Home / کود و سم / فواید اسید هیومیک برای گیاهان و نحوه خرید و استفاده از آن

فواید اسید هیومیک برای گیاهان و نحوه خرید و استفاده از آن

آیا از فواید اسید هیومیک برای گیاهان خبر دارین؟

اسید هیومیک نقش مهمی در افزایش ریشه و بهبود گیاهان داره. کود هیومیک اسید موجب افزایش توانایی جذب مواد مغذی از خاک توسط گیاهان میشه.

قبل از این که در مورد فواید اسید هیومیک برای گیاهان صحبت کنم اجازه میخوام یه توضیح کوتاهی در مورد ریشه و نقش اون در سلامت گیاه داشته باشم.

ریشه یکی از اعضای مهم گیاه به حساب میاد که به دو شکل معمولی و افشان وجود دارن، ریشه، موادغذایی را به خود گرفته و به صورت تدریجی به اندام‌ های هوایی گیاه مثل ساقه و برگ انتقال میده.

سالم ماندن گیاه و رشد مناسب اون در گرو داشتن ریشه‌ ای سالم هست. ریشه سالم نباید آفت و بیماری داشته باشه چرا که بیماری ریشه باعث کاهش مقاومت و از بین رفتن اون میشه.

پس متوجه شدیم که در درجه اول برای این که گیاه سالمی داشته باشیم باید ریشه سالمی رو پرورش بدیم.

یکی از راه های پرورش ریشه سالم و در نتیجه رساندن مواد مغذی از خاک به گیاه، استفاده از کود اسید هیومیک هست.

فواید اسید هیومیک برای گیاهان

در نگاه کلی میتونیم فواید اسید هیومیک رو این طور بیان کنیم:

  • اصلاح کننده خاک
  • افزایش جذب مواد غذایی
  • افزایش رشد ریشه
  • بهبود جوانه زنی بذر
  • تحریک فعالیت مفید میکروبی خاک
  • افزایش تولید کلروفیل و سبزدانه در درختان
  • حفظ و افزایش سلامت گیاه و افزایش بزدهی محصول
  • کاهش فرسایش خاک
  • منبع خوبی از فسفات و کربن است و باعث تحریک جمعیت میکرو فلور میشه. این موضوع باعث میشه تا خاکی سالم تر با فلور متعادل در گیاهان سالم وجود داشته باشه.
  • به تقلیل و کاهش سمیت موادی مثل فلزات سنگین، هیدروکربن‌ ها و آفت کش‌ها کمک میکنه و سدیم سمی را کاهش میده.
  • باعث میشه تا مقاومت گیاه نسبت به شوری آب و خاک، کم آبی و سرما هم بیشتر بشه.
  • کمک به رشد عمودی گیاه؛ رشد عمودی گیاه نقش مهمی در جذب حداکثری مواد مغذی موجود در خاک توسط ریشه دارد. اسید هیومیک می‌تواند بستر مناسبی برای رشد عمودی گیاه در خاک ایجاد کند.
  • بالا بردن سطح ویتامین‌ها در خاک؛ هیومیک اسید ویتامین‌هایی نظیر؛ Zn، K+Fe، P و N را به خاک اضافه می‌کند. این موضوع خود نقش مهمی در بالا بردن کیفیت محصول نهایی دارد.
  • جذب یون‌های آهن؛ یکی از مزیت‌هایی که به کارگیری این ماده آلی برای صنعت کشاورزی دارد، بالا بردن توان جذب یون‌های آهن بوسیله ریشه گیاه است.

همون طور که گفتیم ریشه بخش اصلی گیاه هست و سلامتی گیاه در گرو داشتن ریشه های سالم هست. ما ظاهر گیاه رو می بینیم و اگر مشکل یا بیماری داشته باشه به راحتی میتونیم تشخیص بدیم و در نتیجه درمانش کنیم.

اما در مورد ریشه های درون خاک اطلاعاتی نداریم چون اون ها رو نمیتونیم ببینیم.

یک ریشه سالم در ابتدا رنگ کرم روشنی داره، با پیداشدن سروکله بیماری کم کم قرمز، بعد قهوه ای و در نهعایت سیاه میشه و از بین میره.

کاملا مشخصه که با از بین رفتن یا بیماری ریشه گیاه هم دچار مشکل میشه و در نهایت از بین میره.

بنابراین بسیار مهم هست که سلامت ریشه با استفاده از کودهای مخصوص مثل اسید هیومیک تضمین بشه.

خیلی از ما در مورد کودها و نقش اون ها در سلامت و رشد گیاهان اطلاعات کاملی نداریم.

گلهای آپارتمانی برخلاف گل ها و گیاهانی که در محیط باز بیرون هستند، به منبع کمی از نور و آب  و خاک دسترسی دارن. گلها و گیاهان فضای باز به دلیل دسترسی به نور کامل خورشید و هوای تازه و باران تمام مواد مورد نیاز را از طریق ریشه و هوا دریافت میکنن.

اما در مورد گیاهان آپارتمانی این طور نیست. دو ماه بعد از خرید گیاه جدید و انتقال اون به منزل، خاک دیگه ارزشی نداره و باید تقویت بشه. چرا که تمام مواد مغذی درون خاک توسط گیاه مصرف شده و دیگه غذایی در دسترس گیاه نیست. درست در همین زمان هست که شما باید با اضافه کردن تقویت‌ کننده طبیعی به داد گیاهتون برسید.

اسید هیومیک تمام ویژگی‌ هایی که می‌توان از یک تقویت‌ کننده خاک و گیاه انتظار داشت را، داره. هیومیک اسید به عنوان یک ماده ارگانیک کمبودی که گیاهان آپارتمانی از جانب نبود نور کافی، اکسیژن و رطوبت دارند را، به بهترین نحو ممکن جبران می‌کنه.

اسید هیومیک بافت خاک را متخلخل میکنه و از این طریق ظرفیت بالایی در خاک برای جذب نور، اکسیژن و رطوبت ایجاد می‌کنه. از طرفی وجود اسید هیومیک در خاک خود عامل مهمی برای حفظ رطوبت داخل خاک و رساندن تدریجی آن به گیاه هست.

کمک به گل‌ آوری، یکی دیگر از فواید استفاده از اسید هیومیک برای گیاهان  به ویژه گیاهان آپارتمانی هست.

نحوه استفاده از اسید هیومیک برای گیاهان آپارتمانی

نحوه استفاده با توجه به نوع محصول متفاوت هست. محصولی که در فروشگاه اصله ارائه میشه، به صورت پودر هست و بایدیک قاشق چایخوری سرپر معادل 2 گرم از کود رو در یک و نیم لیتر آب جوشیده سرد شده حل کنید و هر 15 روز یک مرتبه گیاهان را با آن آبیاری کنید.

برای تهیه انواع کود و سم های گیاهان مانند   خرید کود کامل گل و گیاه آپارتمانی ، خرید اسید هیومیک، خرید کود سه بیست (NPK)، خرید کود ضد استرس گیاهان، قارچ کش مانکوزب و یا سم دیازینون برای کشتن کرم گلدان، خرخاکی و هزارپا کافی است با ما در اینستاگرام یا از طریق کامنت در ارتباط باشید.

مشاوره رایگان در زمینه درمان گیاهان آپارتمانی بیمار از طریق اینستاگرام به آدرس https://www.instagram.com/acle.ir/ انجام میشه.

About admin

Check Also

برگ دهی بونسای

برگ دهی بونسای – کود مخصوص بونسای چیست

برگ دهی بونسای – کود مخصوص بونسای چیست راه درمان ریزش برگ بونسای چیه؟ یکی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *