Home / آفات و بیماری ها / مگس سفید گلدان و راه های از بین بردن آن

مگس سفید گلدان و راه های از بین بردن آن

“مگس سفید گلدان” با نام علمی Trialeurodes vaporariorum، بیش از 1000 گونه مختلف دارد. بسته به منطقه ای که در آن زندگی می کنید و نوع گیاه، انواع مختلف مگس سفید می توانند به گیاهان حمله کنند. طول این مگس های ریز و قلبی شکل معمولاً بسیار کوچک است. اگر آلودگی جدی باشد، مگس های سفید هنگام برخورد به گیاه و تکان خوردن آن، مانند یک برف در هوا منتقل می شوند.

مگس سفید می تواند در محیط داخلی و فضای باز فعالیت کند، اما این مشکل بزرگ بیشتر برای گلخانه ها و گیاهان داخلی است، زیرا هوای سرد و شکارچیان طبیعی در فضای باز جمعیت این مگس ها را کنترل می کنند.

اینها حشرات سوراخ کننده و مکنده ای هستند که می توانند یک گیاه را ضعیف کنند، آلودگی این مگس در محیط داخلی می تواند به سرعت از کنترل خارج شود و همه گیاهان را درگیر کند، بنابراین بهتر است در اولین علائم دیده شده، این آفت درمان شود.

خسارات ناشی از مگس سفید گلدان بر روی گیاهان

دیدن این حشرات آزار دهنده برای صاحبان گیاهان نه تنها ناخوشایند است بلکه برای سلامت گیاه نیز مشکل ساز است.  مدفوع و لاروها به بافتهای نرم گیاه متصل می شوند و از گیاه تغذیه می کنند و عسلک گیاه را تولید می کنند که این امر خطر ابتلا به بیماری های قارچی را افزایش می دهد و می تواند آفات دیگری مانند مورچه ها را نیز به خود جلب کند.

مگسهای سفید از تخمهای کوچک و مخروطی، شکل گرفته و به حشرات کوچک تبدیل می شوند که می توانند در امتداد ساقه های گیاه حرکت کنند. حشرات تقریباً در تمام مراحل رشد خود به تغذیه گیاه ادامه می دهند.

کل چرخه زندگی فقط حدود 18 روز طول می کشد، اما این بسته به دما متفاوت است. در هوای گرم، آنها سریعتر تولید مثل می کنند و در هوای سردتر، چرخه رشد بطور قابل توجهی کندتر است.


7 راه برای از بین بردن مگس سفید گلدان

مانند اکثر آفات، بهترین کنترل برای این مگس دفاع قدرتمند است. گیاهان سالم و پرانرژی نسبت به گیاهان ضعیف، کمتر در معرض حمله هستند. به عنوان یک قانون کلی، از سالم بودن گیاهان خود اطمینان حاصل کنید.

اگر مگس های سفید را روی گیاهان خود مشاهده کردید، چندین گزینه برای کنترل وجود دارد. کنترل های مکانیکی اولین گزینه است، زیرا این حشرات به دلیل مقاومت در برابر آفت کش ها، مشهور هستند.

  • حشرات را مکش کنید

از شلنگ جاروبرقی خود برای مکیدن مگس های سفید بالغ استفاده کنید (اما مراقب باشید به گیاه آسیب نرساند). اطمینان حاصل کنید که مگس های سفید نمی توانند از کیسه جاروبرقی فرار کنند.

  • آب اسپری کنید

این کار را برای گیاهانی که به اندازه کافی محکم هستند و می توانند در برابر فشار اب مقاومت کنند استفاده کنید. گلدان را درون سینک ظرفشویی یا حمام قرار دهید و آب را با فشار روی آن اسپری کنید. این امر غالباً بیشتر مگسها سفید بالغ، لارو و تخم ها را از بین می برد.

  • از چسب پشه استفاده کنید

چسب پشه یا همان نوارهای زردرنگی که برای کنترل پشه گلدان استفاده می شوند، برای کنترل مگس های سفید نیز موثرند. در صورت امکان آن را از گیاه آلوده آویزان کنید.

  • صابون حشره کش اسپری کنید

صابون های حشره کش را تهیه و برای از بین بردن این آفت استفاده کنید. باید این صابون ها را ضعیف و رقیق کنید. مثلا با یک قاشق چایخوری صابون در یک لیتر آب شروع کنید و روی گیاه اسپری کنید.

  • از روغن چریش استفاده کنید

روغن چریش از درخت چریش گرفته می شود و علاوه بر خاصیت حشره کشی، قارچ کش نیز است و دارای مزایای سیستمیک است، به این معنی که مقداری روغن جذب گیاه می شود و از آن به صورت مداوم محافظت می کند. طبق بررسی های انجمن حفاظت از محیط زیست، روغن چریش برای استفاده در سبزیجات و گیاهان غذایی و همچنین گیاهان زینتی بی خطر است. مانند صابون حشره کش، چریش برای کنترل جمعیت مگسهای سفید مفید است اما ممکن است مشکل را به طور کامل از بین نبرد.

  • خودتان آفت کش درست کنید

با ترکیب یک حبه سیر، یک عدد پیاز کوچک و 1 قاشق چای خوری فلفل تند در یک دستگاه غذاساز یا مخلوط کن، می توان یک اسپری حشرات درست کرد. مخلوط به دست امده را با یک چهارم لیوان آب مخلوط کرده و به مدت یک ساعت استراحت دهید. سپس با پارچه تنظیف و یا الک صاف کنید و یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی یا صابون مایع اضافه کنید. مخلوط را خوب تکان دهید. داخل آبفشان بریزید و بر روی برگ ها اسپری کنید. این مخلوط را می توان تا یک هفته در یخچال نگهداری کرد.

  •  از  آفت کش شیمیایی استفاده کنید

آفت کش های بسیاری در بازار وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. اما اگر کودک یا حیوان خانگی دارید باید کاملا جوانب احتیاط را رعایت کنید. بسیاری از این آفت کش ها برای حیوانات خانگی مضر هستند و در انسان ها نیز سبب بروز آلرژی و مشکلات تنفسی می شوند. بنابراین در فضای باز یا زمانی که کسی منزل نیست این کار را انجام دهید و پنجره ها را باز کنید.

علت پیدایش مگس سفید گلدان چیست؟

این آفت در محیط های گرم و مرطوب مانند گلخانه یا فضای داخلی منزل به وجود می آید. عدم تهویه هوا در رشد و پیدذایش این مگس موثر است.

  • نحوه جلوگیری از بروز این آفت

قبل از آوردن گیاهان به خانه آن را بازرسی کنید. چند روز آنها را از سایر گیاهان جدا کنید، هر گیاه تازه خریداری شده را قبل از آوردن آن به خانه خود، با آفت کش در فضای باز اسپری کنید.

در صورت امکان، گیاهان را در تابستان به خارج از منزل بیاورید، جایی که شکارچیان طبیعی مانند کفشدوزک بتواند از لارو مگس تغذیه کند.

برخی از کارشناسان بر این باورند که مصرف بیش از حد کود ازت باعث جذابیت بیشتر گیاه برای مگس سفید می شود، بنابراین کودهای ازته را کمتر استفاده کنید. بعضی از گیاهان بویی تولید می کنند که به نظر می رسد مگس های سفید را دفع می کند، مانند  نعناع، گشنیز و مریم گلی.

آیا مگس سفید نیش می زند؟

این ها حشرات سوراخ کننده / مکنده هستند، اما فاقد دهان هستند که بتواند پوست انسان را سوراخ کند. آنها فقط از بافتهای گیاه تغذیه می کنند.

thespruce

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *