Home / آفات و بیماری ها / علت شل شدن برگ دیفن باخیا

علت شل شدن برگ دیفن باخیا

علت شل شدن برگ دیفن باخیا چیست؟

دیفن باخیا گیاهی است زیبا با ساقه‌های نرم و آبکی و برگهایی برنگ سبز با لکه‌های سفید و زرد و رگبرگهای اصلی کاملاً مشخص که قبلا مفصل در مورد آن صحبت کردیم.

مشکلات گل دیفن باخیا و علت لوله ای شدن برگ دیفن باخیا نیز به طور کامل مورد بحث قرار گرفته.

لذا در این مطلب فقط به بررسی علت شل شدن برگها می پردازیم.

علت شل شدن برگ دیفن باخیا

علت شل شدن برگ دیفن باخیا

گاهی اوقات شل شدن برگ ها بعد از تعویض خاک یا گلدان اتفاق می افتد.

در این هنگام اگر تعویض به خوبی صورت گرفته باشد و خاک اطراف ریشه حین تعویض جدا نشده باشد مدتی زمان لازم است تا گیاه تنش وارد شده را پشت سر بگذارد و مجددا رشد کند.

ولی اگر ریشه ها حین جابجایی صدمه دیده باشند توقف رشد ممکن است طول بکشد.

زهکش گلدان را بازدید کنید و از خارج شدن آب ضافه از زیر گلدان مطمئن شوید (به اندازه ای به گیاه آب دهید که چند قطره آب اضافه از زیر گلدان خارج شود به این طریق ریشه ها کاملا مرطوب می شوند ) تا بهبود علائم از کود دهی اجتناب کنید، گلدان را در نور غیر مستقیم قرار دهید.

اما در صورتیکه به تازگی تعویض خاک یا گلدان صورت نگرفته و برگ ها شل شدند، یکی از عوامل زیر می تواند موجب بروز این مشکل شود:

  • آبیاری زیاد: یکی از اساسی ترین علت های شل شدن برگ های دیفن باخیا آبیاری زیاد است. میزان زیاد آب، ریشه را سست کرده و باعث شل شدن و ریزش برگ های گیاه می شود.
  • عوامل ویروسی و آفات: از دیگر دلایل این مشکل می تواند قارچ، آفت یا ویروس های متعدد باشد. در این صورت بهتر است هر چه سریع تر گیاهتان را با مواد ضد آفت، ضد قارچ و ویروس درمان کنید.
  • دمای نامناسب هوا برای دیفن باخیا: اگر دمای اتاق شما برای دیفن باخیا مناسب نباشد، نمی تواند به رشد خود ادامه دهد و برگ ها پس از  شل شدن می ریزند.

علت افتادگی ساقه دیفن باخیا

از آنجایی که برگ های دیفن باخیا بزرگ و سنگین هستند و آب زیادی نیز در خودشان جمع می کنند، به محض نرسیدن مواد مغذی به ساقه ها، دچار افتادگی می شوند. در این گونه مواقع بهتر است با دقت به بررسی خاک و کود مورد نیاز گیاهتان بپردازید. اگر مدت زمان زیادی از تعویض خاک گلدان گذشته است، به احتمال زیاد دیفن باخیا دچار کمبود مواد مغذی شده و علت شل شدن برگ دیفن باخیا و افتادگی ساقه های آن نامناسب بودن خاک است. اما اگر به تازگی خاک را عوض کرده اید بهتر است از کود برای تقویت خاک گلدان استفاده کنید.

علت زرد شدن و افتادن برگ گل دیفن باخیا

زرد شدن برگ های خوش رنگ دیفن باخیا علاوه بر خراب کردن جلوه زیبای گیاه، نشان دهنده بروز مشکلات اساسی برای آن است. بنابراین بهتر است این تغییر رنگ را جدی گرفته و به بررسی علت زرد شدن برگ دیفن باخیا و دلایل شل شدن برگ های آن بپردازید. در اکثر موارد این مشکل به دلیل دریافت نکردن نور کافی است. بنابراین بهتر است گلدان را نزدیک پنجره ببرید و زیر نور غیر مستقیم آفتاب قرار دهید.

علت پژمرده شدن برگ گل دیفن باخیا و رشد نکردن آن

یکی از علت های رشد نکردن دیفن باخیا فواصل زیاد در کود دهی به گیاه است. از آنجایی که مواد درون خاک برای بر طرف کردن نیازهای دیفن باخیا کافی نیست، زمانی که از طریق کود مواد مغذی کافی به آن نرسد، برگ هایش پژمرده به نظر می رسند و برگ جدیدی نیز رشد نمی کند. بنابراین حالا که علت پژمردگی برگ دیفن باخیا را متوجه شده اید، به سرعت نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید.

اصله: کود آهن و کود سه بیست برای دیفن باخیا چندان جالب نیست

خاکبرگ خاک غنی نیست بهتر هست خاکش رو پیت ماووس ویک قسمت ماسه درشت عدسی استفاده کنید

جهت خرید این محصولات و یا دریافت مشاوره رایگان در زمینه درمان گیاهان بیمار از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

3 comments

  1. سلام گل دیفن من برگهاش کم رنگ بی رمق ولی همچنان جوانه جدید هم زده چکارکنم سرحال بشه خیلی نگرانم خراب بشه

    • سلام
      بی رمق و کم رنگ بودن برگ ها دلایل مختلفی داره اما مهم ترین دلیل میتونه ناشی از کمبود مواد مغذی، قارچی شدن ریشه، وجود کرم یا هزارپا در خاک و یا تنش وارد شده به گیاه باشه.
      شما در مورد نحوه نگهداری و کوددهی گیاه صحبتی نکردین

  2. سلام وقتتون بخیر،امروز مورخ 1401/11/12هست.تعویض خاک دیفن کامیلا انجام دادم،ریشه هاش گندیده بود،نزدیک20دقیقه داخل محلول قارچ کش گذاشتم و بعد داخل گلدون مناسب با خاک خوب کاشتم و اولین آبیاری و با قارچکش انجام دادم و داخل حموم برای مرطوب موندن گذاشتم.ولی پژمرده شده که یکم غیر طبیعی ساقه ها مخصوصا خیلی غیرطبیعی پژمرده و شل شدن همراه برگ ها،میشه راهنمایی کنید چیکار باید کنم تا حالش بهتر شه ، بنظرتون کاور کنم گیاهو بهتره ؟!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *