Home / آفات و بیماری ها / علت ریزش برگهای آئونیوم بنفش

علت ریزش برگهای آئونیوم بنفش

علت ریزش برگهای آئونیوم بنفش چیست؟

گل آئونیوم (Aeonium arboreum) که دارای واریته های بسیار زیادی هست، به ناز بشقابی یا گل بشقابی هم معروف است. این گیاه اصالتا مربوط به شمال آفریقاست.

چون رنگ بسیار جالبِ برگسار بالغش خیلی جذابه و گاهی اوقات این بنفش تیره زیبا حتی مشکی به نظر می‌رسه.

این آئونیوم ساکولنت خیلی زیبا برگ‌های رنگی و باریک و متعددی داره که توی سرشاخه‌ هاش به صورت دایره‌ای شکل کنار هم قرار گرفتن.

تنه بلندی داره و تعداد گل‌های بشقابی که روی سرشاخه قرار گرفته ظاهر اون رو شبیه یه درختچه کوچولو و بامزه می‌کنه که طراوت و زیبایی خاصی به گل‌های دیگه‌تون می‌بخشه. میزان نوری که دریافت می‌کنه توی شکل ظاهریش تأثیر بسیاری داره و باید به نورپردازی اون دقت ویژه داشته باشید.

مهم ترین عارضه ای که این گیاه رو تهدید میکنه ریزش برگهاش هست که در این مطلب علت ریزش برگهای آئونیوم بنفش مورد بررسی قرار می گیرد.

علت ریزش برگهای آئونیوم بنفش

علت ریزش برگهای آئونیوم بنفش

 

 

  • دمای نامناسب:

یکی از دلایل ریزش برگهای آئونیوم نگهداری در دمای نامناسب است. این گیاه به سرما حساس است و در صورتی که در محیط سرد نگهداری شود شروع به ریزش برگ می کند.

ریزش برگها در زمان خواب و استراحت گیاه طبیعی است ولی مسئله سرما چیز دیگری است. در تابستان از قرار دادن گیاه در معرض باد مستقیم کولر خودداری کنید.

همچنین اگر گیاه را در محیط گرم و خشک نگهداری کرد برگها شروع به ریزش کردن می کنند.  گرچه این گیاه گرما را بیش از سرما دوست دارد اما بهترین رشد را در دمای 20 الی 25 درجه سانتی‌گراد انجام می دهد و هر مقدار دمای هوا بیشتر باشد باید آبیاری آن را با دقت بیشتری انجام داد تا گیاه خشکی نکشد.

گرمای بیش از اندازه هوا به همراه خشکی کشیدن گیاه منجر به رکود تابستانه این گیاه و عدم رشد آن خواهد شد. همچنین دمای زیاد به همراه اشعه‌های سوزان آفتاب از دلایل ریزش برگ‌های این گیاه هستند.

  • خاک نامناسب:

آئونیوم نیاز به خاک سبک با زهکشی بالا دارد تا از تجمع آب در خاک جلوگیری شود. می‌توان از مخلوط خاک دو قسمت شن +یک قسمت پیت ماس+ یک قسمت خاک معمولی و یا سه قسمت خاک معمولی + یک قسمت شن استفاده کرد. گلدان‌های سفالی به دلیل تهویه بهتر خاک برای این گیاهان مناسب‌تر از گلدان‌های پلاستیکی و یا فلزی هستند.

  • آبیاری نامناسب:

نگهداری گل آئونیوم کلاً با میزان آب بسیار کمی است و این عمل می‌تواند منجر به از بین رفتن ریشه‌ها و در نتیجه ریزش برگ‌های آن شود. گیاه آئونیوم بر حسب نوع معمولاً آب بسیار کمی نیاز دارد.

تنها در صورت خشک شدن سطح خاک تا عمق 2 سانتی‌متری گلدان باید نسبت به آبیاری آن اقدام نمایید. این اتفاق در فصول گرما تقریباً یک بار در هر هفته روی خواهد داد. در زمستان‌ها نیز به دلیل برودت هوا نیاز آبیاری این گیاه به شدت کاهش یافته و حتی به یک بار در ماه نیز می‌رسد.

  • تعویض گلدان:

ممکن است بعد از تعویض گلدان شاهد ریزش برگهای این گیاه باشید. در این صورت باید بدانید که کار تعویض را نادرست انجام دادید و این احتمال وجود دارد که ریشه ها یا ریشه های مویی آسیب دیده باشند. درهنگام تعویض باید دقت شودخاک اطراف ریشه تا حد ممکن جدا نشود و توپ ریشه اسیب نبیند. درصورت بروزاین مشکل کارچندانی نمیتوان انجام داد و بهتر است با ایجاد شرایط ایده ال رشد و نیزخودداری از جابجایی وکوددهی و…. امیدوار به بازگشت گیاهتون باشید درضمن مقداری تنش بعدازتعویض خاک و… طبیعیه وبه مرورکم میشه.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

2 comments

  1. سلام وقت بخیر… یه گیاه آئونیوم خریدم برگاش بنفش بود .. الان که تابستونه توی بالکنه خیلی خشک شده با خودم گفتم نور مستقیم آفتاب باعث شده توی بالکن گذاشتمش یجا که سایس و چهار روز یک بار آب میدم … خیلی خشک شده….. کمکم کنید چندمین کاکتوسیه که دارم خراب میکنم 🤣🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *