Home / کود و سم / خواص مخمر برای گیاهان – یک کود طبیعی و هورمون رشد

خواص مخمر برای گیاهان – یک کود طبیعی و هورمون رشد

آیا از خواص مخمر برای گیاهان خبر دارید؟

مخمر یک قارچ کوچک تک سلولی است که به صورت اسپور نامرئی در هوا یافت می شود. جالب است بدانید که 1500 نوع مخمر شناخته شده است، كه 1 درصد از گونه های موجود را تخمین می زند. از سال 4000 قبل از میلاد، از مخمر به عنوان یک عامل برای پرورش نان و کیک استفاده می شود.

همچنین از دیگر کاربردهای مخمر، استفاده برای گیاهان است.

فیلم استفاده از مخمر برای گیاهان آپارتمانی نیز در اینستاگرام قرار  داده می شود.

خواص مخمر برای گیاهان

 مخمر نانوائی سرشار از مواد معدنی، آهن و عناصر کمیاب است. بسیاری از افرادی که از این ماده برای گیاهان خود استفاده کرده اند بر این باورند که گیاهانی که با مخمر تغذیه شده اند، بسیار قوی تر و شاداب تر از گیاهانی هستند که از این ماده بهره ای نبردند. 

نکته حائز اهمیت این است که مخمر برای عمل کردن نیاز به هوای گرم دارد از این رو بهترین زمان استفاده، فصل بهار است و در پاییز و زمستان به هیچ عنوان از این ماده استفاده نشود.

راز استفاده از مخمر به عنوان کود و ماده تحریک کننده، پایه قارچی آنها است. این میکروارگانیسم ها به عنوان نوعی فعال کننده فرآیندهای طبیعی عمل می کنند و به ما امکان می دهند در رشد بیشتر محصولات به نتایج خوبی برسیم.

برخی از خواص مخمر برای گیاهان عبارتند از:

  • موجب تقویت نهال در برابر استرس می شود
  • سبب سرعت بخشیدن به رشد نهال شده و مقاومت آن ها را بالا می برد
  • ریشه گیاهان را تقویت می کند
  • سبب افزایش مقاومت در برابر عوامل بیماری زا می شود 
  • ریشه زایی قلمه ها و شاخه ها را تسریع می کند
  • با بهبود ساختار، حاصلخیزی خاک را افزایش می دهد
  • تجزیه مواد آلی را تسریع می کند.
  • مخمر علاوه بر تسریع در تجزیه مواد آلی، عناصر غذایی مانند پتاسیم، منیزیم، سولفات آمونیوم، گوگرد و کلسیم را به خاک وارد می کند.
  • افزایش ارزش مغذی میوه و افزایش ماندگاری محصول
  • تسریع در گلدهی گیاهان
  • افزایش عملکردهای محافظتی گیاهان با توجه شرایط نامناسب جوی (یخبندانهای مکرر، خشکسالی، شور شدن خاک)

در پایان، همه اینها منجر به افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات می شود.

از کود مخمر برای گل رز نیز می توانید استفاده کنید.

جهت ترسیع در گلدهی، 3 قاشق غذاخوری مخمر خشک را در ده لیتر آب حل کنید. سپس 4 قاشق از این محلول را در دو لیترآب رقیق کنید و پای ریشه گیاه بریزید.

کود مخمر برای سیب زمینی منع مصرف دارد – غده ها شل شده و سیب زمینی طعم خود را از دست می دهد. سیر و پیاز نیز نیازی به کود مخمر ندارند.

 

خواص مخمر برای گیاهان

دستورالعمل استفاده از مخمر برای گیاهان

دستور اول:

1 قسمت مخمر خشک و 5 قسمت آب را در دمای محیط با هم مخلوط کنید. سپس محلول حاصل به مدت 12 ساعت در مکانی گرم و بدون دسترسی به نور خورشید استراحت داده شود. در این مدت، محلول شروع به تخمیر می کند، که نشان دهنده فعال شدن مخمر است. قبل از استفاده با نسبت 1: 10 رقیق شده و به شکل آبیاری به گیاهان داده شود.

دستور دوم:

10 گرم مخمر خشک، 60 گرم شکر و 10 لیتر آب را با هم مخلوط کنید. 2 ساعت در یک مکان گرم قرار دهید. قبل از استفاده، به نسبت 1: 5 رقیق شده، به صورت آبیاری استفاده کنید و کود مخمر را مستقیماً زیر ریشه گیاه بریزید.

خواص مخمر برای زمین های کشاورزی

  • جذب حشرات مفید

همان طور که می دانید کفشدوزک و زنبورها حشرات مفیدی هستند که می توانند آفات باغ و زمین های کشاورزی را به صورت ارگانیک از بین ببرند. یه کفشدوزک در طول عمر خود 5000 شته را می خورد. اما زمانی که آفات کنترل شدند این حشرات مفید از باغ دور می شوند.

برای این که این حشرات را به باغ خود جذب کنید از مخلوط مخمر و آب و شکر استفاده کنید.

بدون استفاده از مواد شیمیایی سمی، باغ و زمین کشاورزی خود را با استفاده از محلول مخمر و آب از شر حلزون ها پاک کنید.  حلزونها به مخلوط مخمر خشک، نمک، شکر و آب گرم علاقه دارند. این مواد را با هم مخلوط کنید و داخل شیشه های بریزید. شیشه ها را درون خاک قرار دهید و درب آن ها را کاملا باز نگه دارید. حلزون ها به راحتی خزیده و داخل شیشه می شوند و در نهایت خفه می شوند. شیشه ها را با فواصل 1.5 تا دو متر از هم قرار دهید و هر دو یا سه روز آنها را خالی کنید.

 

 

منابع:

hunker

vsaduidoma

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *