Home / مقالات / نحوه استفاده از هورمون ریشه زایی

نحوه استفاده از هورمون ریشه زایی

استفاده از هورمون ریشه زایی برای تکثیر قلمه های گیاهان، میزان موفقیت در تکثیر آن ها را افزایش می دهد. پس در این مطلب نحوه استفاده از هورمون ریشه زایی را یاد می گیریم.

1زمانی که شما قلمه ای رو از گیاه جدا می کنید، به رشد بهتر آن گیاه کمک کرده و باعث میشید تا گیاهان جدیدی به گیاهان مورد علاقه شما اضافه شوند. قلمه های ساقه رایج ترین روش قلمه زدن است، اما گیاهان را می توان با قلمه های ریشه و قلمه های برگ نیز تکثیر کرد.

هورمون ریشه زایی چیست؟

هورمون ریشه زایی مواد شیمیایی است که رشد ریشه را تحریک می کند. این محصولات در انواع مختلفی همچون پودر، ژل یا مایع در بازار وجود دارند.
وقتی از هورمون ریشه زایی به درستی استفاده شود، باعث می شود که قلمه گیاه سریعاً ریشه بگیرد و مقاومت بیشتری داشته باشد. ساخت هورمون ریشه زایی در منزل امکان پذیر است ولی استفاده از نوع شیمیایی ان برای گیاهان زینتی یا گیاهانی که سخت ریشه دار می شوند توصیه می شود.

از هورمون ریشه زایی برای کدام قلمه ها می توانید استفاده کنید؟

هورمون ریشه زایی روی قلمه های مختلفی از جمله قلمه های ساقه های چوبی، برگها و ریشه ها کار می کند و به طور چشمگیری احتمال تکثیر موفقیت آمیز آن ها را افزایش می دهد. ریشه زایی گیاهان جدید از گیاه پایه نیاز به صبر دارد و قلمه ها قبل از رشد ریشه بسیار شکننده و ضعیف هستند. به طور کلی، محیط کاشت را مرطوب نگه دارید اما خیس نباشد و نور آفتاب مستقیم نداشته باشد.

نحوه استفاده از هورمون ریشه زایی
نحوه استفاده از هورمون ریشه زایی

با استفاده از یک چاقو یا قیچی تمیز، یک قلمه تازه و سالم را از گیاه مادر جدا کنید.

دقت کنید که گیاه مادر باید سرحال و سالم و بدون هرگونه آفت و بیماری باشد. قلمه هایی بین 10 تا 20 سانت جدا کنید. برش ها را در نزدیکی گره انجام دهید.

نحوه استفاده از هورمون ریشه زایی

پایین برش را مرطوب کنید تا هورمون ریشه زایی بتواند به آن بچسبد.

نحوه استفاده از هورمون ریشه زایی

مقداری هورمون ریشه زایی را در ظرف تمیز دیگری بریزید و  انتهای قلمه را درون آن فرو کنید. قلمه را مستقیماً در ظرف اصلی هورمون ریشه زایی قرار ندهید. دقت کنید که هورمون ریشه زایی فقط به انتهای قلمه بچسبد و بالاتر از آن به هورمون درگیر نشود. اضافی پودر را با کمی ضربه بر روی لبه ظرف بریزید.

قلمه را در گلدان حاوی خاک سبک یا کوکوپیت بکارید. با مداد یا ابزاری مشابه آن در خاک سوراخی ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که سوراخ به اندازه کافی اندازه داشته باشد تا هنگام فرو بردن قلمه در خاک، هورمون ریشه زایی از بین نرود.

خاک اطراف قلمه را کمی فشرده کنید تا قلمه درون خاک ثابت شود. با اسپری خاک را مرطوب کنید و قلمه را در دمای 15 درجه سانتیگراد (60 درجه فارنهایت) یا بالاتر نگه دارید. سیستم های ریشه زمانی بهترین رشد را دارند که قلمه در معرض تابش مستقیم نور خورشید نباشد.

نحوه استفاده از هورمون ریشه زایی برای قلمه های برگ

بعضی از گیاهان، مانند بسیاری از ساکولنت ها، ساقه ندارند. اما می توانید آنها را از طریق قلمه برگ تکثیر کنید. آموزش تکثیر ساکولنت با برگ در سایت قرار داده شده است. بسته به ساختار برگ، هورمون ریشه زایی را به قسمتی از برگ که به مرکز گیاه نزدیک بود بمالید و روی آن را با خاک بپوشانید.

اگر برگ دارای ساقه کوتاه است، مانند بنفشه آفریقایی، ساقه را در هورمون ریشه زا قرار دهید و درست مانند آنچه که با قلمه ساقه انجام می دهید، آن را در خاک گلدان بکارید.

در بعضی موارد، لازم است که قسمت پشتی برگها را با هورمون ریشه زنی بپوشانید و آنها را در روی خاک مرطوب قرار دهید و کمی فشار دهید تا برگ به خاک برخورد کند.

تمام قلمه ها را از آفتاب مستقیم دور نگه دارید تا زمانی که سیستم ریشه ای قوی ایجاد کنند.

نحوه استفاده از هورمون ریشه زایی برای قلمه های ریشه

در مواردی باید قلمه ها را از ریشه جدا کنید. در این صورت پاییز بهترین زمان برای برداشت قلمه های ریشه است به طوری که قلمه ریشه کل زمستان را وقت دارد تا گیاه به موقع بهار تولید شود.

گیاه مادر را از گلدان جدا کنید.

خاک را کمی از اطراف ریشه جدا کنید.

ریشه را به چند قسمت تقسیم کنید.

هر قسمت را درون هورمون بزنید و در گلدان جدیدی بکارید.

محیط را مرطوب نگه دارید اما دقت کنید خیس و غرقابی نباشد که در این صورت مرگ گیاه حتمی است.

thespruce

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *