Home / سبزیجات و صیفی جات / نکات مهم کاشت ریحان در خانه و داخل گلدان

نکات مهم کاشت ریحان در خانه و داخل گلدان

نکات مهم کاشت ریحان در خانه تقدیم به دوست داران کاشت سبزیجات

ریحان یکی از بهترین سبزی هایی هست که میشه داخل خونه پرورش داده. حتی اگر مبتدی هم باشید میتونید به راحتی از عهده این کار بربیایین.

قبلا مفصلا در مورد آموزش کاشت ریحان در گلدان بحث شده و فیلم آموزش کاشت ریحان هم در سایت قرار داده شده. لذا در این مطلب فقط نکات مهم کاشت ریحان در خانه بیان میشه تا توضیحات قبلی تکمیل بشه و بدون هیچ مشکلی این سبزی خوشمزه و پرخاصیت رو بتونید که داخل خونه پرورش بدین ودر تمام فصول از زیبایی و خوشمزگیش بهره ببرید.

نکات مهم کاشت ریحان در خانه

 

کاشت ریحان در خانه

  • یک مکان آفتاب گیر انتخاب کنید

ریحان برای رشد به یک مکان گرم و آفتابی احتیاج دارد. شش تا هشت ساعت تابش مستقیم نور خورشید برای پرورش این گیاه کاملاً مناسب است، اما اگر در منطقه ای که دارای آب و هوای گرم هست زندگی می کنید، بهتره از تابش مستقیم نور خورشید در ظهر روی گیاه خودداری کنید.

  • گلدان مناسبی را انتخاب کنید

شما واقعاً می توانید ریحان را در هر جایی بکارید. فرقی نداره که از سبدهای پلاستیکی میوه، سبد حصیری یا گلدان های پلاستیکی و سفالی استفاده کنید. چیزی که مهم است اینه که ریحان دوست داره در اطرافش گردش هوا وجود داشته باشه. همچنین دوست ندارد کاملا خشک شود، بنابراین باید از یک گلدان بزرگ استفاده کنید تا ریشه ها مرطوب بمانند.

در صورتی که تعدادی گلدان ریحان دارید این نکته رو در نظر بگیرید که ریحان مستعد قارچ است، بنابراین حفظ جریان هوا بین گیاهان مهم است. پس گلدان ها رو با فاصله از هم قرار بدین.

اطمینان حاصل کنید که گلدان شما زهکشی مناسبی دارد و از خاک گلدان با کیفیت بالا استفاده می کنید. ریحان دوست ندارد خیلی مرطوب باشد. به این معنی که پای گیاه همیشه خیس و غرقابی باشد، بنابراین شما باید خاک را مرطوب نگه دارید نه خیس.

 

  • بذرها را عمیق نکارید

نکته مهم برای کاشت بذر ریحان این است که بذرها را عمیق نکارید. بذرها برای جوانه زدن نیاز به نور زیادی دارند. در صورتی که عمیق کاشته شوند این نور کمتر به آن ها می رسد و ممکن است به دلیل آبیاری و کمبود نور و عدم تنفس بذر، درون خاک خفه شده و از بین بروند.

بنابراین یک لایه نازک خاک روی بذرها بریزید. بذرها معمولا بین 5 تا 10 روز جوانه می زنند.

ریحان را می توانید در آب نیز ریشه دار کنید. ساقه یک گیاه را برداشته و در گلدان یا یک لیوان آب شفاف قرار دهید. وقتی ریشه ظاهر شد می توانید به گلدان انتقال دهید. نکته ای که در این روش باید رعایت بشه اینه که ریحان باید بلافاصله بعد از چیده شدن درون آب قرار بگیره نه این که ساعت ها و یا یک تا دور روز بعد از مغازه سبزی فروشی ریحان بخرید و بعد تصمیم بگیرید درون آب قرار بدین.

 

  • تغذیه و آبیاری

ریحان از نظر آبیاری کمی حساس است. دوست ندارد خیلی خشک یا خیلی مرطوب باشد، بنابراین اجازه ندهید گلدان شما خشک شود زیرا اگر این کار را انجام دهید، ریحان حتما خشک می شود. برای اینکه بدانید آیا باید به گلدان خود آب اضافه کنید یا نه، انگشت خود را درون خاک کنید اگر احساس خشکی کردید آبیاری کنید اما اگر رطوبت خاک رو احساس کردین، آبیاری رو به زمان دیگری موکول کنید.

هر دو هفته یک کود مایع رقیق شده اضافه کنید.

کاشت ریحان در خانه

  • برداشت ریحان

برای این که ریحان های پرپشتی داشته باشید می توانید مرتب برگ ها را چیده تا از رشد طولی این گیاه جلوگیری کنید. بعد از این که قد گیاه حدودا 11 سانت شد، می توانید برگ های بالایی گیاه رو بچینید.

برای نگهداری ریحان، هم میتونید اون رو خشک کنید و هم سس پستو درست کنید. و یا برگ های ریحان رو با روغن زیتون مخلوط کنید و درون یک شیشه نگهداری کنید.

هر چند که این سایت در زمینه اشپزی فعالیتی ندارد اما اگر تمایل به آموزش سس پستو دارید حتما کامنت بزارید تا در اسرع وقت آموزش این سس پرکاربرد و خوشمزه در سایت قرار داده شود.

thespruce

About admin

Check Also

آموزش کاشت نخود فرنگی در گلدان با استفاده از نخود فرنگی + فیلم

در این مطلب  از بخش سبزیجات و صیفی جات قرار آموزش کاشت نخود فرنگی در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *