Home / کاکتوس و ساکولنت ها / نحوه نگهداری از کاکتوس انجیر تیغی

نحوه نگهداری از کاکتوس انجیر تیغی

نحوه نگهداری از کاکتوس انجیر تیغی چگونه است؟

کاکتوس انجیر تیغی (Opuntia) یکی از گسترده ترین جنس کاکتوس در ایالات متحده است که بیش از 40 گونه دارد، این گیاه به واسطه بالشتک های صاف و چوبی شکل حاوی خارها شناخته می شود. بسیاری از واریته ها دارای خارهای بزرگ و گرد هستند، در حالی که برخی دیگر دارای خارهای ریز و شبیه مو هستند که در اثر تماس جدا می شوند.

کاکتوس انجیر تیغی به دلیل قابليت خوراكی ، قيمت زيادی داردی، زيرا آنها ميوه های كاكتوس را پرورش می دهند كه معمولاً در مكزيک و جنوب غرب آمريكا به عنوان يک ميان وعده تازه از آن لذت می برند.

از آب قرمز و بنفش میوه کاکتوس می توان برای تهیه نوشیدنی، آب نبات و ژله نیز استفاده کرد. با این حال، سرعت رشد گیاه نسبتاً کند است و ممکن است سه تا چهار سال طول بکشد تا گیاه جدید شروع به باردهی کند.

انجیر تیغی بهتر است در بهار و پس از برطرف شدن خطر سرما کاشته شود.

نحوه نگهداری از کاکتوس انجیر تیغی

انجیر تیغی یکی از گیاهان مورد علاقه با نگهداری کم در آب و هوای گرم و خشک و همچنین برای تولید کنندگان داخل خانه است. از تحمل خشکی بسیار خوبی برخوردار است و اغلب در بسترهای منظره، حاشیه و گلدان استفاده می شود.

گونه های مختلف این کاکتوس احتیاج به مراقبت کمی دارند. اما به طور کلی، آفتاب فراوان و خاک با زهکشی خوب عامل اصلی رشد آنها است. قرار داشتن در خاکی که خیلی مرطوب باشد می تواند به سرعت گیاه را با اشکال مختلف پوسیدگی از بین ببرد.

انجیر تیغی و سایر کاکتوس ها در زمستان به خواب می روند و به نظر می رسد که آن ها خشک شده یا از بین می رود. اما آنها می توانند در بهار به حالت طبیعی خود بازگردند.

نور مورد نیاز انجیر تیغی

انجیر تیغی به عنوان یک کاکتوس صحرایی، آفتاب کامل را برای رشد ترجیح می دهد. این به معنای این است که حداقل شش ساعت تابش مستقیم خورشید در روز نیاز است. در داخل خانه، پنجره ای رو به غرب یا جنوب بهترین عملکرد را برای این گیاه دارد.

کاکتوس انجیر تیغی
کاکتوس انجیر تیغی

خاک مورد نیاز انجیر تیغی

مهمترین نیاز هر گیاه در تیره Opuntia خاکی است که به خوبی زهکشی داشته باشد.  کاکتوس انجیر تیغی به راحتی در خاک ماسه ای رشد می کند، اما تا زمانی که زهکشی خوبی داشته باشد، می تواند انواع دیگر خاک را تحمل کند.

آب مورد نیاز انجیر تیغی

کاکتوس انجیر تیغی شرایط خشک را دوست دارد و برای نگهداری گیاه، آبیاری بسیار کمی لازم است. به همین دلیل است که کاکتوس اغلب در زمین های کم آب استفاده می شود. آبیاری خود را به هر دو تا سه هفته یا زمانی که خاک کاملاً خشک است محدود کنید.

دما و رطوبت

این گیاه در تابستانهای گرم و خشک کویر رونق می گیرد. اما بسیاری از گونه های آن تحمل سرما را دارند. (به یاد داشته باشید، شب های کویر می توانند خنک باشند.) به طور کلی در مناطقی که زمستان معتدل و تابستان های گرم با رطوبت کم دارند، رشد این گیاه به خوبی انجام می شود. درجه حرارت و رطوبت معمول در داخل خانه معمولاً برایش مناسب است. با این حال، گیاه را از منابع گرمایشی و سرمایشی و تهویه هوا دور نگه دارید، زیرا باعث نوسانات شدید دما می شود.

کود مورد نیاز انجیر تیغی

این گیاه هنگام کاشت به ندرت به کود نیاز دارد مگر اینکه خاک خیلی ضعیفی داشته باشد. در گلدان، مواد مغذی خاک سریعتر مصرف می شود. اگر رنگ سبز گیاه کم رنگ به نظر می رسد یا گل نمی دهد، این بدان معنی است که به غذا احتیاج دارد.  می توانید یک کود با نیتروژن بالا برای رشد بیشتر یا یک کود کم ازت برای گلها و میوه های بیشتر انتخاب کنید.

 

 انواع کاکتوس اپونتیا

  • Opuntia leucotricha: این گونه گیاهی بزرگ و درخت مانند است که در بیابان می تواند قدش تا 16 فوت برسد.
  • Opuntia aciculata: این کاکتوس زینتی به دلیل خارهای زرد و قرمز و ارتفاع بالقوه 4 فوت شناخته شده است.
  • Opuntia basilaris: این گونه دارای بالشتک های مخملی و گلهای قرمز بنفش عمیق است.
  • Opuntia fragilis: این گیاه کوچک با قد 6 اینچ و عرض 9 اینچ بالغ می شود.

تکثیر انجیر تیغی (اپونتیا)

برای تکثیر این گیاه به دو روش میتوانید عمل کنید:

  1. قلمه زدن
  2. تکثیر با بذر

برای تکثیر به روش قلمه زدن، چند بالشتک از گیاه اصلی جدا کنید و بگذارید چند ساعت در محیط بماند تا جای بریدگی اصطلاحا پینه ببندد. بعد از این بالشتک ها را در گلدان قرار داده و از آبیاری زیاد پرهیز  کنید که مرگ گیاه را به همراه دارد.

برای تکثیر با بذر، یک میوه رسیده را برش دهید، مقداری دانه را بیرون بیاورید و بگذارید کاملا خشک شوند. بذرها را در یک گلدان با خاک مرطوب و خوب زهکشی شده بکارید. بذرها را با یک لایه نازک از خاک یا شن و ماسه بپوشانید. سپس، گلدان را با یک پلاستیک شفاف کاور کنید، و آن را در یک مکان گرم و آفتابی قرار دهید. جوانه زنی بذر ممکن است چندین هفته یا چند ماه طول بکشد.

thespruce

About admin

Check Also

کاکتوس کریسمس

کاکتوس کریسمس و همه فوت و فن های نگهداری از این گیاه

کاکتوس کریسمس و همه فوت و فن های نگهداری از این گیاه در منزل شاید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *