لکه‌های سفید رنگ بزرگ‌تر شده و انبوهی از هاگ‌ها که عامل انتشار این بیماری هستند تولیدشده و موجب گسترش بیماری می‌شود.

در صورتی که گیاه درمان نشود، با پیشرفت بیماری، برگ ها و گل ها می ریزند و ساقه ای برهنه باقی می ماند.

این آفت متاسفانه طیف وسیعی از گیاهان را درگیر می کند. از این رو اگر گیاه شما هم به این مشکل دچار شده در گام نخست، گلدان را قرنطینه و از سایر گیاهان جدا کنید.

گاهی با پیشرفت بیماری نواحی اطراف فضای آلوده تغییر رنگ می‌دهند و معمولاً تبدیل به نواحی زرد رنگ و یا قهوه‌ای رنگ با حاشیه‌ای زرد رنگ می‌شود با پیشرفت بیماری احتمال پوسیدن نواحی آلوده و ریزش برگهایی که آلودگی شدید دارند نیز وجود دارد.

این که این بیماری چقدر می تواند به گیاه صدمه بزنید به سن گیاه، شرایط محیطی و توان و سلامت گیاه بستگی دارد.

چگونه این بیماری گسترش پیدا می کند؟

زمانی که کپک ها روی برگ ایجاد شدند، کم کم تولید هاگ هایی می کنند که این هاگ ها به راحتی در هوا پراکنده شده و روی هر گیاهی بنشینند سبب بیمار کردن آن گیاه می شوند.

درمان سفیدک پودری گل حنا

قبل از اقدام به درمان یک سری نکات مهم هست که باید بدانید و رعایت کنید.

در ابتدا همان گونه که گفته شد باید گیاه بیمار قرنطینه شود.

در گام بعدی باید دما و رطوبت محیط کنترل شود. چرا که این مشکل زمانی شیوع و گسترش زیادی پیدا می کند که محیط مرطوب و دمکرده باشد. بنابراین با فراهم کردن تهویه هوا و گردش هوای تازه برای گیاهان و کنترل رطوبت خاک و آبیاری به بهبود سریع گیاه کمک می کنید.

هرگز گیاهان داخل منزل را در شب آبیاری نکنید. بهترین زمان آبیاری گیاهان در اولین ساعات روز است، زیرا رطوبت موجود بر روی برگسار تا فرا رسیدن شب کاهش می‌یابد وجود رطوبت در اطراف برگهای گیاه به همراه دمای خنک‌تر شبانه از جمله شرایط مناسب گسترش این بیماری است.

دمای خنک (به ویژه در شب) و هوای مرطوب شرایط ایده آل برای توسعه بیماری را فراهم می کند. پس با بالا بردن دما و کنترل رطوبت محیط به خوبی می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

مقاله ای با عنوان بهترین زمان برای آبیاری گیاهان در سایت قرار داده شده است که پیشنهاد می شود حتما این مقاله را مطالعه کنید.

شرایطی که باعث زیاد شدن این بیماری می شوند عبارتند از:

  • ریختن آب روی برگ ها و خیس ماندن طولانی مدت برگ و رطوبت بالای محیط
  • گلدان های متراکم و پر از گیاه
  • خاک نامناسب و بدون زهکش و یا بسته بودن زهکش گلدان که مانع از خشک شدن خاک می شود و درنتیجه خاک مرطوب باعث شیوع بیماری می شود.

اگر بخشی از گیاه شما بسیار زیاد به این مشکل دچار شده بهتر است آن قسمت را جدا کرده و کامل دوربیندازید.

اگر تراکم گیاه در یک گلدان زیاد است باید یا گلدان را بزرگ تر کنید و یا از گیاه تکثیر کرده و فضای کافی برای گردش هوا بین شاخ و برگ ها فراهم کنید.

و اما درمان قطعی این بیماری استفاده از سم قارچ کش هست.

برای درمان باید دو تا سه نوبت با فاصله ده روز از هم قارچ کش را بر روی گیاه اسپری کنید.

در طول دوره درمان حتما گردش هوای تازه برای گیاه فراهم کرده و میزان آبیاری را کمتر کنید.

برای درمان و ویزیت گیاهان بیمار خود و یا تهیه قارچ کش باکیفیت با ارسال رایگان درب منزل از طریق اینستاگرام  سایت اصله با ما در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *