Home / درختان میوه / زمان قطع آبیاری درختان در پاییز

زمان قطع آبیاری درختان در پاییز

بطورکلی با سرد شدن هوا نیاز آبی درختان کم می‌شود اما این دلیل نمی‌شود که کلا آبیاری را قطع کنید. یکی از رایج‌ترین سوالاتی که در انتهای فصل مطرح می‌شود این است که زمان قطع آبیاری درختان در پاییز چه زمانی است؟ همراه ما باشید.

زمان قطع آبیاری درختان در پاییز

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که در انتهای فصل مطرح می‌شود این است که زمان قطع آبیاری درختان میوه چه زمانی است؟ یا اینکه حجم آبیاری درختانی که سبز هستند چقدر باید باشد؟

معمولاً درختان میوه بعد از برداشت میوه چند ماه برگ‌های خود را حفظ می‌کنند. درختان در شرایط مطلوب بعد از برداشت میوه نیز به فتوسنتز ادامه می‌دهند. در طی این فرآیند، قندها و کربوهیدارت‌ها داخل برگ‌ها تولید شده و به عنوان بلوک‌های سازنده رشد برای تولید محصول سال بعد در اندام‌ها ذخیره می‌شوند.

زمان قطع آبیاری درختان در پاییز
زمان قطع آبیاری درختان در پاییز

جوانه‌های زایشی درخت آلو برای سال آینده

حفظ سطح سبز برگ‌ها در درختان برای ایجاد ذخایر کافی کربوهیدارت‌ها و تمایز و نمو جوانه‌های بارده بسیار ضروری است. یکی از اشتباهات رایجی که بعضی از کشاورزان در انتهای فصل انجام می‌دهند، قطع آبیاری و تکان دادن شاخه‌ها برای ریزش زودهنگام برگ‌هاست. همانطور که گفتیم باید به درخت فرصت داد تا مقادیر کافی کربوهیدارت‌ها را ذخیره کند و جوانه‌ها تمایز و نمو پیدا کنند. با حذف برگ‌ها این فرصت از درخت گرفته می‌شود.

http://acle.ir/wp-content/uploads/2021/09/Lawn-Myths.jpg

زمان قطع آبیاری درختان در پاییز

بطورکلی با سرد شدن هوا نیاز آبی درختان کم می‌شود اما این دلیل نمی‌شود که کلا آبیاری را قطع کنید. آبیاری را باید تا زمانی که برگ‌ها روی درختان هستند ادامه دهید. مقدار آبی که در اختیار گیاهان قرار می‌دهید بسته به نوع درخت، میزان تبخیر و تعرق و میزان رطوبت خاک متفاوت است.

آبیاری‌های بیش از حد احتمال سرمازدگی درختان را افزایش می‌دهد. برای دوره بعد از برداشت میوه، آبیاری‌های سبک و با فاصله زیاد توصیه می‌شود.

درختان در طول زمستان نیز به آب نیاز دارند اما در طول این فصل میزان آب مورد نیاز بسیار کم است. در طول این فصل معمولا نیاز آبی درختان از طریق باران تامین ‌می‌شود. و اگر در منطقه شما باران نباریده، رطوبت خاک را بررسی کرده و در صورت لزوم حتما اقدام به آبیاری کنید.

اگر در مورد زمان قطع آبیاری درختان میوه سوال و تجربه‌ای دارید در همین صفحه مطرح فرمایید.

آبیاری به موقع

در فصل زمستان به هیچ عنوان نباید گیاهان را آبیاری کنید چون آب در اطراف ریشه یخ زده و ریشه گیاه از بین می رود. اما به هر حال باید از قبل نیاز آبی گیاه را تامین کرده باشید. در راستای مراقبت از گیاهان در فصل پاییز لازم است در پاییز بسته به نوع گیاه، در بازه های زمانی منظم و تا قبل از شروع سرمای زمستانه، گیاهان را آبیاری کنید و توجه داشته باشید که آخرین آبیاری باید قبل از افت شدید دما بوده و این دور آخر، آب به صورت کامل در اختیار گیاهان قرار گیرد تا در زمستان بدون مشکل به زندگی خود ادامه دهند.

http://acle.ir/wp-content/uploads/2021/09/grow-red-oak-trees-for-late-fall-foliage-2130845-hero-2e67a580c0624c7a916a12cc564f7f44.

چه موقع باید درختان خود را در پاییز آبیاری کنید؟

آنچه اهمیت دارد این نیست که آیا شما باید درختان را در پاییز آبیاری کنید یا خیر. مسئله پیچیده‌تر از آن است. ما باید زمان مناسب در فصل پاییز را برای آبیاری مشخص کنیم. بگذارید با جزئیات بیشتری بررسی کنیم تا ببینیم چه زمانی باید این کار را انجام دهیم و چه زمانی این کار را انجام ندهیم.

در پاییز چه موقع آبیاری کنیم ؟

  • آبیاری درختان، هم درختان همیشه‌سبز و هم درختان برگ‌ریز را از اوایل پاییز متوقف کنید تا زمانی که‌برگ‌های درختان برگ‌ریز بریزد (این تغییر چشمگیر در درختان برگ‌ریز به‌عنوان یک نشانه‌ی مفید تلقی می‌شود، چون همتایان همیشه‌سبز آنها، نسبتاً تغییری نکرده‌اند و راهنمایی چندانی دراین‌باره نمی‌کنند).

http://acle.ir/wp-content/uploads/2021/09/watering-hose.jpg

  • این توقف در آبیاری هم به درختان همیشه‌سبز وهم درختان برگ‌ریز اجازه می‌دهد تا وارد مرحله انتقال شوند و بی‌شباهت به «مقاوم شدن» گیاهان گلخانه‌ای در بهار نیست. آنچه در اینجا سعی دارید از آن جلوگیری کنید رشد شاخه‌های جدید است که در برابر سرمای زمستان مقاوم نخواهند بود. اگر هوا در منطقه‌ی زندگی شما ناگهان هوا سرد می‌شود، احتمالاً چنین شاخه‌های غیر مقاومی آسیب می‌بینند.

http://acle.ir/wp-content/uploads/2021/09/professional-gardener-000019877331_large.jpg

  • در اواخر پاییز، پس از ریختن برگ‌های درختان برگ‌ریز، هم درختان همیشه‌سبز و هم برگ‌ریز را عمیقاً آبیاری کنید. این کار باید قبل از یخ زدن زمین انجام شود. اگر بخواهید تا پس از یخ زدن زمین صبر کنید، خاک کاملاً یخ‌زده به‌عنوان مانعی برای آبیاری عمل می‌کند. این خاک یخ‌زده به‌عنوان یک مانع، از فرورفت به‌موقع آب به مناطق ریشه‌ی درختان جلوگیری می‌کند.

http://acle.ir/wp-content/uploads/2021/09/GettyImages-671254488.jpg

نمونه‌هایی از درختان همیشه‌سبز و برگ‌ریز

موارد زیر نمونه‌هایی از درختان برگ‌ریز است

  • درخت توس (غان)
  • راش
  • درخت سرخک
  • افرا ژاپنی
  • افرا قرمز

 

درختان همیشه‌سبز به دو دسته‌ی مختلف تقسیم می‌شوند:

  • درختانی که‌برگ‌های سوزنی مانند، برگ‌های درفش مانند یا دسته‌ای مسطح از برگ‌های فلس مانند دارند.
  • درختانی که‌برگ‌هایی دارند که بیشتر شبیه برگ درختان «معمولی» (برگ‌ریز) است.

برای آبیاری درختان در پاییز، می‌توان به هر دو نوع این درختان همیشه‌سبز یک‌جور آب داد. در شمال، نمونه‌های خیلی بیشتری از گروه اول وجود دارد. شاید نماینده گروه دوم که برای علاقه‌مندان به معماری محوطه‌سازی بیشتر شناخته‌شده است، درخت راج آمریکایی باشد.

نمونه‌هایی از گروه اول درختان همیشه‌سبز عبارت‌اند از:

  • صنوبر آبی کلرادو
  • صنوبر (شوکران) کانادایی
  • صنوبر آلبرتا کوتاه و کم‌رشد
  • کاج سفید شرقی
  • کاج خمره‌ای زمردین
  • سرو هینوکی
  • سرو لیلاند

اندازه‌گیری آب

شما نه‌تنها می‌دانید چرا و نه می‌دانید چه زمانی باید درختان را در پاییز آبیاری کنید؛ اما به تعبیری، این قسمت راحت قضیه است. مسئله‌ی میزان آبیاری درختان سخت‌تر است، زیرا مستلزم اندازه‌گیری است.

همچنین توجه داشته باشید که بیش از یک روش برای اندازه‌گیری میزان صحیح آب تأمینی وجود دارد. برخی افراد ترجیح می‌دهند با تعداد گالن، آب موردنیاز اندازه‌گیری کنند؛ اما این مقاله راهنمای متفاوتی را برای شما ارائه می‌کند، زیرا به‌عنوان ابزاری آموزشی برای محل دقیق آبیاری درختان نیز به کار می‌رود.

آبیاری را در محدوده‌ی «دریپ لاین» انجام دهید

شما باید درختان خود را در نقاطی که درختكاران دریپ لاین یا خط تراوش می‌نامند، آبیاری كنید. این خط تراوش چیست؟ زیر درخت خود بایستید و به داخل سایبان آن نگاه کنید. طوری حرکت کنید که مستقیماً زیر لبه‌های خارجی آن سایبان قرار بگیرید. اکنون روی بخشی از دایره ایستاده‌اید که خط تراوش را تشکیل می‌دهد.

بیشتر آبی که ریشه درختتان از زمین می‌کشد از این ناحیه و از ناحیه‌ای بیرون از آن (دورتر از درخت) بیرون می‌آید. به‌عبارت‌دیگر، افرادی که درخت را درست در نزدیکی تنه آن آبیاری می‌کنند، یک‌سو تفاهم اساسی در مورد چگونگی برداشت آب توسط ریشه‌ی درخت‌دارند. ریشه‌های کوچک‌تر و به‌اصطلاح ریشه‌های تغذیه‌کننده، ریشه‌هایی هستند که بیشترین مقدار آب را از خاک بیرون می‌کشند و این ریشه‌های تغذیه‌کننده تمایل دارند از خط تراوش خارج شوند.

خاک مرطوب ایجاد کنید

در پاییز (در هر زمان از سال) چه مقدار آب باید به این منطقه‌ی تراوش بدهید؟ ریشه‌های تغذیه‌کننده‌ی مهم عمدتاً بالاتر از عمق ۳۰ سانتی‌متر خاک قرار دارند؛ بنابراین هدف شما از آبیاری یک درخت، مرطوب کردن ۳۰ سانتی‌متر بالایی خاک در منطقه‌ی خط تراوش است. توجه داشته باشید که شما می‌خواهید درنهایت خاک مرطوب باشد، نه خیلی خیس (بله چیزی به‌عنوان آبیاری بیش‌ازحد درخت هم وجود دارد). این دستورالعمل آبیاری تا عمق ۳۰ سانتی‌متر مفیدتر از صحبت کردن در مورداندازه‌گیری آب با لیتر است زیرا مقدار لیتر موردنیاز به عواملی ازجمله میزان نگهداری آب توسط خاک بستگی دارد.

شاید از خودتان بپرسید، چطور می‌توانم تشخیص دهم که آیا توانسته‌ام خاک را تا عمق ۳۰ سانتی‌متر مرطوب کنم؟ خوب، ابزاری وجود دارد که به‌طور خاص برای کمک به شما در انجام چنین آزمایش‌هایی طراحی‌شده‌اند. این ابزار در درجه اول از یک میله فلزی تشکیل‌شده است. نکته‌ی اصلی این میله‌ی فلزی این است که پس از آبیاری درخت خود، میله را تا آنجا که می‌توانید به درون خاک فشار دهید.

 

شناسایی خاک مرطوب جهت تشخیص زمان قطع آبیاری درختان در پاییز

نفوذپذیری خاک مرطوب از خاک خشک راحت‌تر است، بنابراین میله باید به‌راحتی در سرتاسر هر خاکی که به‌اندازه کافی آبیاری شده است به پایین بلغزد. اگر می‌توانید میله را تا عمق ۳۰ سانتی‌متری به پایین فشار دهید اما بعد با مانعی مواجه می‌شوید (این مانع دلالت بر خشک بودن خاک دارد)، احتمالاً به هدف خود برای آبیاری درخت تا عمق صحیح رسیده‌اید. آبی که به پایین‌تر از این عمق نفوذ کند بدون استفاده می‌ماند و بنابراین هدر می‌رود.

زمان قطع آبیاری درختان در پاییز
زمان قطع آبیاری درختان در پاییز

فصل پاییز فصلی بسیار تعیین کننده در امر نگهداری و باغبانی مفید از فضای سبز به شمار می اید. اقدامات اصولی که در فصل پاییز و زمستان صورت میگیرد در جهت هرچه رشد بهتر درختان و گیاهان و همچنین شادابی و سلامت فضای سبز است.

در فصل پاییز به یکسری عملیات باغبانی خاصی در باغ جهت کاشت و نگهداری احتیاج است تا در فصل بهار و تابستان رشد گیاهان به صورت ایده آل انجام شود.

همچنین زیر و رو کردن خاک ، هرس کردن درختان ، جلوگیری از رشد علف های هرز و همچنین کود دهی خاک از جمله عوامل مهم برای حیات گیاهان میباشد زیرا جریان شیره گیاهی کاهش پیدا کرده و آسیب بسیار کمتری به گیاهان وارد میشود.

برای اینکه درختان و گیاهان در زمستان در جذب آب لازم به دلیل زمین یخ زده ناتوان هستند میتوان با آبیاری مناسب آنها در فصل پاییز در برابر سرما و آسیب رسیدن به آنها جلوگیری کرد.

در اواخر فصل پاییز قبل شروع شدن سرمای شدید و یخ زدن زمین برای آخرین بار به صورت کامل آبیاری کنید تا در زمستان آب لازم برای سالم بودن را داشته باشند.

http://acle.ir/wp-content/uploads/2021/09/when-to-stop-watering-the-lawn-in-fall-700x300.

قطع آبیاری چمن در پاییز

بزودی

 

منابع:

lawndoctor

GARDENA

familyhandyman

preen

The Garden Continuum

Davey

thespruce

About admin

Check Also

سم برای شته درختان میوه

سم برای شته درختان میوه – بهترین سم برای درختان میوه

بهترین سم برای شته درختان میوه کدام است؟ استفاده از سم مناسب برای شته درخت ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *