Home / آفات و بیماری ها / علت لوله شدن برگهای گندمی

علت لوله شدن برگهای گندمی

علت لوله ای شدن برگهای گندمی چیست؟

گل گندمی با نام علمی Chlorophytum Comosum که اغلب به spider plant (اسپایدر پلنت یا گیاه عنکبوتی) از آن یاد می شود، یکی از محبوب‌ترین گیاهان خانگی از خانواده مارچوبه سانان است که از گیاهان پایا (گیاهانی با طول عمر بیش از دو سال) به شمار می رود و بومی نواحی استوایی و جنوب آفریقاست. در زبان فارسی به این گیاه سجافی، سبزگیا و کلروفیتوم نیز گفته می شود. توانایی گندمی در کاهش آلودگی‌های هوا نظیر بنزن، مونوکسید کربن و زایلین (به کار رفته در چرم، مواد لاستیکی و چاپی) این گیاه را در زمرۀ یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا قرار داده است. علاوه بر این این گیاه به سرعت پا می‌گیرد، برگ می دهد و گلدار نیز می شود.

قبلا در مورد بیماری های گندمی به صورت مفصل توضیح داده شده است، اما از آن جا که لوله شدن برگهای گندمی یکی از شایع ترین مشکلات این گیاه است در این مطلب علت لوله ای شدن برگهای گندمی بیان می شود.

علت لوله ای شدن برگهای گندمی

علت لوله ای شدن برگهای گندمی

 

این که برگهای گندمی و به صورت کلی برگ هر گیاهی لوله ای و جمع می شود می تواند دلایل متعددی داشته باشد اما مهم ترین این دلایل عبارتند از:

  1. آبیاری بسیار کم
  2. رطوبت محیطی بسیار کم
  3. هجوم آفات به گیاه
  4. نوسانات دمایی و افزایش بیش از حد درجه حرارت
  5. عدم تعویض گلدان
  6. آبیاری بیش از حد

این موارد مهم ترین دلایل برای لوله ای شدن برگهای گندمی هستند.

مهم ترین این ها وجود آفت در گیاه است. پشت و روی برگ ها را بررسی کنید و ببینید آفت، تار عنکبوت و … را مشاهده می کنید یا نه.

در صورتی که از عدم وجود آفت مطمئن هستید موارد دیگر را بررسی و برطرف کنید.

  • یکی دیگر از مهمترین شرایط نگهداری گل گندمی آبیاری صحیح این گیاه است که باید رعایت شود بنابراین انتخاب روش آبیاری مناسب می‌تواند باعث بقاء عمر گیاه شود. انگشت خود را داخل خاک گلدان کرده و بچرخانید. در صورتی که 2/5 سانتی‌متر از سطح خاک خشک بود باید اقدام به آبیاری کنید. آبیاری در سال اول رشد گیاه باید بصورت مداوم و هر هفته یک بار انجام گیرد که این عدد بسته به نوع خاک و شرایط محیطی می‌تواند متفاوت باشد.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *