Home / گلهای آپارتمانی / همه چیز درباره فیلودندرون (گوش گرگی)

همه چیز درباره فیلودندرون (گوش گرگی)

فیلودندرون یا “گیاه گوش گرگی” بومی آمریکای جنوبی، احتمالاً رایج ترین و شناخته شده ترین گیاه آپارتمانی است. نام های دیگر آن WEATHEART VINE و PARLORIVY است. فیلودندرون یکی از گیاهان همیشه سبز آپارتمانی است که رنگ سبز براق آن بسیار چشمگیر است. اگر منزل شما شمالی است و به اصطلاح نورگیری اش بسیار بیشتر از آفتاب گیری آن است گیاه فیلودندرون برای شما انتخاب خوبی است. زیرا این گیاه با تابش مستقیم آفتاب ضعیف شده و به سرعت واکنش نشان می دهد.
http://acle.ir/wp-content/uploads/2021/09/56249806_313239195989267_6869491253345556181_n.jpg

همه چیز درباره فیلودندرون (گوش گرگی)

«فیلودندرون» یکی از زیباترین و محبوب‌ترین گیاهان آپارتمان به خصوص در نزد ایرانی‌هاست. فیلودندرون در زمینه نگهداری انواع گل‌های آپارتمانی به خاطر سر و شکل زیبا و برگ‌های چشم‌نواز در اشکال مختلف بسیار محبوب است و اتفاقا یکی از خطرناک‌ترین گیاهان آپارتمانی سمی و آسیب زاست. یکی از دلایل محبوبیت این گیاه علاوه بر ظاهر زیبا و فریبنده، نگهداری آسان آن است که به راحتی در هر فضایی سرسبز و زنده می‌ماند.

فیلودندرون (نام علمی: Philodendron) نام گونه ای وسیع از گیاهان گلدار در خانواده گل شیپوریان است. از سپتامبر 2015 (شهریور ماه ۱۳۹۴) ,فهرست جهانی گیاهان (World Checklist of Selected Plant Families) ۴۸۹ گونه از این خانواده را تایید کرد.
تاکسونومیکی گیاه فیلودندرون هنوز ضعیف یا ناشناخته است. صرف نظر از تعداد گونه، جنس یا عضو دومین از خانواده گل شیپوریان است. اسم این گیاه برگرفته از نام یونانی “philo-“(عشق یا علاقه) میباشد.
بهترین جا برای گیاه فیلودندرون مکانی به دور از تابش مستقیم آفتاب است. گیاه فیلودندرون به گوش گرگی نیز معروف است. در این مقاله علاوه بر ذکر نکات مهم درباره نگهداری فیلودندرون ، روش قلمه زدن گیاه گوش گرگی و تکثیر و پرورش این گیاه در منزل را آموزش می دهیم.

انواع فیلودندرون : گل فیلودندرون رونده و گل فیلودندرون بالارو

دو نوع از گل فیلودندرون وجود دارد که هر دو در محیط داخل منزل مورد استفاده قرار می گیرند :

گل فیلودندرون رونده

همانطور که نام این گل نشان می دهد، نوعی از فیلودندرون می باشند که برگ های آن قلبی شکل هستند و معمولا رنگ سبز پررنگ دارند و آن ها می توانند در هر مکانی به سمت بالا رشد کنند. اگر جایی برای بالا رفتن نداشته باشند، در کنار پنجره ها رشد می کنند و به دور آن می پیچند .

گل فیلودندرون بالارو 

این نوع از فیلودندرون ها معمولا برگ های سبز بزرگ تری دارند و آن ها به پهنای گل های رونده رشد نمی کنند و رشد این گل ها آرام تر از انواع قبلی است. این گل ها برای شرکت ها نیز مناسب هستند و گل فیلودندرون قادر است که کل دیوار را بالا برود و دور کابینت ها بپیچد .

فیلودندرون گوش گرگی بومی کلمبیا است و ارتفاعش به بیش از ۲ متر میرسه، گیاهیست بالا رونده قوی که از هر گره اون ریشه هایی هوایی بیرون میاد. برگ ها نیزه ای به طول ۲۴ سانتی متر به رنگ سبز براق و متمایل به مسی است. ساق و دمبرگ اون به رنگ ارغوانی و وقتی برگ ها ظاهر میشند قرمز رزی اند.

این گونه از فیلودندرون بالارونده و احتیاج به تکیه گاه چوبی پوشانده از خزه دارد تا ریشه های هوایی گیاه در ان رشد کند، خزه های تکیه گاه باید به وسیله غبارپاشی یا ابیاری از بالا مرطوب نگه داشت، رنگ برگها سبز تیره و در قسمت زیرین متمایل به ارغوانی است، شکل برگها متغیر و در هنگام جوانی بیضی کشیده و به تدریج با ظهور پیچ و خم هایی در انها به شکل ویلن به خود میگیرند، نحوه مراقبت از آنها مانند سایر فیلودندرون ها و خانواده اش آراسه است.

انواع مختلفی از گل های فیلودندرون در دسترس می باشد . البته هزاران نوع از این گل در جهان موجود است که در زیر به معروف ترین آن ها اشاره خواهیم کرد .

گل فیلودندرون قرمز

این نوع گل فیلودندرون هیبریدی است و گیاهی است که گل هایش به سمت بالا رشد می کنند و همانطور که در نمناک گفته ایم چیزی که آن را از دیگر انواع فیلودندرون تفکیک می کند، رنگ آن است و برگ های آن متمایل به قهوه ای هستند و به قرمز نیز شبیه می باشند و زمانی که برگ های آن باز می شود و گیاه بالغ می شود ، رنگ سبز پررنگ آن ها رد پایی از رنگ قرمز پیدا می کنند .

گل فیلودندرون براسیل

این نوع فیلودندرون ترکیبی از چند نوع می باشد که این نوع گل ها باید حالتی آویزان داشته باشند و ترکیبی از رنگ های سبز پررنگ و روشن می باشند و در هوای گرم رشد بهتری دارند .

گل فیلودندرون اوکسی کاردیوم

این گل فیلودندرون به برگ های قلبی شکلش معروف است که سبز پررنگ هستند و می تواند فضا را از آلودگی ها پاک کنند .

چگونه از گیاه فیلودندرون مراقبت کنیم ؟

مراقبت از این گیاه در مقابل گیاهان دیگر کار راحتی می باشد اما باید چند نکته را در مورد آن در نظر داشته باشید و دمای محیط این گل را بین 65 تا 85 درجه فارنهایت نگه دارید و کمی هم هوا را مرطوب کنید .

حتما برگ های مرده و پلاسیده را قیچی کنید و اگر می خواهید که گیاه شما بیشتر رشد کند، هرس کردن را فراموش نکنید .

گیاه شناسی فیلودندرون گوش گرگی

زیستگاه این فیلودندرون همانند بیشتر گونه های فیلودندرون، جنگل های استوایی است. این گیاه، گیاهی بالارونده است که در موطن خود می تواند تا 18 متر از درختان بالا رود و در این حالت با ریشه های هوایی که دارد می تواند بدون ریشه های زمینی خود به زندگی ادامه دهد. طول برگ ها در محیط های مرطوب بین 40-20 سانتیمتر رشد می کند.

در آپارتمان ارتفاع این گیاه به راحتی به 2 متر می رسد. برگ ها بیضی شکل و لبه آن ها بدون دندانه می باشد. سطح روی برگ ها معمولاً سبز براق است. رنگ برگ های ارقام جدید این گیاه متنوع تر است.

روش تکثیر فیلودندرون گوش گرگی

به دو روش خوابانیدن ساقه یا قلمه گیری می توان این گیاه را تکثیر کرد. در روش اول قسمتی از ساقه را بدون برگ کرده و درون خاک قرار می دهند تا ریشه دهد. پس از دو ماه که ساقه ها ریشه کرد آن را جدا کرده و در گلدانی دیگر می کارند.

در قلمه گیری طولی از ساقه را که دو گره داشته باشد در بستر کاشت مناسب، در نور زیاد و غیر مستقیم می کاریم. دمای مناسب 25-20 درجه است. می شود داخل آب هم ریشه دار کرد بعد داخل خاک زد.

این گونه از فیلودندرون احتیاج به تکیه گاه چوبی پوشیده از خزه دارد تا ریشه های هوایی گیاه در آن رشد کند، خزه های تکیه گاه باید به وسیله غبارپاشی یا آبیاری از بالا مرطوب نگه داشت.

طریقه ساخت قیّم خزه دار برای فیلودندرون گوش گرگی

یک قطعه نی یا لوله پلاستیکی به قطر حداکثر دو سانتی متر و به ارتفاع نهایی گیاه، نخ پلاستیکی و مقداری خزه تهیه کنید.
خزه ها را اطراف نی یا لوله پیچیده و با نخ ببندید. ارتفاع فیلودندرون پس از یکسال می تواند به حدود یک متر برسد و تغذیه ریشه های هوایی از خزه مرطوب تکیه گاه، از نیازهای اساسی است، ریشه های هوایی را هرگز قطع نکنید.

اصول کاشت و تکثیر فیلودندرون گوش گرگی

همه چیز درباره فیلودندرون (گوش گرگی)

تکثیر فیلودندرون

۱ – تکثیر با بذر

تکثیر با بذر پروسه طولانی و طاقت فرساست. بدین منظور بذرهایی با کیفیت و قدرت جوانه زنی بالا را از فروشگاه های آنلاین معتبر تهیه کنید. بذرها را به عمق یک سانت در بستری سبک که حداقل 50% پیت ماس داشته باشد بکارید. بذر این گیاه نیاز به خیس کردن قبل از کاشت ندارد. در دمای 20 الی 23 درجه سانتی گراد بذرها طی مدت 2 الی 8 هفته بسته به نوع بذر جوانه می زنند. بعد از اینکه گیاهچه ها رشد کافی داشتند آنها را به گلدان مجزا منتقل کنید.

۲ – ازدیاد به روش قلمه ساقه

از گیاه سالم و عاری از بیماری، قلمه ای به طول 7.5 سانتی متر بگیرید. قلمه را از قسمت زیرین گره ساقه ببرید. سپس آن را در آب بگذارید و در معرض نور متوسط قرار دهید. بعد از ریشه دار شدن آن را به گلدانی با زهکش مناسب منتقل کنید.

 

خاک مناسب بستر قلمه فیلودندرون خاک مخصوص ارکیده باشد. خاک مخصوص ارکیده را از فروشگاه های آنلاین به صورت بسته بندی بخرید. هورمون ریشه زایی درصد ریشه زایی را بالا می برد و پروسه آن را تسریع می بخشد. ما به شما استفاده از هورمون ریشه زایی زیر را توصیه می کنیم.

قلمه ساقه

۳ – تکثیر از طریق خوابانیدن هوایی

خوابانیدن هوایی در ساقه و شاخه های یکساله در بهار و یا در شاخه های فصل جاری در اواخر تابستان انجام می گیرد. شاخه ای سالم ،قوی ،افقی و متعلق به رشد سال قبل را انتخاب کرده و برگ های آن را به گونه ای قطع کنید که فاصله ای 20 تا 30 سانتیمتر تمیز و بدون برگ حاصل شود.

وسط شاخه خراشی زاویه دار به طول 4 سانتیمتر و به عمق 5 میلی­متر به طرف خارج از شاخه ایجاد و با پودر هورمون ریشه زایی آغشته کنید. قطعه ی کوچکی از خزه مرطوب در محل شکاف قرار داده و با پشت چاقو آن را به داخل شکاف هدایت کنید تا محل زخم با خزه ارتباط پیدا کند.

کیسه ای پلاستیکی که دو طرف آن باز باشد تهیه و وارد شاخه کنید تا در محل مورد نظر قرار گیرد. طرف پایین کیسه را با نوار محکم ببندید. کیسه را جلو بیاورید و داخل آن را با خزه ای که 24 ساعت خیس کرده اید پر کنید به گونه ای که خزه در داخل کیسه به صورت استوانه ای باشد و شاخه در وسط قرار گیرد.

آن قدر خزه در داخل کیسه قرار دهید که حدود 5 سانتیمتر از کیسه خالی باشد .سر کیسه را محکم با نوار ببندید. به این ترتیب محل خراش که رطوبت برای آن فراهم است با تحریک هورمون شروع به ریشه زدن خواهد کرد. توسعه ریشه حدود یک فصل طول خواهد کشید. پس از ریشه دار شدن محل، شاخه را به ملایمت از مادر جدا و در بستر اصلی کاشت کنید.

خوابانیدن هوایی

فیلودندرون حاوی کریستال اگزالات کلسیم است که برای انسان و حیوان بسیار خطرناک و سمی است و به همین دلیل باید از دسترس کودکان و حیوانات خانگی آن را دور نگه داشت. این گیاه به نظر می‌رسد برای گربه‌ها بسیار سمی‌تر و خطرناک‌تر باشد و تشنج، اسپاسم، درد و تورم از جمله عوارض گزارش شده این گیاه برای حیوانات خانگی است. در مورد کودکان واکنش‌های درماتیت، تورم دهان و دستگاه گوارش و در موارد نادر در اثر خوردن برگ گیاه حتی متاسفانه فوت هم گزارش شده است.

علائم مسمومیت با فیلودندرون در حیوان و انسان:

در حیوان‌ها:

  • ترشح بزاق
  • استفراغ
  • کاهش اشتها

در انسان‌ها:

  • سوزش دهان و گلو
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال و تورم
  • تاول دهان و زبان

روش‌های نگهداری و پرورش گل فیلودندرون

فراهم کردن شرایطی همانند جنگل‌های جنوبی آمریکا برای انواع فیلودندرون حس خوشایندی را فراهم می‌کند.

و گیاه با رشد بسیار خوبی مواجه خواهد شد.

به همین دلیل برای رسیدگی و نگهداری از فیلودندرون کافیست شرایط نور و دما را به خوبی فراهم کرد تا رشد گیاه با اختلال روبرو نگردد.

 

باهم این شرایط و ویژگی را را بررسی کنیم:

آبیاری مناسب گیاه

مرطوب بودن خاک نیاز الزامی فیلودندرون می‌باشد.

اما در آبیاری این گل گرمسیری نباید زیاد از حد افراط کرد و یا آب کم در اختیارش گذاشت.

چرا که در هر دو حالت برگ‌های گیاه شروع به پژمرده شدن می‌کند و باید آن را کنترل نمود.

کافیست به خاک گلدان یا باغچه توجه شود و در صورت خشک شدن خاک اقدام به آبیاری نمود.

برگ‌های گل فیلودندرون در زمان بی آبی شروع به قهوه‌ای شدن می‌کند و باید خوب آبیاری شود.

در مقابل اگر غوطه ور در آب بماند سبب پوسیدگی ریشه خواهد شد.

خاک مورد نیاز

خاک این گیاه نیز باید غنی باشد و باید از خاک گلدانی برای آن استفاده کرد که زهکشی خوبی داشته باشد و مواد ارگانیک بالایی داشته باشد.

بهترین خاک، آن است که به خوبی مغزی شده و از هر لحاظ غنی باشد و درصد وجود مواد آلی در خاک بالا باشد و همچنین قدرت زهکشی عالی داشته باشد.

در چنین خاکی گیاه فیلودندرون به خوبی رشد خواهد کرد.

در کنترل خاک انواع فیلودندرون این نکته را نباید فراموش کرد که ph خاک می‌بایست بین ۴.۵ تا ۶ باشد.

همچنین خاک گلدان می‌تواند ترکیبی از ماسه و خاک برگ باشد.

نور لازم

گل فیلودندرون برای رشد میسر خود به نور خورشید نیازمند است اما این نور خورشید نباید به طور مستقیم باشد.

اگر نور مستقیم و بیش از حد به گل بتابد برگ‌های گل به صورت چندتایی شروع به زرد شدن می‌نماید.

در نتیجه باید محل گل را عوض کرد تا نور غیر مستقیم باشد.

نور مناسب این گیاه بسته به نوع رنگ برگ آن متفاوت است و گل های فیلودندرون با برگ های سبز می توانند در نور کم نیز دوام بیاورند و در نتیجه برای محیط کار یا شرکت نیز مناسب هستند . گل هایی با برگ های غیر از رنگ بنفش به نور غیر مستقیم و سبک تر نیاز دارند .

بهترین محل برای قرار دادن این گل نزدیک یک پنجره است اما باید مراقب باشید که نور خورشید مستقیم به آن نتابد و نور بیش از حد، برگ این گل را زرد می کند .

دمای مورد نیاز

دمایی که انواع فیلودندرون در آن بهترین بازدهی و رشد مناسب را دارد بازه‌ی ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

به خار روحیه گرمسیری فیلودندرون این دما در شب‌های سرد حداقل تا ۱۰ درجه سانتی گراد باید باشد چون گیاه تحمل دمای پایین و سرما را ندارد.

با تمام این تفاصیل سرما و گرمای زیاد باب میل فیلودندرون نیست.

کوددهی مناسب

از آنجایی که فیلودندرون رشد سریعی دارد بنابراین باید به خوبی تغذیه شود و کمبودی از نظر کوددهی نداشته باشد.

با کوددهی به موقع و مرتب به گیاه، فیلودندرون سالم‌تری داریم و برگ‌های زیبای این گیاه جوان تر و بزرگ‌تر خواهند بود.

فیلودندرون به کودی برای تغذیه نیاز دارد که ترکیبی از فسفر، ازت و پتاسیم باشد.

در کوددهی باید حد اعتدال را رعایت کرد.

در فصول سرد سال هر یک ماه کوددهی صورت می‌گیرد.

اما در فصول گرم سال هر ۱۴ روز باید به گیاه کود داد.

گل های فیلودندرون در صورت استفاده از کود گیاهی رشد بهتری خواهند داشت. این کود را باید در فصل آغاز رشد به این گیاهان داد و کود مایع را هفته ای یک بار به این گیاه اضافه کرد و در فصل زمستان ماهی یک بار کود دادن هم برای آن کافی است.

انتخاب گلدان و زمان تعویض آن

فیلودندرون‌ها گیاهانی هستند که رشد بسیار سریعی دارند و اگر شرایط مناسب برایشان فراهم گردد بسیار بیشتر خواهد بود.

بنابراین زمانی که گلدان برای آن‌ها انتخاب می‌شود باید همه جواب را در نظر گرفت.

بهتر است گلدان را به طور سالانه عوض کرده و از یک گلدان بزرگ‌تر استفاده نمود.

به این صورت که وقتی یک گیاه philodendron را می‌خواهیم بکاریم، باید ظرفی را انتخاب کنیم که در انتها دارای سوراخ‌های فراوان باشد تا به خوبی عمل زهکشی صورت گیرد.

با بیرون زدن ریشه از این سوراخ‌ها وقت آن رسیده است که گلدان را عوض نمود و به یک گلدان بزرگ‌تر انتقال داد.

انجام این فرایند بهتر است در آخر بهار یا اول تابستان باشد.

 

نحوه عوض کردن گلدان

بعضی از انواع گل های فیلودندرون رشد سریع تری دارند و به همین دلیل باید گلدان آن ها را زودتر عوض کرد، پس تنها نکته این است که گلدان جدید را بزرگ تر انتخاب کنید.

چگونگی قلمه زدن

گیاه فیلودندرون را راحت می توان با یک لیوان آب قلمه زد که هورمون موجود در ریشه این گیاه فرصت خوبی برای رشد دارد که سریعا به مرحله انتقال به گلدان می رسند .

چگونه این گیاه را هرس کنیم ؟

اگر برگ های این گیاه بیش از حد بلند باشد ، در نتیجه آب بیشتری مصرف می کند و به نگهداری و مراقبت بیشتری نیاز دارد و همچنین احتمال آسیب دیدگی توسط حشرات نیز در ان افزایش می یابد که در این شرایط باید با هرس کردن از این مشکل جلوگیری کنید و برگ های پلاسیده یا خشکیده متصل به ساقه را برش دهید .

خرید گیاه فیلودندرون و محصولات مراقبتی آن

اگر تمایل به داشتن این گیاه دارید از فروشگاه های آنلاین یا مراکز معتبر فروش همچون اصله ، گیاهی زیبا و سبز را تهیه کنید.

جهت خرید یا اطلاع از قیمت گونه های مختلف این گیاه همچنین فیلوندرون امپریال و همچنین تهیه کودها و محصولات مراقبتی از آن با ما در اینستاگرام یا در کامنت در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *