Home / آفات و بیماری ها / علت خشک شدن و ریختن برگهای سرخس

علت خشک شدن و ریختن برگهای سرخس

علت خشک شدن و ریختن برگهای سرخس چیست؟

سرخس یکی از گیاهان زیبایی است که می توان آن را در منازل و ادارات به راحتی نگهداری کرد.

سرخس های مناطق نیمه گرمسیری در منازل به خوبی رشد و نمو میکند ولی به طور کلی خشکی زیاد هوا را نمیپسندد.

قبلا مفصلا درباره آفات و بیماری های سرخس صحبت شده لذا در این مطلب به علت خشک شدن و ریختن برگهای سرخس می پردازیم.

برای رشد بهتر گیاه ماهی یکبار با کودهای کامل سه بیست تقویت کنید.

زیاده روی در کوددهی باعث سوختن گیاهتون میشود.

علت خشک شدن و ریختن برگهای سرخس

در ابتدا چند عامل را که موجب بروز این مشکل می شود با هم بررسی می کنیم:

  • آبیاری کم یا زیاد
  • رطوبت کم محیط
  • جابجایی و تنش
  • دوره استراحت
  • غبارپاشی روی برگ ها
  • عدم تغذیه مناسب با کود
  • زهکش نامناسب خاک و گلدان
  • نور زیاد خورشید
  • بیماریهای قارچی

جهت دریافت مشاوره درمان گیاه بیمار و یا خرید محصولات و کودهای مورد نیاز گیاهانتون از طریق اینستاگرام و یا تماس با شماره 09172940431 با کارشناسان و مسئولین واحد فروش در ارتباط باشید.

 

علت خشک شدن و ریختن برگهای سرخس

آبياري سرخس در محيط های آپارتمانی 2 تا 3 نوبت در هفته می باشد و بر خلاف باور عامه مردم نبايد بر روی برگ های سرخس غبار پاشی بيش از اندازه انجام داد که اين عمل به زرد شدن برگ ها و خشک شدن آنها می انجامد و بهترين عمل برای جلوگيری از اين اتفاق اين است که در هر نوبت آبياری برگ ها به بالا جمع کرد و آب مورد نياز را به گياه داد.

با توجه به اين گياه به رطوبت بالايی نياز دارد بايد برای گیاه جزیره درست کرد. به این شکل که سينی زير گلدانی آنها را هميشه پر آب نگه داشت.

ابتدا يک زير گلدانی را که بزرگتر از زير گلدانی گياه است تهيه کنيد و داخل آنرا تا لبه آن سنگريزه های درشت بريزيد. سپس زيرگلدانی را تا نيمه ارتفاع ديواره آن آب بريزيد و گلدان سرخس را بر روی سنگريزه ها قرار دهيد. مراقب باشيد تا ته گلدان سرخس با آب موجود در زير گلدانی دوم، تماس نداشته باشد.

گرمای محيط آب داخل زير گلدانی دوم را به تدريج تبخير کرده و رطوبت مورد نياز گياه را فراهم ميکند. با اتمام آب زير گلدانی دوم، مجدد داخل آن آب بريزيد تا عمل تبخير ادامه يابد.

خشکی کشيدن گياه منجر به سوختن و قهوه‌ای شدن نوک برگسار و ابياری بيش از اندازه آن موجب خفگی ريشه ها و زردی و ريزش برگ ها ميشود. يکی از مواردی که در آبياری سرخس بايد به آن توجه کرد عدم وجود املاحی همانند فلوئور بر و کلسيم در آب است.

فلوئور و بر موجب سوختن و قهوه‌ای شدن حاشيه برگهای گياه ميشوند و حضور کلسيم به تدريج موجب افزايش اسيديته بستر کاشت خواهد شد و از انجایی که سرخس به بستری تا حدودی اسيدی نياز دارد ، قليايت آن ميتواند منجر به کاهش رشد گياه و عدم توانایی جذب برخی ديگر از عناصر همانند آهن از بستر کاشت و در نهايت زردی برگسار شود.

استفاده از قرص جوشان گیاهان خانگی هر دو هفته توصیه می شود.

اگر تا به حال از کود سه بیست برای تغذیه این گیاه استفاده می کردید حتما مقاله کود سه بیست برای سرخس را مطالعه کنید.

در فصل پاییز که هوا رو به سردی می‌رود و به خصوص در فصل زمستان، رشد گیاه هم کمتر شده و ممکن است به طور کلی متوقف شود. در این فصل که هنگام استراحت گیاه است، تبخیر آب داخل خاک گلدان نیز کمتر می‌گردد. پس باید از میزان آبیاری آن کاسته و فواصل آن را زیادتر و از افراط در آبیاری آن خودداری نمود.

مجدداً در فصل بهار و تابستان میزان آبیاری را بسته به نیاز گیاه افزایش دهید. هنگامی که گیاه رو جابجا میکنید با توجه به تغعیرات شرایط محیطی گیاه دچار شک میشود و مشکلاتی(مانند ریزش برگ وگل،توقف رشدوگلدهی،زردی برگها و…) برایش بوجود می اید که به مرور وبا فراهم کردن شرایط ایده ال رشد کم وکمتر خواهد شد.

این که خاک گیاه سنگین باشد و یا دارای زهکش نامناسب باشد و یا زهکشی گلدان بسته باشد هم از دلایل دیگر خشک شدن برگ های این گیاه است.

زهکش گلدان را بررسی کنید که کاملا باز باشد و آب جمع شده در زیرگلدانی را تخلیه کنید.

نور زیاد و مستقیم خورشید سبب سوختن نوک برگ سرخس و به مرور خشک شدن آن می شود. این گیاه در جنگلهای مرطوب و در زیر سایه درختان عظیم زندگی می کند بنابراین از تابش مستقیم خورشید بر روی آن جلوگیری کنید.

گیاه را حتماً از منابع ساطع کننده گرما مانند وسایل گرمایشی مثل شوفاژ و بخاری در خانه دور نگه دارید زیرا باعث خشک شدن آن می شود.

سرخس ها تحت تأثیر عفونت های قارچی مانند پوسیدگی ریشه قرار میگیرند که باعث پوسیدگی تدریجی سرخس ها و افزایش قهوه ای شدن آن می شود. رشد گیاه متوقف می شود و شاخ و برگ آن به وضوح پژمرده می شود و اندازه برگهای آن کوچک می شود. پایه گیاه لکه بینی قهوه ای تیره را نشان می دهد. این عفونت قارچی با استفاده از اسپری ضد قارچ یا گلدان مجدد گیاه قابل درمان است.

 

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *