Home / مقالات / استفاده از شیر برای گیاهان

استفاده از شیر برای گیاهان

استفاده از شیر برای گیاهان امکان پذیر است؟

شیر فقط برای بدن انسان مفید نیست، بلکه برای گیاهان نیز مفید است. شیر بعنوان کودی برای کمک به رشد گیاهان و همچنین دارای ویژگی های ضد قارچ و آفت کش است.

جوانب مثبت و منفی استفاده از شیر برای گیاهان

همان خواصی که شیر را برای انسان مفید می کند، مانند کلسیم و ویتامین های B، برای گیاهان نیز مفید است. کلسیم به رشد گیاهان کمک می کند، همچنین از پوسیدگی گلها، که می تواند ناشی از کمبود کلسیم باشد، جلوگیری می کند.

شیر همچنین می تواند تا حدی به عنوان سم دفع آفات استفاده شود، بیشترین کاربرد را در مبارزه با شته ها دارد. همچنین می تواند به عنوان یک ماده ضد قارچ برای جلوگیری از کپک پودری استفاده شود.

با این حال، وقتی نوبت به رشد گیاهان می رسد، شیر نوش دارو نیست. استفاده از مقدار زیاد شیر به لطف باکتری های موجود در آن می تواند رشد را متوقف کرده و باعث پژمردگی شود، و در نتیجه می تواند باعث از بین رفتن یک گیاه شود. چربی موجود در شیر همچنین می تواند باعث ایجاد بوی بد شود، در حالی که شیر بدون چربی می تواند منجر به پوسیدگی و سیاه شدن گیاه شود.

استفاده از شیر برای گیاهان

 

نحوه استفاده از شیر برای گیاهان

هر نوع شیر، از جمله شیر تازه، منقضی شده، تبخیر و پودر شده، به شرط رقیق شدن صحیح می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

شیر را به نسبت 50-50 با آب مخلوط کرده و در یک بطری اسپری بریزید. این نسبت لازم نیست که دقیق باشد- در واقع هدف این است که شیر رقیق شود.

مخلوط شیر و آب را به برگهای گیاهان اسپری کنید، حدود 30 دقیقه بعد دوباره بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که شیر و آب جذب برگ ها شده است. اگر در آن زمان هنوز مایعی روی برگ ها وجود داشت، آنها را به آرامی با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

برخی از گیاهان مانند گوجه فرنگی در صورت باقی ماندن بیش از حد مایعات روی برگها، مستعد ابتلا به بیماری های قارچی هستند.

همچنین می توانید مخلوط شیر و آب را مستقیماً درون خاک گیاه بریزید که باعث می شود ریشه آن را جذب کند.

پس از استفاده از شیر، از استفاده سموم شیمیایی یا کود بر روی گیاهان خودداری کنید، چرا که استفاده از آن ها باعث از بین رفتن باکتری های موجود در شیر می شود که به رشد گیاهان کمک می کند. پس از استفاده از شیر بر روی گیاهان، ممکن است کمی بوی نامطبوع ایجاد کند. با این حال، در نهایت از بین می رود.

 

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *