Home / آفات و بیماری ها / علت خشک شدن سانسوریا – آفات و بیماری ها + راه حل و درمان

علت خشک شدن سانسوریا – آفات و بیماری ها + راه حل و درمان

سانسوریا یکی از بهترین گلهایی هست که میتونید نگهداری کنید حتی اگر مبتدی باشید. قبلا در مورد راز غول پیکر شدن سانسوریا صحبت کردم پس در این مطلب به بیان علت خشک شدن سانسوریا پی پردازم.

امیدوارم که این مطلب براتون مفید باشه تا بتونید با مطالعه اون از خشک شدن سانسوریا جلوگیری کنید.

علت خشک شدن سانسوریا چیست؟ شایع ترین دلایلی که باعث خشک شدن این گیاه می شود عبارتند از:

  • پوسیدگی ریشه
  • قرار گرفتن در معرض تغییرات شدید دما
  • هجوم حشرات و آفات
  • مشکلات قارچی

خوشبختانه عیب یابی مشکلات مربوط به سانسوریا بسیار ساده است و اکثر مشکلات را می توان به راحتی شناسایی و درمان کرد.

برای آشنایی با مشکلات و بیماری هایی که این گیاه را تهدید می کند ادامه مطلب را مطالعه کنید.

علت خشک شدن سانسوریا

  • 1- پوسیدگی ریشه

علت خشک شدن سانسوریا

شایع ترین مشکل سانسوریا پوسیدگی ریشه است که در اثر آبیاری بیش از حد، به ویژه در ماه های زمستان ایجاد می شود و ریشه ها به دلیل کمبود اکسیژن یا رشد بیش از حد قارچ در داخل خاک از بین می روند. خاکهای آلوده رشد و تکثیر انواع قارچ ها را به همراه دارند که موجب خرابی گیاه می شوند. زمانی که ریشه درگیر بیماری شود، کم کم قهوه ای شده و دیگر قادر نیست مواد غذایی را از خاک دریافت کند.

مسئله مهم در مورد پوسیدگی ریشه سانسوریا این است که اغلب دور تشخیص داده می شود چرا که زیر سطح خاک و خارج از دید رخ می دهد.

در موارد شدید پوسیدگی ریشه می تواند کل گیاه را ظرف ده روز از بین ببرد.

به منظور جلوگیری از پوسیدگی ریشه سانسوریا در ابتدا باید خاک مناسب و گلدان با زهکشی عالی انتخاب کنید.

علائم پوسیدگی ریشه سانسوریا

در ابتدا ریشه ها شروع به قهوه ای شدند می کنند. سپس با پیشرفت پوسیدگی ریشه، برگها زرد، پژمرده یا افتاده می شوند. هنگامی که علائم در برگ ها قابل مشاهده شد، ممکن است مشکل از مرحله اصلاح گذشته باشد و کل گیاه را به خطر بیندازد.

درمان پوسیدگی ریشه سانسوریا

اگر پوسیدگی در مراحل اولیه است توصیه می شود که خاک گیاه را تعویض کنید. سپس اولین آبیاری را با قارچ کش انجام دهید تا هم ریشه ها ضد عفونی شوند هم انکان رشد قارچ ها در خاک از بین برود. از قطره محرک ریشه زایی برای تشویق گیاه به رشد ریشه های جدید استفاده کنید.

اما اگر بیماری پیشرفت کرده و برگ خا نیز در حال خراب شدند هستند فقط می توانید برگ های سالم را جدا کرده و طبق آموزشی که برای تکثیر سانسوریا در آب قبلا در سایت قرار داده شده برگ ها را مجدد ریشه دار کنید.

جلوگیری از پوسیدگی ریشه سانسوریا

مهم ترین کار این است که زمان آبیاری را تنظیم کنید. این گیاه نیاز آبی کمی دارد بنابراین هنگامی آبیاری کنید که حداقل 5 سانت از سطح خاک گلدان خشک شده باشد. به اندازه آب ندهید که از گلدان خارج شود. در فصول سرد سال میزان آبیاری را بسیار کم کنید. این گیاه به راحتی می تواند دو تا سه هفته بدون آب سر کند.

  • 2- قرار گرفتن در معرض دمای پایین

علت خشک شدن سانسوریا

این گیاه بومی غرب آفریقاست و مانند سایر گیاهان گوشتی و ساکولنت ها دوست دار هوای گرم است. هنگامی که در معرض دمای سرد قرار می گیرد، دیواره های سلولی درون برگ ها آسیب می بینند. این آسیب مسیرهای جریان آب و مواد مغذی را قطع می کند و از جذب آب از طریق ریشه جلوگیری می کند و باعث می شود گیاه از کمبود رطوبت از بین برود.

علائم

زخم بر روی برگها یا زرد شدن برگها

درمان

برگهای بسیار آسیب دیده از گیاه را هرس کنید و دقت کنید که فقط برگ های آسیب دیده را قیچی می کنید زیرا هرس بیش از حد باعث تنش بیشتر گیاه می شود.

جلوگیری

گیاه خود را در مکانی نگه دارید که دمای روز بین 15 تا 30 درجه سانتیگراد و دمای شب بین 13 تا 22 درجه سانتیگراد باشد.

  • 3- هجوم آفات و حشرات

آفت سفیدک پنبه ای و شپشک سپردار و همین طور هجوم پشه گلدان این گیاه را تهدید می کند .

علائم

متوقف شدن رشد یا تغییر شکل برگ ها، به ویژه در برگ های جدید،

این آفات موقع تغذیه از گیاه سمی را به داخل برگ ها تزریق می کنند. شپشک ها هم موقع تغذیه، مایعی عسل مانند را معروف به عسلک دفع می کنند که خود این مایع باعث بروز بیماری کپک بر روی برگ ها می شود. در صورت عدم درمان، برگها زرد می شوند، پیچ می خورند و می افتند.

درمان

موثرترین روش برای درماناین آفت ها این است که با استفاده از یک دستمال آغشته با الکل آفت ها را از روی برگ ها بردارید. در صورت پیشرفت بیماری با استفاده از سمومی مانند مالاتیون یا کنفیدور آفات را از بین ببرید.

جلوگیری

وقتی گیاهان جدید را به خانه می آورید، آنها را با دقت بررسی کنید، زیرا آفت ها به راحتی از یک گیاه به گیاه دیگر منتقل می شوند. برای جلوگیری از شیوع، گیاهان آلوده را از گیاهان سالم جدا و قرنطینه کنید.

  • 4. مشکلات قارچی

بیماری قارچی هم از طریق خاک آلوده می تواندی بروز کند و هم از طریق آبیاری زیاد و عدم تهویه هوا به وجود آید. بیماری قارچی ناشی از قارچ انگلی Sclerotium rolfsii است که به گیاهان آپارتمانی حمله می کند. این بیماری بیش از 500 گونه گیاهی را تحت تأثیر قرار می دهد و معمولاً نتایج کشنده ای به ویژه در شرایط گرم و مرطوب بهه مراه دارد.

هنگامی که این قارچ به گیاه میزبان حمله می کند، به ساقه نفوذ کرده و گیاه را به سرعت آلوده می کند. در عرض یک هفته تا ده روز ، علائم خارجی ظاهر می شود که نشان دهنده عفونت است. علائم قارچی شدن ابتدا به صورت نواحی سفید روی برگ ها ظاهر می شود، سپس به رنگ قهوه ای تغییر می کند. بر روی برگ ها نواحی و لکه های قهوه ای آبدار به وجود می آید و به سرعت تمام برگ را درگیر می کند.

درمان

قارچ کش هایی مانند کاربندازیم در درمان بیماری قارچی در گیاهان آپارتمانی بسیار موثر است، نحوه استفاده از قارچ کش نیز با فیلم قبلا آموزش داده شده است.

 

جلوگیری

از استفاده مجدد خاک گلدان های قبلی خودداری کنید، گیاهان جدید را هنگام ورود به خانه از نظر آلودگی بررسی کنید و جریان هوای مناسبی را در اطراف گیاه خود فراهم کنید.

لکه برگ قرمز سانسوریا

یکی دیگر از بیماریهای قارچی، لکه قرمز برگ توسط Drechslera erythrospila ایجاد می شود. بیشتر در ماههای بهار و تابستان مشاهده می شود که دمای هوا گرمتر است اما می تواند گیاهان آپارتمانی را در طول سال آلوده کند. لکه قرمز برگ زمانی رخ می دهد که اسپورهای قارچی در هوا سطح برگ مرطوب را برای چسبیدن پیدا می کنند.

علائم

لکه های کوچک قرمز یا قهوه ای مایل به قرمز روی برگها. با گذشت زمان لکه ها منبسط شده و با هم ادغام می شوند و ضایعات بزرگ، فرو رفته و مایع ایجاد می کنند.

رفتار

برگهای آسیب دیده را بردارید تا از پخش شدن آن به مناطق دیگر گیاه جلوگیری شود. آلودگی های جزئی را می توان با اسپری قارچ کش درمان کرد.

جلوگیری

بهترین روش پیشگیری این است که از اسپری آب روی برگ ها خودداری کنید. جریان هوای کافی در اطراف گیاهان را نیز فراهم  کرده و هنگام انتقال به خانه همه گیاهان جدید را از نظر عفونت بررسی کنید.

پرسش های مرتبط
چرا سانسوریا من رشد نمی کند؟

رشد گیاهان در ماههای سرد زمستان بطور قابل توجهی کاهش می یابد یا به طور کامل متوقف می شود زیرا گیاهان برای حفظ انرژی در خواب هستند. اگر گیاه شما در بهار یا تابستان رشد نمی کند، یکی از مشکلات زیر می تواند باعث کند شدن رشد شود.

نور کم:  نور کم نیز باعث کند شدن رشد می شود. شما می توانید همه چیز را در مورد تاثیر نور بر گیاهان آپارتمانی در مقاله چرا گیاهان به نور نیاز دارند را مطالعه کنید.

گاهی اوقات وجود گرد و غبار بر روی برگ ها هم میتواند باعث کندی یا توقف رشد شود چرا که در این صورت میزان نور ورودی کم می شود، حتی اگر گیاه در یک اتاق روشن قرار داشته باشد. فراموش نکنید که برگ گیاه خود را هر چند ماه یکبار تمیز کنید.

آیا سانسوریا سمی است؟

بله، تمام قسمتهای گیاهان دارای سمی خفیف هستند. دوزهای کوچک سم ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. مصرف مقادیر زیاد گیاه باعث تورم و بی حسی زبان و گلو می شود که منجر به ناراحتی روده می شود. به خاطر حفظ ایمنی، گیاه سانسوریا را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

امیدوارم مقاله علت خشک شدن سانسوریا برای شما عزیزان مفید واقع شود.

برای خرید کودهای لازم برای رشد و پاجوش زنی سانسوریا و همچنین خرید قارچ کش باکیفیت با ارسال رایگان توسط پست پیشتاز از طریق اینستاگرام  و یا صفحه تماس با ما با کارشناسان در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *