Home / گلهای آپارتمانی / تکثیر بگونیا رکس با برگ

تکثیر بگونیا رکس با برگ

بگونیا رکس (Begonia Rex) یکی از گیاهان زیبا و پرطرفدار است که به راحتی با برگ قابل تکثیر است. در این مطلب آموزش تکثیر بگونیا با برگ قرار داده می شود.

برگ‌های بگونیا رکس معمولا پهن و بزرگ است (حدود 12 سانتی‌متر) و به زیبایی با رنگهای مختلفی از خانواده سبز، قرمز، نقره‌ای و حتی بنفش تزیین شده اند.

این گیاه بخاطر برگهای جذاب خود تکثیر می‌شود. بگونیا رکس برگهای رنگارنگ قلبی شکل دارد که جلوه ویژه ای به محیط داده و از گیاهانی است مقاوم که به مراقبت چندانی نیاز ندارد. فقط نور غیرمستقیم خورشید و گه گاهی هم هرس کردن برای بگونیا کافی است.

بگونیا شکوفه هم دارد اما چون ریز هستند، معمولا باغبانان آنها را از گیاه جدا می‌کنند تا برگ‌ها بهتر خودنمایی کنند. بعضی از انواع رکس در طول زمستان به خواب زمستانی فرومی‌روند.

یکی از بهترین راه های قلمه زدن بگونیا، تکثیر بگونیا رکس با برگ است.

آموزش تکثیر بگونیا رکس با برگ

تکثیر این گیاهان زیبا کار سختی نیست. من دوست دارم قلمه از برگ بگیرم زیرا تماشای جوانه زدن یک برگ کامل بسیار جالب است.

مواد و ابزارها

اب
سفید کننده
قیچی
چاقو یا تیغ جیبی تیز
گلدان های کوچک
پوشش پلاستیکی
سنجاق یا گیره کاغذ
برگ بگونیا

  • مرحله 1: وسایل تکثیر بگونیا را تهیه کنید

برای احتیاط، همیشه تمام وسایل (و دستانتان) را در محلول 1 قاشق چای خوری سفید کننده به اضافه 1 پیمانه آب شستشو دهید. بگونیا مستعد ابتلا به عفونت های قارچی است و سفید کننده هر نوع قارچ و آلودگی را از بین می برد.

  • مرحله 2: یک برگ از بگونیا رکس جدا کنید

در گیاه مادر، به دنبال یک برگ سالم و بالغ بروید. شما می تواند حتی از یک برگ پاره و پیر هم استفاده کنید، اما در قسمت زیرین، رگهای اصلی باید کاملا سالم و کامل باشند و آسیب ندیده باشند. برگ و ساقه را از گیاه اصلی ببرید، سپس ساقه برگ را برداشته و دور بریزید تا فقط برگ باقی بماند.

شاید مطالعه این مطلب را دوست داشته باشید: معرفی بگونیا تکمه ای

  • مرحله 3: برش هایی در برگ بگونیا ایجاد کنید

 

 

برگ بگونیا را وارونه کنید و با چاقو حدود سه چهار سانت بالاتر از مرکزّ برش های دو سانتی را روی رگ برگ ها ایجاد کنید. این برش ها محل تشکیل گیاهچه های جدید است.

  • مرحله 4:  روی برگ بگونیا را سنجاق بزنید

تکثیر بگونیا رکس با برگ

حالا برگ بگونیا را برگردانمده و از قسمت وارونه و پشت روی خاک گلدان قرار  دهید. برای این که برش ها روی سطح خاک تماس داشته باشند، سنجاق یا گیره کاغذ باز شده را درون برگ فرو کنید و برگ را به خاک متصل کنید. از قرار دادن سنجاق در رگ برگ اصلی خودداری کنید.

 

 

برای این که از خمیده شدن برگ ها جلوگیری کنید، از چند سنگ استفاده کنید. سنگ ها را تا زمانی روی برگ ها قرار دهید که اولین جوانه ها ظاهر می شوند.

  • مرحله 5: رطوبت و نور را برای قلمه ها تأمین کنید

گلدان را با پلاستیک کاور کنید. اما مراقب باشید پلاستیک به برگها برخورد نکند، در غیر این صورت ممکن است مشکلات قارچی قلمه ها را تهدید کند. همچنین روی کاور سوراخ هایی را ایجاد کنید تا هوا رد و بدل شود. رطوبت و نور مورد نیاز قلمه ها را تامین کنید. هفته ای یک بار به گلدان آب دهید و روزانه رطوبت خاک را با اسپری آب تامین کنید.

از چراغ های فلورسنت هم میتوانید استفاده کنید تا نور مورد نیاز قلمه تامین شود. می توانید قلمه های خود را در پنجره شرقی قرار دهید به شرطی که دما به طور مداوم گرم بماند.

  • مرحله 6: مراقب رشد جوانه ها باشید

تکثیر بگونیا رکس با برگ

آن گیاهان ریز را درحال باز شدن می بینید؟ انتظار یک یا دو گیاه در هر قلمه را داشته باشید. ظهور آنها ممکن است 6 هفته طول بکشد، بنابراین صبور باشید.

وقتی گیاهان حدودا 8 سانت رشد کردند و حداقل دو برگ داشتند، آماده جدا شدن از برگ هستند. برگ اصلی احتمالاً پاره شده و حتی ممکن است از هم پاشیده و یا له شده باشد.
گیاهان جوان را به آرامی در گلدان های جدید قرار دهید.

About admin

Check Also

احیای گل کاغذی خشک شده

احیای گل کاغذی خشک شده

احیای گل کاغذی خشک شده به راحتی انجام پذیره به شرطها و شروطها که در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *